Førsteklassing - usikker på veien videre

Velkommen til LykkeligeBarn's åpne forum.

Forumet er åpent for alle.
Vil man ha skrivetilgang må man registrere seg.
Foreldre, pedagoger, lærere og andre kan delta i diskusjonene. Husk at eventuelle svar fra foreningens medlemmer står for deres egen regning, og ikke nødvendigvis gjenspeiler foreningens meninger.

Vi håper forumet kan gi en gjensidig innsikt i hvordan det er å ha med barn med særlige forutsetninger (bmsf) å gjøre.

Det er nå utført en rekke endringer på sikkerheten på forumet.
- recaptcha er aktivert for godkjenning av registrering
- Det er aktivert Spambot med IP sjekk fra kjente adresser.
- Man må nå validere registrering av ny bruker med epost som blir sendt til oppgitt epost før tilgang blir gitt.

Moderators: Moderatorer, Foreldrekontakt

Post Reply
spettmeis

Førsteklassing - usikker på veien videre

Post by spettmeis » Fri 09. Feb, 2018 11:29

Hei,

lurer på om kanskje jeg kunne spurt om råd her. På forrige utviklingssatale sa kontaktlærer at sønnen vår ikke har utbytte av å delta i undervisningen i klassen og at hun er usikker på hva som er rett vei videre. Sønnen vår startet skolen i høst og allerede første uka fikk han utdelt andreklasseboka i matematikk av skolen. Nå sitter han mye for seg selv og holder på med den og virker fornøyd med det, men hva skal vi gjøre til neste år?

Kontaktlærer luftet muligheten for å ha matematikk med tredje klasse, men magefølelsen min sier meg at dette ikke vil funke for ham. Han bekymrer seg mye, og mistrives dårlig i store grupper med barn hvis han ikke føler seg trygg. Jeg tror det blir for mye for ham å forholde seg til to klasser på en gang, og han har venner der han er. Men å sitte alene med tredjeklasseboka neste år kan vel ikke være bra det heller, for han er på mange måter en sosial gutt. Jeg ser på læreplanmålene for andre klasse og tenker at dette stort sett er ting han kunne da han var fire, så jeg skjønner jo at læreren vil ta noen grep, men samtidig så håper jeg i mitt stille sinn at resten av klassen bare tar ham igjen.

Vi er i en luksusposisjon egentlig. Sønnen vår trives på skolen (for tiden), og har egentlig ikke klaget noe på at han kjeder seg. Men det kan jo være fordi kontaktlærer har gjort en innsats for å tilpasse ting for ham i flere fag. Jeg er egentlig litt i stuss, for selv om jeg har skjønt at han ligger over snittet, så har jeg tenkt at han var normal nok til å følge vanlig undervisning.

Yngve
Medlem

Re: Førsteklassing - usikker på veien videre

Post by Yngve » Wed 14. Feb, 2018 8:16

Hei Spettmeis,

Det er ofte slik at når man finner de riktige gruppene, så er de ikke så skumle allikevel. Det å sitte alene med matteboka kan sikkert fungere en stund, men i lengden vil jeg tro det ikke er det beste for motivasjonen. Hvis det er flere som er i samme situasjon er det enklere- da kan skolen ta dem til side og ha undervisning i et tempo som passer.

Når en lærer sier at poden ikke har utbytte av undervisningen er det all grunn til å lytte til det. Skolesystemet vårt har noen begrensninger- det er grenser for hvor stort sprik man kan favne i ett klasserom- Det er spesielt tydelig i de første årene av barneskolen. Å sitte å vente på at de andre tar en igjen er neppe noen god ide- da forsvinner gjerne motivasjonen på kjøpet.

