Liten i barnehagen

Velkommen til LykkeligeBarn's åpne forum.

Forumet er åpent for alle.
Vil man ha skrivetilgang må man registrere seg.
Foreldre, pedagoger, lærere og andre kan delta i diskusjonene. Husk at eventuelle svar fra foreningens medlemmer står for deres egen regning, og ikke nødvendigvis gjenspeiler foreningens meninger.

Vi håper forumet kan gi en gjensidig innsikt i hvordan det er å ha med barn med særlige forutsetninger (bmsf) å gjøre.

Det er nå utført en rekke endringer på sikkerheten på forumet.
- recaptcha er aktivert for godkjenning av registrering
- Det er aktivert Spambot med IP sjekk fra kjente adresser.
- Man må nå validere registrering av ny bruker med epost som blir sendt til oppgitt epost før tilgang blir gitt.

Moderators: Moderatorer, Foreldrekontakt

Post Reply
Sokrates
Medlem

Liten i barnehagen

Post by Sokrates »

Skriver litt her siden kommer ikke inn i lukket forum ennå, fordi gutten vår er bare 22mnd :).

Vi har startet i barnehagen noen uker siden. Det har vært en del separasjonsangst, men det går riktig veien ift det ;). Jeg er vanligvis rett fram og sier i fra om ting og det har vært flere ting jeg og barnehagen fortsatt har en diskusjon og dialog om, feks. soving og utetid.
Har tipset bh om ting gutten vår liker å drive med sånn at det skulle bli lettere å avlede han når jeg går - noe litt andre ting de andre driver med. Men det er flere ting som jeg må kanskje snakke om, bare jeg tar mot til meg ;)... Turte å si at han er interessert i bokstaver- men har ikke sagt at han skriver et par bokstaver daglig hjemme og har lest et ord på kjøleskapsdøra. Har sagt at han liker å smøre brødskivene selv og helle melk i koppen selv, men har ikke sagt at han vil spise alle middager med gaffel og kniv og kan bruke det. Føler at det blir litt mye og at jeg maser. De har jo tross alt mange andre barn der og kan ikke tilrettelegge alt mulig for gutten vår heller.

Noen som har erfaringer om tilrettelegging i bh for småbarn 2-3år? Tusen takk :).

mortenoslash
Medlem

Re: Liten i barnehagen

Post by mortenoslash »

Sokrates wrote:Skriver litt her siden kommer ikke inn i lukket forum ennå, fordi gutten vår er bare 22mnd :).
Eg er litt usikker på kva du meiner her? Dersom familien har meldt seg inn i organisasjonen Lykkelige Barn skal forumsbrukarprofilane til dei voksne i familien ha tilgang på lukka del av forumet uavhengig av alderen på barnet. Har du meldt frå om ditt forumsbruknarnamn til medlemsregisteret?
Morten Øen

Mine postingar er ut frå mine eigne meiningar, og ikkje på vegne av organisasjonar eg er eller har vore medlem av eller arbeidsgjevarar eg har eller har hatt.

Sokrates
Medlem

Post by Sokrates »

Tok kontakt med foreldrekontakten, og hørte at foreningen har en nedre aldersgrense for innmelding. Barnet må ha fyllt
3 år før familien kan melde seg inn :).

mortenoslash
Medlem

Post by mortenoslash »

Ah. Det gav meir meining.

Det er nemleg ikkje gitt at ein familie ikkje har fleire barn om dei har eitt barn på 22 mnd. ;)
Morten Øen

Mine postingar er ut frå mine eigne meiningar, og ikkje på vegne av organisasjonar eg er eller har vore medlem av eller arbeidsgjevarar eg har eller har hatt.

Sokrates
Medlem

Post by Sokrates »

Det er greit ;).

Noen med erfaringer med tilrettelegging i barnehage ift småbarn 2-3år :)?

Føniks
Medlem

Post by Føniks »

Hei!

Syns absolutt du skal fortelle dem alt han kan utføre selv. Det er jo viktig at de blir ordentlig kjent med hans interesser og evner i barnehagen, han skal jo tilbringe en del timer der. Fortell at han leser bokstaver, det gjorde vi med vår to-åring. Ikke sikkert det tilrettelegges spesielt for ham, (det ble det ikke gjort i vårt tilfelle), men da vet de i hvertfall hvor han er i utviklingen. Kanskje dere til og med er heldige og treffer på noen som tar tak i det og stimulerer ham litt. Gi dem forslag til aktiviteter forbundet med bokstaver, evt kan de flette det inn i leken på en eller annen måte? Lek er jo som kjent det de vektlegger aller mest i barnehagen.

Lykke til!

Sokrates
Medlem

Post by Sokrates »

Takk Føniks :). Har alledere laget en liste til bh om aktiviteter har liker å gjøre hjemme og den har de tatt "på alvor" og er veldig glad for det :).
Føler at jeg allerede har spurt om en del andre ting de første ukene. Når bh starten nå begynner å gå seg til så kanskje jeg kan snakke om dette i foreldresamtalen. Tror jeg skal porsjonere info litt - at ped.leder ikke føler at vi ikke er fornøyd med opplegget dems (hun virker å være litt i forsvar noen ganger).
Hva slags bokstavleker synes du var gode :)?

