godt håndtert av skole og lokalmiljø

Er du voksen? Ville du i din barndom dratt nytte av en slik forening? Vi vet at mange har hatt opplevelser knyttet til oppvekst og skole, og de som vil kan dele historier med andre. Her kan hvem som helst skrive sin barndomshistorie.

Moderators: Moderatorer, Foreldrekontakt

Post Reply
HarnettBrunstad

godt håndtert av skole og lokalmiljø

Post by HarnettBrunstad » Fri 05. Apr, 2013 6:36

Som nytt medlem av gruppen leser jeg med stor interesse hvilke emner, som opptar folk flest. Jeg følger også med på Facebook gruppen og ser at det er mange som gjør sitt til at det kan bli alment akseptert å være høyt begavet i Norge.
Min sønn, snart 8 år, har mens vi bodde i Danmark vært medlem av Gifted children som er den danske versjon av dette foreldrenettverk. Det var en god hjelp og støtte der og jeg håper jeg kan gjenfinne interessen i å dele erfaringer også her i Norge.
Jeg har egentlig ikke så mye å klage over. Hverken i skolesammenheng, eller ellers når det gjelder min sønn. Han går i Montessori-skole her på Sunnmøre, har blitt flyttet opp faglig flere klassetrinn, men ikke fysisk og de fleste rundt oss kjenner han og hans særegenheter. I skolen passer til og med gårdvaktene godt på, at 7 klassingene ikke kommer fordi de synes det er så gøy når han gjør leksene deres hvis han sitter i sandkassa og leker eller de avbryter hans fotballspill.

Det var ikke helt enkelt å bli trodd og akseptert til å begynne med, men jeg ga meg aldri. Allerede et år før vi flyttet til Norge kontaktet jeg rektor hvor jeg forklarte min sønns situasjon. Forklarte han hadde lest flytende dansk og engelsk siden han var 4 år. Sendte eksempler på nivå i matematikk og brukte for alt det er verdt, at han var medlem av Giftet Children ( et foreldrenettverk for høyt begavede barn I Danmark). Jeg ble møtt med, at " de hadde mange flinke elever i skolen", så jeg skjønte, at dette hadde de ikke vært borte i før ;)
Da han begynte i 1 klasse ved skolen tok det omkring tre måneder, så forstod de at her var det ingen overdrivelser fra en storskrytende mor og det ble straks satt i gang tiltak fra en begeistret klasselærer og rektor.
Han ble straks flyttet opp faglig på tredje klassetrinn.
De forsøker å gi han faglig stimuli og jeg får hver måned en skriftlig rapport om hvordan han har det i skolen, både faglig og sosialt.
Til skolesamtaler har jeg en god dialog med klasselærer selv om vi noen ganger kan være litt uenige. Eksempler på uenigheter er: Antall repetisjoner av kjent stoff. ( han hater det og som han sier; gangetabellen forandrer seg jo ikke selv om jeg skal si den på nytt og på nytt!!)
Skolens bekymring over at han mesteparten av tiden kun leker med de store gutta.

Mitt poeng med denne fortelling om min sønn er, at en skal ikke gi seg! Stå på og bruk forumets navn og forklar hva det står for. Jo mer det blir kjent, jo bedre for våre barn. Forbered deg godt til skolesamtalene - ha med en lapp på de emner du syns er viktige. Ta notater, fordi husk! Blir du for emosjonell husker du dårligere hva som ble sagt. Bruk tid på å oppsummere de viktigste punktene du har skrevet ned på notatet før samtalen avsluttes med klasselærer. Hvis de ikke ønsker å snakke om de ting du vil snakke om, så be om en ny tid.
Bestem deg for å ikke bli sur. Gi deg aldri det er ditt barn det handler om.
Lykkelige barn ( godt navn forresten) er lik med lykkeligere foreldre.
Takk for at jeg får være med.
Hilsen Mira Marconi

Bobli
Medlem

Re: godt håndtert av skole og lokalmiljø

Post by Bobli » Sat 06. Apr, 2013 6:00

Alltid godt å lese om barn som blir sett og tatt godt vare på på skolen. Takk for fine råd til hjem-skolesamarbeid. :)

Mette
Medlem

Post by Mette » Sun 07. Apr, 2013 6:55

Jeg sier meg veldig enig i det Bobli skriver. Jeg syns det gjør godt å høre om løsninger som fungerer. Rådene dine er gode å ha med seg i møte med skolen og andre.

