Skoledebatten

Velkommen til LykkeligeBarn's åpne forum.

Forumet er åpent for alle.
Vil man ha skrivetilgang må man registrere seg.
Foreldre, pedagoger, lærere og andre kan delta i diskusjonene. Husk at eventuelle svar fra foreningens medlemmer står for deres egen regning, og ikke nødvendigvis gjenspeiler foreningens meninger.

Vi håper forumet kan gi en gjensidig innsikt i hvordan det er å ha med barn med særlige forutsetninger (bmsf) å gjøre.

Det er nå utført en rekke endringer på sikkerheten på forumet.
- recaptcha er aktivert for godkjenning av registrering
- Det er aktivert Spambot med IP sjekk fra kjente adresser.
- Man må nå validere registrering av ny bruker med epost som blir sendt til oppgitt epost før tilgang blir gitt.

Moderators: Moderatorer, Foreldrekontakt

Post Reply
Heidi
Foreldrekontakt

Skoledebatten

Post by Heidi »

Sitat fra ABC nyheter:
Lærerne mener nå at løsningen er å fjerne hjemmeleksene. I tillegg ønsker de å fjerne alt som innebærer at elevene skal forbedre seg hjemme. Det favoriserer de som har ressurssterke foreldre og som kan få hjelp hjemmefra.
Ungdomskolelærerne mener barnas familiebakgrunn har for stor innflytelse på hvilke resultater barna oppnår.
I mine ører høres dette ut som at lærerne vil at alle skal bli like dårlige, vi må for all del passe på å holde de flinke nede :evil:
Er det mulig?? Jeg blir stadig like forundret over alt det toskete enkelte kan få seg til å si...
Heidi, mor til 2

roffe
Medlem

Re: Skoledebatten

Post by roffe »

Hvis du legger godvilja litt til, så kan det tenkes at de mener at de ressurssterke får for store fordeler i forhold til det å vise hva de kan. Det er jo dumt dersom to elever har det samme poetensialet, mens skipsredersønnen blir flinkere enn vaktmestersønnen til å vise det.

Mens jeg skriver dette merker jeg at godvilja mi blir stadig mindre, men det er kanskje bare meg.

Men vent. http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/02/08/526389.html

Hvis problemet er at ressurssterke foreldre gjør lekser for ungene og hjelper dem med hjemmeksamen, er saken plutselig en helt annen.
Rolf Lindgren
rolf.m.b.lindgren@gmail.com
Psykolog. Sertifisert på WISC.
Medarbeider i Nasjonalt kompetansesenter for evnerike barn.

PIA
Medlem

Post by PIA »

dette er vel ment som vits :?: :D

ok, jeg skjønner at det ikke er populært med foreldre som gjør leksene til banra sine, men min godvilja har også blit mindre og mindre i løpet av skoledebatten.
syns at det bør opprettes bot for "supranasallogoré" ;)

Heidi
Foreldrekontakt

Post by Heidi »

Selvsagt er det et problem at foreldrene gjør barnas lekser. Noe helt annet er det at man ikke skal få hjelpe barna sine til å forstå og finne fram i informasjonsjungelen. Det er toskeri!
Heidi, mor til 2

staales
Medlem

Post by staales »

Jeg er faktisk også for å fjerne hjemmeleksene. Jeg ser faktisk ingen åpenbare fordeler med slike akademiske øvelser sent på kvelden. Men vent litt, sier du kanskje, skal ikke leksene gjøres "før middag", og ikke langt på kveld? Jo akkurat! Og inn kommer begrepet Heldagsskole. Vi var så heldige at gutten vår begynte på en internasjonal skole 3 1/2 år gammel. I barnehagen, ville kanskje noen si. En barnehage med et heldagstilbud (akkurat som om det er noe spesielt). Tilfeldigvis også en barnehage med en anelse mer fokus på bokstavleker og -historier enn det å kaste ball eller klatre i trær. Så kommer det store spørsmålet: Hvorfor trenger et barn plutselig mindre "undervisningstid" bare fordi en fyller seks? Vi opplevde en skolehverdag fyllt av daglig uteaktivitet (kall det gjerne gym) og undervisning fra ni til tre. Barna var selvfølgelig slitne når de kom hjem fra skolen, men er ikke barn slitne etter SFO også? Og så langt jeg vet er hovedformålet med SFO oppbevaring. Det er sikkert bedre enn at sytti prosent av elevene er nøkkelbarn, men det forekommer meg som en tid barna kunne brukt litt annerledes...

