3-åring som vil lære å skrive

Velkommen til LykkeligeBarn's åpne forum.

Forumet er åpent for alle.
Vil man ha skrivetilgang må man registrere seg.
Foreldre, pedagoger, lærere og andre kan delta i diskusjonene. Husk at eventuelle svar fra foreningens medlemmer står for deres egen regning, og ikke nødvendigvis gjenspeiler foreningens meninger.

Vi håper forumet kan gi en gjensidig innsikt i hvordan det er å ha med barn med særlige forutsetninger (bmsf) å gjøre.

Det er nå utført en rekke endringer på sikkerheten på forumet.
- recaptcha er aktivert for godkjenning av registrering
- Det er aktivert Spambot med IP sjekk fra kjente adresser.
- Man må nå validere registrering av ny bruker med epost som blir sendt til oppgitt epost før tilgang blir gitt.

Moderators: Moderatorer, Foreldrekontakt

Post Reply
Julie

3-åring som vil lære å skrive

Post by Julie »

Hei,
det begynner å demre for meg at gutten vår på 3,5 år kanskje er begavet etter å ha lest noen linker på nettet.

Min utfordring nå er at han er veldig opptatt av bokstaver, men de heftene jeg finner i butikker ikke passer til hans nivå. Han begynner akkurat å få nok finmotorikk til å bruke blyant, og konsentrasjonen har også utviklet seg mye i det siste. Fra å være i full fart mesteparten av tiden så kan han nå sitte i en halv time for seg selv og konsentrere seg om noe. Feks puslespill eller maxi-perler.

Det siste halve året har han snakket mye om å begynne på skolen, og jeg har følt at jeg må ivareta denne gnisten hos han. Tall har gått greit, der har jeg fått til å finne på telle- og regneleker uten at blyant har vært nødvendig. Bokstaver og lesing synes jeg er vanskeligere å tilpasse. Jeg har prøvd forskjellige bøker, men etter hvert som jeg prøver meg fram finner jeg ofte ut at det er mye dårlig der ute, eller at bare en brøkdel passer til guttens nivå, og så må de legges bort. Nå, et halvt år senere, kan han tegne etter stiplede linjer, det synes han er veldig gøy. Men det er for få eksempler av det.

Jeg har prøvd å tegne a for ape på tavlen vår, slik at han kunne herme, men jeg ble kraftig strammet opp. Bokstaven var feil, apen var feil og stygg, og han gikk bort til bokstavplakaten og pekte hvordan det skulle være. Jeg skrev håndskrift med en liten bøy i slutten av a-en, plakaten hadde ikke den bøyen, men avsluttet rett ned, og han reagerte veldig på det. Halen på apen var også feil bøyd(jeg hadde hermet etter plakaten der også), og alt var stygt. Mine argumenter falt på stengrunn, han ramset opp alle mine feil, og det endte meg at jeg reiv meg i håret og ga opp.

Jeg er veldig usikker på hvordan jeg skal gå fram. Det er tydelig at bokstavplakaten må byttes ut...Jeg har ingen barn å sammenlikne med, og jeg husker ikke meg selv som 3-åring. En venn sa jeg kunne lage ord på lapper rundt i huset. Feks DØR på alle dørene, TAK i taket, osv. Er det andre som har konkrete tips til hvordan jeg kan gjøre det? Bør jeg kanskje glemme skrivingen inntil videre? Han har fortsatt litt problemer med å holde blyanten riktig, noen ganger holder han den fortsatt som i en knyttneve, men det kommer seg jo. Er det noen som har erfaring med å lage bokstavlotto? Jeg har kjøpt en del papp og slikt, men er helt grønn på hvordan jeg skal gjøre det.