Føniks
Medlem

Post by Føniks »

Ja det er nok bedre å komme med forslag enn å kritisere, det er vår erfaring. ;) Det ble nok ikke så mange bokstavleker på henne i barnehagen, hun har mistrivdes veldig der pga mangel på utfordringer. Så den intellektuelle stimuleringen er det oss her hjemme som har stått for ;) Hun brukte Ipad'en flittig, med ulike bokstavspill før hun kunne skrive dem selv ordentlig, i tillegg til bokstavbøker. Nå som hun er 4 1/2 år lager vi små kryssord som hun løser, rebuser og vi skriver ord på tavla der vi fjerner noen bokstaver, og hun gjetter hvilke som mangler. Denne er veldig "poppis". Tenker at han kanskje er litt for liten til det, men det fins mange bokstav-app'er der han kan stifte bekjentskap med bokstavene, og han kan fargelegge dem i forskjellige farger :) Det var veldig stas!
Man må nesten føle seg litt fram med barnehagen, alle er jo ulike. Nå er vår jente på stor avdeling, og vi har hatt flere samtaler med barnehagen om hennes evner. De er villige til å tilrettelegge for henne, ettersom hun mistrives sterkt. Så vær åpen fra begynnelsen om hva han mestrer. Jo fler som "tør" å fronte sine barns spesielle evner, desto mer aksept og kunnskap blir det rundt denne gruppen. Vi må stå på! :D

Sokrates
Medlem

Post by Sokrates »

Du har et poeng der Føniks, at jo flere tør å snakke om dette jo mer kunnskap spres og det kan bli lettere for andre :).
Synd at datteren din mistrives i barnehagen - men hun er heldig som kan bli mer stimulert hjemme :).
Har prøvd så vidt å skrive på pc med han (skrive IS på googlebilder og se at det kommer fram bilder av deilig is :lol: ) og det likte han godt. Nå i helgen har han lært et par nye bokstaver og er veldig ivrig ift dette. Føler at det blir viktig for hans del at vi er med på det han synes er gøy og spennende.
I barnehagen vår bruker dem Snakkepakke-program for de minste og Språksprell for 4-6åringene. Kan jo spørre om de kunne ha brukt deler av storeprogrammet for gutten vår også.
Men det sitter litt langt inne Føniks... jeg kritiserer aldri og kommer forsiktig med forslag, men noen ganger føler jeg allikevel at jeg er en "vanskelig mor". Føler du at du har blitt hørt, spesielt de første gangene du snakket om dette med ped.lederen?

Føniks
Medlem

Post by Føniks »

Det virker som om barnehagen deres har fokus på språk og bokstaver allerede, det er jo veldig positivt! :) Det har ikke vært noe av dette i vår barnehage. Det er kun førskolegruppa som har et opplegg med å "snuse" på bokstaver, og fram til det er det kun lek som vektlegges. Vi har hintet om hun kunne få bli med litt i førskolegruppa, men det har ikke vært mulig, da hun må følge de hun skal begynne på skole med. På liten avdeling maste vi ikke så mye om tilrettelegging, vi stimulerte henne heller her hjemme. Men på stor avd føler vi at det må kunne stilles litt mer krav til tilpasning. De er jo super-klare for å lære i den alderen! Ja, hun kjeder seg i barnehagen og sier: "Jeg vil ikke leke, jeg vil lære noe!" Vi blir hørt av ped. lederen i barnehagen, de er interessert i å lære mer om hvordan håndtere henne og likesinnede, noe som er positivt. Veldig ofte tror jeg det går mer på uvitenhet enn uvilje fra bhg sin side når man ikke føler seg forstått. Det fins mange artikler om evnerike barn på nettet som man kan printe ut og be dem lese, både når det gjelder kjennetegn og hvordan hanskes med denne gruppen kunnskapshungrige barn ;) Gå forsiktig fram, men ikke vær redd for å være "sær". Sønnen din fortjener å bli forstått og stimulert videre, så spør om han kan være med på opplegget for de store. Det hadde jeg gjort :D

Sokrates
Medlem

Post by Sokrates »

Føniks, håper at skolestarten blir en positiv opplevelse for datteren deres! Er det mulig å ta kontakt med skolen allerede på vårparten for en samtale? Har hun blitt testet av ppt med tanke på hva slags/hvor mye tilrettelegging hun trenger? Masse lykke til :).
Skal be om en samtale i bh neste uke. Jeg har også tenkt at hvis det virker sånn at bh våres ikke har ressurser/kan ellers ikke tilrettelegge hverdagen hans sånn at han trives, så bytter vi bh fra neste høst. Men har håp ;).

Og tusen takk for at du svarte <3, ikke mange man kan diskutere denne type saker.

