Kjeder seg

Velkommen til LykkeligeBarn's åpne forum.

Forumet er åpent for alle.
Vil man ha skrivetilgang må man registrere seg.
Foreldre, pedagoger, lærere og andre kan delta i diskusjonene. Husk at eventuelle svar fra foreningens medlemmer står for deres egen regning, og ikke nødvendigvis gjenspeiler foreningens meninger.

Vi håper forumet kan gi en gjensidig innsikt i hvordan det er å ha med barn med særlige forutsetninger (bmsf) å gjøre.

Det er nå utført en rekke endringer på sikkerheten på forumet.
- recaptcha er aktivert for godkjenning av registrering
- Det er aktivert Spambot med IP sjekk fra kjente adresser.
- Man må nå validere registrering av ny bruker med epost som blir sendt til oppgitt epost før tilgang blir gitt.

Moderators: Moderatorer, Foreldrekontakt

Post Reply
Snoopy
Medlem

Kjeder seg

Post by Snoopy »

Jenta vår begynte på skolen for 1 uke siden og kjeder seg allerede på skolen. Jeg kan skjønne det siden de nå går gjennom både matte og bokstaver som hun kunne da hun var 3. Nå skriver hun setninger og trenger mer hjelp til rettskriving av ord enn å bruke tid på skrive bokstaver, lage border og peke på sirkler.
Kan man spørre om å få ekstra lekser slik at hun får litt utfordringer, eller bør vi vente til skolen oppdager dette? Usikker siden det bare har gått 2 uker.

bokorm
Medlem

Re: Kjeder seg

Post by bokorm »

Hei!
Jeg tror det er lurt å begynne litt forsiktig med å spørre læreren hva de tenker på skolen om at hun allerede kan en del av det de skal lære. Kanskje er dette en erfaren lærer med tanker rundt temaet, kanskje ikke - det finner dere fort ut. Hvis det ikke begynner å skje noe snart, må dere kanskje gå mer drastisk til verks - koble inn skoleledelse og evt. ppt.
Jeg for min del ville ikke spurt om mere lekser, men heller annen type lekse som kan utfordre henne. Det er ikke meningen hun skal gjøre mer enn andre, det er meningen at hun skal få lov til å lære noe i den tiden hun er på skole og gjør lekser. Antakelig trenger hun få repetisjoner for å lære noe nytt. Dermed blir det fort kjedelig.
Let litt i trådene her på forumet, så finner du sikkert noen relevante tanker andre har gjort seg også.

Lykke til!

ieva
Medlem

Post by ieva »

Jeg tror at det er viktig å ta en prat med læreren uten at man skal komme med kjempekravene med en gang og forvente de store endringene de første to ukene. Men da har man varslet at kampen vil komme, hvis skolen ikke endrer taktikken. Det er ofte litt overraksende - men det er ikke sikkert læreren har sett det du ser hos datteren din. Barna er ofte mindre åpne om hva de egentlig kan og ikke kan enn vi voksne skulle ønske de var. Kan være at ting vil ordne seg og du vil møte forståelse og oppfølging. Kanskje bare den første, men foreslår at du tar en skritt om gangen. Kjempepositivt at du er klar over utfordringene allerede nå - da ligger i hvert fall halvparten av forutsetningene for en god endringsprosess til rette. :D

Wepsen

Kjedet seg i 4 år! Hva nu?

