Verbal forståelses Index

Velkommen til LykkeligeBarn's åpne forum.

Forumet er åpent for alle.
Vil man ha skrivetilgang må man registrere seg.
Foreldre, pedagoger, lærere og andre kan delta i diskusjonene. Husk at eventuelle svar fra foreningens medlemmer står for deres egen regning, og ikke nødvendigvis gjenspeiler foreningens meninger.

Vi håper forumet kan gi en gjensidig innsikt i hvordan det er å ha med barn med særlige forutsetninger (bmsf) å gjøre.

Det er nå utført en rekke endringer på sikkerheten på forumet.
- recaptcha er aktivert for godkjenning av registrering
- Det er aktivert Spambot med IP sjekk fra kjente adresser.
- Man må nå validere registrering av ny bruker med epost som blir sendt til oppgitt epost før tilgang blir gitt.

Moderators: Moderatorer, Foreldrekontakt

Post Reply
MariH
Medlem

Verbal forståelses Index

Post by MariH » Mon 02. Jul, 2012 1:54

Min sønn på 10 har vært hos BUP på grunn av tilpasningsvansker. I den forbindelse gjennomførte han WISC IV testen. Psykologen var helt fra seg da hun ga oss resultatet fordi han hadde et score på 99,9 prosentilen på verbal forståelse. Da vi forsøkte å få klarhet i hva det ville si, følte jeg vel egentlig at jeg ikke ble noe smartere av svaret hennes. Hun var mest interessert i å finne ut hva grunnen til at han hadde denne scoren var (om vi hadde snakket mye med han om ting osv.). Resten av testen var helt greit, han hadde en full IQ score på 115, noe som jo ikke er så veldig imponerende i seg selv. Jeg har prøvd å lese meg opp på dette og ser at VFI er et tegn på at man kan ha spesielle evner, og det er jo bra, men spørsmålet mitt er; hva kan man bruke det til? Evnt. hva kan man gjøre for å fostre interessene hans og få han til å utnytte de evnene han har. Han sliter med at han har få venner på skolen og jeg lurer på (noe psykologen også nevnte) om det at han har en så stor verbal forståelse kan ha en påvirkning på hans evne til å være venner med jevngamle. Er det noen som har erfaring med dette? Han er veldig flink til å kommunisere med voksne, og kan sitte i dype samtaler i lang tid, når noen tar seg tid til det.

Blir veldig glad om noen som har erfaringer med slike tester kan prøve å forklare meg hva implikasjonen av et slikt score er :)

roffe
Medlem

Re: Verbal forståelses Index

Post by roffe » Tue 03. Jul, 2012 8:17

Mulig psykologen ikke har satt seg inn i HB-problematikk:

Høy VFI betyr at han er svært sterk språklig og at han gjerne blir sett på som smart fordi han uttrykker det gjennom språket. PRI (den som ikke er VFI) øker gjerne med alderen hos begavede barn, men når den flater ut er jeg usikker på.

Tyder på at han er samvittighetsfull og lærevillig (lærevillighet som sådan er uavhengig av intelligens), og at han har klart å utnytte miljøet sitt svært bra.

Dette tyder på at han vil gjøre det bra på skolen, i og med at han har stor glede i læring.

Han trenger (han er et barn) å få satt grenser og få veiledning i å være sammen med andre barn. Han bør oppmuntres til å være nysgjerrig på og interessert i den andre, og i å lære seg hvordan barn som ikke er så nysgjerrige som han leker og kommuniserer. Unger er ofte ikke så begeistret for «professorer» (egen bitter erfaring).
Rolf Lindgren
rolf.m.b.lindgren@gmail.com
Psykolog. Sertifisert på WISC.
Medarbeider i Nasjonalt kompetansesenter for evnerike barn.

Mette
Medlem

Post by Mette » Thu 12. Jul, 2012 5:03

Nå skifter jeg tema for tråden, håper det er OK. Jeg syns det Roffe skriver som jeg siterer nedenfor er svært interessant. Kan du, Roffe si litt mer om dette, jeg tenker spesielt på "veiledning i å være sammen med andre barn". Henviser du til strukturerte opplegg som er tilgjengelig for skolen, BUP eller PPT? Bakgrunnen for at jeg spør er at jeg ser at mange av barna i foreningen har fått stempel som lite flinke sosialt, men jeg ser ikke at de får noen god hjelp. Hva finnes av slike opplegg?

