evnerik i barnehagen

Velkommen til LykkeligeBarn's åpne forum.

Forumet er åpent for alle.
Vil man ha skrivetilgang må man registrere seg.
Foreldre, pedagoger, lærere og andre kan delta i diskusjonene. Husk at eventuelle svar fra foreningens medlemmer står for deres egen regning, og ikke nødvendigvis gjenspeiler foreningens meninger.

Vi håper forumet kan gi en gjensidig innsikt i hvordan det er å ha med barn med særlige forutsetninger (bmsf) å gjøre.

Det er nå utført en rekke endringer på sikkerheten på forumet.
- recaptcha er aktivert for godkjenning av registrering
- Det er aktivert Spambot med IP sjekk fra kjente adresser.
- Man må nå validere registrering av ny bruker med epost som blir sendt til oppgitt epost før tilgang blir gitt.

Moderators: Moderatorer, Foreldrekontakt

Post Reply
bimbumbam

evnerik i barnehagen

Post by bimbumbam »

Hei,

Jeg er mor til en sønn på 4 (snart 5) som mistrives i perioder sterkt i barnehagen: Han krangler mye med de andre barna og til tider også de voksne. Ser at han ofte trekker seg tilbake og går for seg selv.
Vi tror han er et evnerikt barn: Han lærte å lese for ca. 1 år siden, leser bøker og skriver. Han er to-språklig og meget interessert i geografi, dyr, verden og sammenheng generelt. Perfeksjonistisk, nysgjerrig, intens, introvert, meget selvkritisk, kritisk til autoritæt og rutine-oppgaver/øvelser.

Han har alltid lekt mye for seg selv, og det ser jeg ikke som et problem i utgangspunkt, men i det siste har det tatt helt av. Det virker som om han ikke får helt tilgang til de andres lek, og omvendt, og han havner ofte i krangler. Fra barnehagen får vi beskjed om at han biter eller slår, og når vi spør han om hvorfor det skjer forklarer han: "Det kommer ut av skjelettet mitt, jeg kan ikke gjøre noe annet".
Typisk er situasjoner som disse: Vi har besøk av en av vennene hans, de leker sammen i en halvtime, så begynner sønnen vår å kjede seg. Han foreslår at de kan lese en bok, den andre gutten synes det er kjedelig og "ikke-leking", sønnen vår blir sint, den andre gutten blir sint - alt skjærer seg.

Vi har prøvd å ta dette opp med barnehagen, men det virker ikke som om de tar oss helt på alvor. Han "fungerer" rett og slett bittelitt for bra.
For oss er det vondt å se han etter en barnehagedag: desillusjonert, trist eller sint/aggressiv, også mot lillesøsteren eller oss foreldre. I helgene er han seg selv, da er vi mye sammen, drar på tur, prater, diskuterer, leser...

Vi har stått på venteliste for å bytte bhg en stund, men vi får ikke plass, dvs. at vi har et år igjen i denne bhg. Og neste år skal han begynne på skolen. Jeg må innrømme at jeg gruer meg.

Hva burde vi gjøre? Annet enn å se på hans mistrivsel og lette på stemningen med en ny utgave av Aftenposten Junior?

Hilsen bekymret mor

bokorm
Medlem

Re: evnerik i barnehagen

Post by bokorm »

Kunnskap om evnerike barn har ikke hatt noen sentral plass i noen av de pedagogiske utdanningene, derfor kan det være vanskelig for barnehagepersonalet å forstå hva dette egentlig handler om. I noen barnehager blir det ikke så mange problemer eller så mye uro rundt de evnerike barna, antakelig fordi kvaliteten på arbeidet er høy. Andre steder er det ikke så enkelt.

Det er ganske vanlig at det blir vanskeligere for de evnerike barna mot slutten av barnehageløpet. De eldre barna er borte fra gruppa og det blir færre muligheter for mer avansert lek sammen med andre. Jeg synes godt at dere kan "pøse på" med læringsmuligheter hjemme, kanskje han blir roligere og mer tilfreds av det.

Ta gjerne kontakt med foreningen for å snakke med en foreldrekontakt. I Lykkelige barn er det en del arrangementer som barna kan være med på og treffe likesinnede. For foreldrene kan det være fint å være en del av et fellesskap som har lignende erfaringer som en selv.

