Få barnet testet?

Velkommen til LykkeligeBarn's åpne forum.

Forumet er åpent for alle.
Vil man ha skrivetilgang må man registrere seg.
Foreldre, pedagoger, lærere og andre kan delta i diskusjonene. Husk at eventuelle svar fra foreningens medlemmer står for deres egen regning, og ikke nødvendigvis gjenspeiler foreningens meninger.

Vi håper forumet kan gi en gjensidig innsikt i hvordan det er å ha med barn med særlige forutsetninger (bmsf) å gjøre.

Det er nå utført en rekke endringer på sikkerheten på forumet.
- recaptcha er aktivert for godkjenning av registrering
- Det er aktivert Spambot med IP sjekk fra kjente adresser.
- Man må nå validere registrering av ny bruker med epost som blir sendt til oppgitt epost før tilgang blir gitt.

Moderators: Moderatorer, Foreldrekontakt

Post Reply
Marit
Medlem

Få barnet testet?

Post by Marit »

Er det mulig å få et barn "testet" dersom det ikke ligger store adferdsproblemer til grunn? Vet det er mulig med privat testing, men dette er jo ofte helt meningløst dyrt? Så hva gjør man om man har et barn som åpenbart har behov for "tilpasset opplæring" uten å ha adferdsproblemer (foreløpig...) og ei heller har ekstremt romslig økonomi?

Lopi
Medlem

Re: Få barnet testet?

Post by Lopi »

Dessverre er det ikke slik at en IQ-test på noen måte utløser verken tilpasset opplæring eller midler,så sånn sett har det ingen hensikt å teste barnet dersom det ikke er noe annet som tilsier at barnet trenger hjelp nå. Lege og skole kan begge be om at barnet bir testet, men ingen av dem vil trolig gjøre det om det ikke er noen problemer å knytte det opp mot. På den andre siden kan det jo være lurt å få barnet testet slik at man for sin egen del vet at man har rett i sine antagelser om barnets begavelse, men da er det nok en privatpraktiserende psykolog man må til. Hva dette koster vet jeg ikke, men om det er "meningsløst dyrt" det tror jeg ikke. Dersom det er viktig å få gjort det, så er det verdt pengene og er det ikke så viktig, så kan man vente å se om det kan tas gjennom henvisning fra skole eller lege senere. Man skal huske på at dersom man tar en slik test hos en privatpraktiserende psykolog, så er nok sjansen større for at dette er en psykolog som vil møte barnet på en god måte og som dermed vil kunne ut mer av barnets potensiale under testing. Har barnet inntrykk av at det testes fordi han eller hun er et "problem" så er nok sjansene for lavere prestasjon på testen større...
Moderator og foreldrekontakt
Skriver om tema høyt begavede barn på bloggen "Fra en annen planet"

roffe
Medlem

Post by roffe »

Praksis hos PPT varierer.

Flaskehalsen er at alle barn som henvises til PPT, uansett årsak, blir WISC-testet. Ofte er det ikke mange som kan gjøre det, derfor blir det lang kø, og motvilje mot å WISC-teste uten en klar henvisning fra skolen.

Mensa tilbyr WISC-testing til 6500,-. En slik test vil kunne brukes av PPT og slik kjøpe seg ut av køen.

Men WISC er ikke den eneste testen der ute. Hvis man bare for sin egen del vil vite om man har et begavet barn, er RPM II et greit alternativ.
Rolf Lindgren
rolf.m.b.lindgren@gmail.com
Psykolog. Sertifisert på WISC.
Medarbeider i Nasjonalt kompetansesenter for evnerike barn.

gre-erik
Medlem

Post by gre-erik »

Vi fikk henvisning fra primærlegen, og gikk til barnepsykolog som hadde tekstkompetanse, da betalte vi kun
egenandel.

Mette
Medlem

Post by Mette »

roffe wrote:
Men WISC er ikke den eneste testen der ute. Hvis man bare for sin egen del vil vite om man har et begavet barn, er RPM II et greit alternativ.
Jeg kjenner ikke til RPM II. Kan du si litt om hva slags test det er?

cecilie
Medlem

Post by cecilie »

Gutten min fikk henvisning fra fastlegen til privatpraktiserende psykolog (Renu Aneja), vi betalte ingenting, fikk til og med refundert reise ;) PPT nektet å ta saken fordi han ikke hadde adferdsproblemer, og spesielt siden det var snakk om en evnetest. De har nemlig en miiiiilelang kø, og den er forbeholdt de som "sliter".... (jeg ble kjempeprovosert av det, trodde de ikke at mitt barn hadde det ille "nok"??)
Nå mener jeg å ha hørt at Renu Aneja har en avtale med HelseVest, da er det kanskje enklere å få henvisning, jeg vet ikke. Men prøv fastlegen :)

Marit
Medlem

Post by Marit »

roffe wrote:Praksis hos PPT varierer.

Flaskehalsen er at alle barn som henvises til PPT, uansett årsak, blir WISC-testet. Ofte er det ikke mange som kan gjøre det, derfor blir det lang kø, og motvilje mot å WISC-teste uten en klar henvisning fra skolen.

Mensa tilbyr WISC-testing til 6500,-. En slik test vil kunne brukes av PPT og slik kjøpe seg ut av køen.

Finner lite når jeg googler RPM II. Kan det være RAMP vi snakker om? Og hvor/hvordan får man utført en slik test?

roffe
Medlem

Post by roffe »

RAPM II er siste utgave av Ravens Advanced Progressive Matrices, og har normer ganske langt ned i alder. Kan ta den hos meg på Lillestrøm, i hvert fall.
Rolf Lindgren
rolf.m.b.lindgren@gmail.com
Psykolog. Sertifisert på WISC.
Medarbeider i Nasjonalt kompetansesenter for evnerike barn.

Post Reply