Personlighet og begavede barn

Velkommen til LykkeligeBarn's åpne forum.

Forumet er åpent for alle.
Vil man ha skrivetilgang må man registrere seg.
Foreldre, pedagoger, lærere og andre kan delta i diskusjonene. Husk at eventuelle svar fra foreningens medlemmer står for deres egen regning, og ikke nødvendigvis gjenspeiler foreningens meninger.

Vi håper forumet kan gi en gjensidig innsikt i hvordan det er å ha med barn med særlige forutsetninger (bmsf) å gjøre.

Det er nå utført en rekke endringer på sikkerheten på forumet.
- recaptcha er aktivert for godkjenning av registrering
- Det er aktivert Spambot med IP sjekk fra kjente adresser.
- Man må nå validere registrering av ny bruker med epost som blir sendt til oppgitt epost før tilgang blir gitt.

Moderators: Moderatorer, Foreldrekontakt

Post Reply
roffe
Medlem

Personlighet og begavede barn

Post by roffe »

Av og til tenker jeg at siden mange begavede barn faktisk klarer seg fint på skolen (jeg kjenner en del veldig smarte folk som også var smarte som små), så lurer jeg litt på om det finnes kunnskap som kan brukes for å si noe vettugt om hvilke smarte barn som mistrives. Nå finnes det faktisk velkjente (vel, blant fagfolk) modeller for personlighet. (Typisk nok bruker skolen den mer enn tvilsomme modellen til Gardner og Goleman, og ikke den som resten av den vitenskapelige verden bruker. Det er til å grine av. Men uansett.)

Jeg kom plutselig på at jeg har ei lydfil liggende hvor jeg forklarer litt om hva moderne personlighetsforskere sier om personlighet, og noe som hadde vært interessant kunne vært å se på personlighet hos smarte barn - både de som trives og de som ikke gjør det. Jeg har mine egne tanker om hva slags mennesker som trives på skolen, men jeg har ikke sett noen systematiske studier. Men uansett:

Kort innføring i moderne personlighetsteori: http://www.grendel.no/2006/12/16/om-per ... t-pa-nrk1/
Jeg har vel litt småtteri her også: http://www.personlighetstesting.no/ompe ... mstore.php

Kunne kanskje vært spennende å kartlegge de ungene som sliter, og/eller lære opp folk i personlighet, så de får litt tanker om hvordan man skaper undervisningssituasjoner som tar vare på alle.
Rolf Lindgren
rolf.m.b.lindgren@gmail.com
Psykolog. Sertifisert på WISC.
Medarbeider i Nasjonalt kompetansesenter for evnerike barn.

MaMarianne
Medlem

Re: Personlighet og begavede barn

Post by MaMarianne »

Jeg tror det er forskjell på leder- og utøver-typene blant de høyt begavede, og at de er de sistnevnte som kan få problemer hvis ingen "coacher" dem tilstrekkelig.

Heidi
Foreldrekontakt

Post by Heidi »

Kunne kanskje vært spennende å kartlegge de ungene som sliter, og/eller lære opp folk i personlighet, så de får litt tanker om hvordan man skaper undervisningssituasjoner som tar vare på alle.
Bare si i fra når du er klar til å starte Roffe :)
Heidi, mor til 2

ieva
Medlem

Post by ieva »

Dette bør jo være nyttig for mange. Det er skrevet noen psykologiske betraktninger om HB barn i utlandet - har sett noen artikler/ kapitler i forskjellige bøker. Men jeg kan ikke huske at akkurat denne aspekten ble belyst.

Vil du sette i gang med denne forskningen selv, eller kastet du det ut som forslag? Uansett bør en så god tanke holdes fast ved.

lulus
Medlem

Post by lulus »

roffe wrote: Kunne kanskje vært spennende å kartlegge de ungene som sliter, og/eller lære opp folk i personlighet, så de får litt tanker om hvordan man skaper undervisningssituasjoner som tar vare på alle.
Jeg har jo svært ensidig erfaring på området, men jeg har altså en sønn (7 år) og
som ihvertfall tar enkelte ting fort. Han rekner hoderekning nesten som et voksent menneske,
leste etter noen få uker på skolen, kunne som 4-åring flere land i verden enn mange voksne etc etc.
Og han trives på skolen ! Ihvertfall så lenge ingen "forfølger" han og krever at han følger
med i alle sammenhenger (tror jeg). Læreren sier at min sønn er snill og grei men at i perioder
får de lite kontakt med han - og de har ytret forundring over at han virker fornøyd
når han ihvertfall tilsynelatende følger opplegget på skolen men gjør lite av seg.

Jeg vet jo ikke om hans trivsel henger sammen med hans personlighet eller omgivelsene,
men jeg er nesten sikker på at blir det for mye "mas" så kommer han til å vantrives.
Han får sånn passe oppmerksomhet fra læreren, som klarer å håndtere mange forskjellige elever
og som forstår min sønn til en viss grad. Skolen har også en heldig arkitektur og de har
turer en dag i uka - og de får varm skolemat på en organisert/sosial måte. Elevene
har nok litt ressurssterke foreldre som følger opp sine barn.
Noen som missunner oss ?

Imidlertid: jeg prøver å passe på at sønnen får utfordringer og regelmessig
får prøve seg på vanskelige ting. Jeg tror at kvalitet og intuisjon betyr mye da.
Når man får til noe vanskelig, så blir man gjerne litt trøtt og trenger pause.
Dette er et tegn på at man har gjort noe. Og får man til oppgavene uten forutgående
forvirring, så er dette et tegn på at man ikke har gjort så mye. Da er det på
tide å prøve noe vanskeligere.

Kanskje bidrar min "hjemme-lærer-gjerning" til at sønnen trives på skolen (?)
Han har en yngre bror, og de betyr begge mye for hverandre.
Dette har kanskje også sitt å si for trivselen generelt.
Følelse av variert mestring er vel også viktig for trivsel.

Forskjellige talenter samtidig kan vel ha betydning for trivsel ?
Vår sønn synger godt og er med i sangkor. Jeg er ikke musikalsk, men jeg
kan gjøre enkle melodier på piano. Jeg prøvde min sønn
på dette - og han tok ihvertfall en enkel melodi straks på pianoet.
Desverre kan jeg ikke lære burt mye i den sammenheng.

Monstermamma

Post by Monstermamma »

Dette ser veldig spennende ut!

Det finnes iallfall noen artikler om sammenhenger mellom personlighetstrekk ("Big Five" som nevnes over her, ulike typer motivasjon og intelligens) og hvordan det går i skolen i internasjonale tidsskrifter. Ikke spesifikt for begavede barn, men hvilke personlighetstrekk som "lønner seg" i akademiske fag for alle.

Nå har jeg lest litt rundt i mange tråder her, og fått litt generelt inntrykk av at mange av de som "fanges opp" er dem som viser utagerende adferd når de kjeder seg veldig. (Kan det være derfor det nevnes en mulig sammenheng mellom ADHD og å være høyt begavet i en annen tråd her inne? At disse lettere fanges opp, og dermed blir denne gruppen overrepresentert?)

Jeg ville ellers tro at det ikke trenger være noen sammenheng mellom utagerende / problemadferd og å være begavet - mange blir selvsagt urolige dersom de kjeder seg, men noen velger helt andre strategier i liknende situasjoner. (Vet om noen som var lite på bølgelengde med resten av klassen, definitivt langt flinkere enn de andre men ikke nødvendigvis høyt begavet, som ble innadvendte i skolen av det. Tilsynelatende ingen eller små problemer, men kjedsomheten var sannsynligvis like stor.)

Post Reply