Roffe skriver:
"Han trenger (han er et barn) å få satt grenser og få veiledning i å være sammen med andre barn. Han bør oppmuntres til å være nysgjerrig på og interessert i den andre, og i å lære seg hvordan barn som ikke er så nysgjerrige som han leker og kommuniserer. Unger er ofte ikke så begeistret for «professorer» (egen bitter erfaring)."

roffe
Medlem

Post by roffe » Sun 15. Jul, 2012 11:14

Mette wrote:Nå skifter jeg tema for tråden, håper det er OK. Jeg syns det Roffe skriver som jeg siterer nedenfor er svært interessant. Kan du, Roffe si litt mer om dette, jeg tenker spesielt på "veiledning i å være sammen med andre barn". Henviser du til strukturerte opplegg som er tilgjengelig for skolen, BUP eller PPT? Bakgrunnen for at jeg spør er at jeg ser at mange av barna i foreningen har fått stempel som lite flinke sosialt, men jeg ser ikke at de får noen god hjelp. Hva finnes av slike opplegg?"
Det nærmeste jeg kommer er vel PMTO og ART.

Står om PMTO her: http://www.atferdssenteret.no/pmto/category385.html, ART har jeg ikke klart å finne noe kjapt og greit om.

Som jeg tror (jeg vet ikke) først og fremst er beregnet på barn med lærevansker og ukontrollerbar aggressivitet.

Hvis jeg tenker litt høyt her, så kunne jeg kanskje fått laget noe som foreldre og skole kunne bruke … 
Rolf Lindgren

Mette
Medlem

Post by Mette » Mon 16. Jul, 2012 1:21

Takk, Roffe!

Unnskyld MariH, det var ikke meningen å kuppe tråden.

Toril
Medlem

Post by Toril » Wed 18. Jul, 2012 1:02

Jeg har ikke lyst til å slippe dette temaet, for jeg undres på om PPT har plikt til å legge til rette for barn som sliter sosialt, og hvor denne plikten i tilfelle er hjemlet. Noen som kan svare meg? Du Roffe?

Navlelo

Post by Navlelo » Sun 16. Sep, 2012 8:44

Toril wrote:Jeg har ikke lyst til å slippe dette temaet, for jeg undres på om PPT har plikt til å legge til rette for barn som sliter sosialt, og hvor denne plikten i tilfelle er hjemlet. Noen som kan svare meg? Du Roffe?
PPT er i første rekke en sakkyndig instans i fht Opplæringsloven, noe som innebærer at mye av tiden og kompetansen brukes på sakkyndighetsvurderinger i fht §5.1, som gjelder retten til/behovet for spesialundervisning. Deretter skal de drive systemarbeid, noe som betyr at de skal veilede skolene med tanke på tiltak rundt det som ofte kalles for "gråsonebarna", det vil si barna som ikke nødvendigvis har behov for spesialundervisning pga lærevansker, men som trenger en del spesielle tilrettelegginger pga bla.a. sosiale vansker. PPT arbeider sjelden direkte med tilrettelegging i skolen, det er det lærerne som gjør, men de kan absolutt bidra. I slike tilfeller må barna være henvist PPT.

ODD

Post by ODD » Mon 17. Sep, 2012 8:27

Siden dette har blitt en tråd om sosiale utfordringer henger jeg meg på. Det var to tråder før sommerferien som hadde dette temaet og som jeg håpet skulle gå videre så nå håper jeg denne ruller en stund. En av disse trådene var det Rolf som startet. Jeg har en 11-åring som sliter en del med sosiale koder og andres reaksjoner på egen væremåte. Men hva er nå innenfor "normalen", og hva er noe annet? Hva nå "noe annet" da måtte være. Som foreldre så er det tøft å stå på sidelinja og se at ens egne ikke lykkes med noe av det som faktisk bidrar mest til at man opplever å lykkes og som gir lykke i seg selv, å ha venner, få besøk, dra på besøk. Jeg har lest mange tråder både her og på mensa.no som berører dette temaet, men det finnes vel ingen "oppskrift" for å lykkes. Vi er jo alle individuelle og må finne vår egen vei. Men en god veileder hadde vært fantastisk Rolf. Jeg har forståelse for at ikke alle ønsker å dele sine erfaringer om dette på et åpent forum, men jeg vil spørre om dette temaet er noe som diskuteres på den lukkede delen eller er tema på treff og møter i foreningen? I så fall er det god nok grunn til å kontakte en av foreldrekontaktene.

