Passer sønnen vår inn her?

Velkommen til LykkeligeBarn's åpne forum.

Forumet er åpent for alle.
Vil man ha skrivetilgang må man registrere seg.
Foreldre, pedagoger, lærere og andre kan delta i diskusjonene. Husk at eventuelle svar fra foreningens medlemmer står for deres egen regning, og ikke nødvendigvis gjenspeiler foreningens meninger.

Vi håper forumet kan gi en gjensidig innsikt i hvordan det er å ha med barn med særlige forutsetninger (bmsf) å gjøre.

Det er nå utført en rekke endringer på sikkerheten på forumet.
- recaptcha er aktivert for godkjenning av registrering
- Det er aktivert Spambot med IP sjekk fra kjente adresser.
- Man må nå validere registrering av ny bruker med epost som blir sendt til oppgitt epost før tilgang blir gitt.

Moderators: Moderatorer, Foreldrekontakt

Post Reply
MillaMamma

Passer sønnen vår inn her?

Post by MillaMamma » Tue 24. Sep, 2013 2:28

Jeg kom over dette forumet da jeg googlet litt ang sønnen vår som ikke trives i barnehagen. Jeg har lest endel på forumet her, og føler meg både glad og lettet over at det er "flere som oss".

Vår sønn er 3 år, og har alltid vært veldig nysgjerrig, utforskende og kreativ. Han har også vært veldig sta, bestemt og generelt intens- svart/hvit i humøret. Han lærer seg ting veldig fort, ca 2-3 repitisjoner så sitter det! Han var 2 1/2 når han kunne alfabetet på norsk og engelsk. Han kan også lydene, og kan høre hvilke bokstaver som er i korte ord. Nå begynner han så smått og lese.. men han blir ofte veldig ivirig, og tuller med språket. Legger til en ekstra bokstav og ler, eller sier masse babling og ler!

Han lærte seg tidlig farger, og fokuserer også på om de er mørke eller lyse. Han kan former/størrelser-og gjenkjenner de i ting rundt i rommet. Eks. der kjører en stor mørkegrønn buss, og der er en liten rød, veldig liten bil. Eller at glasset er en sylinder.
Han kan tall og parkoble, og ser fort antall. Eks. der flyr det 5 kråker.

Han er sosial, spesielt med voksne og eldre barn som kan tilpasse han litt, men sliter mer med jevngamle. Han er usikker eller har ingen interesse av å leke med dem. Med støtte og i rolige, trygge omgivelser går dette bedre. Han er interessert i det meste, men liker å gå i dybden på ting. Når det kommer til oppdragelse er det utfordrende.. han tester grenser, er intens og vil bestemme! Det som funker er å gi "logiske" forklaringer på hvorfor han må f.eks pusse tennene at han slår seg til ro med det etc. Han liker ikke avstikkere.. f.eks om vi har sagt at vi skal til farmor, og kjører innom butikken så blir det "Feil". Han er veldig følsom/sårbar på føleser- og blir veeeeldig lei seg om andre gråter/er lei seg. Han snakker mye om følelesene sine, og vil ofte at vi skal tegne ansikt med følelser, men selv om de er sinte må de ha en glad munn. Han sier at de skal være "sint-glad", eller "lei seg-glad". Om vi tegner en sur munn, må vi klusse over og tegne på nytt. Han liker derimot ikke å pusle, og vil sjelden tegne selv. Vi har inntrykk av at gir opp om han ikke får det til i praksis med engang som han har tenkt oppi hodet sitt. Men i andre enden kan han sitte timesvis å studere bokstaver i bøker eller tog som kjører ut av tunneler.

Han trives ikke i barnehagen, og sier at barna bråker. Han holder seg mye for ørene ved mye støy/uro. Han vil også. feks eie ting.. han kan være på en lekeplass, og vil at andre barn skal gå bort fordi den er hans. Han har høye forventninger, og om de ikke blir innfridd blir han sint/frustrert. Eks om han bygger tårn og det blir ødelagt før han er ferdig. Han liker heller ikke om sokken er feil, eller om han søler, eller om han blir våt, eller en leke blir våt (om dette ikke var planen hans) Og da er det fra null til hundre på et blunk! "JEG VIL IKKE AT DEN SKAL VÆRE VÅÅÅÅÅÅÅÅT!" Ellers kan han virke som en vanlig gutt, med interesser som "vanlige" 3 åringer har.
Andre vi kjenner kaller han ofte for "professor" eller "forsker", og i barnehagen er han kjent for å være usikker og engestelig. Barnehagen vil ha han til utredning nå, og vi er livredde for at han skal få en diagnose som hemmer han. For oss så er han en fantastisk gutt med masse tanker, humor og kreativitet - samtidig som han kan være veldig intens og "slitsom". Vi ser at han innimellom strever med å få balanse.
Mammahjerte er bekymret, og føler vi har en spennende tid foran oss..

Mette
Medlem

Re: Passer sønnen vår inn her?

Post by Mette » Tue 24. Sep, 2013 3:45

Øverst på nettsiden er det en rekke valg. Hvis du velger "Ressurser" så får du opp flere valg. Jeg foreslår at du begynner med "Kjennetegn" og går videre til "Artikler". Hvis du kjenner sønnen din igjen i det du leser så vil eventuelt neste trinn være å sende en mail til foreldrekontakt@lykkeligebarn.no for å avtale en samtale som vil være grunnlag for et eventuelt medlemskap.

Min umiddelbare respons på det du skriver er at det kan godt hende sønnen din passer inn her :D .

bokorm
Medlem

Re: Passer sønnen vår inn her?

Post by bokorm » Tue 24. Sep, 2013 5:05

Jeg synes også det ser ut til at gutten kan passe inn her.

Mange evnerike barn strever med å passe inn i formene i barnehage og skole, de går i en annen takt. Det kan være krevende for både barnet og foreldrene - og de ansatte. Generelt har førskolelærere lav kompetanse om evnerike barn - det er ikke et tema som omfattes av pensum. Det kan derfor være vanskelig for dem å koble hans væremåte til at han har gode evner. Det er også tendenser til at det er problemforklaringer man støtter seg på når barnet ikke helt passer inn. Det kan selvfølgelig være en risiko om han skal utredes, men det har også hendt at utredningen finner de gode evnene.

Ta gjerne kontakt med foreningen, det kan være godt å ha noen å diskutere dette sammen med.

Post Reply