Har du spørsmål?

Velkommen til LykkeligeBarn's åpne forum.

Forumet er åpent for alle.
Vil man ha skrivetilgang må man registrere seg.
Foreldre, pedagoger, lærere og andre kan delta i diskusjonene. Husk at eventuelle svar fra foreningens medlemmer står for deres egen regning, og ikke nødvendigvis gjenspeiler foreningens meninger.

Vi håper forumet kan gi en gjensidig innsikt i hvordan det er å ha med barn med særlige forutsetninger (bmsf) å gjøre.

Det er nå utført en rekke endringer på sikkerheten på forumet.
- recaptcha er aktivert for godkjenning av registrering
- Det er aktivert Spambot med IP sjekk fra kjente adresser.
- Man må nå validere registrering av ny bruker med epost som blir sendt til oppgitt epost før tilgang blir gitt.

Moderators: Moderatorer, Foreldrekontakt

Post Reply
Heidi
Foreldrekontakt

Har du spørsmål?

Post by Heidi »

Vil bare oppfordre alle som er innom sidene her til ¨å stille spørsmål. For at vi skal få et levende åpent forum er det viktig at dere som er innom spør om alt dere er nysgjerrige på, så håper jeg at alle, medlemmer eller ikke er flinke til å dele erfaringer og meninger :)
Heidi, mor til 2

MaMarianne
Medlem

Re: Har du spørsmål?

Post by MaMarianne »

Har noen lest om de ulike kategoriene begavelse, altså fra "highly gifted" og oppover? (Tror jeg og gubben og ungene er sånn "annoyingly gifted"...) Har noen tanker om hva man gjør med/for de aller høyest begavede? (Hvor mange sånne er det mulig at det fins i Norge innen hvert årskull?)

roffe
Medlem

Post by roffe »

Litt fort og gæli, med utgangspunkt i http://en.wikipedia.org/wiki/Gifted

Moderately gifted, 130+, 1 pr. 50
Highly gifted, 145+, 1 pr. 1000
Exceptionally gifted, 160+, 1 pr. 30 000

Det fødes ca. 60 000 i Norge hvert år, det blir

Moderately gifted: 1200
Highly gifted: 60
Exceptionally gifted: 2

Med forbehold om at siden jeg har begge virusene som går nå, er ikke tenkeboksen min helt hva den pleier å være (det har den i og for seg heller aldri vært)
Rolf Lindgren
rolf.m.b.lindgren@gmail.com
Psykolog. Sertifisert på WISC.
Medarbeider i Nasjonalt kompetansesenter for evnerike barn.

MaMarianne
Medlem

Post by MaMarianne »

Takk skal du ha. Noen mener at dette utgjør en så forsvinnende liten prosent at det ikke er noen vits i å pushe på skoleverket for å få ressurser, men heller ansette mentorer/privatlærere eller hjemmeundervise. Hva mener folk her?

Heidi
Foreldrekontakt

Post by Heidi »

(Tror jeg og gubben og ungene er sånn "annoyingly gifted"...)
Jeg tror jeg bare er annoying uten å være gifted jeg :D
Heidi, mor til 2

roffe
Medlem

Post by roffe »

Neimen for et kostelig argument.

På den ene side:

Nå er det slik, tror jeg, at av de 1200/år, er det ganske mange som vil finn seg til rette på skolen, skape sine egne utfordringer, få venner, være gode i idrett, etc., så de som trenger ekstra oppfølgning for ikke å falle utenfor er færre enn 1200/år.

På den andre side: av disse 1200 er det ganske mange som aldri får vite hvor smarte de er, som aldri får ekstra oppgaver å bryne seg på, og som aldri får utnyttet potensialet sitt. De vil aldri være med på å finne opp nye produkter, skape nye arbeidsplasser, øke Norges BNP.

Det er både ei ned- og ei oppside her, og få tenker på hva vi taper på å neglisjere de smarteste.
Rolf Lindgren

MaMarianne
Medlem

Post by MaMarianne »

Hvor mye ville man kunne vinne på å investere i de smarte? Vil gjerne se et konkret budsjett-oppsett, hvis noen gidder...

roffe
Medlem

Post by roffe »

Jeg skal snakke med Hunter Mabon om det under evnetestdagen, hadde jeg tenkt, men betrakt følgende.