Det jeg prøver å formidle er at barn klarer lengre skoledager enn tre timer når det legges til rette for det (gode pauser, mye fysisk aktivitet). Og med lengre skoledager trenger en ikke lekser. For poenget med lekser er vel at det ikke er tid i skoletiden til å lære det en skal lære i løpet av de årene en må være tilstede i systemet?

Ståle

Gassa

Post by Gassa »

Jeg har forsøkt å argumentere mot hjemmelekser på foreldremøter, men møter massive protester. Motargumentene er ymse: "de må jo lære", "de må lære seg å jobbe".

Skoletiden kan benyttes mer effektivt. Dessuten skaper lekser konflikter i mange hjem og stjeler familietid. Det å "lære seg å jobbe" ønsker jeg helst å ta ansvar for selv, som forelder, på min egen måte.
Errare humanum est. Homo sum.

ieva
Medlem

Post by ieva »

Ja, og dessuten synes jeg at det er passe teit at barna skal behøve å ha lengere "arbeidsdag" enn voksne. Med SFO - tiden blir det kjapt mer enn 7, 5 timer fra før av. Noen kan jo argumentere mot at barna kan gjøre lekser på SFO. (Særlig aktuelt for de minste;), når de ikke får noe hjelp hvis de spør en gang). Eller - SFO er tid for lek, ikke "arbeidstid".

Vel og bra, men for de fleste barna er tid sammen med mange andre en slitsom utfordring i seg selv - inntrykkene skal bearbeides, småkonfliktene skkal løses, man skal være til stede i leken hele tiden for å ikke å falle utenfor. Mange SFOer vil helst at barna skal væremest mulig ute , det er ikke snakk om å sitte i en sofahjørne med en faktabok. Ikke misforstå - jeg er ikke imot at barn skal være ute. Men her er det også forskjell på måten å være ute på: jeg ser ikke noe givende i en melingsløs surring på evig jakt etter noen eller noe å leke med. For mange år siden, da jeg var ung og naiv, og ny i Norge ;) , trodde jeg faktisk, at barna ble aktivisert i større grad når de var på SFO. Virkeligheten oppleves annerledes: en "utskremt" voksen sitter ute og passer på at ingen slår seg fordervet, mens resten sitter inne og drikker kaffe...Oi - unskyld: Gjør forfallende arbeid... Men jeg forstår de godt - de får ikke betalt for å være pedagoger - eller aktivitører. De skal passe på barna - ikke lære de noe, eller oppdra de, eller leke med de...

Jeg er for en lengere skoledag (fram til klokka to) med to timers organisert og tilpasset fysisk aktivitet etterpå. Og ingen lekser!!! Utopia - jeg vet det, - men jeg tror at det hadde gitt uttelling på sikt. Vel å nevne - hvis man øker lærerstaben, ikke ansetter flere assistenter til å gjøre lærerens jobb.

Hva det angår foreldre som gjør barnas lekser: Søt lite agurknyhet. Jeg tror nok ikke det er mange slike foreldre (les relaterte leserinnlegg), men de gjør barna en bjørnetjeneste på sikt. Men det må jo indikere et problem i skolesystemet, hvis sånt overhode kan skje. Jeg vil gjerne stille spørsmålet: Hvordan er det mulig at foreldre kan gjøre barnas lekser og barna klarer seg gjennom hele skolen? Da må det være noe galt med systemet, tenker jeg.

