WISC IV TEST ikke norsk

Velkommen til LykkeligeBarn's åpne forum.

Forumet er åpent for alle.
Vil man ha skrivetilgang må man registrere seg.
Foreldre, pedagoger, lærere og andre kan delta i diskusjonene. Husk at eventuelle svar fra foreningens medlemmer står for deres egen regning, og ikke nødvendigvis gjenspeiler foreningens meninger.

Vi håper forumet kan gi en gjensidig innsikt i hvordan det er å ha med barn med særlige forutsetninger (bmsf) å gjøre.

Det er nå utført en rekke endringer på sikkerheten på forumet.
- recaptcha er aktivert for godkjenning av registrering
- Det er aktivert Spambot med IP sjekk fra kjente adresser.
- Man må nå validere registrering av ny bruker med epost som blir sendt til oppgitt epost før tilgang blir gitt.

Moderators: Moderatorer, Foreldrekontakt

Post Reply
Bjarney

WISC IV TEST ikke norsk

Post by Bjarney » Thu 21. Sep, 2017 10:43

hei jeg har vert at lure lit nu. Jeg er ikke norsk men håper dokker klar at les da som jeg skriv.

Vi kom til Norge fra Island i 2010 med 3 yngste barne våre. Vi har vert heldig og de har vert i småe skoler hele tide.

Den eldste var 9 år når vi kom er nu 16 år og eg veit at hun er evnerik jente trengde ingen test med hun. Gutten var 6 år og yngste var 3 år.
De lærte seg alle norsk kanskje fort jeg og..

men de blir fort skole lei. Og jentene har vert utredda nu for ADHD ikke på samme grunn ;) den eldre fikk diagnose ADHD men jeg veit og hun er kjempe smart og jeg har vist det fra hun var baby. Var tidlig at snakk, gå og tegne. Hun trengde ikke at ta nynorsk i skole men gjorde det like vel med hated matte ;) elsker naturfag og samfundsfag. Hun er itrovert kunsner.
Lille jenten er i dag 10 år hun fikk ikke diognosert adhd og de vil mene hennes "problemer" er på grunn av vannskelig famelie forhold :( og hun har muglig het dislekse og skal utreddest for det. OK greit.

Men nu har de beggje tatt Wisc IV test og fikk likens skoring. tresten var på norsk som er ok men jeg trur de kunne uanset påvirkje at norsk er ikke demmes morsmål foreksembel.

standard IQ i den er 100 ikke sant. men de fikk i VFI 1/2 skor under gjennomsnitt men i PRI var de 2 skor over gjennomsnitt. AMI var i gjennomsnitt men PHI var 1/2 skor under gjennomsnitt

1) VFI: Verbal forståelse indeks har ulike deltester:
Likheter
Ordforståelse
Resonnering
Supplerende deltester er «Informasjon» og «Ordresonnering».
Her for eksebel trur jeg at på grunn av ver 2-3 språke da kan de bli at foresembel orforståelse kommer ikke like godt ut for vi foreldrene er ikke norsk og de mangler noe ord kannskje

2) PRI: Perseptuell resonneringsindeks har ulike deltester:
Terningmønster
Bildekategorier
Matriser
Supplerende deltest «Bildeutfylling»
her kom de beggje veldig gott ut.

3) AMI:Arbeidsminneindeks har deltestene:

Tallhukommelse
Bokstav-tall-serier
Supplerende deltest «Regning»
Beggja kom ut helt som gjennomsnitt her den yngre er mer glad i matte en den eldre ;)

4) PHI: Prosesseringshastighetsindeks har deltestene:

Koding
Symbol-leting
Supplerende deltest «Utstrykning»
beggja kom litt undir gjennomsnitte men ikke så veldig. Men alle 4 barna mine har jeg hørt frå lærere beggje på Island og her i Norge at de les sakte men de les rett og har god lesforstålese også.

Er de helt feil av meg at føle at hvis de hadde vert Norsk eller hvis vi hadde bod på Island og aldri flytt og testen hadde vert gjørt i Island at de hadde skoret betre på de 2 greiene som de var 1/2 fravik under.

Den som er 16 år. Hun kunne engelsk 9 år gammel ALDRI lært det i skolen. hun var tolk for brøder sin mens han var at lære seg norsk der som hun og læreren brukte engelsk. Hun kunne ha samtale til og med brukte ord som privacy på engelsk og viste hva det betyr. Hun er flytende på engelsk og norsk uanset hun har ikke alle ord på norsk men de er for hun er ikke meget rund gammelt folk haha.

