Perfeksjonist

Velkommen til LykkeligeBarn's åpne forum.

Forumet er åpent for alle.
Vil man ha skrivetilgang må man registrere seg.
Foreldre, pedagoger, lærere og andre kan delta i diskusjonene. Husk at eventuelle svar fra foreningens medlemmer står for deres egen regning, og ikke nødvendigvis gjenspeiler foreningens meninger.

Vi håper forumet kan gi en gjensidig innsikt i hvordan det er å ha med barn med særlige forutsetninger (bmsf) å gjøre.

Det er nå utført en rekke endringer på sikkerheten på forumet.
- recaptcha er aktivert for godkjenning av registrering
- Det er aktivert Spambot med IP sjekk fra kjente adresser.
- Man må nå validere registrering av ny bruker med epost som blir sendt til oppgitt epost før tilgang blir gitt.

Moderators: Moderatorer, Foreldrekontakt

Post Reply
åse70
Medlem
Posts: 1
Joined: Fri 01. Nov, 2013 3:36

Perfeksjonist

Post by åse70 »

Etter å ha kjempet med min sønn om innsatsen på skolen siden 4. Klasse, skjønner jeg nå når han går i 8. Klasse at han faktisk ikke er flink, men utrolg evnerik. Veldig mye falt på plass da jeg leste brosjyren "Lærerens guide til et begavet barn". Jeg trodde vi hadde en latsabb som bare trasset når det kom til lekser. Nå skjønner jeg at det ikke stemmer. Slik jeg oppfatter det, er det ikke en spesiell skole som har opplæring tilpasset sånne barn, så jeg er nå veldig usikker på hvordan vi går videre herfra. Kom fra utviklingssamtale igår og får beskjed om at sønnen min fikk topp score på nasjonale prøver. Men han bidrar lite i timene og klarer ikke produsere noe selv. Dette kjenner vi igjen fra tidligere hvor historier var et mareritt. Etter en heller "traumatisk" episode ifjor, har det låst seg helt. Jeg trenger råd på hvordan jeg håndterer dette. Går perfeksjonismen over med tett oppfølging fea skolen f.eks eller må det profesjonell hjelp til? Og er det mulig for så evnerike barn å trives i norsk skole i det hele tatt? Hva gjør andre? Jeg burde jo egentlig være glad for å ha en evnerikt barn men det har vært utrolig krevende til nå og jeg er forvirret og trist over at mange av våre utfordringer kunne vært unngått hvis vi hadde skjønt dette tidligere. Takknemlig for innspill.

bokorm
Medlem
Posts: 68
Joined: Sun 02. Mar, 2008 11:47

Re: Perfeksjonist

Post by bokorm »

Hei!
Du beskriver kjente problemstillinger for evnerike barn. Det er ikke uvanlig at de presterer høyt på prøver til tross for heller laber innsats i det daglige. Lite deltakelse i timene kan kanskje bero på at hodet er okkupert av dagdrømming, eller at han har sluttet å høre etter, fordi han ikke venter at det kommer noe interessant.

Perfeksjonisme er et komplisert tema. Det kan komme av en følelse av ytre press, av en følelse av å måtte imøtekomme krav fra omgivelsene. For evnerike barn kan det like gjerne være slik at perfeksjonismen ligger der, at barnet på grunn av sin evne til å samle og bearbeide informasjon, har et nesten grenseløst materiale å hente kunnskap fra, slik at det alltid vet at resultatet kunne blitt bedre. Og antakelig trenger barnet hjelp til å avgrense seg, slik at det kan få gjort ferdig oppgaver, men også til å prioritere oppgavene i en rekkefølge.

Om det er mulig for evnerike barn å trives i skolen? Tja, det kommer vel ikke av seg selv i alle fall. Det kommer an på hvordan skolen tenker. Generelt er det lite kunnskap i norsk skole om evnerike elever, så det er en risiko for at læreren oppfatter at problemene har helt andre årsaker enn gode evner.

I Lykkelige barn er det mange som kan kjenne seg igjen i det du forteller, og vi er mange som ikke har forstått tidlig nok hva det handler om. Det kan være fint å få diskutere og lufte bekymring og tanker sammen med andre foreldre som står i mange tilsvarende utfordringer. Om du ønsker en samtale rundt dette, kan du ta kontakt med foreldrekontakt@lykkeligebarn.no.

Lykke til!

Post Reply