Post by Wepsen »

Nå har jeg holdt på i 4 år for å få lærerne til å legge til rette slik at datteren vår får utfordringer i skolen. I år startet hun i 5.klasse. Vi venter fortsatt på utfordringene!
Jenta kjeder seg 90% av skoledagen. Jeg har hatt løpende dialog med læreren hennes, uten at hun har fått flere utfordringer. Hun fikk en ekstrabok i matematikk i fjor, men fikk ikke regne så mye hun ville. Boka var for klassetrinnet over hennes, og var slett ingen utfordring. Og selvsagt en u-masse ekstraoppgaver (på samme nivå = "straff").
Da de startet på skolen i år, begynte de med repetisjon i matematikk. Pluss og minus. Hun kom hjem og gråt, for hun ville så gjerne lært brøkregning og geometri (broren går i 7.trinn - hun har sniktittet i bøkene hennes).
I norsk, matematikk, engelsk - alle grunnfagene - kjeder hun seg. Som hun har gjort i alle skoleår.
Jeg vet ikke lenger hva vi skal gjøre. Føler ikke at vi når frem til læreren hennes. Har på følelsen at læreren synes jeg er ei masete hurpemamma som tror barnet mitt har en superhjerne!

johanna
Medlem

Post by johanna »

Dessverre er vi avhengige av hvem vi møter i systemet :( . Noen lærere har god forståelse for, at utfordringer må til for at barna våres skal komme seg gjennom skolen, med fysisk og mental helse i behold. Andre tror at vi bare ønsker å oppdra "akademiske broilers" og mener at høyt begavede barn klarer seg selv gjennom skolen.

Hvis du ikke når frem til læreren: Har du prøvd å snakke med sosiallærer eller rektor på skolen? Eller om det er flere lærere på trinnet, er det kanskje mulig å nå fram en annen lærer, som kan hjelpe deg å kommunisere med læreren til datteren din? Mange ganger er det enklere for en kollega kommunisere. Kan en annen lærere ta over ansvaret for planlegging?

Det er uansett viktig at noe skjer. Det er utrolig deprimerende å se sitt barn, som startet skolen med høye forventninger og gode forutsetninger, falle ut og bli underyter.

Har du sett boken "Våre evnerike barn" aav Ella Cosmovici Idsøe og Kjell Skogen. Den kom ut på Høyskoleforlaget i år. Prøv å få læreren til å lese den.

Mamoo

Re: Kjedet seg i 4 år! Hva nu?

Post by Mamoo »

Wepsen wrote:Nå har jeg holdt på i 4 år for å få lærerne til å legge til rette slik at datteren vår får utfordringer i skolen. I år startet hun i 5.klasse. Vi venter fortsatt på utfordringene!
Jenta kjeder seg 90% av skoledagen. Jeg har hatt løpende dialog med læreren hennes, uten at hun har fått flere utfordringer. Hun fikk en ekstrabok i matematikk i fjor, men fikk ikke regne så mye hun ville. Boka var for klassetrinnet over hennes, og var slett ingen utfordring. Og selvsagt en u-masse ekstraoppgaver (på samme nivå = "straff").
Da de startet på skolen i år, begynte de med repetisjon i matematikk. Pluss og minus. Hun kom hjem og gråt, for hun ville så gjerne lært brøkregning og geometri (broren går i 7.trinn - hun har sniktittet i bøkene hans).
I norsk, matematikk, engelsk - alle grunnfagene - kjeder hun seg. Som hun har gjort i alle skoleår.
Jeg vet ikke lenger hva vi skal gjøre. Føler ikke at vi når frem til læreren hennes. Har på følelsen at læreren synes jeg er ei masete hurpemamma som tror barnet mitt har en superhjerne!
Ovenstående skrev jeg i september i fjor. Nå er skoleåret snart slutt og ingenting er forandret. Læreren hennes har ikke klart å legge til rette noe som helst. Den eneste forandringen er et ekstrahefte i engelsk på tre (3!) sider... Læreren er mer opptatt av at de som henger etter må få ekstra hjelp - og skor hele klassen etter samme lest! Læreren går nå av med pensjon, så klassen får ny lærer til høsten. Mulig det blir satt opp en relevant opplæringsplan for jenta vår da.
Jeg er det nærmeste en kommer en ekspert på mine egne barn.

