...er det frekt?

Er du voksen? Ville du i din barndom dratt nytte av en slik forening? Vi vet at mange har hatt opplevelser knyttet til oppvekst og skole, og de som vil kan dele historier med andre. Her kan hvem som helst skrive sin barndomshistorie.

Moderators: Moderatorer, Foreldrekontakt

Post Reply
cuculuscanorus

...er det frekt?

Post by cuculuscanorus » Sat 01. Dec, 2012 1:40

I slutten av 30-årene, og jeg begynner - tror jeg - å innse at jeg hører til den tabugruppen som dette forumet dreier seg om. Jeg er innlagt på åpen psykiatrisk, på det punktet hvor livet virkelig skulle ha mening. Det er en enorm motstand i meg å innse (?) at jeg er anneledes, utover "normalanneledeshet." Forleder jeg meg selv? Er jeg så langt ute at jeg tror "smarthet" er kilden til en hel del problemer? Kanskje er jeg dum som et brød, kanskje vikler jeg meg inn i vrangforestillinger? Kanskje har de rett, at kassegitar, lilla skjerf og føleri er veien ut? Og for all del ikke gjøre seg "større" enn de andre.

Jeg sier det er ikke en gave, det er en forbannelse.

Psykiatrien vil ikke snakke om dette. De unnviker hver gang jeg tar det opp, så jeg har gitt opp.

Har akkurat startet en blogg, og jeg forsøker å ikke være en regnsky, men forsøker å finne ut av dette. Jeg ville bli uendelig takknemlig for inspill der (er foreløbig ikke mye der, dog).

Dere finner den her: http://cuculidae.wordpress.com/

Kariel
Medlem

Re: ...er det frekt?

Post by Kariel » Fri 07. Dec, 2012 7:13

Gratulerer med å tenke tanken :D - det er en "forbudt" tanke å ha for mange. At man er smart. Intelligent? Nei, sånt skal vi ikke si høyt...

Du er ikke alene om å slite med mange tanker rundt dette med intelligens. Professor Roland Persson har forsket på et større antall voksne svært intelligente personer i Sverige, og mange av dem har hatt det svært vanskelig. (Link: )

Med sterke kognitive evner følger det ofte også en sensitiv side. Tenk deg at intellektet ditt "tar inn" svært mye. Det kan det godt hende at følelsene dine gjør også. Min ene Pode sa som 7-åring "Mamma, jeg føler litt mye, jeg". Han var liksom aldri "litt lei seg" når det var noe, neida. Det var "fra 0 til 100 på et nanosekund" - alltid :D

Jeg vil anbefale deg noen steder du kan gå for å lese artikler som omhandler denne sensitiviteten, eller "superstimuleringen" (Overexcitabilities (OEs) er det oversatt med på engelsk, det egentlige begrepet ligger nærmere "superstimulatabilities")som det har vært mye skrevet om i USA bl.a. Dette kommer fra den polske psykologen Kazimierz Dabrowski som utviklet The Theory of Positive Disintegration.

Dabrowski's Overexcitabilities or Supersensitivities in Gifted Children
http://giftedkids.about.com/od/gifted10 ... e.htm[url][/url]

Nettsiden HoagiesGifted.org er et nettsted med svært mye informasjon. Det er bare å søke opp det temaet du vil vite noe om rundt "giftedness". - Her er litt av det de har om "overexcitabilities" på Hoagies: http://www.hoagiesgifted.org/dabrowski.htm
De anbefaler også en rekke bøker om temaet!

Denne var også OK:
Dabrowski’s Theory of Positive Disintegration: Some implications for teachers of gifted students http://www.sengifted.org/archives/artic ... d-students

Lykke til med veien videre. - Vi har ikke noen vane for å snakke i positive termer om kognitive evner i dette landet, så du må være forberedt på at mange kan fnyse av tankene dine. Tenk på det som kunnskapsmangel (selv om det gjør vondt), eller "Ubevisst inkompetanse" ;)
Kariel
Lærer/master i TPO. Blogger om evnerike barn på http://www.krumelurebloggen.no

cuculuscanorus

Post by cuculuscanorus » Thu 13. Dec, 2012 4:29

Hei Kariel -
Gåsh er jeg glad for svar! Ja, det er en forbudt tanke, og ironien er vel at smarte ikke synes de er så smarte. Catch-22.

Ja, jeg har nok alltid vært litt overfølsom, og lagt lokk på det. Jeg tar inn massevis av informasjon, og jeg tolker folk intenst i kroppspråk. Det vil si at jeg ofte fanger signaler som kanskje ikke er så tydelige. Jeg tar selvsagt feil av og til, men det fornemmes som et sett antenner som fanger opp ubalanse mellom det som sies og det som ikke sies. Kort sagt, en godt utviklet sans for når folk sier det ene og mener det andre. En sensibilitet for hvem som er genuine eller ikke.

