Barn som "ser syner"

Velkommen til LykkeligeBarn's åpne forum.

Forumet er åpent for alle.
Vil man ha skrivetilgang må man registrere seg.
Foreldre, pedagoger, lærere og andre kan delta i diskusjonene. Husk at eventuelle svar fra foreningens medlemmer står for deres egen regning, og ikke nødvendigvis gjenspeiler foreningens meninger.

Vi håper forumet kan gi en gjensidig innsikt i hvordan det er å ha med barn med særlige forutsetninger (bmsf) å gjøre.

Det er nå utført en rekke endringer på sikkerheten på forumet.
- recaptcha er aktivert for godkjenning av registrering
- Det er aktivert Spambot med IP sjekk fra kjente adresser.
- Man må nå validere registrering av ny bruker med epost som blir sendt til oppgitt epost før tilgang blir gitt.

Moderators: Moderatorer, Foreldrekontakt

Post Reply
MammaTilM

Barn som "ser syner"

Post by MammaTilM »

Hei. Jeg titter bare innom i håp om råd eller erfaringer fra noen som har kjennskap til dette... Min eldste sønn som akkurat har fylt fem, har alltid vært oppvakt. Han pratet tidlig, kunne hvert eneste bilmerke før han kunne prate rent, har en ekstremt god hukommelse (kan brått si ting som "husker du den taxien vi kjørte fra togstasjonen, det var en blå Audi"...også kan hendelsen ligge år tilbake i tid..) og har lært seg å lese uten at vi helt forstår hvem som har lært ham det ("jeg har lært det av meg selv" er svaret). Men en ting som uroer meg litt at han "ser syner" på kveldstid når det er mørkt i rommet. Han ser en hel rekke ting og tror at vi også kan se dem (jeg har svart at det kan vi ikke fordi det er hodet hans som skaper disse bildene..han beskriver dem veldig levende for oss.) Men er dette noe noen her har erfaring med? Kan dette kobles til den gode hukommelsen hans eller er det noe vi bør få undersøkt...? Jeg har alltid tenkt på sønnen min som intelligent, og dette sier de også i Bhg, men jeg har ikke tenkt på om det er noe utover normalen og om det isåfall er noe vi bør fokusere på ift til dette. Jeg vil, som de fleste andre foreldre, kun sørge for at han har det bra.. Blir litt bekymret mtp disse "synene" da det virker litt "virkelighetsfjernt" for oss. MEN han tror ikke de er virkelige på den måten at han tror det han ser er i rommet - han ser bare bildene så klart..

Blir glad for svar :)

Sturla
Medlem

Re: Barn som "ser syner"

Post by Sturla »

Jeg har tatt meg friheten å kopiere litt fra lukket forum.

Kazimierz Drabowskis Theory of Positive Disintegration kan kanskje gi noen svar på dine spørsmål.

I teorien beskrives fem "overexitabilities" (som visstnok er dårlig oversatt til engelsk og absolutt ikke kan oversettes til hypersensitivitet på norsk, da det begrepet betyr noe ganske annet) slår meg som ikke bare veldig gode kjennetegn på begavede mennesker, men også som en stor trøst og støtte i forhold til meg selv og min rolle som mor til et HB-barn.

Her er en link til en veldig utførlig artikkel om emnet: http://www.positivedisintegration.com/Nelson1989.pdf
og flere her: http://www.academia.edu/624480/A_Brief_ ... the_Gifted

For dem som synes det blir litt mye, finnes det kortere oppsummeringer her: http://www.sengifted.org/wp-content/upl ... op_ten.pdf artikkelen på side 9

Kort fortalt hevder Dabrowski at samtlige begavede og svært kreative mennesker han hadde jobbet med viste tegn på fem "overexitabilities":
Psykomotorisk mye motorisk energi, vanskelig for å sitte i ro, fikler, impulsiv, full innsats
Emosjonell intense følelser i begger retninger, lett påvirkelig emosjonelt, svært knyttet til dem de liker, angst, skyldfølelse
Imaginær fantasivenner, stor fantasi, finner uvanlige sammenhenger, kreativ, skiller kanskje ikke klart mellom fakta og fiksjon
Sensuell "for mye av det gode er godt", stor appetitt på smaker og følelser, vàr for merkelapper i klær o.l., sterke matpreferanser, følsom for lyder, lys etc.
Intellektuell umettelig tørst etter kunnskap, spørsmål, problematisering, problemløsing, liker abstrakte begreper, stor konsentrasjonsevne når interessert.

Joseph

Post by Joseph »

Det spørs på hva han ser, det er sikkert normalt for de fleste barn.

roffe
Medlem

Post by roffe »

Jeg hallusinerte som bare det da jeg var liten. Sluttet da jeg var ca. ti. Trodde det var vanlig. Det er ikke det, men det er ikke veldig sjelden, heller. Kos å høre om flere som har det sånn.
Rolf Lindgren
rolf.m.b.lindgren@gmail.com
Psykolog. Sertifisert på WISC.
Medarbeider i Nasjonalt kompetansesenter for evnerike barn.

Post Reply