trenger gode råd!

Velkommen til LykkeligeBarn's åpne forum.

Forumet er åpent for alle.
Vil man ha skrivetilgang må man registrere seg.
Foreldre, pedagoger, lærere og andre kan delta i diskusjonene. Husk at eventuelle svar fra foreningens medlemmer står for deres egen regning, og ikke nødvendigvis gjenspeiler foreningens meninger.

Vi håper forumet kan gi en gjensidig innsikt i hvordan det er å ha med barn med særlige forutsetninger (bmsf) å gjøre.

Det er nå utført en rekke endringer på sikkerheten på forumet.
- recaptcha er aktivert for godkjenning av registrering
- Det er aktivert Spambot med IP sjekk fra kjente adresser.
- Man må nå validere registrering av ny bruker med epost som blir sendt til oppgitt epost før tilgang blir gitt.

Moderators: Moderatorer, Foreldrekontakt

Post Reply
mammatil2jenter

trenger gode råd!

Post by mammatil2jenter »

Hei!

Da har jeg lest en del på internet og føler at det er mange ting på listen over evnerike barn som passer til mine to jenter. Og akkurat nå er jeg så desperat etter litt råd, at jeg matte melde meg inn her. Føler at det er litt tabu ute I den virkelige verden å ha slike "luksusproblem" som flinke barn! Ingen av barna er testet, så vi aner ikke om de kommer inn I kategorien evnerike barn ;)

Her kommer ihvertfall vår historie med noen spørsmål til hvert barn!

Storesøster på 9 år: Hun er en veldig aktiv jente som har hatt et enormt energinivå hele livet! Hun startet tidlig å prate, og hun er ekstremt sta og hun har hatt egne meninger hele veien! Hun går nå I 3 klasse og er flink I alle fag på skolen! Problemet er bare at det virker som at hun kjeder seg. Hun får aldri nye utfordringer. Hun har mange veninnner og får igrunn til den sosiale koden, men hun vil gjerne være for seg selv. Ofte sier hun nei til å få besøk.
Hun er en typisk allviter som suger til seg alt av faktakunnskaper. I dag satt hun med leksikon I fanget.
Denne jenta har to problemer: Hun har utrolig prestasjonsangst og det virker som at hun kjeder seg på skolen! Spurte henne I dag om hun føler at hun lærer noe på skolen, og da svarer hun: Nei, ikke så ofte. Ofte må jeg lære læreren ting. Tenk da mamma, hun visste ikke engang at blekkspruter har 3 hjerter og hun kunne heller ikke svare på hvor mange neser en snegle har :lol:
Men på den andre siden har hun veldig prestasjonsangst også, og hun setter veldig store krav til seg selv. Hun forventer alt rett på prøver og får hun ikke det er det krise. Hun har ikke villet lære seg klokken eller å knyte skoene sine. Rett og slett fordi hun er redd for ikke å få det til :(
Så hva gjør vi da? Aner ikke hvordan vi skal takle at hun har så høye forventninger til seg selv, samtidig som vi heller ikke aner hva vi skal gjøre med at hun kjeder seg på skolen! Noen som har gode råd til hva vi kan gjøre for å hjelpe henne I hverdagen? Hun er veldig sur og lei etter en dag på skolen, men læreren sier at hun er bare blid på skolen.