Siste 2-3 årene var tortur for hun og os. hun kjedet seg, snakket at lærerene veit ingen ting eller er dum. Følte at hennes klassekamerater og spesial jenter ver dum og overflatisk. kan forsette i evigheter.

Vi snakker om jenter som startet at gå aleine uten noe støtte 10 månede, hun sa 2 ord settninger for hun var 1 år.. i februar for hun var 3 år (har burstdag i juni) da sa hun for eksembel til meg da som jeg var høygravit av broden hennes. og ikke noe babu språk men helt tidlig og klart " veit du mamma jeg trur at den barnet kommer aldri ut" og hun var mange år fram for sin aldrer i tegning og er en i dag som 16 åring. i februar same år som hun 3 år sluttet hun at tegne sån ”Hodefotingen” nei hun tegnet meg og de var kjempestor mage, hals, høvet, hår, hender og bein. trur de var navle der og huske ikke om at hun tegnet barnet i magen også.. Ikke lenge etter startet hun med at pinte de med øygeviper og øredoper og slik små greier..i dag går hun på art og disine og læreren snakker om at hun er en av de flinkeste at tekne i klassen. Hun er i vg1 og hun er strax startet at kjede sig for de er at løre noe som hun kan med handarbeid og tegning, farger og slik..hun er ekspert på det.
Kom i skolen i går når 2 timer var igjen. Alle har brukt hele morgenen på at sy små puter med lappe teknik, hun gjørde sin fedig på de 2 timene. Læreren startet at si at hun gjør alt for fort at de blir ikke like meget kvalitet på arbeidet og slik men når hun så den kunne hun ikke sei neo for den var rett og fin betre en hos fleste som hadde brukt helle dagen på sin. Hun viste hva hun var at gjør. Og hun kom med råd og om hvorden de skal få hjørnen ut på fordeste måten men læreren hadde sagt de skal plokke de ut ;)
Og med farger annen lærer som like at de viser evne sine og fann de var itresert som hun var at legg til når hun sa i fra at tv og pc og slik har grunfarge blå, grøn og rød men ikke gul og grunnen var at lys påvirkest anderledes i sån apparater en i måling og de er de samme fargenekoder som øygen har på samme grunn. lys. læreren viste det ikke.
til og med og undervisning for komframenter viste hun mere om det en javnaldrene og vi er ikke snakkende om kristendom eler relegjon her hjeme men like vel viste hun mer en dem ;) og alle ville verre i hennes grubbe.

men de er ikke bestandig lett og positiv. Hun har bestandig gått i mot meg om de er med vilje eller ikke veit jeg ikke. jeg trenger at forklare ALT hvor for skal hun heng opp jakken jeg er mammen og de er minn jobb og jeg står på siden av hann LOL og hun gjør det forsatt i dag som 16 åring de har ikke blitt lettere i de minnste.

Og når hun var 5,5 år fan jeg ut at hun ar tatt penger som var ikke hennes frå skrivbordet mitt. Men de var ikke så enkelt de var skal seg 150 kr norsker 1x100 kr lapp og 1x 50 kr Søstre min var barnavakt og hennes gutt som var like gamel og min jente var der og.
Men hun tok pengen når inge så til og for med han ut i hag og grov den ned i blosterbedet så for hun inn igjen..Så for hun og søskenbarnet ut at leik og "tilfeldigvis" at leike med spade og grave i blosterbedene mine ;) og hun "fann" penger der " tilfeldigvis" LOL og de for ut i butiken i neste gate og kjøpte leiketøy for den. Og hun gav ikke etter når jeg prøvde at få ut av hun hvor pengene kom i fra og hvor mine 150 kr er..nei de viste hun ikke men de her FANN de ute i blosterbedet ;) Hun har og altid vert veldig overdrivende..
når hun var 4-5 år straffet jeg henne med at sitte på tolettet i 4-5 min (1 min/år) med open dør selfølgelig og hver gang hun står opp sette jeg hun igjen og timen startet igjen.
Hun husker det at hun trengde at sitte i 4-5 min +en hel time minnst og jeg låste hun inne på badet i den hele time..Og jeg veit de er ikke sant. nr 1 søste henner som er 6 år eldre husker hvordan det var og som jeg sa til hun og jeg hadde ALDRI komet til at lås hun inni på baderomed i en hel time hahaha veit du hva barna kan finn på på 1 time og spesial inne på baderommet hahaha jeg hadde ALDRI kommet til at gjør det.
Hun gjør ting på sinn måte følger ikke de andre på sinn alder heller de følger hun ;) de er bilde av hun i ordboken for sarkastisk (faktisk grubb bilde av famelien LOL )..

