Som far som sønn?

Er du voksen? Ville du i din barndom dratt nytte av en slik forening? Vi vet at mange har hatt opplevelser knyttet til oppvekst og skole, og de som vil kan dele historier med andre. Her kan hvem som helst skrive sin barndomshistorie.

Moderators: Moderatorer, Foreldrekontakt

Post Reply
SMG

Som far som sønn?

Post by SMG » Sun 02. Nov, 2008 10:53

Innlegget er slettet av bruker
Last edited by SMG on Tue 16. Feb, 2010 11:14, edited 2 times in total.

SMG

Re: Som far som sønn?

Post by SMG » Wed 05. Nov, 2008 10:41

Innlegget er slettet av bruker
Last edited by SMG on Tue 16. Feb, 2010 11:16, edited 2 times in total.

Heidi
Foreldrekontakt

Post by Heidi » Sun 09. Nov, 2008 11:09

Hei SMG.
Takk for at du delte din historie med oss. Det er viktig at våre barn får se hvordan en voksen har opplevd det å være høyt begavet. Jeg skal få min sønn til å lese innlegget ditt.
Når det gjelder dine spørsmål, så har jeg lyst til å henvise deg til våre foreldrekontakter. Hvis du sender en mail til foreldrekontakt@lykkeligebarn.no vil du etter hvert få snakke med en av våre kontakter som kan gi deg gode råd for vegen videre.
Vi har også et medlemsforum der vi har mange tråder som er aktuelle for deg og ditt barn.
Forøvrig mener jeg at du ikke må slutte å svare på spørsmål og stimulere barnet ditt. Barna våre ser ut til å ha et stort behov for å vite, de er nysgjerrige og er ikke fornøyd med halve svar. Det er viktig at de får de svarene de søker, at de får de utfordringene de ønsker i sitt eget tempo. Som du selv beskriver, så mister man raskt motivasjon og læreglede når man ikke opplever utfordringer og forståelse.
Hvis barnet ditt har det bra i barnehagen, fungerer sosialt og er fornøyd, ville jeg som mor ha vært fornøyd med det. Jeg ville alikvel snakke med barnehagen for å se hva de tenker ift barnets behov, og kanskje komme med forslag til hva du mener vil være bra for ditt barn.
Personlig ser jeg ikke noe behov for å dra inn PPT og/eller BUP hvis det ikke dukker opp noe som skulle tilsi det. Mange mener imidlertid at en wisc test før eller etter skolestart har hjulpet dem til å få skolen til å se barnets behov lettere.
Heidi, mor til 2

HANNE_S
Medlem

Post by HANNE_S » Tue 11. Nov, 2008 10:04

Hei SMG

Her var det mye kjent stoff både med tanke på hva min egen sønn opplever og hva jeg selv har opplevd i skolesystemet. Spesielt dette med å gjøre "nok" til å klare seg, men ikke mer - det var jo ikke nødvendig!
Skal nok også (som Heidi) få min sønn til å lese dette - gir ett veldig godt innblikk i hvordan det kan oppleves å være HB.

Jeg synes du skal følge din egen magefølelse og se det litt ann så lenge han trives og har det bra i barnehagen.
PPT kan kontaktes av både deg som foreldre og barnehage/skole.

Anbefaler absolutt å ta kontakt med en av foreldrekotaktene for eventuelt å bli medlem i Lykklige barn. Det å være medlem i denne foreningen gir dere en mulighet til å snakke med andre foreldre som er i samme situasjon. I tillegg gir diskusjonene på medlemmenes sider mye informasjon som man kan bruke i egen hverdag - har hjulpet meg mye ved at det er enklere å forstå hva som faktisk skjer i min sønns hverdag. Ting går bedre nå, også fordi han selv har litt innblikk i egen situasjon (10 år).

Når det gjelder stimulering så tror jeg det er viktig å stimulere nok til at barnet ikke kjeder seg - ikke understrimuler. Fortsett med både tall og bokstaver i din sønn's tempo. Er helt enig i det Heidi sier om hvor viktig det er at de får utfordringer i eget tempo.

Hanne

Post Reply