Lillesøster på 4 år: Hun er lik storesøster på de fleste punkter! Enorm energinivå, tidlig og godt språk. Hun er veldig flink å synge og kan utrolig mange tekster. Vi har fått beskjed siden hun var 1 år I barnehagen at hun er veldig tidlig ute med alt og at hun er det ped.leder kaller et smart barn! Hun er også ekstremt sta og har egne meninger så det holder. Hun er veldig flink med puslespill og er nå veldig opptatt av å lære engelsk. Sikkert på grunn av at storesøster øver på gloser. Hun har en kjempe god hukommelse og suger til seg all informasjon som hun kan.
Nå er problemet det at ped.leder vil ha henne testet av PPT på grunn av at hun utfordrer de ansatte på måter som ikke er naturlig for et barn på 3 år. Og hun mener at det er bekymringsfullt! De klarer rett og slett ikke å takle henne. Hun mener også at hun sliter litt med det sosiale I barnehagen, selv om hun kan leke med andre. Vi ser ikke de samme problemene her hjemme, men vi har full forståelse for at hun kan slite ut hvem som helst når som helst på grunn av energinivået og skravlingen! Og jeg er redd for at det er det som nå har skjedd. Dersom hun ikke blir utfordret blir hun travel på grunn av kjedsomhet. Og det har nok ført til at de I barnehagen har blitt lei av henne, og at de har havnet I en ond spiral. Men spørsmålet er: Hvordan tester de på PPT henne, og er det noen som har erfaring på det her? Jeg tror ikke at hun har ADHD eller noe slikt!

Kan nevne at jeg ikke har noen spesielle evner, jeg var et helt alminnelig barn som lå midt på skalaen. Faren til jentene er derimot det man kan kalle evnerik og han var et slikt barn som jentene våre er. Men det her er ikke så lett å takle som mamma kjenner jeg :cry:

mortenoslash
Medlem

Re: trenger gode råd!

Post by mortenoslash »

For det første trengst det vanlegvis ikkje å bruke IQ-testar for å finne ut om eit barn er høgt begava, berre ein veit kva ein skal sjå etter. Organisasjonen Lykkelige Barn har mellom anna av den grunn heller ikkje noko krav om IQ-test for å bli medlem. Det viktige for organisasjonen er at nettverket skal vere lett tilgjengeleg for dei som treng det.

Når det gjeld dei spesifike problema til dei to jentene har eg ikkje så lyst til å prøve å analysere dei for open scene, sjølv anonymisert her. Eg vil tru du med fordel kan sende ein epost til foreldrekontakt@lykkeligebarn.no og bli kontakta av ein av våre foreldrekontakter. Det er lettare å diskutere litt privat på telefonen, og det er ingen krav om å melde seg inn for å få ei slik samtale. Tvert om får du uforpliktande råd og rettleiing av foreldre som sjølv har vore oppe i ein liknande situasjon.

Til din eiga vurdering av deg sjølv er eg usikker på om du er ærleg med deg sjølv eller om du berre ser det slik fordi du sjølv forventar å vere meir gjennomsnittleg enn dine barn og faren deira. Det er overraskande mykje meir vanleg å undervurdere seg sjølv for dei som er høgt begava enn for dei som er på normalnivået, så difor er ofte andre meir kompetente til å vurdere sånt enn ein sjølv. ;-)
Morten Øen

Mine postingar er ut frå mine eigne meiningar, og ikkje på vegne av organisasjonar eg er eller har vore medlem av eller arbeidsgjevarar eg har eller har hatt.

Annette
Medlem

Post by Annette »

Hei,

Jeg har tre evnerike jenter, var selv et evnerikt barn, og kjenner meg godt igjen i det du beskriver. Jeg vil anta ut i fra det du skriver at dine jenter også er evnerike. Vi har også opplevd det samme som dere med tanke på barnehage og skole, og var flere ganger i gjennom testing for ADHD på vår mellomste. Når jenta til slutt fikk de utfordringene hun trengte på skolen, ble hun mye roligere.

Det er en utfordring å ha evnerike barn, og kan faktisk være ganske så utmattende innimellom. Jeg anbefaler derfor sterkt fellesskapet i foreningen Lykkelige Barn. Det er godt å ha et forum av likesinnede som man kan lufte tanker og problemer hos :)

Mvh Annette

betre
Medlem

Post by betre »

Du skriver at barna dine er aktive, gjelder det også fysisk aktive? Går til skolen/bhg? ute å leker etterpå? turer i helger? bli med på butikken? Jeg spør fordi jeg opplever veldig ofte at barna blir beskrevet som aktive, men når jeg spør så viser det seg ofte at det ikke nødvendigvis betyr at de er fysisk aktive. Fysisk aktive ser ut til å bety at ungene trener en eller to ganger i uka, ofte med svært like øvelsesmønstre, men det er alt. Det er lite!