Me like vel gidder hun ikke skolen i ungdomskolen var de fra 2 og oppover oftest på tester. for hun inleverte ikke oppgaver og gjørde ikke hjemmeleksier da for kareterene ned men hun bridde seg ikke eller låt som hun ikke gjørte de. Og jeg vet de var ikke for hun ikke kunne. Hun var fornøyd med at få 2 og 3. :/ prøvde ikke at få høyere hvis de var mer var de i fager som hun er intresse for.

Herre gud de var meget lengre og mer ditiliert en jeg startet med..
Men ja jeg trur ut fra de som jeg har lest i de siste at jeg har en jente som er veldig evnerik. og jeg trur at beggje foreldre og de andre søsken ligg og lit over for gjenomsnitte ;)
spesial ut fra at jeg veit hvordan vi var som barn.
Vi hadde ekki googel eller pc på den tiden herre gud hva de hadde vert fantastisk. Men jeg hadde mamma som ga opp for hun kunne ikke svare meg. Bjarney du trenger at slutt at spør meg jeg veit ikke. Og jeg søkte meget i at ver i lag med eldre folk helst gammelt og følte meg altid annerledes en andre på min alder. og jeg veit at pappa hennes er og slik.

Jeg har adhd dianose nu..og elsker googel..mannen trur jeg google til at vise fram at han har feil men de er ikke grunnen grunnen er at jeg vil vet mere ;)

Hoper noen klarte at les

Toril
Medlem

Re: WISC IV TEST ikke norsk

Post by Toril » Sun 24. Sep, 2017 10:37

Kjære Bjarney.
Jeg foreslår at du skriver til foreldrekontakt@lykkeligebarn.no, da vil du kunne få en privat samtale og veiledning. Så vidt jeg vet kan både ADHD og flerspråklighet ha innvirkning på resultatet av WISC-testen, men det finnes mange som vet mer enn meg om dette temaet. Medlemmer av Lykkelige Barn har lukkede forum der de temaene du tar opp kan diskuteres.

Hilsen Toril

roffe
Medlem

Post by roffe » Mon 30. Oct, 2017 5:25

Hei, beklager at jeg ikke har sett denne før nå. Dette er uansett av interesse for flere.

Flerspråklige skårer ofte lavere på VFI enn de burde. Dette også de som går på internasjonale skoler men begge foreldrene er norske.
Rolf Lindgren
rolf.m.b.lindgren@gmail.com
Psykolog. Sertifisert på WISC.
Medarbeider i Nasjonalt kompetansesenter for evnerike barn.

PrinsessePingvin

Post by PrinsessePingvin » Tue 24. Apr, 2018 8:19

roffe wrote:
Mon 30. Oct, 2017 5:25
Hei, beklager at jeg ikke har sett denne før nå. Dette er uansett av interesse for flere.

Flerspråklige skårer ofte lavere på VFI enn de burde. Dette også de som går på internasjonale skoler men begge foreldrene er norske.
Drar opp gamle tråder men... dette er åpenbart interessant for meg. Er det en grunn for dette?

roffe
Medlem

Post by roffe » Tue 22. May, 2018 7:29

Ikke som jeg vet om. Men jeg kan prøve å undersøke litt.
Rolf Lindgren
rolf.m.b.lindgren@gmail.com
Psykolog. Sertifisert på WISC.
Medarbeider i Nasjonalt kompetansesenter for evnerike barn.

PrinsessePingvin

Post by PrinsessePingvin » Sat 02. Jun, 2018 7:17

roffe wrote:
Tue 22. May, 2018 7:29
Ikke som jeg vet om. Men jeg kan prøve å undersøke litt.
OK, takk :)

PrinsessePingvin

Post by PrinsessePingvin » Wed 10. Oct, 2018 4:21

Har du funnet ut noe? :-D

Post Reply