O, mennesker med stor erfaring - what to do?

Velkommen til LykkeligeBarn's åpne forum.

Forumet er åpent for alle.
Vil man ha skrivetilgang må man registrere seg.
Foreldre, pedagoger, lærere og andre kan delta i diskusjonene. Husk at eventuelle svar fra foreningens medlemmer står for deres egen regning, og ikke nødvendigvis gjenspeiler foreningens meninger.

Vi håper forumet kan gi en gjensidig innsikt i hvordan det er å ha med barn med særlige forutsetninger (bmsf) å gjøre.

Det er nå utført en rekke endringer på sikkerheten på forumet.
- recaptcha er aktivert for godkjenning av registrering
- Det er aktivert Spambot med IP sjekk fra kjente adresser.
- Man må nå validere registrering av ny bruker med epost som blir sendt til oppgitt epost før tilgang blir gitt.

Moderators: Moderatorer, Foreldrekontakt

Post Reply
Ariadne

O, mennesker med stor erfaring - what to do?

Post by Ariadne »

For et fabelaktig forum dere har her! Jeg har seilt rundt her inne en knapp halvtime, og jeg både ler og griner ... Og jeg håper noen av dere har noen gode råd å gi meg.

Jeg har en smart unge. Gudene veit om han er "høyt begavet" eller ikke, men han driver meg til vanvidd med spørsmål og språklig kverulering, husker ordrett samtaler han overhørte på småbarnsavdelingen i barnehagen for fem år siden og kan, vet og ikke minst forstår de utroligste ting.

Han er smart, men lat. Jeg har prøvd siden han var bitte liten å gi ham utfordringer, tvinge ham gjennom og høylydt påpeke at den morsomme mestringen kom fordi han jobba for det. Likevel ser det ut til at han ser på kunnskaper og ferdigheter som noe andre må jobbe for, men som han selv har rett til å få "gratis", og når noe butter imot blir han sint, sytete og urimelig. Han nekter å spille fotball, for han er ikke flink til det. Naturlig nok, ettersom han aldri har spilt fotball. Han har i hele år hata slåball intenst fordi han ikke traff ballen. Når læreren hans har tvunget ham til å prøve likevel, og han faktisk har lært det, får han et virkelig rush av mestringsfølelse. Problemet er at læreren bare gir ham den utfordringen i gym. I alle andre fag kan han jo pensum, og da slipper han å anstrenge seg. Han har gått to år på skolen, og han har ikke lært en eneste ting jeg kan komme på - unntatt altså å treffe en ball med en pinne.

Jeg syns det er leit at han sløser bort så mye tid et sted der han ikke lærer noe, men et eller annet sted må han jo være mens vi er på jobb, og han har det greit der. Han liker læreren sin, han elsker noen av de voksne på sfo, og der er de også veldig flinke til å utfordre ham, å diskutere universet og verdensproblemene, å lese bøker om biller og å pugge flagg og hva det nå måtte være han har lyst til og nytte av. Mens andre barn har nytte av skolen og bruker sfo som oppbevaring er det omvendt for oss. Han er dessuten så heldig at det går en annen smart unge i klassen hans - ei jente han ikke kan leke med på skolen (for jenter og gutter kan ikke leke sammen), men som han ofte er sammen med om ettermiddagene, og som jeg tror han har et slags skjebnefellesskap med i klasserommet. Og selv om han kommer dårlig overens med de andre barna - de skuffer, skuffer og skuffer ham - får han for det meste være i fred, og som oftest får han være med på leken når han vil. Han opplever seg ofte plaga av noen av dem, men jeg ser jo at det de gjør mot ham ikke er verre enn det de gjør mot hverandre - han bare husker det lenger og tåler det mye dårligere. Han gjør jo aldri sånt selv og har ingen forståelse for at folk slår eller kaller eller stenger ute fra lek.

Poenget er at jeg tror vi befinner oss rett på den riktige siden av "tålelig", og jeg er fryktelig redd for å ødelegge det med å be om at han blir testet og får tilrettelagt opplæring. Jeg er redd for at mer mas om tid og ressurser (jeg har jo mast en del siden han begynte) vil føre til litt motvilje fra læreren - som vil være nok til å tippe statusen han i klassen fra litt på utsiden til fritt vilt. Jeg er redd for at å ytterligere bekrefte for ham at han er annerledes, vil føre til at han selv fjerner seg enda mer fra de andre barna. Og selvsagt er jeg redd for at han skal oppleve, dersom en eventuell ikke viser at han er høyt begavet, at det er noe annet som er "galt" med ham.