Det er hverdagsaktiviteten over tid som gir resultater. Det handler ikke om å trene for å få en gitt figur, eller klare å kvalifisere seg for en gitt konkurranse. Det handler om at å være fysisk aktiv med å gå til skole/butikken/støvsuge/vaskeklær etc gir små lommer som stimulerer hodet. Jeg skal ikke lage en lang utredning om hvordan dette fungere. Det handler om at når du går i ulent terreng vil hodet ditt ubevisst behandle den informasjonen den mottar, og man bruker sanseapparatet til behandling. Det skjer ubvisst. Dette "sliter ut" hodet litt. Det vil bevares være mere enn nok igjen til å være verabalt aktiv i massevis, og spørring og graving vil fortsette, men det kan være nok til å ta "toppen av".

Hvor må du bruke konsentrasjonen din mest når du går? I tett bytrafikk med gangfelt, trafikklys, masse folk og biler? eller når du går på den gangveien du alltid går på?
Det vil alltid være det første, men vi tenker ikke på det, det skjer ubevisst. Slike små hendelser vil bidra til å roe ned "overaktivitet", så lange det skjer over tid og lite og ofte.
Mange HB barn blir motorisk urolige i skolesituasjonen fordi de ikke får faglige utfordringer. I mattetimen kan de alt, og snurrer på tolen, sklir under pulten, etc. Dette er et svar på at de mangler utfordringer i hodet. Dette er velkjent. Mange av barna blir derfor utredet for ADHD, og noen ender opp med å få feilaktige diagnoser.
Hvis hodet stimuleres, blir kroppen roligere. Det gjelder også andre veien.

mammatil2jenter

Post by mammatil2jenter »

Takk for gode svar! Vi skal ta kontakt med foreldrekontakten etterhvert :)

Eldstejente vår går hver dag fra skolen og ofte til skolen også. Hun er ute å leiker 3 dager på sfo etter skolen, og hun er ute med veninner å sykler og slikt etter skoletid når hun ønsker det selv. Hun trener 2 ganger I uka og I helgene prøver vi å gå tur, gjerne på fjellet. Hun går også på barnas røde kors og de er ute I naturen, og en gang I uken er de I svømmehallen.

Minstejenta går til og fra barnehagen når vi har tid til det. Men det er ikke så veldig langt fra huset vårt. Hun er ute I hagen og leker, og har ei nabojente som hun er mye sammen med. Hun er også med på turer I skog og mark, og vi er ofte ute å sykler etter barnehagetid. Hun er også I svømmehallen en gang I uken. I barnehagen er de ofte på tur, og da går hun selv. De er også ute I flere timer hver dag, og når det er fint vær kan de ofte være ute hele dagen. Så hun er også veldig mye aktiv.

Men det jeg egentlig legger I at de er aktive barn er at de springer og hopper hele dagen istedefor å gå. At de sjelden sitter stille å ser på tv. At de klatrer på alt de ser og at de elsker å være I aktivitet.De er ganske intense barn og de skravler hele dagen lang ;) At det å sitte ved en pult eller under en samlingsstund er et mareritt for de. De har rett og slett maur I rompa ;)

Toril
Medlem

Post by Toril »

Hei! Det finnes en film som heter "Maur i rumpa". Den er nederlandsk, og handler om et evnerikt barn som begynner på skolen. Kanskje du finner den på internett. Sjekk Krumelurebloggen ;)

Kariel
Medlem

Post by Kariel »

JAAA! sjekk ut "Maur i rompa"-filmen :) Den er rett og slett nydelig, og burde vært obligatorisk "pensum" for alle lærere i Norges land (he, he).

I Danmark brukte de den på en barnefilmfestival i fjor, sammen med diverse spørsmål som gikk på det å være evnerik og ha masse energi :D
Kariel
Lærer/master i TPO. Blogger om evnerike barn på http://www.krumelurebloggen.no

Post Reply