:geek:

Kitwe
Medlem

Re: 3-åring som vil lære å skrive

Post by Kitwe »

Hei, høres ut som du har en 3 åring som passer inn her :) . Her i huset har ungene hatt glede av NRK super sin hjemmeside. Under barnetv finner dere flere ABC spill. Ellers finnes det noen fine PC spill. Både Labbe langeøret og Josefine har spill som går på bokstavtrening. Ellers har jeg sett at Brio butikkene har en bok som virker å være grunnleggende. Har bare så vidt tittet i den. Jeg tror du skal skrive over svake bokstaver med en tusj som kan viskes ut.

Lykke til :)

Julie

Post by Julie »

Hei, takk for tips. Jeg skal absolutt sjekke ut bokstavtrening med Josefine.

Han fikk første Josefinespill da han var 2, men det er en stund siden vi har kikket på dem nå. Rådene for PC/tab og slikt er jo 30 min om dagen for hans alder, og det blir ofte at han sitter for lenge i forhold til det. Den siste måneden har han vært mer interessert i andre ting enn PC/TV/tab, noe jeg synes er greit, det blir kanskje mer aktuelt igjen når sommeren er over. (og det å begrense data-tiden fører til mye konfrontasjoner, selv om jeg på forhånd advarer når spilltiden er slutt)

Nå må det sies at etter at jeg skrev forrige innlegg så har jeg sett at han nå fint klarer å holde tusjer ordentlig, og han skrev TAI når jeg stavet TAK til han. Vi lagde skilter som han fikk klistre opp, og han var nesten i ekstase. Vi har nå et post-it-hjem. :)

I dag virker det som om han har "skrudd av", skiltene er uinteressante og han vil aller helst at jeg skal holde han opp ned.

Jeg tror kanskje det beste bare er å la ting ligge tilgjengelig for han, så sier han vel i fra hvis han vil ha hjelp til noe. :?

gre-erik
Medlem

Post by gre-erik »

Hei.
Jeg har en sønn som er mye større nå, men jeg kjøpte abc boken som Kåre Kverndokken og Trine Solstad har skrevet.
Den kjøpte jeg til han da han var 3,5 til 4 år gammel. Med den har en nettside. Jeg tok min sønn til Norli Oslo. Der fikk
han se hvilke bøker han ønsket seg i grunnskoleavdelingen. Det har motivert han og samtidig har vi funnet det som funket
for han. Nettsiden til ABCboken er: www.gyldendal.no/abc. Måten å holde en blyant har vært et problem til for få år
siden. Han har fleksible ledd, også fingerledd, noe som gjorde blyantgrepet vanskelig. Ettersom jeg har forstått er
også dette et spørsmål om modenhet. Derfor har data vært en fin måte for han å øve på skriving etterhvert.

Julie

Post by Julie »

Takk for tips, jeg skal absolutt sjekke det ut! :)

roffe
Medlem

Post by roffe »

Jeg testet ut denne på ungene: http://www.amazon.com/dp/0671631985

Funker fint, men den blir vel amerikansk etter de første åtte øvelsene. Men da hadde ungene knukket lesekoden, så jeg gadd ikke fornorske dem. Men det kunne kanskje vært et artig prosjekt hvis jeg noengang fikk tid til det.
Rolf Lindgren
rolf.m.b.lindgren@gmail.com
Psykolog. Sertifisert på WISC.
Medarbeider i Nasjonalt kompetansesenter for evnerike barn.

Julie

Post by Julie »

Skriver en i boken eller bruker en den bare som veileder for undervisningen?

På hvilken måte ble den for amerikansk? Jeg vet at en del amerikanske lærebøker kan være veldig omstendige, at de bruker et kapitell eller to på ting som er så selvsagte at en bare blir forvirret. Eller er det amerikansk patriotisme du hentyder til?

roffe
Medlem

Post by roffe »

Etter hvert tar den mer og mer utgangspunkt omgivelsene og hverdagslige eksempler som ikke finnes i Norge. Så det må tilrettelegges.

