Hva betyr dette?

Velkommen til LykkeligeBarn's åpne forum.

Forumet er åpent for alle.
Vil man ha skrivetilgang må man registrere seg.
Foreldre, pedagoger, lærere og andre kan delta i diskusjonene. Husk at eventuelle svar fra foreningens medlemmer står for deres egen regning, og ikke nødvendigvis gjenspeiler foreningens meninger.

Vi håper forumet kan gi en gjensidig innsikt i hvordan det er å ha med barn med særlige forutsetninger (bmsf) å gjøre.

Det er nå utført en rekke endringer på sikkerheten på forumet.
- recaptcha er aktivert for godkjenning av registrering
- Det er aktivert Spambot med IP sjekk fra kjente adresser.
- Man må nå validere registrering av ny bruker med epost som blir sendt til oppgitt epost før tilgang blir gitt.

Moderators: Moderatorer, Foreldrekontakt

Post Reply
Csol

Hva betyr dette?

Post by Csol »

Hei, sønnen min på 8 år satt på nettet og gjorde en mensatest på Mensa sine nettsider- han liker sånne mønsteroppgaver så jeg tenkte han kunne få forsøke seg og kanskje han fikk til noen oppgaver. Jeg registrerte ham i kategori 18-35 år. Han brukte 15 av de 25 minuttene, så trykket han på resultat og da fikk han 110 i IQ, det vil si at han gjorde det bedre på den testen enn 75% av befolkningen mellom 18 og 35 år. Jeg ble litt kvalm da jeg så det, og lurer nå veldig på hva dette kan bety. Hva skal en person på 8 år score på en sånn test?

cecilie
Medlem

Re: Hva betyr dette?

Post by cecilie »

Jeg kan ikke svare deg på det, men han er jo antagelig kjappere i hodet enn mange andre :-)
Satser på noen med peil på Mensa sine tester leser spm ditt snart :-)

roffe
Medlem

Post by roffe »

Det betyr at han antagelig vil skåre betydelig høyere på en IQ-test beregnet på hans aldersgruppe.
Rolf Lindgren
rolf.m.b.lindgren@gmail.com
Psykolog. Sertifisert på WISC.
Medarbeider i Nasjonalt kompetansesenter for evnerike barn.

MOe
Medlem

Post by MOe »

Da sønnen min var 8, printet jeg ut tolv slike oppgaver (FRT, samme som testen Mensa benytter), og han ga svaret på samtlige 12 på strak arm.
Det er et år siden, men siden han foreløpig trives greit på skolen og med fagene, har jeg ikke stresset med å ta dette videre.

For noen blir intelligensen et problem. Når barnet ligger langt foran klassen i flere fag, og begynner å kjede seg. Når man ikke bare er litt annerledes, men tydelig skiller seg ut, og det sosiale ikke fungerer. Jeg er forberedt, og jeg følger med, og vil være tidlig ute hvis det blir slik, men vi har jobbet såpass mye med det sosiale at vi føler det fungerer greit, selv om han nok er både litt sær og opptatt av helt andre ting enn de fleste i klassen.

Skulle det tendere til å bli problematisk, vil jeg nok sørge for å få en test. Uansett resultat vil den fortelle mye om hvordan han fungerer mentalt, og gi et utgangspunkt for eventuelle tilpasninger sosialt, i undervisningen og hjemme.

Hvis sønnen din utviser en tydelig annerledeshet eller er i ferd med å utvikle problemadferd, kan du enten be om kontakt med PPT, eller bruke en privat psykolog:
http://www.grendel.no/content/wisc-testing

Csol

Post by Csol »

Han er henvist til PPT fordi han antagelig har dysleksi ( logos-test tyder på klassisk dysleksi) og skal testes med WISC til høsten. Jeg må si jeg er veldig spent på hva som kommer frem der. Han har en lillebror som har fått fremskutt skolestart grunnet tester og væremåte. Men det har alltid vært mye lettere å se lillebrorens evner fordi han har fulgt sin bror med haukeøyne og lært seg alt det han har lært. Men eldstebroren passer mye bedre inn i kjennetegnene til lykkelige barn. Ekstremt sta, veldig kreativ, uinteressert i å høre på våre råd (han vet alltid best), alltid hatt veldig lite søvnbehov og stor intensitet/energi. Han er også høysensitiv på veldig mange områder og bruker mye tid på å finne seg til rette med folk. Men han trives godt i klassen sin nå. Jeg er bare redd for at vi har misoppfattet ham/ ikke forstått ham godt nok, og hvordan vi kan hjelpe ham fremover. Han sliter veldig med lesing, men har en utrolig hukommelse som hjelper ham.