Lykke til!

enel
Medlem

Post by enel »

Jentungen vår hadde en tilsvarende utvikling i barnehagen. For henne løsnet det faktisk det siste året, rett og slett fordi hun knakk koden for å omgås de andre barna (les "dummet" seg ned). Nå har hun akkurat begynt på en montessoriskole med aldersblanding, og vi ser at hun blomstrer. Rent faglig har jeg ikke noen formening enda om hvor godt de treffer henne, men når det gjelder det sosiale har hun allerede knyttet bånd med alt fra 1. til 4.klassinger og stortrives.

MariÅ
Medlem

Post by MariÅ »

Hei,
Du beskriver (dessverre) vår yngste helt nøyaktig, slik det var det siste året hans i barnehagen. Vi var dessverre ikke klar over på det tidspunktet at han var evnerik, og at det var grunnen til mangel på sosial omgang og utagering, som for det menste skjedde i situasjoner med mye repetisjon. Dette var en Steinerbarnehage der faste rutiner og gjentagelser (samme eventyret lest høyt hver dag i en uke) var noe av pedagogikken, og det passet definitivt ikke vår sønn som kunne det utenat etter første gang.

Derfor har jeg egentlig ikke så mye råd til hva du kan gjøre nå, men mitt råd er å være proaktiv når det kommer så langt som til skolestart for gutten din. Les deg opp på emnet, ta møte med skolen før skolestart, ikke la dette skje igjen når han først begynner der. Det gjorde det dessverre for vår gutt, helt til vi for et halvt år siden fant ut at han var evnerik og tok møte med lærer og inspektør på det. Med MASSE dokumentasjon, artikler o.l. Og det virket. I dag har jeg en lykkelig gutt som arbeider med 4-klassepensum (han går i 3. klasse).

Jeg vet ikke om dette hjelper, men du skal iallefall vite at det er mange her inne som vet hvordan du har det.

bimbumbam

Post by bimbumbam »

Takk for svar - ja, det hjelper å høre om deres erfaringer!

Vi prøver å være forberedt som foreldre på skolestart og muligens nye utfordringer i sosial samspill og tilrettelegging. Tror nok vi kommer til å trenge en del tilpasset opplæring, han kommer til å ha lest flytende i 2 år når alle sammen skal lære seg A i første klasse...
Jeg lurer på om vi skal be om en utredning, bhg tar oss ikke helt på alvor. Jeg har inntrykk av at en tilrettelegging også på skolen er så tilfeldig og avhengig av enkeltpersoner/læreren, kanskje lettere å få gjennom med et papir i hånden? Er det ulemper med det?

MariÅ
Medlem

Post by MariÅ »

Jeg er enig at det nok dessverre kommer veldig an på skolen og læreren.

Et "bra" papir i hånden er etter min mening aldri bortkastet, og mange lærere/skoler kan nok være lettere å få i tale hvis en har dokumentasjon å vise til.
Nå er det ikke sikkert at en utredning viser det du vet er tilfelle. Vår minste ble utredet av ppt med full Wppsi-test, uten at de som utredet så noenting annet enn en gutt som gikk lei og saboterte halvveis i testen. De fikk veldig høye resultater i begynnelsen, veldig lave (eller ingen) da han ikke ville mer, tok gjennomsnittet og fortalte oss bare at han var "aldersadekvat". (les "gjennomsnittlig") :shock: Så også her kommer det dessverre alt for mye an på person som tar testen. Får du resultater som viser det du vet tror jeg det er veldig bra å ha med, ellers ikke. En Wppsi test er et øyeblikksbilde. Den kan ikke vise evner barnet ikke har, men hvis barnet har en dårlig dag viser testen ikke noe annet enn akkurat det.

Så jeg hadde ingen testresultater å vise til, men en utredning fra BUP. Også den uten test, men med ordlyden at han var en veldig intelligent gutt som trengte større utfordringer i skolen. Jeg hadde med andre artikler, både som forklarte om evnerikhet, og med konkrete forslag til hva skolen kunne gjøre. De innrømte at de visste lite om dette, så de satte pris på at vi ga dem et sted å starte.

Lykke til! :)

Bjørn
Medlem

Post by Bjørn »

Alltid vanskelig dette rundt testing/ ikke testing. Noen ganger gir det ett gjennombrudd, andre ganger resulterer det i "piggene ut". Men med et papir i hånda kan du med større frimodighet si dette SKAL jeg ha. Foreslår at du sender en e-post til foreldrekontakt@lykkeligebarn for en samtale og eventuelt medlemsskap. Da får du likesinnede å diskutere med, og vi kan tilby de som er medlemmer å bidra med samtaler/ bistand i møte med skole og barnehage - enten ved telefonisk konferanse, ved å være med på møter som bisitter eller holde gratis foredrag for personalet om temaet.

bimbumbam

Post by bimbumbam »

Takk for svar! Vi har akkurat kommet i gang med en utredning hos BUP, så tar vi det derfra. Jeg er overrasket over hvor vanskelig jeg synes det er å beskrive sønnen vår som evnerik, selv i samtale med fagpersoner. Det er et tabu, også for meg.