Samtidig tenker jeg at han i større og større grad opplever seg selv som annerledes uansett, og jeg er redd for at han blir vanskeligere og vanskeligere for skolen, også. Så kanskje skyver jeg bare problemene under teppet? Kanskje burde jeg forlange testing og sette himmel og jord i bevegelse for at han skal få et bedre skoletilbud? Kanskje er en test som viser at han ikke er høyt begavet et tegn på at jeg uansett må sette himmel og jord i begevelse for å finne ut hvorfor han DA har det som han har det?

Aaarghhh. Ye wise, what to do, what to do?

Bobli
Medlem

Re: O, mennesker med stor erfaring - what to do?

Post by Bobli »

Er det ikke kjekt å komme til et sted der alle bitene plutselig faller på plass, der alt det snodige og annerledes og rare med barna får en sammenheng, og så er det ikke rart likevel. Jeg kjenenr igjen mye av det du skriver om her, den smarte, men late, den som ikke vil ta fatt på nye utfordringer - hvorfor? - Fordi det er for anstrengenede å lære noe nytt, eller fordi kravene barna stiller til egen prestasjon er så vanvittig høye... Også uroen rundt hvordan skolens reaksjon kan være er velkjent. Jeg synes det er vanskelig å skrive og råde så mye på åpent forum. Dette er både flott, tøft og sårt, og jeg velger i hvert fall med omhu hvilke settinger det er ok å fortelle og dele i. Det er kanskje fremdeles ikke akkurat helt pk å si noe som oppfattes i retning av at "mine barn strever fordi de er smartere enn andres barn". :roll: Anbefaler deg å ta kontakt med en av LBs foreldrekontakter. For egen del var den samtalen som å åpne døra til en ny verden, der noen faktisk skjønte ungene mine.

Hvis du er redd for å ødelegge balansen ved å be om utredning og slikt, er det jo fullt mulig å gjøre det uten å involvere skolen. Lege kan henvise til ppt og evt. bup. (Vet ikke om man kan ta kontakt med ppt uten lege også?) Og det er opp til dere om dere vil ta lærer og skole med i en utredning etter hvert. -Kanskje ikke den vanligste måten å gjøre det på, men ikke feil. Vet ikke om de uten videre setter i gang med evnetester, men det er kanskje ikke en dum ting å gjøre med den problematikken du skisserer.

Og så, hvorfor ikke bruke de siste dagenes avisartikler (Aftenposten) som brekkstang? Mange lærere har ikke noen som helst innsikt i hvilke problemer begavede barn kan oppleve, og at det ofte er en vesentlig forskjell på skolehverdagen til begavede barn og skoleflinke barn. Mange er dog interessert i å lære mer, men vet ikke hvor de skal lete. Det er skrevet så lite om dette til nå. I Aftenposten ble dette forklart veldig greit og tydelig.

Lykke til med å finne rette veien videre med gutten din.

Ariadne

Post by Ariadne »

Takk for svar, Bobli. Hadde ikke tenkt på muligheten for å få utredning uten å involvere skolen. Det var lurt!

bokorm
Medlem

Post by bokorm »

Foreldre kan henvise sine barn til PPT uten å involvere noen andre. Google PPT og kommunens navn, så kommer du til en side hvor du kan skrive ut henvisningsskjema, fyll ut og send i posten. PPT vil nok ta kontakt med skolen og hente inn informasjon fra dem i forbindelse med utredningen. Vår erfaring med denne fremgangsmåten var at skolen ble irritert fordi vi definerte barnets skolesituasjon som problemfyllt, når ikke skolen så noen problemer. På den annen side hadde vel aldri skolen kommet på å foreta seg noe i saken om ikke vi haddde presset det frem.
Når det gjelder BUP er jeg litt usikker, men en mulig vei er gjennom fastlegen.

Husk at forståelsesfulle og kunnskapsrike foreldre kan veie opp for mang en uheldig skoleerfaring. Det er ikke sikkert skolen kommer til å endre seg så mye uansett hva slags dokumentasjon dere skaffer.

Lykke til videre!

Post Reply