Hvis kontaktlærer ser en mulighet til å ha matematikk med tredjeklasse, så tenker jeg at det høres ut som en god ting. Det er ikke slik at man binder seg til å gjøre noe resten av året om man gjør et forsøk. For en som ligger en god bit foran de andre i førsteklasse (og kan det som skulle til i 2. når han var fire..), kan det være lettere å finne roen blant større elever, fordi de forstår mer av det en har å komme med. Men det er klart det kommer an på klassen og læreren. Men hvis kontaktlærer foreslår dette, så har hun eller han sikkert en ide om at den aktuelle klassen kan fungere. Min anbefaling vil være å gi det et forsøk. Bare pass på å avtale og være tydelig på at det må finnes utveier (har aldri hørt om at det skulle være et problem). Man bygger ikke ned usikkerhet og sjenerthet ved å lukke seg inne- men ved å prøve nye ting som virker. Hvis lærer er motivert, og 3. klassen ikke er av den mest urolige sorten, så burde det være gode muligheter til å lykkes. Det vanlige er å starte med en time eller to i uka og se hvordan det går, så kan man evaluere etterhvert.

Det er jo ikke slik at det er risikofritt å la være heller. En mistro til større grupper kan ha med at man ikke når frem med sitt i gruppen man er i. Det er relativt vanlig blant evnerike, selv om uttrykket er forskjellig fra barn til barn. Det er mange som tar kontakt med Lykkelige Barn etter at ting har sklidd langsomt fra brukbart til ille og verre henimot 5. klasse. Da er det vanskeligere å starte opp med hospitering, fordi mer av kunnskapen bygger på det man har hatt og kanskje droppet å jobbe med.

Det kan også hende at å hospitere i 3. klasse er å skyte for lavt. Noen ganger er det tryggere å være maskot i de mye større klassene enn å gå inn i de som bare er litt større. Det kan også virke skjerpende på den klassen barnet går inn i (i hvertfall i starten).

Ut i fra det du skriver vil jeg også anbefale at dere vurderer å melde dere inn i foreningen. Vi har lukkede fora, der det går an å diskutere mer fritt + at barna her gjerne fungerer uventet bra sammen når vi har treff og arrangementer.

Jeg har også laget et skriv som sier litt om jevnbyrdighet og hva det kan bety for evnerike barn på denne forumposten: viewtopic.php?f=3&t=3238

Lykke til!
-Yngve

spettmeis

Post by spettmeis » Wed 21. Feb, 2018 3:18

Takk så mye for langt og grundig svar! Jeg hadde ikke tenkt på at det selvfølgelig er mulig å ha en prøveperiode. Sønnen vår var dessuten overraskende positiv til forslaget da vi luftet for ham, så kanskje dette ikke vil være like skummelt for ham som jeg har sett for meg.

Skal vurdere å melde oss inn, men jeg har liksom ikke følt at sønnen vår passer inn i beskrivelsene deres av evnerike barn. Han måtte hvile på dagen til han var tre og ett halvt, har alltid sovet godt om natten, og han pleide å bare stå og se på de andre barna da vi dro på lekeplasser, så ikke særlig energisk heller. Dessuten er han født tidlig på året, så vi venter og ser om ting jevner seg ut etterhvert.

Yngve
Medlem

Post by Yngve » Wed 21. Feb, 2018 7:57

men jeg har liksom ikke følt at sønnen vår passer inn i beskrivelsene deres av evnerike barn. Han måtte hvile på dagen til han var tre og ett halvt, har alltid sovet godt om natten, og han pleide å bare stå og se på de andre barna da vi dro på lekeplasser, så ikke særlig energisk heller. Dessuten er han født tidlig på året, så vi venter og ser om ting jevner seg ut etterhvert.
Selv om det er mange evnerike barn som har høyt energinivå eller f.eks lærer seg å lese tidlig, så er det ikke alle som har det/gjør det. Evnerike er ikke en ensartet gruppe. Noen går gjennom mesteparten av skolen uten å prestere over middels, fordi det er lite som trigger nysgjerrighet og iver. Det er forsåvidt også relativt vanlig at foreldre til evnerike barn tviler på om barna er det ganske lenge- spesielt ifht førstefødte. For mange så har de aldri opplevd noe annet, kanskje fordi de er litt av samme ulla selv, og det blir ikke spesielt tydelig før man sammenligner seg med andre som ikke er i samme kategori.