Kariel
Medlem

Post by Kariel »

Har dere tatt kontakt med ledelsen på skolen?
Hvis ikke dere allerede har gjort det, kan dette være et gunstig tidspunkt, nettopp fordi dere vet barnet skal få ny lærer. Ta med det dere har av dokumentasjon og legg frem bekymringene deres, vis til manglende tilpasset opplæring, be om forslag til løsning. Trenger de tid til å finne løsning, gi dem det og avtal oppfølgingsmøte.

Det er ikke lett, dette. Tvi-tvi!
Kariel
Lærer/master i TPO. Blogger om evnerike barn på http://www.krumelurebloggen.no

Els Geelen
Medlem

Post by Els Geelen »

Hei! Litt erfaring som kan kanskje hjelpe: stå på, forsett å ¨mase¨, ikkje tenk på det som ¨mase¨ men tenk at du kjemper for barnet ditt. Prøv å finn eit matte nivå ( samen med matte ansvarlege på skulen) der jente di kan jobbe på eiget nivå sjølvstendig. Det er viktig at ho kan jobbe sjølvstendig for skulen pleier ikkje å ha ressursar å sitte samen med ho. Dessutan styrker det hennes evne å jobbe sjølvstendig og å få ordne på saken. Guten min kom på eit nivå 4 klasser høgare og følgde med på gymnaset 1 time i veke i siste klassen på barneskule. Han miste noen andre timer (ikkje matte) på grunn av logistikken som ga igjen ekstra utfordring =kjekt!
Lukke til!

B.R.

Post by B.R. »

Har to gutter som trenger ekstra utfordringer og stimulering fordi det blir for lett og kjedelig i 1 og 2 klasse. Har noen tips om gode lærebøker jeg kan kjøpe, og ev. foreslå som ekstraoppgaver for læreren? Når lærerne ikke klarer å følge opp elever som faller inn under kategorien begavede barn kan det ofte bero på manglende tid, ressurser og tilgang til alternative oppgaver (ikke bar flere av samme typen oppgaver) . Dersom noen av barna sliter med å få til det elementære prioriteres de fremfor de som kan alt og "bare" kjeder seg, gjør andre ting, saboterer, tuller.

Men som jeg har lest blir mange begavede barn underachievers og dropouts i videregående på grunn av at det ikke fanges opp og tilrettelegges for dem i skole-systemet. Dersom legeundersøkelsen i forbindelse med å se om barna er skolemodne hadde noen tester som kunne gi indikasjoner på denne kategorien ville det være lettere for læreren å integrere det i et helhetlig opplegg. Det er viktig at det legges til rette for at de som trenger større utfordringer får noe å bryne seg på, slik at de ikke ender som nerder eller kjepphøye bedrevitere som surfer gjennom skolen uten å lære å håndtere sin følelser når de må håndtere faglige utfordringer, eller den gode følelsen av å gå gjennom og mestre faglige problem. Dette er også viktig for sosial utvikling ved at disse elevene føler seg sett og tatt vare på av skolen, samtidig som de blir mer ydmyke overfor hvor uendelig kunnskapshavet er, og hvor mange kloke mennesker som hav bidratt til å gi oss mer innsikt.

Med læreren som veileder kan også faglige utfordringer bidra til tillit og relasjonsbygging og økt sosial kompetanse. Faglige utfordringer kan i beste fall også bidra til at elevene lære å gjenkjenne og håndtere prosessen omkring problemløsning, på en måte som kan overføres til andre livssituasjoner. En vinn-vinn situasjon? :D

betre
Medlem

Post by betre »

Ser at det er mange gammle innlegg her, og mange negative erfaringer med skolen. Og det er sikkert en kamp for noen. Jeg sett hva folk har skrevet og erfart, og snakket med flere, og bestemte meg for at det skal ikke skje med meg og mitt barn.
Sett deg i den andre stolen, og tenk hvordan du hadde reagert i ditt yrke om du fikk en kunde/klient/pasient som satt og fortalte deg hvordan du skulle utføre din jobb? Og definerte hva slags problemer barnet har? De allerfleste får piggene ut med en gang, og det er ingen god forhandlingssituasjon. Når jeg har møtt kunder som skal fortelle meg hva jeg gjør feil, og hvordan jeg skal gjøre slik og slik i den og den situasjonen - ja, så får kunden det sannerlig ikke lettere!