En gjennomsnittlit funkjsonær i ei gjennomsnittlig stilling har en nytte på 20% av vanlig markedslønn. Det vil si at arbeidsgivers fortjeneste på vedkommender er 20% av vedkommendes lønn (dette er svensk forskning, det er nogenlunde liknende forhold i Norge).

En eksepsjonell funksjonær har nytte på ytterligere 40%, hvor en eksepsjonell funksjonær defineres som en som yter 1sd mer enn snittet. For ledere og spesialister er nyttevrdien enda høyere. Det burde altså ikke være vanskelig å regne ut hvor mye man taper på å dytte de ekspsjonelle ned i gjennomsnittet, og de som liker å regne må gjerne prøve seg (jeg hater å regne, jeg synes det er inkompatibelt med å tenke, men jeg vet andre ser annerledes på det).
Rolf Lindgren

MaMarianne
Medlem

Post by MaMarianne »

Er 1sd lik 15 IQ-poeng?

MaMarianne
Medlem

Post by MaMarianne »

Og hvordan blir økningen? Lineær eller eksponentiell?

roffe
Medlem

Post by roffe »

Nei, det er snakk om 1sd i målbar ytelse ...
Rolf Lindgren

roffe
Medlem

Post by roffe »

MaMarianne wrote:Og hvordan blir økningen? Lineær eller eksponentiell?
Nja, det er standard Gauss-fordeling
Rolf Lindgren

MaMarianne
Medlem

Post by MaMarianne »

roffe wrote:Nei, det er snakk om 1sd i målbar ytelse ...
Hvordan måler man ytelsen? Noen standarder på det, eller er det avhengig av typen arbeid?

roffe
Medlem

Post by roffe »

Hvor mye penger de genererer. jeg tror jeg har forklart meg klønete.

De gjennomsnittlige yterne har nytte på 20%.

Hvis du så plotter hvor mye funksjonærer genererer av inntekt, så vil du se at du må til 86% (tilsvarer 1sd fra normal) før du finner de som har nytte på 40% mer. Hvorfor de har nytte på 1sd mer er så ymse, men det er helt klart at IQ er nødvendig.

Det er en klassisk artikkel om dette, som jeg har nevnt et annet sted. Et morsomt utdrag fra denne er som følger. Foranledningen er diskusjon om hva man kan spare på forbedrede seleksjonsmetoder ved ansettelse (hvor IQ-testing regnes blant det viktigste):

A labor savings of 15%-20% would be significant
in any organization. For an organization as
large as the federal government, these gains can be
as great as $15 billion per year (Hunter, Note 9).
The potential gains in output from improved selection
for the economy as a whole have been very
conservatively estimated at $80 billion per year
(Hunter & Schmidt, 1982).

En arbeidsbesparelse på 15-20% ville vært betydelig i en hvilken som helst organisasjon. Hvis man betrakter en organisasjon på størrelse med Staten, vil fortjenesten kunne bli så stor som 15 milliarder dollar i året (Hunter, fotnote 9). Den mulige fortjenesten på forbedrede seleksjonsmetoder på økonomien under ett har vært forsiktig anslått til ca. 80 milliarder dollar pr. år.

(Og vi snakker 1983-dollar … )
Rolf Lindgren

ieva
Medlem

Post by ieva »

Interessant. Samfunnsøkonomisk høres det fornuftig ut, men glem ikke, at vi har en finansminister som har uttalt at hun ikke er så glad i penger... ;)

PIA
Medlem

Post by PIA »

allikevel kan denne argumentasjonen har mye å si når vi snakker om "tilrettelegging for hb barn" i skolehverdagen. eller er alle enig om, at nordmen har nok penger til å kjøpe seg noen som tenker, leser og skriver for dem :?: :D

MaMarianne
Medlem

Post by MaMarianne »

PIA wrote:allikevel kan denne argumentasjonen har mye å si når vi snakker om "tilrettelegging for hb barn" i skolehverdagen. eller er alle enig om, at nordmen har nok penger til å kjøpe seg noen som tenker, leser og skriver for dem :?: :D
Lurer på hvor lang tid det tar før tenking, lesing og skriving blir out-sourcet til India og Kina, i tilfelle...

Post Reply