SNART SKOLEGUTT OG STORE UTFORDRINGER

Velkommen til LykkeligeBarn's åpne forum.

Forumet er åpent for alle.
Vil man ha skrivetilgang må man registrere seg.
Foreldre, pedagoger, lærere og andre kan delta i diskusjonene. Husk at eventuelle svar fra foreningens medlemmer står for deres egen regning, og ikke nødvendigvis gjenspeiler foreningens meninger.

Vi håper forumet kan gi en gjensidig innsikt i hvordan det er å ha med barn med særlige forutsetninger (bmsf) å gjøre.

Det er nå utført en rekke endringer på sikkerheten på forumet.
- recaptcha er aktivert for godkjenning av registrering
- Det er aktivert Spambot med IP sjekk fra kjente adresser.
- Man må nå validere registrering av ny bruker med epost som blir sendt til oppgitt epost før tilgang blir gitt.

Moderators: Moderatorer, Foreldrekontakt

Post Reply
Kitwe
Medlem

SNART SKOLEGUTT OG STORE UTFORDRINGER

Post by Kitwe »

Vi har en gutt på snart 6 år. Han er en god gutt med mange flotte egenskaper, men han har også en
utargerende adferd som er lite akseptabel. Han har et voldsomt sinne, ofte utløst av bagateller. Han kan også slå og sparke andre barn og voksene. Vi har det siste året samarbeidet med BUP og barnehagen for å prøve å hjelpe M. Situasjonen har bedret seg hjemme, men det er fremdeles nesten daglige episoder i barnehagen. Vi skal snart ha møte med PPT, og etterhvert et møte der også skole er representert, for å prøve og tilrettelegge for M når han skal begynne på skole til høsten.

Vi så tidlig at M lå forut for sin alder på noen områder. Han er dyktig til å pusle. Han puslet 100 biter 26 mnd. gammel. Han elsker å holde på med lego og bygger med enkelhet store byggesett. Han snakket tidlig og brukte 5 og 6 ords setninger da han fylte 2 år. Han har lært seg og lese og skrive på egenhånd, nå som femåring. Han er opptatt av tall og legger til og trekker i fra i hodet, enkle regnestykker opp til 20 -30. Han kan også lese alle tallene opp til 100. Han har god hukomelse. Han er løsningsorientert, noe som fort resulterer i konflikter med andre barn. Han har på forhånd sett ut hvordan f.eks. en jernbane skal bygges og aksepterer dårlig andre løsninger. Han bringer også mye fantasi inn i leken og har mange venner til tross for adferden, men det er også unger som gir uttrykk for at de er redd han

Ellers er M en gutt som er glad i å kose. Han viser omsorg for yngere barn. Han har glimt i øyet og er som oftest en livlig og glad gutt med et stort energi nivå. Han er allsidig i lek. Han har et stort behov for å bli sett og få anerkjennelse. Han er en følsom gutt og takler dårlig at andre barn kommer for nær han hvis han er i "ubalanse". Dette takler han med å slå eller vise skremmende adferd. Han fungerer bedre med en eller få enn mange. Han takler dårlig ukjente settinger med mange andre, f.eks. barnedåp. Han finner ikke roen og blir gående rundt på måfå. Han skal da gjerne måle krefter med andre barn. Dette bekymrer oss med tanke på at han snart skal på skole og SFO.

Vi har nettopp gjennomført en evnetest ( WISC?) av M. På den verbale delen fikk han en normal IQ score på 102, mens den non-verbale lå høyt med en IQ score på 133. Vi ble overrasket over den store spriken på testen.

Dette ble langt, men vi håper på noen kan komme med innspill. Vi lurer på om noen av de problemene vi har hatt med M kan skyldes asykronisk utvikling? Eller om det store spriket på evnetesten kan forklare noe? Er det noen her som har erfaring med store sprik på evnetest?

