Mestrer - mestrer ikke

Velkommen til LykkeligeBarn's åpne forum.

Forumet er åpent for alle.
Vil man ha skrivetilgang må man registrere seg.
Foreldre, pedagoger, lærere og andre kan delta i diskusjonene. Husk at eventuelle svar fra foreningens medlemmer står for deres egen regning, og ikke nødvendigvis gjenspeiler foreningens meninger.

Vi håper forumet kan gi en gjensidig innsikt i hvordan det er å ha med barn med særlige forutsetninger (bmsf) å gjøre.

Det er nå utført en rekke endringer på sikkerheten på forumet.
- recaptcha er aktivert for godkjenning av registrering
- Det er aktivert Spambot med IP sjekk fra kjente adresser.
- Man må nå validere registrering av ny bruker med epost som blir sendt til oppgitt epost før tilgang blir gitt.

Moderators: Moderatorer, Foreldrekontakt

Post Reply
betre
Medlem

Mestrer - mestrer ikke

Post by betre »

Jeg har sett både på åpent og lukket forum at det er mange tråder som handler om "det sosiale" og hva som er "normalt". Når vi sier noe om hva som er normalt, så sier vi også samtidig hva som ikke er normalt. Det blir sjeldent sagt noe om hvor stort normalområdet egentlig er.

Mari Pettersvold og Solveig Østrem, begge knyttet til høyskolen i Vestfold, har skrevet boka Mestrer - mestrer ikke, jakten på det normale barnet.
Disse kjenner bhg best, men det er neppe de helt store forskjellene til skolen.

Boka omtaler den enorme kartlegging - pedagogprogam kulturen som har bredd om seg i både bhg og skole de senere år. Herunder også debatt om barns personvern. Det er viet plass til kritisk analyse av bruk av statistikk, forskning og sist men ikke minst habilitet til noen av de som utarbeider pedagogisk materiell, og som i flere tilfeller også sitter som besluttningstakere eller rådgivere for kjøpere av det pedagogiske materiellet.
Eg: Eieren av ett pedagogisk program som skulle løse en gitt problemstilling, satt 2 år tidligere og skrev anbefalingen, der det ble besluttet at det gitt området skulle være satningsområde. Først skaper man markedet, så fyller man det med egen produkter!

Kartleggingsverktøyene og programmene TRAS, MIO, ALLE MED; ASQ, Du og jeg og vi to, og ART omtales.
PMTO omtales såvidt.

Skolen vår bruker ART. Da jeg spurte pedagogdama om hun visste hva programmet er utviklet for, kunne hun ikke svare. (ART er utviklet for amerikanske ungdomsfengsel/correctional facilities). Mitt barn går i norsk barneskole. Det er stor forskjell.

Kanskje det ikke er våre barn som har så store problemer med "det sosiale", men definisjonsområdet som er feil?
Og hvem er det som bestemmer hva som er definisjonsområdet?

Kanskje flere foreldre finner noen løsninger/blir litt beroliget av å lese boka?

roffe
Medlem

Re: Mestrer - mestrer ikke

Post by roffe »

Jeg har lest litt av de to, og er ikke uten videre imponert. Det er en del sosiale ferdigheter man bare må ha, og som det kan være ganske bred enighet om.

Jeg har skrevet litt her:
http://blog.grendel.no/2012/03/25/tester-som-mestrer/
Rolf Lindgren
rolf.m.b.lindgren@gmail.com
Psykolog. Sertifisert på WISC.
Medarbeider i Nasjonalt kompetansesenter for evnerike barn.

betre
Medlem

Post by betre »

Du arbeider jo i den sfæren forfatterene av boka setter kritisk søkelys på, så det er vel ikke å vente at du skulle være videre imponert.

Det er ingen tvil om at sosiale ferdigheter, herunder også endel av de ferdighetene som disse kartlegginsverktøyene skal kartlegge, er ferdigheter man bør ha. Men det er vel ikke slik at disse ferdighetene bare kan tilegnes ved bruk av disse verktøyene?

roffe
Medlem

Post by roffe »

Ferdighetene tilegnes ikke ved bruk av disse verktøyene. Verktøyene brukes for å identifisere lærevansker så tidlig som mulig, slik at det er mulig å sette inn tiltak før det er for seint.

Jeg jobber ikke innenfor denne sektoren i det hele tatt, jeg verken bruker eller utvikler slike verktøy eller metoder som det er snakk om her. Samtidig har jeg pasienter hvor det er klart at tiltak ikke ble satt inn tidlig nok.

Jeg unders særlig over fokuset i boka - det påstås såvidt jeg forstår at barnehageansatte løper etter ungene for å notere seg avvik fra A4 slik at ungene kan pressess inn i forma. Det er milevidt fra den barnehagehverdagen som jeg kjenner til, hvor holdninga først og fremst er at man skal vente og se på om det går seg til, slik at tiltak i hovedregelen settes inn altfor seint.
Rolf Lindgren

roffe
Medlem

Post by roffe »

Er nå kommet til side 92. Det er temmelig smertefull lesning.
Rolf Lindgren

Post Reply