Jeg vil gjerne bli medlem i foreningen, men har aldri fått annet enn et automatisk svar på mine eposter til foreldrekontakt@lykkeligebarn.no i august og september.

ieva
Medlem

Post by ieva »

Hei! Det høres rart ut at du ikke har fått svar. Vi sjekker det opp. Det kan ha oppstått feil eller sykdom. Beklager i så fall dette. Send gjerne en epost til leder@lykkeligebarn.no, så formidler jeg den videre.

Millevenn2010
Medlem

Post by Millevenn2010 »

Hei bimbumbam:-) ser det er en stund siden siste innlegg her, hvordan går det med gutten deres nå?Jeg kjenner igjen mye av det du beskriver i første innlegg. Vi brukte nesten 3år på å komme igjennom med bhg..angrer for at vi ikke tok grep med PPT før nå i høst..fra han var 2 har læringskurva flydd i taket,tidlig språk,særtrekk osv. Så måtte han bli nesten 5 år før noe skjer,for så å få svar at fremskutt skole ikke er tingen.De sosioemosjonelle evnene må jobbes mere med fordi han ikke følger strømmen og blir frustrert på alt og alle...HALO!hvorfor SER ingen barnet??hva om oppførselen er svar på mistrivsel,lite kognitiv påfyll som er tilpasset nivået til barnet,individuellt oppgavenivå,1-1 håndtering osv.Som du skriver: hva skal barnet lære på skolen når han har lest flytende i 2 år før skolestart? Hvorfor har ikke bhg deres tatt grep og kontaktet andre instanser for å støtte dere og han??Hva om han hadde begynt på skolen i fjor høst istedet? Hvorfor får vi foreldre ikke annen hjelp å få enn å snakke sammen her i forumet som vi er så heldige å ha?er hjelp basert på andres erfaringer og ikke fra "systemet" hjelp nok?Testene vi tilbys nå er øyeblikksbasert,jeg spurte PPT hvor validiteten var?fikk ikke noe annet svar enn at det var det opplegget de hadde..hæ!hvorfor gis ikke 2-3 tester årlig for å få et mer helhetlig bilde?Hvorfor har ikke lærerhøyskolene eget fag rundt barn som dette?Skal vår forening kjempe kampen alene?Jeg føler en stor oppgitthet og hjelpeløshet når jeg ser hvordan 5 åringen vår har det?Mamma,jeg vil jo bare være i fred med mine ting,som å bade hjemme uten søsken for å få fred,har ikke barn lov til det?Må jeg leke med de andre som ikke skjønner noe av det jeg liker å holde på med?Når jeg spør de voksne i bhg så klarer de ikke å svare meg?Hvem kan hjelpe meg å lære mer da?Jeg gjør jo bare alt galt jeg:-( hva gjør dette med selvbilde,motivasjon og mestringsevnen til barna våre?Det å løse sosioemosjonelle faktorer må da kunne gjøres parallelt med kognitiv stimuli og forbedret lærefrekvens??Mulig jeg er helt utafor,jeg er ingen spes.ped,men det er vel lov å samarbeide tverrfaglig. Skole/bhg/PPT/BUPA og vi må begynne med dette på bhgnivå!Hjelp disse barna FØR skolestar...Noen som støtter meg på dette??For oss ble det bedre med hjelp fra PPT...TIBIR/PMTO er sikkert bra verktøy på papiret det, men i praksis har vi med levende barn å gjøre.Noen ganger må man tenke ut av boksen også,alle barn er ikke like,ei heller fagbøkene...man lærer nytt mens man vokser,spesielt av hverandre og individuell tilpasning er etter min mening nødvendig.Likevel får jeg ikke et entydig svar fra noen om han bør søkes fremskutt skolegang...Håper vi kan snakkes mer her...

bimbumbam

Post by bimbumbam »

Ja, vi her har det skjedd en del siden sist :)