Ellers håper vi på råd i møte med skolen. Vi ønsker å være tydlige i våre forventninger, men er redde for å skape splid hvis vi ikke er varsomme.

janne
Medlem

Re: SNART SKOLEGUTT OG STORE UTFORDRINGER

Post by janne »

Kitwe wrote:Vi har en gutt på snart 6 år. Han er en god gutt med mange flotte egenskaper
Har lest innlegget ditt mange ganger. Det føles vågalt å svare, når gutten din allerede er inne i behandling/hjelp ved BUP og barnehagen og skal til PPT. Våger en å komme med enda mer - det kan like gjerne bli forvirrende? :(

Men husker hjelpesløsheten vi følte da vi stod overfor store problemer med vårt barn, og en veldig ensomhet. Etterhvert økte mislykkethetsfølelsen, til slutt forandring av identitet som foreldre: Fra å greie det meste, med lufting av tanker fra venner og familie, slik de fleste foreldre gjør. Til slutt var det ingen selvtillit igjen. Hvorfor er det viktig for meg å si dette? Nei, se det vet jeg ikke. Spørsmålet ditt er:

Kitwe wrote:Vi lurer på om noen av de problemene vi har hatt med M kan skyldes asykronisk utvikling? Eller om det store spriket på evnetesten kan forklare noe? Er det noen her som har erfaring med store sprik på evnetest?
Dette blir "Klara Klok" nærmest uti det blå. Hva med en "second opinion" hos en privat psykolog med lang erfaring med høyt begavede barn? Uansett:

Kitwe wrote:Ellers håper vi på råd i møte med skolen. Vi ønsker å være tydlige i våre forventninger, men er redde for å skape splid hvis vi ikke er varsomme.
Den siste setningen vil nok mange foreldre her, kjenne seg igjen i.

Lopi
Medlem

Post by Lopi »

Jeg vil anbefale deg å sende en e-post til foreldrekontakt@lykkeligebarn.no, kanskje kan en samtale med en foreldrekontakt være med på å finne noen svar og gi noen råd på veien, send evt en pm til meg, så kan vi ordne en samtale direkte (jeg er en av flere foreldrekontakter i foreninga). Du skriver på den åpne delen av forumet, og en del medlemmer ønsker ikke svare deg med sine erfaringer her ute i det åpne rom. Selv lurer jeg på om testen har gitt et bilde av deres barn som dere gjenkjenner? Beskrivelsene av gutten rimer ikke helt i mine øyne. Jeg tror ikke et barn med en verbal IQ på 102 leser og skriver som femåring, det virker ikke logisk. Hvordan var testsituasjonen og husker du evt hvordan barnet reagerte da han var på 4-årskontrollen på helsestasjonen? Ett av mine barn fant disse spørsmålene på 4-årskontrollen så meningsløse at han svarte vet ikke på alle spørsmålene. Jeg ville ut fra det aldri fått barnet testet med WPPSI, for jeg antar at han ville funnet testoppgavene der like meningsløse og dermed svart deretter på dem. Har du en mistanke om at dette også kan gjelde barnet ditt?

Asynkron utvikling er en utfordring for barna, og det du beskriver av guttens oppførsel kan ut fra min kjennskap til høyt begavede barn godt forklares ut fra asynkron utvikling og manglende forståelse for dette hos omverden, som de voksne i barnehagen og hos andre lærere (og medelever).
Moderator og foreldrekontakt
Skriver om tema høyt begavede barn på bloggen "Fra en annen planet"

Kitwe
Medlem

Post by Kitwe »

Takker for hyggelige tilbakemeldinger :) . Takk for invitasjon til medlemskap. Dette tenker vi på.

Vi har også stusset litt over den verbale scoren på testen. Han skriver og leser bra. Han har et godt gehør. Barnehagen har bemerket at M delter ivrig når de har samlingstunder etter forskjellige utflukter. Han husker godt detaljer som ungene har blitt fortalt under disse utfluktene( f.eks. fra omvisning i den lokale kirka) Ellers er han veldig opptatt av fakta programmer og bøker som omhandler dyr og dinosaurer. Når det gjelder språket til M oppfatter ikke vi det som "voksent" for alder. Der er han som unger flest, men han er nysjerrig og har mange spørsmål om temaer som interesserer han.

Når det gjelder selve testen tror jeg kanskje M kan ha vært noe preget av situasjonen. Han vet godt hvem represetanten fra BUP er. Han kan også bli litt utilpass og beklemt i visse settinger der han er i fokus. Noe som sikkert ville prege den verbale delen mer enn den non- verbale. Jeg tror ikke han bevisst ville svare "jeg vet ikke "slik du har erfart Lopi, men jeg mistenker at han kanskje ikke har forstått helt hvor en vil med spørsmålene. Han kan noen ganger tenke litt komplisert. Hun som gjennomførte testen er tysk. Hun snakker bra norsk, men mulig at det kan ha preget forståelsene av spørsmålene noe.