Jeg har hørt hvordan manger foreldre setter seg ned og krever en hel masse, og jeg har full forståelse for at læreren da blir meget irritert og skeptisk og stiller med piggene ut. Og husk at slik du ser barnet ditt, ikke nødvendigvis er slik ungen opptrer på skolen.

De fleste lærerverk har en nettside, multi fra gyldendal har vi. Her er det mange oppgaver å velge på. Test barnet ditt får å finne ut hvor i barnet er. Start lavt på de ulike oppgavetypene, og velg det vanskeligste nivået. Etter noen oppgaver ser du om barnet forstår metodiken, og da går du raskt vidre. Det er ingen grunn til å gjøre 20 multiplikasjons oppgaver med 1-10 gangen , om de viser at de klarer de første. Ikke kjed barnet.
Noen barn vil ikke gjøre så mange oppgaver, de forbinder det meg "lekser" og det er pr def gørr. Krev at det skal gjøres i en gitt tid, 20-30 min, og gi deg. Digger ungen det, så ikke gi etter for mas om å gjøre mer, gi deg på topp. DA får du han til å ville gjøre det igjen. Så fortsetter du slik systematisk.Og du printer svarene/logger dem. Da vet du om de kan det grunnelegegnde før de kan få gå vidre. For skolen er det viktig dokumentasjon.
Da får du en pekepinn du er trygg på, og som du kan bruke som dokumetasjon ifht skolen.
Om du har gjort et stykke arbeid selv først, får læreren større tillitt til at du faktisk følger opp, og ikke bare krever.
Still deg undrende til hva du kan gjøre, og be om lærerens råd og erfaring.

Å høre hvordan lærerene beskrive barna de underviser, og foreldrene deres er veldig lærerikt. Kjenner du en lærer så be om råd, og få greie på "inside informasjonen". Du vil garantert får høre om de latterlig ambisiøse foreldrene som har barn dumme som kneipp brød, og de som rett og slett både er uoppdragne både voksne og liten. Og om de barna som har evner og muligheter, men som læreren vet ikke vil komme noen steder, rett og slett fordi barnet ikke har backingen hjemmefra.
Du skal notere deg reaksjonen, og vite med degselv at du ikke skal være som dem.
Dette er forarbeidet du skal gjøre for å ØKE sjansene for å få et godt sammarbeid med skolen.

Du er i samme båt som en venn. Vi gjorde et rollespill. Og hun hørte selv hvordan hun krevde og krevde av skolen. Det var en øyeåpner for henne. Taktikken er nå endret, men jeg vet enda ikke utfallet.
Jeg har vært svinaktig god til å lage et godt sammarbeid med vår skole. Og det handler mest om hvor god jeg har vært til det arbeidet, deretter har vi en lærer som er gammel og dreven i gamet. Det er ikke nødvendigvis en fordel. Noen er drita lei, andre er så erfarne at de har sett alt før.
Og la tiden arbeide for deg. Lærere jobber ikke på akkord, de aner ikke hva det er. De har aldri dårlig tid.
Jeg får det som jeg vil, og det bruker jeg for det det er verdt. Og denne bølgen vet jeg tar slutt, så jeg drar det jeg kan utav det nå.

Det enkleste å sammenligne det med, en situasjon vi alle har vært i, er å forføre. Du skal forføre skolen/læreren med din sjarm, vilje til å jobbe med dem, høre på deres råd, etc, du skal forføre dem til å ville gjøre alt du ber om.
LYKKE TIL!

Post Reply