Hvordan endre en underyter?

Velkommen til LykkeligeBarn's åpne forum.

Forumet er åpent for alle.
Vil man ha skrivetilgang må man registrere seg.
Foreldre, pedagoger, lærere og andre kan delta i diskusjonene. Husk at eventuelle svar fra foreningens medlemmer står for deres egen regning, og ikke nødvendigvis gjenspeiler foreningens meninger.

Vi håper forumet kan gi en gjensidig innsikt i hvordan det er å ha med barn med særlige forutsetninger (bmsf) å gjøre.

Det er nå utført en rekke endringer på sikkerheten på forumet.
- recaptcha er aktivert for godkjenning av registrering
- Det er aktivert Spambot med IP sjekk fra kjente adresser.
- Man må nå validere registrering av ny bruker med epost som blir sendt til oppgitt epost før tilgang blir gitt.

Moderators: Moderatorer, Foreldrekontakt

Post Reply
Mommi

Hvordan endre en underyter?

Post by Mommi » Tue 20. Nov, 2018 8:16

Vi har i flere år kjempet en kamp for å få tilpasset undervisning til vår sønn.
Han er mensakandidat, og det går fort i svingene..
Han har hatt både skolenekt og skolevegring over en lang periode. Han opplever skolen som et bortkastet tortursted..
Han har i 2-4 klasse hatt en lærer som ikke har ønsket å gi han ekstra utfordringer...
Nå i 5 har han imidlertid fått en ny lærer som virkelig ser utfordringen.
Problemet nå er at han er så skolelei at han ikke griper de mulighetene hun gir. Hun hadde lagt opp undervisningen tilpasset min sønn, med et tema jeg hadde tipset om. Han hadde ikke valgt et tema han brenner for og hadde ikke prestert i et hele tatt.
Han nekter å fortelle læreren hva som er kjedelig, for alt er kjedelig.. Han mener at han kun lærer når han leser bøker hjemme..

Så, er det noen som har gode tips på å snu et dårlig forhold til skolen? (Læreren advarte oss om at dette er en vanskelig prosess mtp. år med dårlig forhold til skolen)..

Anne&Are

Re: Hvordan endre en underyter?

Post by Anne&Are » Wed 21. Nov, 2018 1:09

Kjenner igjen det problemet der! Vi merket et lite oppsving i skoleinteressen når han fikk disputere i matematikktimene to trinn over; da var det endelig litt nytt, og han syntes det var stas. Hør med skolen om han ikke kan få hospitere på høyere trinn i noen fag. For oss hjelp det å ha møter med skolen der en psykolog la fram IQ resultatene hans, og snakket litt om demotivering og evnerike barn.

Epletre
Medlem

Re: Hvordan endre en underyter?

Post by Epletre » Sat 09. Feb, 2019 11:33

Du beskriver jo egentlig en mer omfattende problematikk enn underyting. Skolenekt/-vegring, mangel på respekt for lærere og en oppfatning av at man lærer best hjemme (fordi man i hvert fall ikke lærer noe på skolen). Dette kjenner jeg meg også godt igjen i, fra erfaringene med min datter. Hos oss hjalp ingen av forsøkene på tilrettelagt opplæring. Å bli tatt ut av klassen for å ta timer alene med en relativt ukvalifisert "hjelpelærer" ble bare rart. Barneskolen ville ikke prøve forsering fordi de hadde dårlige erfaringer med det. Det først da hun ble WISC-testet og utredet av BUP og deretter fikk hoppe over et trinn (7. trinn), etter tilråding fra PPT, at ting ble bedre. På ungdomsskolen hadde de heldigvis opplegg for forsering i matte, så da fikk hun det på toppen. Det hjalp. Lykke til.

Post Reply