Vi har hatt mange samtaler med BUP, som ikke førte til annet enn at de har funnet ut at sønnen vår er en "ledertype", og at vi lar ham lede en del. Det er nok helt riktig, vi følger regelen "pick your fights", for han er ganske bestemt. Har en del regler som vi er konsekvente med, men vi krangler ikke om hva som helst hele tiden. Han KAN faktisk gjøre ganske mye alene uten at vi griper inn. Han er glad i utfordringer, så når han f.eks. får ukepenger, da skal han også fikse innkjøp alene. Vi er med i butikken og observerer og hjelper til NÅR det trenges, men ikke før altså.
Husker f.eks. at vi hadde en video-observasjon av mor/far med sønnen hos BUP, der vi fikk gjøre div. oppgaver. I en av oppgavene skulle vi spise og drikke, og både mor og far lot ham åpne pakken med eplejus og fikse sugerør selv. Selvfølgelig skal ikke jeg som mor fikse noe jeg tror han kan - jeg ønsker et selvstendig barn og må gi han mulighet til å gjøre feil også! Men, ifølge BUP-psykologen underbygger det altså lederrollen... Ikke helt enig her!
Han tok en WPPSI-test, der han scoret helt opp under taket på verbale ferdigheter og godt over gjennomsnittet overalt. "Et godt stimulert barn", var den eneste fasiten fra BUP-psykologen, hun liker ikke å prate om evnerikhet, så det har vi nesten gitt opp. Det hører med til historien at han la seg ned med 40 i feber rett etter testen, så var nok ikke på sitt beste engang.

Han trives mye bedre i bhg, etter at både helsesøster og BUP tok en samtale med dem. Han hadde blitt stemplet som problembarn og bråkmaker, og synet på han har forandret seg heldigvis. Han har dessuten fått en ny, flott ped.leder som er med på å svare på hans utallige spørsmål om verdensrommet eller tall eller geografi... Det er faktisk ikke så mye mer som trenges enn å bli sett og lyttet til! Samtidig har han knekt koden i leken med de andre barna, les: "dumme seg ned", som noen over skriver så passende. Han tar ikke lenger bøker med i bhg, men kaster seg over de så snart vi kommer hjem på ettermiddagen og i helgen. Tror vi har også blitt flinkere til å gi påfyll hjemme, har begynt å spille sjakk, ser på super-nytt, Newton, leser tidskrifter som dyreliv, junior og diskuterer.

Ang. skolen til høsten så er jeg fortsatt veldig spent. Fremskutt skolestart har ikke vært aktuelt, for sønnen vår er født sent på året og ganske liten. Men, vi har skjønt at vi måtte ta en prat med skolen før han begynner. Vi bor akkurat på skolegrensen og tok like godt en prat med begge aktuelle skoler. På "vår" skole møtte vi en fantastisk inspektør som uten nøling pratet om de evnerike barna og tiltak som praktiseres på skolen som tilpasning, hospitering og hoppe over trinn. På den andre skolen møtte vi en inspektør som mente at "slike barn" må "lære å kjede seg". Da jeg konkret spurte om hva som var planen for en som har lest flytende i to år når alle skal ha 1 bokstav pr uke var svaret at han må lære seg å vente til de andre har lært like mye som han.
Ja, etter samtalene var vi i hvert fall ikke i tvil om hvilken som var skolen for oss!!
Jeg krysser fingrene for at han får en lærer som lytter og ser ham. Hvis ikke er vi klare for å ta opp kampen. Det var kanskje det som kom mest tydelig ut av de siste månedene: JA, vi må stå opp for sønnen vår, være de kjedelige, krevende foreldre. Han sier ifra, heldigvis, når han ikke har det bra, og da må vi stå klare for å gjøre resten av jobben.

Sokrates
Medlem

Post by Sokrates »

Takk for oppdateringen bimbumbam :)! Jammen, da har vi nok gjort det meste feil her i huset i følge psykologen deres på BUP ;). Ikke bare at sønnen vår på 2,5år åpner eplejuice og fikser sugerør selv, men han i tillegg ville lære å spise med gaffel og kniv fra han var 2 år, og det fikk han lov til. Uff uff. Hadde kanskje satset på en privat testing senere, når han er frisk og med en psykolog som forstår seg på evnerike barn.
Har også skjønt at sønnen vår er nok annerleders hjemme og i barnehagen. Men at han nå har funnet en måte å være der. Fra høsten blir han i en gruppe 3-6år, nå er det i gruppe 1-3 år... ingen andre i gruppen leker fantasi/reglelleker med andre barn ennå.
Lurt at dere snakket med begge skolene :). Masse lykke til! Og godt å høre at andre føler seg også som "de kjedelige, krevende foreldre" - for det beste for barnet <3.

KariJohanne
Medlem

Post by KariJohanne »

Må berre svare at eg fekk heilt vondt i magen av svaret du fekk på den andre skulen bimbumbam...

Post Reply