wisc-testing

Velkommen til LykkeligeBarn's åpne forum.

Forumet er åpent for alle.
Vil man ha skrivetilgang må man registrere seg.
Foreldre, pedagoger, lærere og andre kan delta i diskusjonene. Husk at eventuelle svar fra foreningens medlemmer står for deres egen regning, og ikke nødvendigvis gjenspeiler foreningens meninger.

Vi håper forumet kan gi en gjensidig innsikt i hvordan det er å ha med barn med særlige forutsetninger (bmsf) å gjøre.

Det er nå utført en rekke endringer på sikkerheten på forumet.
- recaptcha er aktivert for godkjenning av registrering
- Det er aktivert Spambot med IP sjekk fra kjente adresser.
- Man må nå validere registrering av ny bruker med epost som blir sendt til oppgitt epost før tilgang blir gitt.

Moderators: Moderatorer, Foreldrekontakt

Post Reply
Monelle
Posts: 4
Joined: Tue 20. Mar, 2012 9:25

wisc-testing

Post by Monelle »

Mitt barn er testet med wisc 3-test. Resultatet ble 88 precentil på den logiske delen. Hvor bra er det? Hva betyr egentlig det? På den språklige delen, er han midt på tre. Mistanken var adhd, konklusjonen er at han ikke har det, siden han gjorde det så bra på den testen.

User avatar
mortenoslash
Medlem
Posts: 512
Joined: Mon 24. Sep, 2007 5:17
Location: Oslo
Contact:

Re: wisc-testing

Post by mortenoslash »

Prosentil (som er den norske skrivmåten av det engelske ordet percentil) vil seie kor mange prosent av total (i det her tilfellet alle barn i same aldersgruppa) som scorar under den som blir målt.

(I nokre andre samanhengar kan det vere prosent som er over, men berre om det er presisert at det er den vegen det blir inndelt. Eg berre nemner det, sjølv om det ikkje er tilfellet her.)

Når barnet er i den 88. prosentilen, vil det seie at 88 prosent av alle barn på same alder scorar dårlegare enn barnet. Sagt enno meir (over-)forenkla, i ei gruppe på ti tilfeldige barn i same alder er det normalt berre eitt barn som er meir intelligent enn ditt barn.

Når testresultatet seier at barnet er meir nede på normalen i det språklege, kan det vere at han er det, eller det kan vere at han syntest oppgåvene var så kjedelege at han ikkje heilt såg noko poeng i å prestere.
Morten Øen

Mine postingar er ut frå mine eigne meiningar, og ikkje på vegne av organisasjonar eg er eller har vore medlem av eller arbeidsgjevarar eg har eller har hatt.

Monelle
Posts: 4
Joined: Tue 20. Mar, 2012 9:25

Re: wisc-testing

Post by Monelle »

mortenoslash wrote:Prosentil (som er den norske skrivmåten av det engelske ordet percentil) vil seie kor mange prosent av total (i det her tilfellet alle barn i same aldersgruppa) som scorar under den som blir målt.

(I nokre andre samanhengar kan det vere prosent som er over, men berre om det er presisert at det er den vegen det blir inndelt. Eg berre nemner det, sjølv om det ikkje er tilfellet her.)

Når barnet er i den 88. prosentilen, vil det seie at 88 prosent av alle barn på same alder scorar dårlegare enn barnet. Sagt enno meir (over-)forenkla, i ei gruppe på ti tilfeldige barn i same alder er det normalt berre eitt barn som er meir intelligent enn ditt barn.

Når testresultatet seier at barnet er meir nede på normalen i det språklege, kan det vere at han er det, eller det kan vere at han syntest oppgåvene var så kjedelege at han ikkje heilt såg noko poeng i å prestere.
Han er med andre ord ganske så smart, da. Han er en typisk underyter. Vi har fått høre i de fire årene han har gått på skolen at han kan bedre. Og det kan han, det som er gøy, det gjør han det veldig bra på. Vi har hele tiden tenkt adhd. Noen som har vært borti at barn som hat bra resultater på wisc-test faktisk har adhd? Eller er det umulig?

User avatar
roffe
Medlem
Posts: 262
Joined: Wed 17. Oct, 2007 6:41
Location: Levanger
Contact:

Re: wisc-testing

Post by roffe »

Det gir rett og slett ikke mening å si at han ikke har ADHD fordi han gjorde det bra på den logiske delen av testen. Jeg er heller ikke glad for å få høre at han ble testet på WISC-III og ikke WISC-IV.

WISC-III måler ikke prosesseringshastighet, som er den kraftigste indikatoren på ADHD. Å avvise ADHD basert på IQ-test alene virker pussig. Jeg kan ikke støtte en slik vurdering.
Last edited by roffe on Sun 25. Mar, 2012 1:43, edited 1 time in total.
Rolf Lindgren
rolf.m.b.lindgren@gmail.com
Psykolog. Sertifisert på WISC.
Medarbeider i Nasjonalt kompetansesenter for evnerike barn.

Monelle
Posts: 4
Joined: Tue 20. Mar, 2012 9:25

Re: wisc-testing

Post by Monelle »

Takk for svar!
Han har også blitt observert i to dager på skolen. Han vet å oppføre seg når han må, særlig når han får masse oppmerksomhet som når det er en annen voksen i klassetommet kun for han. Jeg klarer ikke slippe tanken om at han kan ha ADHD. Det er vanskelig som mamma å slåss i mot "ekspertene". Hva vet vel jeg? Jeg er bare en mamma som følger instinktet mitt.

User avatar
Kariel
Medlem
Posts: 679
Joined: Mon 16. Nov, 2009 9:19
Contact:

Re: wisc-testing

Post by Kariel »

Kommer bare med en liten kommentar:
Her er litt om WISC bl.a. hentet fra Gifted Development Center i USA: http://krmlr.wordpress.com/category/testing/

Se også en del artikler hos Gifted Development Center på http://www.gifteddevelopment.com/

Sjekk også http://www.SENGifted.org:
f.eks.:
http://www.sengifted.org/Gifted-ADHD-Di ... lease.html
http://www.youtube.com/watch?v=9XN7IOte ... e=youtu.be
Hva vet vel jeg? Jeg er bare en mamma som følger instinktet mitt
Ikke slipp instinktet! -- Og husk at det er mange ansatte hos PPT rundt omkring i dette land som ikke har kunnskap om everike barn.
Kariel
Lærer/master i TPO. Blogger om evnerike barn på http://www.krumelurebloggen.no

Monelle
Posts: 4
Joined: Tue 20. Mar, 2012 9:25

Re: wisc-testing

Post by Monelle »

Takk for linker :-)

Post Reply