Tips til kompetanseheving hos lærere?

Velkommen til LykkeligeBarn's åpne forum.

Forumet er åpent for alle.
Vil man ha skrivetilgang må man registrere seg.
Foreldre, pedagoger, lærere og andre kan delta i diskusjonene. Husk at eventuelle svar fra foreningens medlemmer står for deres egen regning, og ikke nødvendigvis gjenspeiler foreningens meninger.

Vi håper forumet kan gi en gjensidig innsikt i hvordan det er å ha med barn med særlige forutsetninger (bmsf) å gjøre.

Det er nå utført en rekke endringer på sikkerheten på forumet.
- recaptcha er aktivert for godkjenning av registrering
- Det er aktivert Spambot med IP sjekk fra kjente adresser.
- Man må nå validere registrering av ny bruker med epost som blir sendt til oppgitt epost før tilgang blir gitt.

Moderators: Moderatorer, Foreldrekontakt

Post Reply
olivial

Tips til kompetanseheving hos lærere?

Post by olivial »

Jeg er nyutdannet lærer, og har vært veldig interessert i temaet begavede barn i mange år. Har fulgt debatten i media, lest en god del utenlandsk litteratur og det lille som finnes på norsk, og jeg skrev semesteroppgave i fjor om temaet. Fikk veldig god tilbakemelding fra skolen på valg av tema, og oppfordring om "å gjøre noe mer på dette feltet". Spørsmålet er bare: hva kan gjøres? Jeg har nå begynt på et masterstudie i spesped i et forsøk på skaffe en bredere basis, selv om jeg vet at man i Norge ikke regner begavede barn innen gruppen som har rett på spesialundervisning. Håper likevel dette kan gi en slags legitimering av og "pondus" til mitt engasjement.

I den nye boken "våre evnerike barn" blir det nevnt et ECHA diploma, men dette ser ut til å vere en ganske stor sak og jeg antar en del reising. Jeg vet også at noen amerikanske universitet tilbyr nettbaserte videreutdanningskurs innen gifted teaching. Jeg vurderer å ta et slikt men er usikker på hvor relevant det er for norske forhold.

Noen synspunkt på noe av dette, eller andre tips og ideer? Andre lærere som har erfaring og tips å dele? Og dere foreldre, hvilke tanker har dere?

bokorm
Medlem

Re: Tips til kompetanseheving hos lærere?

Post by bokorm »

Hei!
Så fint å høre om lærere som tar tak i emnet! Det er nok forskjeller i hvordan amrikanske og nordiske tradisjoner håndterer de evnerike og det er ikke sikkert den amerikanske tenkemåten passer for oss, men hos oss er det jo ikke så mye å ta tak i av egen forskning og litteratur.
Jeg kjenner til at Stockholms universitet tilbyr et 7,5 poengs kurs i november/desember som heter "Särbegåvning i skola och förskola 1" (Kurskode: UQ420F). I følge deres plan skal det gå et kurs på vårparten som følger opp dette og også gir 7,5 poeng, men er enda mer rettet mot skole. Dette er på masternivå i spesialpedagogikk, så kanskje du kan få det inn i ditt studie?
Lykke til!

Bobli
Medlem

Re: Tips til kompetanseheving hos lærere?

Post by Bobli »

Så flott at du engasjerer deg i feltet. Skole-Norge trenger lærere som skjønner at de flinkeste ikke nødvendigvis "greier seg alltids". Jeg har ikke mange tipsene å komme med, men ville bare heie litt på deg. Hilsen medlærer. :)

Post Reply