Velkommen til forningen, Mira m/familie! Jeg håper dere finner glede og nytte i å være med :) !

Mimmi
Medlem

Post by Mimmi » Wed 10. Apr, 2013 10:23

Flott å lese! Vi må fortsette å dele de gode historiene til glede og inspirasjon.

janne
Medlem

Post by janne » Tue 16. Apr, 2013 2:39

Mimmi wrote:Vi må fortsette å dele de gode historiene til glede og inspirasjon.
Underskriver Mette og Boblis innlegg også.
Vi trenger å høre solskinnhistoriene. Fyrtårn, det er mulig. Det går an. En bønn til alle lærere: Tenk over det.

Kariel
Medlem

Post by Kariel » Tue 23. Apr, 2013 11:03

Hurra - det går an :D
Velkommen i "klubben" og takk for fin historie og kloke ord!
Kariel
Lærer/master i TPO. Blogger om evnerike barn på http://www.krumelurebloggen.no

swangaorpqey

Post by swangaorpqey » Mon 09. Apr, 2018 3:17

Philadelphia Eagles Disappointed for you to Get Excellent Serving

After earning the action, Philadelphia Eagles Jerseys your Eagles instructor Doug Pedersen told your crew: "We employed to declare that men and women could have to put out affect, though the crew can establish magic. " He then brought about your crew along along with recited your Lord's Prayer. Following Hawks gained the action, quarterbacks Fowles, Wentz, Tommy Mcdonald Jersey Nate Sudfeld along with near-end Zach Ertz pray jointly. Fight it out distributed this specific particular time in Facebook, along with the 11-year-old kid Justin ended up being in addition found: "All your activities along with confetti, Justin plus the Hawks, about three quarterbacks Nick Is catagorized, Carson • Wentz, Nate Schaaffeld, Wendell Smallwood Jersey along with near-end Zac Oetz on. These folks were inside house—praying along with by way of thanking Our god. They found these kind of wonderful. ” Duncan ended up being the outspoken Alfredia, 2007 They grew to be the 1st dark-colored go instructor for you to get your Excellent Serving champion. They ended up being and then go instructor in the Indiana Colts Jalen Generators Jersey.

Donnel Pumphrey Jersey In the 2017-2018 FOOTBALL time, a lot of users in the Hawks generally brought up religion. That they perhaps was inside 15-day psychic software “Humility along with Compliance involving Specialized Footballers” inside Coaching Scriptures Software. Ronald Darby Jersey This became accomplished with the Hawks. Guarding Wentz got by way of their non-profit corporation Viewers of a single (AO1). Your Hawks' close-quartered Trey Burton, quarterback Fowles, onward Zac Ötz, along with WACKER Frank Maragos features was Herman Edwards Jersey.

"Carson Wentz's Viewers of a single (A01) along with pals focus on sentiments with regards to retaining humility along with obeying Christ, " Brandon Graham Jersey composed your psychic prepare. As outlined by Wentz, Viewers of a single (A01) goals to deliver support for those coming from all age ranges, Seth Joyner Jersey specially inadequate the younger generation along with members of the military. They after posted a new discount online video involving AO1 in Facebook, Stefen Wisniewski Jersey expressing that will his or her target should be to “transmit The lord's enjoy and still provide prospect along with assist for you to disadvantaged men and women throughout need”. .

Post Reply