Frustrert over skolen, trenger hjelp.

Velkommen til LykkeligeBarn's åpne forum.

Forumet er åpent for alle.
Vil man ha skrivetilgang må man registrere seg.
Foreldre, pedagoger, lærere og andre kan delta i diskusjonene. Husk at eventuelle svar fra foreningens medlemmer står for deres egen regning, og ikke nødvendigvis gjenspeiler foreningens meninger.

Vi håper forumet kan gi en gjensidig innsikt i hvordan det er å ha med barn med særlige forutsetninger (bmsf) å gjøre.

Det er nå utført en rekke endringer på sikkerheten på forumet.
- recaptcha er aktivert for godkjenning av registrering
- Det er aktivert Spambot med IP sjekk fra kjente adresser.
- Man må nå validere registrering av ny bruker med epost som blir sendt til oppgitt epost før tilgang blir gitt.

Moderators: Moderatorer, Foreldrekontakt

Post Reply
RammaLammaDingDong
Medlem

Frustrert over skolen, trenger hjelp.

Post by RammaLammaDingDong »

Jeg har en gutt på 11 år som kan være høyt begavet. Han sliter sosialt og er nå totalt demotivert for skole og skolearbeid. Nå har jeg prøvd å samarbeide med skolen helt siden han startet her, og stanger hodet i veggen hver gang. Klart at å lekse opp for rektor nøyaktig hva jeg synes om ham og hans kunnskapsløshet ikke var spesielt lurt... Jeg burde selvsagt ikke sunket til det nivået, men nå er nå jeg litt hissig av meg da, men jeg skulle likevel ikke gjort det. Tar både selvkritikk og lærdom av det. Det er tydelig at skolen ser på meg som en hysterisk og særdeles vanskelig forelder, og selv ser jeg en skole som ikke er vant til at det stilles krav til dem. Nå sitter jeg her og river meg i håret i ren frustrasjon. Jeg opplever en skole som overhodet ikke følger opplæringsloven og som aktivt motarbeider min sønn som elev.

Ja, det er en kraftig påstand, som jeg her skal underbygge. Tidlig i år ble jeg innkalt til møte på skolen fordi skolen er bekymret over min sønns faglige og sosiale utvikling (merkelig hvordan mine bekymringer om det samme har blitt bagatellisert av skolen når jeg har tatt dette opp tidligere). I løpet av dette møtet opplevde jeg å bli kraftig kritisert som vanskelig å samarbeide med. Jeg valgte da å la kritikken passere i det håp om at å gjøre meg til syndebukk ville hjelpe sønnen min i hans situasjon. Senere samme kveld sendte jeg avgårde en veldig positiv epost om hvordan kvelden hadde gått for min sønn i samtale med meg og jeg fikk meg noen aha-opplevelser vedrørende hvordan han opplever sin skolehverdag. Jeg stiller direkte spørsmål i mailen, og tilbakeviser en alvorlig påstand fra skolen, samt foreslår konkrete tiltak som både jeg og min sønn tror på og ønsker.

Det har nå gått over en måned, og riktignok har det vært noe ferie inne i bildet her – men likevel synes jeg at dette nå har tatt alt for lang tid å få svar på. Det hører med til historien at dette slettes ikke er første gang ansatte ved skolen har unnlatt å svare på mine henvendelser. Det har blitt mer regelen enn unntaket. Jeg har ikke tenkt å finne meg i den krasse kritikken fra en skole som ikke skjønner at kommunikasjon er nøkkelen til ethvert samarbeid. Jeg er klar over at jeg mange ganger har stilt kritiske og ubehagelige spørsmål, noe som nok ligger til grunn for at skolen ser meg som vanskelig. Som foresatt er det umulig å samarbeide med en skole som gjentatte ganger stikker hodet i sanden og håper at problemet forsvinner. Jeg reagerer kraftig på at skolen uttrykker bekymring for min sønns faglige og sosiale utvikling, og samtidig kutter all kommunikasjon med meg som foresatt.

