Søker tips til læreaktiviteter til 2-åring

Velkommen til LykkeligeBarn's åpne forum.

Forumet er åpent for alle.
Vil man ha skrivetilgang må man registrere seg.
Foreldre, pedagoger, lærere og andre kan delta i diskusjonene. Husk at eventuelle svar fra foreningens medlemmer står for deres egen regning, og ikke nødvendigvis gjenspeiler foreningens meninger.

Vi håper forumet kan gi en gjensidig innsikt i hvordan det er å ha med barn med særlige forutsetninger (bmsf) å gjøre.

Det er nå utført en rekke endringer på sikkerheten på forumet.
- recaptcha er aktivert for godkjenning av registrering
- Det er aktivert Spambot med IP sjekk fra kjente adresser.
- Man må nå validere registrering av ny bruker med epost som blir sendt til oppgitt epost før tilgang blir gitt.

Moderators: Moderatorer, Foreldrekontakt

Post Reply
Irene

Søker tips til læreaktiviteter til 2-åring

Post by Irene »

Hei!
Jeg har en sønn som akkurat har fylt 2 år. Jeg tenker det er for tidlig å si om han vil bli en gutt som kommer inn under denne foreningen sin målgruppe, men jeg prøver meg allikevel på et innlegg her. Håper nemlig at dere kan gi meg noen tips på hva og hvordan jeg kan tilrettelegge for at han får passe utfordringer og utvikling på hans nivå. Da han var 1 ½ år ble han vist en "A" i avisen, som bokstaven for hans navn. Etter det tok han helt av, og begynte å spørre etter mammas bokstav, mormors bokstav osv. Han kunne lese alle de store bokstavene (og tallene til 10) da han var 1 år og 10 mnd. Han begynte å lese bokstaver og tall på bilskilt, husnr., trafikkskilt, butikkskilt og i bøker. Til og med i parkettgulvet leste han ”T” i skjøtene. Når jeg setter meg ned for å tegne med han, vil han bare ha meg til å skrive bokstaver og tall. Han matcher bokstaver/tall (magnetbokstaver) på ark hvor jeg kan skrive 12 tilfeldige bokstaver. Da kan han også bevisst bruke humor ved å putte for eksempel A på P, se på meg med et lurt blikk, og le når jeg sier at han tuller med meg. Han har også et stort ordforråd til å være to år (dog en del dårlig artikulasjon siden han skal si mange vanskelige ord tidligere enn han egentlig behersker). Jeg synes også han har veldig god hukommelse (kom tidlig), men for alt jeg vet kan dette være innenfor normalen. Han kan også få noen voldsomme trass-anfall når jeg ikke forstår hva han vil, og med en 2-åring er det ikke alltid så lett å forstå. Han har i alle fall en god porsjon vilje og utholdenhet. Nå høres det ut som det bare er dette han driver med, men han leker også med leker som er vanlige for barn på hans alder. Er det noen her som har erfaringer med/tips til hvilke aktiviteter jeg kan legge opp for han fremover, slik at han får tilfredsstilt sitt behov for denne type læring? Finner jo ikke noe som er lagt opp til hans alder og modningsnivå på dette området. Har også skjønt at det ikke er det lureste å prate med alle andre småbarnsforeldre om….
Mvh, Irene!

lulus
Medlem

Re: Søker tips til læreaktiviteter til 2-åring

Post by lulus »

Legobord, puslespill ?

Et praktisk problem med slike ting er at delene blir strødd rundt
om i huset og forsvinner. Dette kan virke som et trivielt problem -
men det kan være en "show-stopper" :-) Derfor kan kanskje
legobord (slik som de har på legekontorer etc) være et poeng ?

MaMarianne
Medlem

Post by MaMarianne »

Sånn var mine unger også. Fortsett med bokstaver og tall, og alle slags leker/spill som gir muligheter for å sortere og systematisere. Les dessuten alt du kan komme over om ekstra-høyt begavede barn (exceptionally/profoundly gifted).

tove
Foreldrekontakt

Post by tove »

På samme måte holdt gutten vår på også, og, som du sier, det er ikke til å stoppe! ;)
Han fikk en Ikea-tavle på stativ til to-årsdagen, og plutselig var tall- og bokstavskrivingen i gang. Kan anbefales, tror det er godt å få prøve å skrive det ut.. :) . I bokhandelen/Narvesen selger de Lek%Lær hefter med med tall og alfabetet, enkle ord og lette regnestykker. Ulike vanskelighetsgrader. De pleier å være populære.
Du må bare ta kontakt hvis du ønsker å snakke med oss i foreldrenettverket, det er ikke for tidlig! Kanskje det kan være godt og høre med andre som har lignende erfaringer!
Lykke til!

kameleon

Post by kameleon »

Våre fikk også spille dataspill fra de var to år. Lek & lær - serien + Mons og Marte i regneskogen var de første spillene de hadde.

Eldstegutten hadde ei kladdebok som han samlet ord i etterhvert som han kjente dem igjen. Vi klippet ut fra avisene: Lego, Mega, McDonalds (jepp, bare å innrømme det).

Puslespill har jeg kjøpt fordi jeg elsket det selv som barn, men de er nesten urørte. Bare putteballen fra Tupperware ble brukt, men husker ikke lenger hvor små de var da.

Kjekt og travelt med sånne god-unger!

Irene

Post by Irene »

Takk for mange gode tips, nå er det bare å prøve ut og se om han synes noe av dette er gøy! Veldig bra å få høre fra andre foreldre som har liknende erfaringer! Hvis guttungens ferdigheter fortsetter å utvikle seg i samme tempo videre, kommer jeg nok innom siden igjen senere :D (og selvfølgelig fremover nå, for å se om det dukker opp flere tips til dette innlegget)
Irene

ieva
Medlem

Post by ieva »

Helt enig med Marianne - det vil være nyttig for deg å lese litt mer om høyt begavede barn. Er sønnen din det, vil du nok møte andre utfordringer i hverdagen, ikke bare at han vil kunne mye mer enn jevnaldrende. For vår vedkommende begynte vi å forstå mange hverdagsutfordringene på en helt annen måte, når vi ble klar over hva som var årsaken til de. Og mye av det ble lettere å takle også.

Her har det kommet mange gode tips. En ting som kanskje ikke er nevnt enda - gi ham gode, logiske forklaringer på det han spør om. Vi har gjort den erfaringen, at vanling "avledningslureri" som er bredt brukt på små barn, fungerte ikke hos oss, det produserte bare enda mer sinne og frustrasjon.

Det viktigste for alle barn er at de skal få lov til å utvikle seg i sin egen tempo og dyrke sine interesser. Støtt sønnen din i det han gjør, bekreft ham og stol på ham. (Og bli med i foreningen vår, hvis du føler etter vært for det - dere er velkommen!)

Post Reply