Følg med på spørretimen i morgen, onsdag 16. mai kl. 10

Velkommen til LykkeligeBarn's åpne forum.

Forumet er åpent for alle.
Vil man ha skrivetilgang må man registrere seg.
Foreldre, pedagoger, lærere og andre kan delta i diskusjonene. Husk at eventuelle svar fra foreningens medlemmer står for deres egen regning, og ikke nødvendigvis gjenspeiler foreningens meninger.

Vi håper forumet kan gi en gjensidig innsikt i hvordan det er å ha med barn med særlige forutsetninger (bmsf) å gjøre.

Det er nå utført en rekke endringer på sikkerheten på forumet.
- recaptcha er aktivert for godkjenning av registrering
- Det er aktivert Spambot med IP sjekk fra kjente adresser.
- Man må nå validere registrering av ny bruker med epost som blir sendt til oppgitt epost før tilgang blir gitt.

Moderators: Moderatorer, Foreldrekontakt

Post Reply
ieva
Medlem

Følg med på spørretimen i morgen, onsdag 16. mai kl. 10

Post by ieva »

Leser man Utdanningsdirektoratets dokumenter skal ikke barn med høy begavelse ha rett til spesialundervisning selv om de utvikler problemer som ellers skulle tilsi at de fikk slik hjelp.

03. mai uttalte Kristin Halvorsen seg til VG om tilrettelegging for begavede barn. I den forbindelse har vi skrevet et brev til Halvorsen med noen spørsmål. Kopi ble sendt til alle partiledere, alle stortingsrepresentanter i komiteen for utdanning samt alle riksdekkende medier. Høyres skolepolitiske talskvinne Eliabeth Aspaker vil ta saken opp i neste spørretime i Stortinget, 16. mai kl. 10.00.

tld

Re: Følg med på spørretimen i morgen, onsdag 16. mai kl. 10

Post by tld »

Spørretimen kan følges på Stortingets Nett-TV:

http://www.stortinget.no/no/Hva-skjer-p ... a/Nett-TV/

mortenoslash
Medlem

Post by mortenoslash »

tld wrote:Spørretimen kan følges på Stortingets Nett-TV:

http://www.stortinget.no/no/Hva-skjer-p ... a/Nett-TV/
Så langt verkar det mest som saka om høgt begava barn berre blir brukt som ein bi-ting i ideologisk spelfekteri.
Morten Øen

Mine postingar er ut frå mine eigne meiningar, og ikkje på vegne av organisasjonar eg er eller har vore medlem av eller arbeidsgjevarar eg har eller har hatt.

mortenoslash
Medlem

Post by mortenoslash »

mortenoslash wrote:Så langt verkar det mest som saka om høgt begava barn berre blir brukt som ein bi-ting i ideologisk spelfekteri.
Ein av grunnane er vel at ikkje rette statsråden kunne møte i dag, då.
Morten Øen

Mine postingar er ut frå mine eigne meiningar, og ikkje på vegne av organisasjonar eg er eller har vore medlem av eller arbeidsgjevarar eg har eller har hatt.

johanna
Medlem

Post by johanna »

Under ordinær spørretime i Storinget i dag (vid 12-tiden ca), svarte kunnskapsminister Kristin Halvorsen på spørsmål fra Elisabeth Aspaker om tilpasset opplæring.
15. Fra Elisabeth Aspaker (H) til kunnskapsministeren
Besvart av kunnskapsministeren Kristin Halvorsen (SV)
Tilpasset opplæring innebærer at alle barn har krav på en skole som utfordrer og løfter dem kunnskapsmessig. Nå opplever foreldre med høyt begavede barn at lovverket ikke gir disse barna de samme rettigheter til tilpasset opplæring og har fått vite at opplæringslova § 5-1 ikke kommer til anvendelse dersom mistilpasningen er høy begavelse. Er dette en riktig fortolkning av § 5-1, og hvis ikke, hvilken lovregel i opplæringslova kommer da til anvendelse for disse elevene?
Jeg legger ut svar her, så snart skriftlig referat er tilgjengelig.
Selv om vi ikke er enige med Halvorsen i alt, har vi i dag sett begynnelsen på en god dialog. :)

Vi var tre foreldre fra foreningen der, med tre barn 10, 10 og 12 år. Etter spørretimen fikk vi anledning til å møte kunnskapsminstern og stortingsrepresentant Elisabeth Aspaker inne på Stortinget. Vi føler at både Aspaker og Halvorsen tok seg god tid til dette. Både voksne og barn fikk stille spørsmål og fortelle om sine opplevelser av dagens skole, og både små og store opplever at vi ble sett og hørt.

Vi har knyttet verdifulle kontakter. Elisabeth Aspaker viset oss rundt på Stortinget etterpå, og vi fikk anledning til å utdype problemstillingen med henne over en lunsj i matsalen i Stortinget etterpå. Dette bidro også til at barna følte at de ble tatt på alvor av politikerne.

Kunnskapsministern har lovet å ta tak i dette og Elisabeth Aspaker har lovet å følge med på at ministern infrir. Vi kommer også å minne dem på disse løftene jevnlig i fremtiden :D
Denne dagen har vært en viktig dag for foreningen.

ieva
Medlem

Post by ieva »

johanna wrote: Vi har knyttet verdifulle kontakter. Elisabeth Aspaker viset oss rundt på Stortinget etterpå, og vi fikk anledning til å utdype problemstillingen med henne over en lunsj i matsalen i Stortinget etterpå. Dette bidro også til at barna følte at de ble tatt på alvor av politikerne.

Kunnskapsministern har lovet å ta tak i dette og Elisabeth Aspaker har lovet å følge med på at ministern infrir. Vi kommer også å minne dem på disse løftene jevnlig i fremtiden :D
Denne dagen har vært en viktig dag for foreningen.
Takk til dere seks som stilte opp i dag! Naturligvis er vi spent på fortsettelsen, men vi går et skritt om gangen og satser på den gode dialogen! :D

mortenoslash
Medlem

Post by mortenoslash »

Næmmen. Eg blanda saman med det som var tidlegare, der det var sånn muntleg spørjetime, og då var det noko heilt anna der om skule og utdanning.
Morten Øen

Post Reply