På møtet ble vi enige om at skolen skulle gi min sønn større faglige utfordringer. Først i dag ble han satt opp et nivå i engelsk – i alle fall i teorien… Han måtte likevel jobbe på sitt gamle nivå i dag. Det er her jeg tilter totalt – jeg skjønner ikke for mitt bare liv hva som er poenget med å sette ham opp ett nivå på papiret, men beholde ham i praksis på samme nivå. Han har ikke fått større utfordringer i de andre fagene heller, til tross for at vi ble enige om dette i møtet. Ikke skjønner jeg hvordan de mener min sønn skal kunne motiveres når han sitter og kjeder seg i timene. Når han i sjette klasse skjønner algebra (og dette er det ingen som har lært ham noe om før), da kan jeg forstå at ikke bare er mattetimene hvor de diller med digitalklokken, kjedelige – de er drepende kjedelige. Og skulle det nå vise seg at han er høyt begavet - hvor forferdelig frustrert og misforstått må ikke ungen føle seg?

Jeg har nå både i møte og i mail ymtet frempå til skolen at jeg mistenker at min sønn kan være høyt begavet, uten å få noe som helst gehør for det. Jeg får ikke svar engang. Jeg er vant til å bli respektert og tatt på alvor, så denne unnlatenheten og ignoreringen jeg opplever fra skolen både sjokkerer og provoserer meg. Faktisk er jeg nå så provosert (les: eitrende forbanna) at jeg rett og slett bypasser rektor og sender klage rett til Skolesjefen og Ordføreren, hvor jeg ber dem om å ta tak i dette – for det er vel til syvende og sist skoleeiers ansvar å påse at rektor gjør jobben sin? Vet nå ikke om jeg når frem i en kommune som har vært ute i hardt vær i mediene det siste halve året angående mobbing. Må jeg virkelig resignere og se på at barnet mitt får skolegangen sin ødelagt?

Det er derfor jeg vender meg til dere foreldre av HB barn, jeg trenger desperat råd og tips om hvordan jeg skal nå frem til skolen og sikre at mitt barn får den opplæringen han har en lovfestet rett til. Blant annet lurer jeg på hva BUP eventuelt kan hjelpe mitt barn med?

Takknemlig for alle svar og råd.

catherine

Re: Frustrert over skolen, trenger hjelp.

Post by catherine »

Jeg har ingen gode råd og komme med - bare et anerkjennende klapp på skulderen - stå på! Er selv i samme båt og min erfaring med Bup var ikke god - det er helt sikkert avhengig av hvilke folk du kommer ut for. Men innenfor Bup råder mye det psykologiske perspektivet på forståelsen av problemet og det hjalp meg og min sønn ikke det spøtt.
Du har min dypeste forståelse for ditt sinne.

RammaLammaDingDong
Medlem

Takk for klapp på skulderen, gudene skal vite det kjennes godt at det er noen som skjønner hvordan det er å stange hodet i skoleveggen. Samtidig er det trist at det er flere foresatte som må kjempe mot skolen og at mange barn ikke har det godt på skolen.

Jeg har nå bestilt time hos fastlegen hvor jeg ber om henvisning til BUP, så får vi se hvordan det går. Jeg er ikke overbevist om at å utsette barnet for utallige tester for å leite frem en diagnose er det riktige for mitt barn, så jeg får være så tydelig som jeg kan på hvor skoen trykker og hva slags hjelp vi ønsker.

Og ellers venter jeg svar fra Skolesjefen senest i morgen angående klagen jeg sendte i går.

Ønsker deg all mulig lykke til og håper at du får snarlig gjennomslag for ditt barn.

Eirin M. O.

Post by Eirin M. O. »

Skulle nesten tro vi hadde barn på samme skole! Jeg ble regelrett irettesatt av min datters midlertidige rektor da jeg etterspurte svar på emailer om tilrettelegging og utredning. Selv mange uker etterpå er jeg fortsatt sjokkert over arrogansen jeg ble møtt med: rektor var klar på at siden det alltid var TO lærere i min datters klasse hadde de svært god oversikt over alle elevene, deres velferd og nivå, så mine påstander måtte være tatt ut av løse lufta (det er nemlig helt umulig at ei jente på snart 8 kan være begavet og ha ADHD uten at lærerne ser det umiddelbart, må vite).