Lykke til!

-Yngve

Tjorven

Post by Tjorven » Thu 01. Mar, 2018 8:49

Ikke alle evnerike barn er helt like heller. Sønnen min er evnerik, men har er verken spesielt energisk eller sover dårlig. I tillegg er han svært sosialt anlagt og har ingen problemer med sosial interaksjon ganske uavhengig av hvilket nivå de han samhandler med er på.

Men han er helt forskrekkelig flink på skolen, og så har han fått upåklagelig oppfølging på skolen. I førsteklasse jobbet han seg gjennom mattebøker for 3. klasse på egenhånd. (Og fikk tilpassede lekser også i norsk.) Da han skulle begynne i 2. klasse ga læreren beskjed om at han kom til å ha større utbytte av å følge undervisning 2 år opp, og hun hadde funnet en klasse som gjerne kunne ha ham der. Og det gikk veldig fint. Han fant seg til rette og ble en populær læringspartner. Da han startet i 3. klasse fortsatte ordningen, men da ble han tatt opp i en slags "satsningsgruppe" sammen med de flinkeste i 5. klasse. Da var det i tillegg en god del atferdsproblemer i klassen hans, så han ble flyttet over i 5. klasse også i andre fag slik at han makset ut hospitering. (Reglene sier at man kun skal hospitere 25 % av timene).

For oss også ble det gjort klart at ingenting var endelig besluttet og at vi fikk teste ut for å se hva som fungerte. Som regel var det som ble forsøkt svært vellykket, men det ble gjort justeringer også. Men alfa og omega er jo å være på en skole som kan og vil tilrettelegge. Det vil skolen hans. Hvis sønnen din går på en slik skole har jeg forstått her inne at du er heldig, for det er slett ikke alltid sånn.

(Dog er vi nok godt hjulpet av at sønnen vår aldri har blitt vanskelig eller utaggert på noe vis. Han har bare gitt beskjed om han har ønsket flere faglige utfordringer, og gjort det han skulle i rasende fart slik at det har vært bevist at han kan og vil.)

spettmeis

Post by spettmeis » Fri 09. Mar, 2018 12:14

Takk, for alle svar!

Jeg tror måten han skiller seg mest fra sine jevnaldrene er på hvor voldsomt selvkritisk og selvdestruktiv han kan være. Vi har forsøkt å finne hjelp for det, men så lenge det går bra sosialt og faglig så har vi blitt bedt om å bare se det an. Det gjør meg naturlig nok særlig skeptisk til å sette ham i utrygge situasjoner.

Læreren satte hjulene i gang med en gang vi takket ja, og sønnen vår hadde første besøk i klassen over allerede i går. Han var litt nervøs, men han syntes først og fremst det var veldig stas, så så langt ser det ut som om bekymringene mine er grunnløse.

keshymarkyz

Post by keshymarkyz » Wed 28. Nov, 2018 2:07

spettmeis wrote:
Fri 09. Mar, 2018 12:14
Takk, for alle svar!

Jeg tror måten han skiller seg mest fra sine jevnaldrene er på hvor voldsomt selvkritisk og selvdestruktiv han kan være. Vi har forsøkt å finne hjelp for det, men så lenge det går bra sosialt og faglig så har vi blitt bedt om å bare se det an. Det gjør meg naturlig nok særlig skeptisk til å sette ham i utrygge situasjoner.

Læreren satte hjulene i gang med en gang vi takket ja, og sønnen vår hadde første besøk i klassen over allerede i går. Han var litt nervøs, men han syntes først og fremst det var veldig stas, så så langt ser det ut som om bekymringene mine er grunnløse.
It can justify the express things because of those basic things

Post Reply