Trenger gode tips til undervisning for flinke elever.

Velkommen til LykkeligeBarn's åpne forum.

Forumet er åpent for alle.
Vil man ha skrivetilgang må man registrere seg.
Foreldre, pedagoger, lærere og andre kan delta i diskusjonene. Husk at eventuelle svar fra foreningens medlemmer står for deres egen regning, og ikke nødvendigvis gjenspeiler foreningens meninger.

Vi håper forumet kan gi en gjensidig innsikt i hvordan det er å ha med barn med særlige forutsetninger (bmsf) å gjøre.

Det er nå utført en rekke endringer på sikkerheten på forumet.
- recaptcha er aktivert for godkjenning av registrering
- Det er aktivert Spambot med IP sjekk fra kjente adresser.
- Man må nå validere registrering av ny bruker med epost som blir sendt til oppgitt epost før tilgang blir gitt.

Moderators: Moderatorer, Foreldrekontakt

Post Reply
stimenes

Trenger gode tips til undervisning for flinke elever.

Post by stimenes »

Jeg jobber som lærer på en 1-7 skole. I flere år har vi fått tilbakemeldinger på elevundersøkelsene på 5 - 7.trinn om at elever ønsker seg mer utfordrende oppgaver. Skolen ligger i et område med mange ressurssterke foreldre og disse har også ytret ønske på konferansene om mer utfordring for deres barn. I norsk skole er dette et luksusproblem - eller rettere sagt slik jeg ser det - en gavepakke. Skolens ledelse har tent på ideen om å bli flinkere i å tilpasse undervisningen for de flinke eleveneog bestemt seg for å satse på dette i en periode fremover.
Jeg har fått tildelt 3 skoletimer i uka hvor jeg kan ta ut elever fra 5- 7. trinn i grupper og gi disse noe mer enn det vanlige pensumet. Jeg har ikke lov til å lage permanente grupper som møtes gjennom hele skoleåret, derfor har jeg valgt å lage prosjektgrupper som skal jobbe med ulike prosjekter i begrensede tidsrom.

I jakten på gode prosjekter/temaer (ikke nødvendigvis avhengige av fag) henvender jeg meg til dette forumet i håp om at noen der ute sitter med erfaringer, enten fra egen skolegang, sine barns skolegang, egen undervisning eller bare har noen gode ideer. Hvis ditt barn fikk tilbud om et slikt prosjekt, hva hadde vært "innertier"?
Jeg håper noen kan gi meg gode ideer som jeg kan teste ut og på denne måten viderføre erfaringene til resten av vårt personal ved skolen.

johanna
Medlem

Re: Trenger gode tips til undervisning for flinke elever.

Post by johanna »

Det er så gledelig å høre fra lærere som deg! Jeg likte veldig godt termen ”gavepakke” istf luksusproblem. :D

Jeg har gått litt i tenkeboksen for å gi deg et ordentlig svar. Jeg gir deg de første refleksjonene jeg gjort her, men håper at flere kommer med påfyll!

De erfaringene jeg har av slik ”prosjektundervisning er at oppfølgingen etter er veldig viktig. At prosjektet blir gjennomført og gjort rede for på en eller annen måte. En essay, en utstilling eller et foredrag i klassen.

Mange høyt begavede barn er flinke til å fordype seg, men er ikke vant til at skolen stiller adekvate krav til prestasjon i skolen. Jeg mener at det er viktig at dissene kravene er viktige for å unngå at elevene blir ”underytere”.
Begavede barn lærer raskt at arbeid i skolen ikke lønner seg. Du må ikke bruke tid til å lese på prøven det går bra uansett. Du får masse ros for en prestasjon som ikke samsvarer med en innsats og det blir tom ros for barnet.
Det å lære å levere inn et arbeid til en bestemt tidsfrist, selv om det ikke er blitt helt perfekt mener jeg er viktig. Mange høyt begavede barn (og voksne) er perfeksjonister. Hvis de får holde på til et arbeid er ferdig blir det kanskje aldri ferdig. Min erfaring er ikke at barnet opplever prestasjonsangst, men faktisk opplever at skolen ser det.