Kariel
Medlem

Post by Kariel »

Hei,
Han kan noen ganger tenke litt komplisert
Oh yes, gjett om det er noen av dem :D - En del av "våre" unger ser så mange ulike løsninger at svaret fort kan bli feil i forhold til fasiten.
Et helt enkelt eksempel fra en kartleggingsprøve på første trinn der barna skal krysse av på fem bilder hva som ikke passer inn. Dette kan f.eks. være bilde av tog, bil, båt, fly og sol. - Vanligvis ser barna på bildene og ser greit at de fire første er "noe man kan kjøre med" og da er det "sol" som ikke passer inn.

Hva ser våre finurlig tenkende evnerike barn? Jo, det første er jo helt klart ikke bare et "tog", men et "lokomotiv". Lokomotiv er jo et mye lenger ord enn de andre, ergo er det det første bildet som ikke passer inn :D

Dette er ikke uvanlig og det viser at evnerike barn kan tenke ganske anderledes enn sine medelever. Når så lærerne ikke har opplæring i å gjenkjenne og hjelpe disse barna blir det ikke helt lett.

Vær oppmerksom på at spesialpedagogikken også har "glemt" temaet evnerike barn i en årrekke, så du er ikke sikret at en spesialpedagog har god kompetanse på dette området, dessverre. (Har opplevd det selv...) Sinne i barnehagen/skole kan også komme av at barnet kan kjenne seg anderledes og misforstått, at det er litt vanskelig å være "meg" rett og slett. Jeg håper du får god hjelp av fagpersonene!

Synes du har fått så bra svar på de andre tingene, så jeg skal ikke kommentere ytterligere. Bare ønske masse, masse lykke til og absolutt anbefale deg å kontakte foreldrekontaktene.
Kariel
Lærer/master i TPO. Blogger om evnerike barn på http://www.krumelurebloggen.no

roffe
Medlem

Post by roffe »

133 på performance og 101 på verbal betyr at gutten er høybegavet, samtidig som han ikke viser det språklig så lett, siden den språklige utviklingen hans ligger tett opp til det normale. Han vil da ha utfordringer med å gjøre de mer komplekse tankene sine forstått (Det hørtes så klokt ut inni hodet mitt, og så skjedde det noe på veien ut). Dere må nesten regne med at den delen vil utvikle seg ytterligere, hvis han blir stimulert og oppmuntret.
Rolf Lindgren
rolf.m.b.lindgren@gmail.com
Psykolog. Sertifisert på WISC.
Medarbeider i Nasjonalt kompetansesenter for evnerike barn.

Lopi
Medlem

Post by Lopi »

Enig med deg, Rolf, dersom barnet slappet av og kom overens med personen som utførte testen. Det er likevel noe som sier meg at dersom den som tester barnet kommer i møte med barnet, nedbøyd og som med hendene på knærne sier , "Nei, hei, er det ikke lille Peder som står der. Nå skal du høre her at jeg skal stille seg noen spørsmål og så skal du svare meg så godt du kan. Det er ikke farlig! Nå skal mamma vente her, og så skal vi gå inn på det lille rommet der borte." Legger man da på en søt stemme, så kan jeg av egen erfaring som mamma fortelle at 3 av 3 ikke vil utføre testen slik at den viser hva de kan. To av tre vil bli tause eller bare svare i korte barnslige setninger tilbake, mens den tredje vil bli sur og protestere mot hele testen. Det er et problem at helsesøstre, personale på PPT og noen psykologer har lært et eller annet sted at de skal møte barnet med "babystemme" og klasking på lårene. Det er mulig andre barn finner dette tillitvekkende, men mine barn blir meget skeptiske til adferd hos voksne. Jeg er rimelig sikker på at dette vil kunne påvirke utfallet av en IQ-test.
Moderator og foreldrekontakt
Skriver om tema høyt begavede barn på bloggen "Fra en annen planet"

Kitwe
Medlem

Post by Kitwe »

Tusen takk for svar alle sammen. Det høres veldig riktig ut det du kommer med Roffe. Tror kanskje at noen av de problemene vi har hatt kan skyldes nettopp dette. Vi håper og tror at dette vil bedres med tiden. Ellers frykter vi at dette kan bli et problem, som også vil komme til utrykk når det gjelder det faglige på skolen.

Post Reply