Dessverre har jeg ingen gode råd, folk som ikke VIL se eller lytte er det umulig å nå inn til, uansett hvor mye man anstrenger seg. Jeg har dessverre ikke mulighet til å bytt skole for mitt barn, men det har kanskje du? Rektors holdninger er nemlig SVÆRT utslagsgivende for hvordan alle på en skole oppfatter verden.

frode_j

Post by frode_j »

Hva sier kontaktlærer?
Jeg er selv lærer på mellomtrinnet. Jeg vet selv hvor vanskelig det kan være å tilpasse undervisningen best mulig for hver enkelt elev, og skolen idag er dessverre ofte lite opptatt av høyre ende av skalaen. Dette skaper underytere. Jeg jobber bl.a. slik med mine elever: Leksene i basisfagene (norsk, engelsk matte), er nivådelt 1,2,3. Elevene vet hvilke lekser jeg forventer at de gjør. I timene i f.eks. matte hopper elevene over sider i boken hvis de viser at de mestrer målene for uken. Jeg har elever i 7. klasse som jobber mest i 9. klasse bøker.

I engelsk er det mye fokus på lesing og samtale. De sterkeste elevene leser og oversetter vanskeligere tekster for hverandre ( vi bruker "stairs" som har nivådelte tekster, samt at vi leser mye skjønnlitteratur.) Elevene låner selv engelskspråklige bøker på biblioteket, og vi leser i disse hver uke.

Jeg bruker også en enkel utgave av Blooms Taksonomi for å vise eleven hva som forventes videre, f.eks på ungdomsskolen. Elevene er ofte vant til å reprodusere kunnskap fra småtrinnet, men lite vant til å anvende denne kunnskapen videre til å danne egne hypoteser og konklusjoner, og koble på tidligere kunnskap.

Ideelt sett kan man alltid gjøre mer, men dette er iallefall enkle steg for å utfordre også de som "surfer" gjennom barneskolen.

Skoleledelse som ikke engang svarer på spørsmål og bekymringer...? Jeg vet ikke hva jeg skal si..

Frode

Mette
Medlem

Post by Mette »

Mest til deg frode_j: Det er veldig bra med lærere som deler gode erfaringer :) . Det er noe jeg og sikkert mange andre i foreningen setter stor pris på :) . Tusen takk! :)

RammaLammaDingDong
Medlem

Frode, tusen takk for ditt svar. Jeg ser at de bruker det samme boksettene på min sønns skole. Klasselæreren sier igrunnen ikke så mye, men hun er helt klart den som håndterer min sønn best. Det virker på meg som om hun har evnene til å håndtere smarte unger, men at hun kanskje ikke har verktøyene. Med en så svak skoleledelse (min mening) som vi har kan jeg levende se for meg hvor frustrerende det må være lærer.

Nå skal jeg i møte i morgen med rektor og skolesjef, så får vi se hvordan dette tar laus...

Mimmi
Medlem

Post by Mimmi »

RammaLammaDingDong wrote:Frode, tusen takk for ditt svar. Jeg ser at de bruker det samme boksettene på min sønns skole. Klasselæreren sier igrunnen ikke så mye, men hun er helt klart den som håndterer min sønn best. Det virker på meg som om hun har evnene til å håndtere smarte unger, men at hun kanskje ikke har verktøyene. Med en så svak skoleledelse (min mening) som vi har kan jeg levende se for meg hvor frustrerende det må være lærer.

Nå skal jeg i møte i morgen med rektor og skolesjef, så får vi se hvordan dette tar laus...
Lykke til! Skriv gjerne en lite huskeliste til deg sjøl over hva det er viktigst for deg å få fram. Og tenk ut en strategi på hvordan du kan kontrollere eget sinne om du blir ille provosert.

RammaLammaDingDong
Medlem

Mimmi wrote: Lykke til! Skriv gjerne en lite huskeliste til deg sjøl over hva det er viktigst for deg å få fram. Og tenk ut en strategi på hvordan du kan kontrollere eget sinne om du blir ille provosert.
(håper jeg fikk til å quote her nå da...)