ODD :ugeek:

Mette
Medlem

Post by Mette » Tue 18. Sep, 2012 9:26

ODD wrote:Siden dette har blitt en tråd om sosiale utfordringer henger jeg meg på. Det var to tråder før sommerferien som hadde dette temaet og som jeg håpet skulle gå videre så nå håper jeg denne ruller en stund. En av disse trådene var det Rolf som startet. Jeg har en 11-åring som sliter en del med sosiale koder og andres reaksjoner på egen væremåte. Men hva er nå innenfor "normalen", og hva er noe annet? Hva nå "noe annet" da måtte være. Som foreldre så er det tøft å stå på sidelinja og se at ens egne ikke lykkes med noe av det som faktisk bidrar mest til at man opplever å lykkes og som gir lykke i seg selv, å ha venner, få besøk, dra på besøk. Jeg har lest mange tråder både her og på mensa.no som berører dette temaet, men det finnes vel ingen "oppskrift" for å lykkes. Vi er jo alle individuelle og må finne vår egen vei. Men en god veileder hadde vært fantastisk Rolf. Jeg har forståelse for at ikke alle ønsker å dele sine erfaringer om dette på et åpent forum, men jeg vil spørre om dette temaet er noe som diskuteres på den lukkede delen eller er tema på treff og møter i foreningen? I så fall er det god nok grunn til å kontakte en av foreldrekontaktene.

Som medlem gjennom flere år vil jeg komme med noen kommentarer. Vi som er med i Lykkelige Barn er ikke en helt ensartet gruppe, vi har ikke en helt klar og tydelig felles forståelse av hva som er "normalen". Det som er sikkert er at mange av barna som er med i forningen finner et sosialt fellesskap som de ikke har funnet andre steder. Dette er erfaringer de tar med seg og drar nytte av i mange sammenhenger. Jeg opplever også foreningen som et godt nettverk for oss foreldrene.

roffe
Medlem

Post by roffe » Sat 22. Sep, 2012 3:11

Toril wrote:Jeg har ikke lyst til å slippe dette temaet, for jeg undres på om PPT har plikt til å legge til rette for barn som sliter sosialt, og hvor denne plikten i tilfelle er hjemlet. Noen som kan svare meg? Du Roffe?
Jeg vet ikke riktig hva lovverket sier, men typisk er det slik at skolen bare legger merke til de elevene som sliter faglig.
Rolf Lindgren

roffe
Medlem

Post by roffe » Sat 22. Sep, 2012 3:12

ODD wrote:Siden dette har blitt en tråd om sosiale utfordringer henger jeg meg på. Det var to tråder før sommerferien som hadde dette temaet og som jeg håpet skulle gå videre så nå håper jeg denne ruller en stund. En av disse trådene var det Rolf som startet. Jeg har en 11-åring som sliter en del med sosiale koder og andres reaksjoner på egen væremåte. Men hva er nå innenfor "normalen", og hva er noe annet?
Jeg mener vel at spørsmålet ikke er så mye hva som er normalt som hva som ungen godt kan leve med.

Typisk er det nok slik at unger har det best dersom de vet hvordan det er å være A4 og kan være det når det trengs.
Rolf Lindgren

janne
Medlem

Post by janne » Sun 23. Sep, 2012 11:32

ODD wrote:Men en god veileder hadde vært fantastisk Rolf. Jeg har forståelse for at ikke alle ønsker å dele sine erfaringer om dette på et åpent forum, men jeg vil spørre om dette temaet er noe som diskuteres på den lukkede delen eller er tema på treff og møter i foreningen? I så fall er det god nok grunn til å kontakte en av foreldrekontaktene.

Ja! Du har mer enn god nok grunn til å kontakte en av foreldrekontaktene. Det er ikke farlig å få avklart om ens barn er høyt begavet hvis du ønsker det selv. Vi er foreldre som deler erfaringer med hverandre og trekker på hverandres ressurser og oppsamlede erfaring. Ikke rådgivere men likeverdige medlemmer. Da må en gå privat og betale. Samlet har vi en "ressursbank". Det du tar opp er noe vi diskuterer på den lukkede delen, og treff og møter, som du sier.
Det er frivillig å bli medlem, en samtale med foreldrekontakt forplikter ikke, det er også avklarende for medlemmer som faktisk tilhører målgruppen, om man vil melde seg inn. Et førsteinntrykk.

Nå vet ikke jeg om du har gjort det allerede, men som forelder selv, kan jeg si at det er en forening hvor det er høyt under taket. Etter to og et halvt år, har jeg fremdeles stor glede av å delta. Rolf er bare en av mange ressurser vi har med oss ;) .

Toril
Medlem

Post by Toril » Thu 27. Sep, 2012 4:14

En liten tilleggsopplysning: Med en henvisning fra fastlegen vil man kunne få gjort en utredning hos en nevropsykolog med kommuneavtale. Da betaler man bare vanlig egenandel. Det lønner seg å gå til en erfaren psykolog.

Post Reply