Den er slett ikke omtrentlig. Boka er veldig amerikansk i den forstand at det er no nonsense, rett på sak.
Rolf Lindgren
rolf.m.b.lindgren@gmail.com
Psykolog. Sertifisert på WISC.
Medarbeider i Nasjonalt kompetansesenter for evnerike barn.

Julie

Post by Julie »

Hm...sommerferien er over og det ser ut til at mye har forandret seg på få uker. Jeg må muligens ta tilbake alt om at han fungerer godt i barnehagen. Den siste måneden har det vært veldig mye DRAMA om små ting. Han kan reagere på bagateller og det er helt ute av proposjoner. Det er brøling og gråting om hverandre, og jeg må ofte sitte å trøste han mens jeg setter ord på hva han føler (uten at han får viljen sin). Det er ganske utmattende for oss begge to. :cry:

Barnehagen har fått en ny person i avdelingen, det tok meg ca et halvt sekund å 'scanne' henne som usikker. Tipper sønnen min brukte like lang tid. I dag, tre dager etter, så ble det foreslått at siden det var ny pedagogisk leder på avdelingen så var det greit å ta en samtale med henne. Blant annet så synes de at det er vanskelig å få blikkontakt med han og få han til å følge beskjeder når det er noe han ikke liker å gjøre. Feks å rydde. (Hjemme går det forresten greit, for vi teller ned fra 10 på fingrene hvor mange ting han rydder). Men det skal sies at han liker ikke å repetere ting, hvis han har klart det en gang så kan han miste interessen helt.

Når kan barn testes? Han blir fire i år. Det er litt vanskelig å forutse hvor konsentrert han er, men hvis han synes noe er gøy så kan han holde på lenge. Da helst uten at noen ser på.

Det er en veldig bra barnehage, vi har vært veldig fornøyd de første årene, det er muligens byens beste barnehage. Men jeg får pustebesvær av tanken om å forklare at han er høyt begavet og høysensitiv. Særlig uten at det foreligger testresultater, men bare fordi jeg kjenner meg selv igjen i han. Den eneste trøsten er jo at de har taushetsplikt, for det er jo ærlig talt sosialt selvmord å si noe slikt høyt.

Og før han blir testet så vil jo jeg (og andre) ha en nagende tvil om at jeg bare er en sprø mor. :(

Julie

Post by Julie »

Forresten, takk for svarene. Jeg har ingen andre steder å henvende meg for øyeblikket. :)

Kariel
Medlem

Post by Kariel »

"Drama" - joda, kjenner igjen den ;) (Som bestemoren sa om en Pode her i huset "Han reagerer så m y e , han" - ehem..)

Jeg er enig med deg i vurderingen av at du skal være tilbakeholden med å bruke betegnelser som evnerik eller begavet i barnehagen. Ikke fordi dette ikke er riktige begreper, men fordi det - dessverre - eksisterer svært lite kunnskap i barnehagene når det gjelder evnerike barn. (Tror dessverre vi risikerer å trampe rett uti noen solide fordommer hos personalet nettopp fordi de ikke har kunnskap. Dessverre.)

Snakk om de utfordringene du opplever, den følelsesmessige siden, intensiteten.
Hvilke strategier fungerer hjemme, hvilke strategier fungerer i barnehagen... Hva ser de?

(Det ligger forresten noe her: http://www.barnehage.no/no/Nyheter/3480 ... arnehagen/)
Kariel
Lærer/master i TPO. Blogger om evnerike barn på http://www.krumelurebloggen.no

Julie

Post by Julie »

Takk, det er godt å høre at jeg ikke er den eneste som har opplevd noe slikt. Tror en del som ser oss i aksjon tenker sitt om foreldrene siden han er som han er, det er pinlig både i barnehagen, butikken og hos familie. :roll:

Håper det roer seg litt, det var nok en stor overgang at ferien er over selv om han ble kjempeglad da han hørte at han kunne dra i barnehagen igjen.

Post Reply