Hva gjelder innhold i prosjektene tror jeg godt at det kan være avhengig av elevenes interesse, men de trenger hjelp til å avgrense seg. I en en svensk undersøkelse. om innsatser for høyt begavede barn, for Nacka kommune har Camilla Wallstrøm en liste over prosjekt som gir mening.
”Hur nå maximala förutsättningar för alla?” Jeg har lagt ved PDF-filen her.
05_maximal_utveckling_for_alla.pdf
(2.11 MiB) Downloaded 258 times
Bor du på Østlandet ønsker jeg å tipse deg om kurset som Ella Idsøe og Tove Hagenes holderpå Østlandsk lærerstevne, "Hva med de evnerike barna våre?". Påmeldingsfrist er 30. oktober Det er plasser ledig.
Link til påmelding
http://www.ostlandsklarerstevne.no/inde ... &type=kurs

betre
Medlem

Post by betre »

Hvis mitt barn fikk et slikt tilbud, hva hadde da vært innertier?
Mitt barn er en 2 klassing, men om han fikk et slikt til bud ville det være i denne leia:

At han får arbeide med noe han brenner for, og at han får "vanskelige/uvante" spørsmål om temaet, eller spørsmål som viser at du selv har en viss innsikt. Akkurat nå for tiden er det om dinosaurer. Han kan mye om de, og jeg ser at han lyser opp når jeg spør om hvorfor tyranosaurus rex hadde så dårlig ånde - og han forklarer det på ordentlig. Så er det hvorfor hadrosaurusene har horn de lager lyd i og hvorfor de ikke bare bruker kjeften, som andre dyr?
Eller var kloa til trex laget av samme materiale som hunde/katteklør eller var det bein? Og hvordan holdt de korte så de ikke gjorde vondt, og var klørne blanke?.

Spørsmål som ikke bare er slik "hvordan brukte de sånn eller si, hva skjedde med sånn eller si".

Han har nå laget et herbaruim og underveis i prosjektet så jeg at han likte at jeg spurte om forhold som han ikke hadde tenkt på, men som går på orden og disiplin. Eks om han ville ha latinske navn med, og om de feks skulle ha egen farge, eller skriftstil. (Han er så glad for at han øver på formskrift - og alle latinske navn er nå i formskrift, de andre er i blokkbokstaver)

Når jeg snakket til han som om jeg var hans veileder og kritiker i et akademisk prosjekt, og spurte spørsmål sånn "har du tenkt på...., hvordan vil du løse problemet med....." da bunntente han, og gikk in for oppgaven med stor iver. Nå er alle blomstene katalogisert med funnsted og funn KLOKKESLETT! Det er ikke dårlig!
Han har fått små korte veiledningstimer, og oppfølgings oppgaver, og det har fungert fint.
Ser at feedbacken fungerer best når jeg blir "overrasket" over de gode løsningene han har valgt, og berømmer de. feks er alle tapebitene på blomstene satt på samme plass på arket. Meget systematisk. (eller en hysterisk kontroll fix? Vet ikke, det fungerer for han)

Jeg er ikke god på "så flink du er" skryt, mens å berømme løsninger, valg, utførelsen, at det er kjekkt å se han jobbe, og at jeg lærer noe av han, ser jeg gjør at han blir motivert. Jeg ser også at han blir glad når jeg skryter av han, når jeg tror han ikke hører. Eg når jeg fortalte faren om hva jeg hadde lært av gutten om en blomsterfamilie, og gutten satt i stua og kunne høre alt jeg sa, da kom han raskt på kjøkkenet og fortsatte å fortelle.
Det virker som en egen motivasjon å se at jeg blir glad også tror jeg.

Jeg skulle virkelig ønske at barnet mitt hadde fått samme mulighet som "dine" barn gjør. De er heldige. Samtidig så er du også heldig, som får muligheten til å gå litt i dybden.
Lykke til!

Mette
Medlem

Post by Mette »

Jeg blir så glad når jeg hører om dette! Hurra for deg og skolen din :D .
I tillegg til det som er nevnt tidligere vil jeg legge vekt på å lære elevene prosjektstyring, selvsagt tilpasset nivået de er på. Hvis de i tillegg til å få utfordringer innenfor et tema de er interessert i lærer å planlegge og gjennomføre et prosjekt så vil de ha glede og nytte av dette i mange sammenhenger fremover.
Jeg hører gjerne mer om hvordan dette går. Lykke til!