MOe
Medlem

Post by MOe »

Jeg forstår fra innleggene på LB at folk har litt ulike erfaringer med PPT i forhold til evnerike barn, altså at det finnes de som har kompetanse på det, og det finnes de som ikke aner hva det er. Du kan jo ta med denne listen til PPT som utgangspunkt for en samtale: http://www.lykkeligebarn.no/portal/publ ... o?id=21344

Csol

Post by Csol »

Takk for råd og liste. Jeg har faktisk tiltro til PPT hos oss siden de anbefalte fremskutt skolestart for vår yngste sønn, og jeg har jo også sett på disse sidene at det ikke er noe lett å få. Så jeg satser på et godt samarbeid med dem fremover. Vet også at vi i løpet av skoleåret har fått en rektor som anses for å være veldig flink. Skolen har også satt som en av sine målsetninger å satse på evnerike elever. Jeg er spent på hva det betyr i realiteten. Men det er så vanskelig å komme med disse kravene om spesialtilpasning. Det føles som man bare sitter og skryter, når det ikke har noe med det å gjøre. Jeg fikk min yngste sønn (1. Klassing) han som har fått fremskutt skolestart, til å ta nasjonal prøve for 5. klasse for 2013 på UDIR sine sider. Han fikk 33 av 45 riktige svar (vi har ikke lært ham å regne på papir, så han måtte gjøre alt i hodet og det var noen begreper han bare ikke visste hva betydde). Han har en ekstrem logisk sans i forhold til matte. Men det er vanskelig for skolen å oppfatte når de sitter og regner 3+4. Har noen gode råd om hvordan man legger frem sånne ting på en ålreit måte i forhold til skolen?

Tjorven

Post by Tjorven »

Hva er skolens respons når dere forteller at han kan langt mer enn det som undervises?

Vi har truffet på noen fantastiske lærere (og noen ikke fullt så fantastiske). Jeg husker godt den aller første foreldresamtalen med vår minstemann (en litt drøy måned inn i første skoleår). Læreren sier at hun har forstått at han har mengdebegrepet inne og lurer på om vi har noen kommentarer på det. Vi svarer at minstemann kan regne med tosifrede tall i alle 4 regnearter. Læreren respons er "Oi. Det er interessant. Da må vi jo gjøre noe helt annet enn vi pleier." Og sånn ble det. Han har hatt et helt eget opplegg i matte og har lært mye i førsteklasse. Dog ikke førsteklassepensum. Det var han ferdig med og trengte ikke holde på med.

Da vi tok opp samme problemstilling med eldstes lærer fikk vi beskjed om at alle må delta på alt, for matte må automatiseres. Der kom vi aldri i mål med noe som helst, og datteren vår lærte ikke noe som helst hele sitt første skoleår. Heldigvis fikk hun en ny og mye bedre lærer i 2. klasse.

MOe
Medlem

Post by MOe »

Jeg vil tro at automatisert undervisning også forutsetter at elevene kan automatiseres!

Csol

Post by Csol »

Jeg har forklart skolen at han kan mye i matte, men jeg tror ikke de har forstått hvor mye. I lesing får han adekvate bøker og det har jeg vært fornøyd med. I matte har jeg ikke pushet veldig mye på ennå, jeg ville at han skulle finne seg til rette i klassen og på skolen først og fremst. Han har jo tross alt startet et år for tidlig. Men jeg tok det opp i utviklingssamtalen i mai. Han får ny lærer til neste år og jeg ba nåværende lærer om å informere den nye. Jeg regner uansett med at det må tas opp på nytt så snart skolen starter til høsten. Krysser fingrene for at vi er heldig med den nye læreren. Jeg kommer til å be dem om å kartlegge kunnskapene hans i matte for det tror jeg er den eneste måten de kommer til å forstå hvor han ligger i det faget.

Post Reply