Artikkel "At 5 he was asking about molecular structures"

Velkommen til LykkeligeBarn's åpne forum.

Forumet er åpent for alle.
Vil man ha skrivetilgang må man registrere seg.
Foreldre, pedagoger, lærere og andre kan delta i diskusjonene. Husk at eventuelle svar fra foreningens medlemmer står for deres egen regning, og ikke nødvendigvis gjenspeiler foreningens meninger.

Vi håper forumet kan gi en gjensidig innsikt i hvordan det er å ha med barn med særlige forutsetninger (bmsf) å gjøre.

Det er nå utført en rekke endringer på sikkerheten på forumet.
- recaptcha er aktivert for godkjenning av registrering
- Det er aktivert Spambot med IP sjekk fra kjente adresser.
- Man må nå validere registrering av ny bruker med epost som blir sendt til oppgitt epost før tilgang blir gitt.

Moderators: Moderatorer, Foreldrekontakt

Post Reply
User avatar
Kariel
Medlem
Posts: 679
Joined: Mon 16. Nov, 2009 9:19
Contact:

Artikkel "At 5 he was asking about molecular structures"

Post by Kariel »

Denne artikkelen er noen år gammel, men synes den er interessant likevel. Bl.a. sier man her noe om aksellerasjon, altså det å la et barn gå raskere gjennom pensum. (Gjøres enten ved å få bøker & undervisning fra høyere trinn, ved å hospitere på høyere trinn i enkeltfag, eller ved å bli flyttet opp trinn.)
Dr Congdon does not accept that accelerating a child's education will result in an emotionally fragile adult. "The standard argument is that they may not cope psychologically, but the truth is these children are usually emotionally mature. So why not give them the opportunity? Teachers are often very reluctant to push children, citing potential problems with the child's social and emotional adjustment. It's also a good idea to talk to the child and ask how they feel about being put up a class."
Og så var det dette avsnittet, da:
WHEN five-year-old Arran Fernandez passed his GCSE in Maths a few weeks ago, there was a mixed reaction to this exceptional feat. Awe at the ability of one so young to attain a level of expertise normally attributed to children about a decade older; concern at how we genuflect at the altar of early brilliance without considering the consequences of "hot-housing" children.
Can he mix socially with his peers when his mind is so advanced?
Or will he end up at odds with his own academic success, unable to deal with being mentally so far in advance of his physical years?

And what of the parents? Are they the pushy mother and father basking in the reflected glory of their offspring's skills...

Artikkelen ligger her:
At five, he was asking about molecular structure
http://www.telegraph.co.uk/health/32926 ... cture.html
Kariel
Lærer/master i TPO. Blogger om evnerike barn på http://www.krumelurebloggen.no

Post Reply