Jeg har forsøkt å lese om dette, men det er vanskelig på mange plan. Kanskje er jeg egentlig dum? Kanskje bjeffer jeg opp feil tre? Arrg.

Dog, i denne prosessen i psykiatrien (som jeg kan si MYE om!) er det en eneste "sjekkliste" hvor jeg kan si japp-japp-japp på alle punkter. Og det er forskjellige lister over "giftedness".

Jeg er overhodet ikke interessert i å drive kjekkaseri. På dette punktet i livet har det meste falt fra hverandre, og det er kun et forsøk på å finne ut hva årsakene kan være (da jeg ikke har en traumatisk barndom å skylde på. Noe psykiatrien gjerne skal ha det til).

Så. Feildiagnostisering er tydeligvis overveldene. De skulle ha meg til å være bipolar. Er det én eneste ting jeg vet, er det at jeg ikke er bipolar. Så skulle de ha meg til å ha en form for epilepsi fordi jeg hadde "absenser" som treåring. Så skulle de ha meg til å ha tilbakevendende depresjoner. Og så medisineres jeg for alt sammen.

...og så er "smarthet" et tabu.
Fordi det stilles likhetstegn mellom smarthet og akademisk suksess.

Jammen ikke lett.

Jeg har lest noen av linkene dine og tusen takk!

Jeg tøtsjer innom mange av disse tingene i bloggen og håper etterhvert på tilbakemeldinger. Om noen her ønsker å høre om noe spesifikt i mine erfaringer er det naturligvis bare å spørre. Ingen spørsmål er dumme ;-)

Det er sikkert noen foreldre her som lurer på hva som kan skje for ungene deres når de blir eldre.

mvh Kråka

Kariel
Medlem

Post by Kariel » Tue 29. Jan, 2013 2:38

Kanskje er "våre" (dvs. medlemmene i LB sine) barn heldige: vi foreldrene har (nokså himmelfalne) oppdaget hva "problemet" er, og ikke minst: vi har funnet andre foreldre som vi kan dele våre opplevelser (og skolerelaterte problemer) med. - Du aner ikke hvilken lettelse det er å få lufte ymse problemstillinger og føle "Oj, det er ikke bare mitt barn som sier/gjør..."

Synes det er en smule snodig å høre at mentale helsehjelpere også faller inn under kategorien "dette-med-IQ's-betydning-kan-vi-ikke-noe-om-så-det-benekter-vi". :twisted:

Fortsett å "nøste" i tematikken, du. Kanskje føler du etter hvert samme lettelsen som oss?

Og, jeg kom på en artikkel til du bør lese (kan hende du har sett link til den på forumet): "For begavet til universitetet" fra SydDansk Universitet sit blad RUST.
Ligger som PDF her: (Se side 10-12)
http://static.sdu.dk/mediafiles//6/D/1/ ... ov_www.pdf
Kariel

cuculuscanorus

Post by cuculuscanorus » Wed 30. Jan, 2013 11:20

Hei Kariel -
Jeg må si jeg føler meg fanget mellom skam og tabu: intelligens, anneledes tenkning, ultrakreativitet, rastløshet, kjedsomhet blir heller sett på som symptomer. Dette bagatelliseres fordi man skal føle hele tiden; følelsen av å være "koblet fra" ..hm..disconnected ... andre og verden er på en måte ikke "gode nok" følelser: de er negative som det ser ut som jeg ikke skal tenke så mye over. Javel.

Jeg er temmelig logisk, og når jeg faktisk "føler" på noe, tror jeg det anses som en ufruktbar retning. Det er ironisk at jeg føler at jeg har mer til felles med (glupe) unger enn voksne mennesker. Det er en rar, rar verden. Jeg skriver i bloggen min om hvilke prosesser jeg går gjennom, delvis for å forsøke å nøste, delvis for å dele med andre som en skrekk og advarsel: ta ungene på alvor.

mortenoslash
Medlem

Post by mortenoslash » Wed 30. Jan, 2013 1:19

cuculuscanorus wrote:[…] Det er ironisk at jeg føler at jeg har mer til felles med (glupe) unger enn voksne mennesker. […]
Har du prøvd kontakt med glupe vaksne menneske? Då meiner eg ikkje sjølvhøgtidelege vaksne som (til dels ugrunna) meiner seg glupe, men folk som faktisk er intelligente, for mange av dei gir ofte litt blaffen i kva andre synast om dei.
Morten Øen

Mine postingar er ut frå mine eigne meiningar, og ikkje på vegne av organisasjonar eg er eller har vore medlem av eller arbeidsgjevarar eg har eller har hatt.