Kariel
Medlem

Post by Kariel »

Hvis du ønsker å utfordre evnerike barn faglig: gå i dybden, tenk forskning, la dem jobbe med ting se er interessert i til å begynne med - for å vekke læringsiveren.

Kanskje kan de utfordres til å se på problemer i omgivelsene og finne løsninger på dem? Miljøspørsmål, samfunnsmessige utfordringer osv. I USA brukes en modell som heter Schoolwide Enrichment Model (Renzulli, Reis). Her får elevene velge en problemstilling som går på sosialt engasjement. Eksempler: hva gjør vi med den lokale andedammen når den er så forurenset? Hva kan jeg gjøre for at eleven som er svaksynt kan få flere bøker på biblioteket? Hvordan kan vi hjelpe frivillighetssentralen med å skaffe folk? - osv.osv. Det blir nesten som etreprenørskap som eldre elever gjerne jobber med, men med sosialt fokus.

Noen råd kan du finne her hos den danske psykologen Ole Kyed som har jobbet med ulike prosjekter i Dansk skole:
http://www.olekyed.dk/undervisdif.pdf

Et annet alternativ er å sjekke denne artikkelen:videoen hos Videnskap.dk
http://videnskab.dk/kultur-samfund/sada ... t-i-skolen

Og husk: tenk over om du bare fanger de "flinke" elevene med opplegget. En evnerik elev på mellomtrinnet KAN ha "logget av" for lenge siden, enten ved å bli stille - eller ved å bli klassens klovn. Ved å utfordre flere elever til å vise hva de faktisk kan, kan det hende du ser potensiale i enda flere :D
Kariel
Lærer/master i TPO. Blogger om evnerike barn på http://www.krumelurebloggen.no

Mimmi
Medlem

Post by Mimmi »

Hurra for deg og skolen din!

Kanskje du kan få inspirasjon fra Forskerfabrikken?
http://www.forskerfabrikken.no/

Vi har ikke testa den sjøl ennå, men har hørt mye positivt om opplegget. Går jo an å kontakte dem og spørre om de har noen råd til deg?

Kariel
Medlem

Post by Kariel »

Kom på en ting til:
Miljøjournalistene - egentlig for ungd.skole/vgs - men ingen hindring å bruke dette for flinke elever på mellomtrinnet?
http://miljojournalistene.origo.no/-/pa ... _id=952268
Kariel

mortenoslash
Medlem

Post by mortenoslash »

Nok ein god grunn til at ingen webmaster med respekt for seg sjølv bør bruke anna enn ASCII-teikn i URL, sjølv om dei fleste nettlesarar i dag grokar det.

Prøver å bytte ut æ:
http://miljojournalistene.origo.no/-/pa ... _id=952268
Morten Øen

Mine postingar er ut frå mine eigne meiningar, og ikkje på vegne av organisasjonar eg er eller har vore medlem av eller arbeidsgjevarar eg har eller har hatt.

Kariel
Medlem

Post by Kariel »

Morten, du er en engel :D
- og undertegnede skal sjekke innlegg med url litt bedre heretter ;)
Kariel

mortenoslash
Medlem

Post by mortenoslash »

Kariel wrote:Morten, du er en engel :D
- og undertegnede skal sjekke innlegg med url litt bedre heretter ;)
Takketakk. Det blir fort fem til ti minutt googling for å finne attende til dei kodene som skal brukast for at det skal fungere i staden for æøå, men me får håpe at leverandøren av forumsprogramvara kan fikse det etter kvart.
Morten Øen

Mine postingar er ut frå mine eigne meiningar, og ikkje på vegne av organisasjonar eg er eller har vore medlem av eller arbeidsgjevarar eg har eller har hatt.

Margunn
Medlem

Post by Margunn »

Så bra!!! Jeg ville ha meldt gruppa på konkurransen Årets nysgjerrigper og jobbet fram et spennende forskningsprosjekt.

Sjekk http://nysgjerrigper.no/temaer/prosjektarkivet for å se eksempler!

Post Reply