Misdiagnosis of Asperger's Disorder in gifted youth

Velkommen til LykkeligeBarn's åpne forum.

Forumet er åpent for alle.
Vil man ha skrivetilgang må man registrere seg.
Foreldre, pedagoger, lærere og andre kan delta i diskusjonene. Husk at eventuelle svar fra foreningens medlemmer står for deres egen regning, og ikke nødvendigvis gjenspeiler foreningens meninger.

Vi håper forumet kan gi en gjensidig innsikt i hvordan det er å ha med barn med særlige forutsetninger (bmsf) å gjøre.

Det er nå utført en rekke endringer på sikkerheten på forumet.
- recaptcha er aktivert for godkjenning av registrering
- Det er aktivert Spambot med IP sjekk fra kjente adresser.
- Man må nå validere registrering av ny bruker med epost som blir sendt til oppgitt epost før tilgang blir gitt.

Moderators: Moderatorer, Foreldrekontakt

Post Reply
User avatar
Kariel
Medlem
Posts: 679
Joined: Mon 16. Nov, 2009 9:19
Contact:

Misdiagnosis of Asperger's Disorder in gifted youth

Post by Kariel »

Misdiagnosis of Asperger's Disorder in gifted youth: An addendum to Mis-Diagnoses and dual diagnosis of gifted children by James Webb, Ph.D.

http://www.sengifted.org/articles_couns ... rder.shtml
Kariel
Lærer/master i TPO. Blogger om evnerike barn på http://www.krumelurebloggen.no

User avatar
roffe
Medlem
Posts: 262
Joined: Wed 17. Oct, 2007 6:41
Location: Levanger
Contact:

Re: Misdiagnosis of Asperger's Disorder in gifted youth

Post by roffe »

Kommet mer om det i det siste, faktisk:

http://dl.dropbox.com/u/38363587/Holden ... perger.pdf
Rolf Lindgren
rolf.m.b.lindgren@gmail.com
Psykolog. Sertifisert på WISC.
Medarbeider i Nasjonalt kompetansesenter for evnerike barn.

User avatar
Kariel
Medlem
Posts: 679
Joined: Mon 16. Nov, 2009 9:19
Contact:

Re: Misdiagnosis of Asperger's Disorder in gifted youth

Post by Kariel »

Video om samme tema
http://videos.med.wisc.edu/videos/32540
Many gifted children are incorrectly diagnosed as having emotional disorders. Other diagnoses are actually more common among gifted children, but are often overlooked. Because few psychologists, pediatricians, or other health care professionals receive training about gifted children, this session offers information about characteristics of gifted children, frequent issues that arise, and guidelines to distinguish whether a childis simply showing gifted behaviors or suffers from disorders such as ADHD or Asperger's Disorder. Because some disorders are more frequently found in gifted children, additional focus is given to these dual diagnoses of gifted children.
Kariel
Lærer/master i TPO. Blogger om evnerike barn på http://www.krumelurebloggen.no

aneilert
Medlem
Posts: 2
Joined: Mon 27. Aug, 2012 11:19

Re: Misdiagnosis of Asperger's Disorder in gifted youth

Post by aneilert »

(Jeg er ny som bruker her, og skummer gjennom eldre diskusjoner for å plukke opp relevante temaer.)

Dette var veldig interessant og stemmer med min egen opplevelse av sønnen min, som nærmer seg 10 - han har helt åpenbart mange trekk til felles med en person med Asperger's, og på skolen virker det (ut fra lærernes beskrivelse) som om dette er enda mye mer utpreget. Hjemme opplever vi ham derimot ikke sånn, og jeg ser ham som veldig velfungerende, morsom og humoristisk, snill og omsorgsfull, en god samtalepartner (kanskje særlig for interesserte voksne, men også for jevnaldrende med sammenfallende interesser) og en god leke-/spillpartner for jevnaldrende (og voksne, for den del). På skolen virker det dessverre som om det er vanskelig for ham å være helt til stede i timene, vanskelig både å konsentrere seg og å gjennomføre oppgaver (selv om han fullt ut, og vel så det, er "i stand" til å gjøre dem) og han sliter også med å håndtere egne frustrasjoner og å sette ord på dem slik at han f.eks. kan be om hjelp. Vi foreldre har alltid opplevd ham som veldig intellektuelt moden og forholdsvis emosjonelt umoden, og dette fikk vi også bekreftet da han var til observasjon og litt testing gjennom BUP for et par år siden. Det er synd at det er så vanskelig for ham å vise på skolen hvem han egentlig er og hva han egentlig er i stand til, og jeg skulle gjerne hatt gode tips til hva jeg kan si til ham og øve sammen med ham for å gjøre det enklere for ham (og for lærerne, for den del).

Post Reply