Kariel
Medlem

Post by Kariel » Fri 01. Feb, 2013 8:02

Trying to fit in at the expense of the Self leads many gifted people to feel like aliens from a different planet.” M Wallach

"Gifted Adults" var temaet for en chat på Twitter for ikke så lenge siden. Hashtag #gtie anbefales herved :)
det er flinke folk som står bak "Gifted and Talented NetworkIreland"! Og det er de som arrangerer chat hver søndag kl. 22. Noen ganger er jeg med, andre ganger har jeg sovnet, men chat'en blir alltid oppsummert hos GTNetwork.

Les mer fra chat'en her:
http://gtnetwork.ie/index.php/2013/01/t ... t-its-ear/
Kariel

cuculuscanorus

Post by cuculuscanorus » Mon 04. Feb, 2013 5:26

mortenoslash wrote:Har du prøvd kontakt med glupe vaksne menneske? Då meiner eg ikkje sjølvhøgtidelege vaksne som (til dels ugrunna) meiner seg glupe, men folk som faktisk er intelligente, for mange av dei gir ofte litt blaffen i kva andre synast om dei.
Hehe - ja, selvsagt. Det er en lise å omgås voksne glupinger :-) Men det er en hard vei til en erkjennelse; og så er spørsmålet selvsagt "ok, så jeg er "glup", hvordan kan jeg så leve med det?"

Som Kariel påpeker, å forsøke å passe inn på bekostning av selvet gjør meg til en utenomjordisk. Tillat meg å henvise til mitt eget blogginnlegg,Det aller vondeste.
Kariel wrote: Trying to fit in at the expense of the Self leads many gifted people to feel like aliens from a different planet.” M Wallach
"Gifted Adults" var temaet for en chat på Twitter for ikke så lenge siden. Hashtag #gtie anbefales herved
det er flinke folk som står bak "Gifted and Talented NetworkIreland"! Og det er de som arrangerer chat hver søndag kl. 22. Noen ganger er jeg med, andre ganger har jeg sovnet, men chat'en blir alltid oppsummert hos GTNetwork.

Takk igjen, Kariel. Gode og vonde ord på en gang. Jeg finnes også på twitter, som CuculusC, skal sjekke ut #gtie, håper å møte flere av dere der.

Eirin M. O.

Post by Eirin M. O. » Thu 14. Feb, 2013 11:03

Lurer på om du kjenner til denne:
http://www.youtube.com/watch?v=_kTQx93k60E

Boka er enda bedre, den heter "misdiagnosis and dual diagnoses of gifted children and adults"

swangaorpqey

Post by swangaorpqey » Mon 09. Apr, 2018 3:17

Philadelphia Eagles nauseous

The 52nd U. 's. Nfl Leading League Tournament of this Time : "Super Bowl" debuted concerning March fourth. Typically the Philadelphia Eagles Jerseys overcome the ultra-modern Britain Patriots from 41-33 in your end not to mention achieved typically the team's to begin with "Super Bowl" tournament Brandon Brooks Jersey.

Philadelphia Eagles quarterback Fols was basically particular being the "Most Invaluable Player" (MVP). Fowles believed at the sidelines: "It's very hard to trust. We've been using as we tend to are new, not to mention we're all thinking about on this decisive moment... Its very hard to describe, Torrey Brenard Jersey a member of this unique organization, not to mention to enjoy a ideal becoming reality their was basically new, Trey Burton Jersey not to mention take in this case with the help of a group of amazing families. inches We tend to really enjoyed primed a long time at present we tend to really enjoyed typically the confetti. "

Reggie Vivid white Jersey Typically the 40-year-old Patriots take the leading role quarterback Brady poor the goal of staying the pioneer professional towards triumph typically the 6-point tournament. Derek Barnett Jersey The guy essentially had become typically the son "Super Bowl" towards triumph typically the quarterback. The guy was basically discouraged when the performance. But, Bennie Logan Jersey Brady believed when the performance which he is without policies towards move. The guy believed: "I await rebounding. "

Dorial Greenbeckham Jersey A particular part of that "Super Bowl" was basically that performance decided to the midst of the actual one and then the nation's tv on pc panel unexpectedly attended charcoal not to mention delved towards a complex 26 a few seconds. Nolan Carroll Jersey This unique hardware breakdown from Domestic Broadcasting Enterprise is valued at huge amount of money in case it is counted being damaged selling will cost you Stephen Tulloch Jersey.

Kenjon Barner Jersey In the final analysis from a summer from the Domestic Nfl League, Randall Cunningham Jersey YOU AND ME Leader Trump ultimately warned who the present "Super Bowl" individuals can't kneel towards protest within domestic anthem. Harold Carmichael Jersey 2010 might be characterized by a particular accelerating campaign relating to Trump not to mention joggers Sidney Jones Jersey. .

Post Reply