MEN - det er ingen som kan forby meg å gi barna mine den fohatte "høykulturen", lese for de, eller lære de flere språk, hvis jeg vil. Eller snakke med de om livets store mysterier. Jeg blir provosert at lærere, selv om det er et lite utvalg av de kan overhode uttale seg på denne måten.

PIA
Medlem

Post by PIA »

ja, og hvem skal da gjøre leksene til neste generasjon? ;)

tror også, at tiden lærerne bruker for å forberede og etterberede leksene pluss tiden for å snakke om det med elevene (hvis det skjer) kunne blir brukt for mer efektivt undervisning.

ieva
Medlem

Post by ieva »

Jeg har gått og tenkt på dette i dag og blitt plutselig uenig med meg selv ;) .
Egentlig holder jeg ved det jeg sa i stad, men ville bare understreke en gang til viktigheten av gode pedagoger. det verste som kan skje er samme systemet som i dag - to ekstra timer :( . Hvis barna våre gjør de vanlige leksene på fem minutter, hva skal de gjøre resten av tiden som skulle da være satt av til lekser på skolen - kjede seg enda mer.

staales
Medlem

Post by staales »

Det er vel egentlig to forskjellige debatter (heldigvis?). Om det er heldagsskole eller ikke - eller lekser eller ikke - må fremdeles våre barn møtes av skolen på en annen måte enn gjennomsnittet.

Ståle

MaMarianne
Medlem

Post by MaMarianne »

Nå har jeg fått fasong på lærer-etterutdanningskurset mitt, både i lang og kort versjon. Kan fortelle mer på generalforsamlingen.

PIA
Medlem

Post by PIA »

takk marianne, kanskje det kan hjelpe litt.

ieva
Medlem

Post by ieva »

MaMarianne wrote:Nå har jeg fått fasong på lærer-etterutdanningskurset mitt, både i lang og kort versjon. Kan fortelle mer på generalforsamlingen.
Gleder meg til å høre mer om det.

ieva
Medlem

Post by ieva »

staales wrote:Det er vel egentlig to forskjellige debatter (heldigvis?). Om det er heldagsskole eller ikke - eller lekser eller ikke - må fremdeles våre barn møtes av skolen på en annen måte enn gjennomsnittet.

Ståle
Jo da - hele denne skoledebatten består av en hel serie sammensatte problemstillinger, som det vil ta minst ti år på å få noe system på, tror nå jeg. Imens går hverdagen videre, og jeg føler at jeg er nødt til å tilpasse meg og å få reflektert forhold til en til tider ganske uvirkelig virkelighet. Den norske utdanningssystemet er vel kjent for kjapløsninger og kamelsluking, og nye fine ideere uten forhånsdsutredning av eventuelle konsekvenser. Og jeg føler egentlig at det er lite vi får påvirket på kort sikt, derfor prøver jeg å utarbeide en "forsvarstaktikk" for min egen del. Liker å leke med sånne "hvis og dersom - problemstillinger". Jeg tror nemlig at behovet for tilpsset undervisning vil bli enda mer markant hvis barna er på skolen i flere timer. Nå kan de kjede seg gjennom SFO, komme hjem og gjøre det de er interessert i sammen med oss foreldre, eller alene. Barna har ikke en forventning til SFO at de skal lære noe der, så de slipper i hvert fall å bli frustrert på det grunnlaget. Det er ikke sikkert at skolen er/ blir i stand til å gi veltilpasset læringsarena for barna våre uten at de oppruster staben sin både i forhold til antall og kompetanse. Derfor vil jeg påstå at dette er egentlig samme diskusjonen og samme bekymringen, som bare dukker opp igjen i en annen forkledning.

Kan jo være at jeg bekymrer meg unødig...

Eller kanskje jeg har blitt "klok av skade"...

Post Reply