Takk Mimmi! Jeg var rolig og fin, fikk frem poenget mitt på en saklig måte. Og seilende inn fra venstre flanke kom en rådgiver som foreslo å kartlegge ungen faglig, finne nivåene hans i de forskjellige fagene, og jobbe ut fra der. Og at da muligens støyen rundt ham (utagering og nebbete) fikser seg selv når han får nok faglige utfordringer i skolehverdagen. :D Endelig!

Mette
Medlem

Post by Mette »

RammaLammaDingDong wrote:
Mimmi wrote: Lykke til! Skriv gjerne en lite huskeliste til deg sjøl over hva det er viktigst for deg å få fram. Og tenk ut en strategi på hvordan du kan kontrollere eget sinne om du blir ille provosert.
(håper jeg fikk til å quote her nå da...)

Takk Mimmi! Jeg var rolig og fin, fikk frem poenget mitt på en saklig måte. Og seilende inn fra venstre flanke kom en rådgiver som foreslo å kartlegge ungen faglig, finne nivåene hans i de forskjellige fagene, og jobbe ut fra der. Og at da muligens støyen rundt ham (utagering og nebbete) fikser seg selv når han får nok faglige utfordringer i skolehverdagen. :D Endelig!
Et forsiktig og håpefullt hurra! :) Lykke til videre!

Kariel
Medlem

Post by Kariel »

Drister meg til et forsiktig "hurra" og krysser fingrene for at skolen tar tak. Det er veldig bra at det ser ut til at du har kontaktlæreren på laget ditt, det er kjempeviktig! Og så er det viktig å huske på at norsk skole har "glemt" at evnerike barn eksisterer de siste førti årene (sånn omtrent). Og uten kunnskap er det fort gjort å gå i en del feller, som f.eks.

"De flinke klarer seg alltids, det er mye viktigere å hjelpe de svake elevene" (og så overser man glatt og elegant at man fratar de evnerike barna gode skoledager, mestring og glede - noe som er et stort problem når det å lære er like viktig som å puste for disse ungene)

"Den eleven er så urolig. Først må han lære seg å oppføre seg!" (og så overser man like elegant (?) at det nettopp er den manglende faglige tilpasningen som gjør at eleven henger i taklampa, svarer frekt eller ikke sitter rolig på stolen.)

Roland Persson, professor på Høyskolen i Jönköping ble intervjuet på svensk TV's Aktuellt for kort tid siden.
Her er noe av det han sa (uthevet = journalistens spørsmål):

1. Hvor mange klarer skolene å oppdage? – “Jeg tror ikke skolene klarer å oppdage noen, i henhold til min forskning”

2. Hvordan skal man som forelder gå frem? – “Lærerne trenger utdanning for å forstå disse barna. Jeg gjorde en studie for noen år siden. Der spurte jeg lærerne hva de mener med “begåvning” og det viste seg at lærerne anser at en “begavet elev” er den typiske idealeleven (den flinke) som gjør som han/hun blir tilsagt.

3. Her i Sverige har vi “spetsutbildningar” både i høgstadiet og gymnaset, er ikke det en bra måte å ta hånd om disse barna?
“Det er en bra start, men det finnes et stort problem i dette, og det er at lærerne som er involvert i denne utdanningen overhodet ikke er utdannet for å være lærere for evnerike barn. Som jeg nevnte tidligere viser min tidligere studie at lærerne har en kultur i seg og med seg at de begavede barna er “de flinke barna som gjør som de blir tilsagt”. Om man har med seg en slik kultur, uansett hvor dyktig man er som lærer, mangler man totalt kunnskap om hvordan de evnerike barna er og hvordan de agerer i skolen.

Jeg synes han sa så mye bra - og det er synd at SVT fjerner sine Aktuellt-sendinger etter en uke. (Har lagt mine notater fra innslaget på Krumelurebloggen her: http://krmlr.wordpress.com/2013/04/04/s ... rike-barn/)

Jeg håper at de tiltakene skolen setter igang hjelper for gutten din! - Krysser fingrene virkelig :D
Kariel
Lærer/master i TPO. Blogger om evnerike barn på http://www.krumelurebloggen.no

Post Reply