Føniks
Medlem

Post by Føniks »

Hei igjen!
Vi er litt usikre på om hun bør begynne om et år, men lar PPT avgjøre. Må starte prosessen allerede i høst ;-) De gjør en utredning og evt klarsignal eller avslag. Det blir jo spennende å se. :-)
Masse lykke til med barnehagen! Det viktigste er at han trives og har det fint der. Hvis ikke bør man jo bytte. Men ikke alle er "barnehagebarn", og disse vil kanskje mistrives uansett om man bytter, så det må man jo se an underveis. Men det går seg nok til når dere blir bedre kjent med barnehagen etterhvert :-)

Sokrates
Medlem

Post by Sokrates »

Litt oppdatering, hadde en samtale med ped.lederen i barnehagen et par uker siden om sønnen vår på snart 2 år. Hun var litt overasket over interessen for lesing/skriving, men noterte dette. Men det var nok ikke mulig å få noe ekstra ift dette skjønte jeg. Ped.lederen sa at "Det er ikke alltid barna er så opptatt av ting de gjør hjemme i barnehagen, her gjør vi litt andre ting". Snakkepakke-programmet med de minste går på eventyrfortelling, det er jo gøy da - men ikke noe fokus på bokstaver. Lurte også på om de gjør TRAS- kartlegging i gruppen, men det gjorde de ikke - "Det er først 3-åringene og oppover i storegruppen som blir kartlagt". TRAS er jo fra 2 til 5 år. Ja ja, så er vi ikke mye klokere, bortsett fra at jeg tror vi fortsetter heller å stimulere han hjemme dette barnehageåret ;). Han har blitt glad i de som jobber der og jeg tror at han trives godt.

Å ja, en ting til, jeg har lagt merke til at han snakker lite i hentesituasjoner i barnehagen, og spurte om det i går. Ped.lederen sa at sønnen vår ikke snakker noe særlig i barnehagen, men gjør seg forstått med lyder og tegn. Jeg fikk litt sjokk. Hjemme snakker han både norsk og det andre morsmålet sitt og kan kanskje 60-80ord, også setninger med to ord. Han er ikke noe spesielt flink i å snakke, men innenfor normalen. Jeg skrev da opp i går på en lapp en del av det han sa hjemme på kvelden (over 40 ord på begge språk), og tenkte å gi barnehagen en lapp med disse vanligste ordnene han bruker hjemme, de kan jo ikke det andre språket ;). (Eller jeg har gitt bh en lang liste over ord med det andre språket når han begynte der, men men... ;)).

Godt å skrive litt her, takk :).

Sokrates
Medlem

Post by Sokrates »

Oppdatering igjen... ;). Ja og det er bare 10mnd igjen til at vi kan evt. bli medlem og være med i det lukkede forumet når han blir 3 år ;).

En assistent i barnehagen fant en hel eske med trebokstaver i ulike farger - og Mathias har aldri vært så interessert og ivrig enn etter disse to dagene han har hatt tilgang til bokstavene i barnehagen. Forskolelæreren visste ikke om noen egnede bokstaver når jeg spurte i september... Ja ja. Men fint hvis han ha tilgang til de i hvert fall noen ganger i uken. Nå ser han bokstaver overalt og kan ca. 2/3 alfabetet og liker å "skrive" ord på pc:n, leser også noen ord tror jeg. Og prater masse, he he... artig tid det her :lol: .

Ellers så har han sluttet å sove på dagen, sluttet ca.1år 1mnd. Det måtte bare blir sånn, etter mye om og men med bh som mente det var tidlig å slutte da. Så nå er gutten oppe 12-13t og sover 11-12t hver natt og er blid og fornøyd :).

Gutten vår er jo en aktiv og nysgjerrig gutt som liker motoriske utfordringer og utetid har også vært et tema i bh. Standarden der er 1t om dagen. Turer er det veldig lite av. Etter siste foreldresamtale i slutten av november har gutten fått være ute litt "ekstra" på ettermiddagen et par ganger i uken, så det er litt bedre da. Men vi vurderer å bytte til en naturbarnehage uansett fra august.

Noen andre med erfaringer fra tilrettelegging/ samarbeid med bh :)?

Har den fine masteroppgaven til Linda "Evnerik i barnehagen" som har gitt masse god info.

Sokrates
Medlem

Post by Sokrates »

Fortsetter med oppdateringer... som sagt har vi ikke tilgang til det lukkede forumet ennå, så skriver litt her for egen "terapi" ;). Men utrolig fint med kommentarer eller erfaringer fra andre!

Foreldresamtale i bh i går. Vet ikke om jeg skal bli mest overrasket eller lei meg eller glad for at det blir en ny gruppe og ny ped.leder fra august.
Det eneste vi var enige om (jeg, mannen min og ped.lederen) var at gutten vår på 2år 7mnd er en veldig blid og meget empatisk gutt. Ellers var våre beskrivelser av hvordan har er hjemme helt fremmede for ped.lederen, som tvilte på om det vi forteller ift språk, aktiviteter, forståelse, leking osv. stemmer :(. Jeg vet jo ikke hvordan et barn på hans alder "bør" være, så ble litt satt ut av dette, men da valgte vi ikke å fortelle noe mer - det var ikke noe vits i det skjønte vi. Det er i hvertfall tydelig at gutten vår snakker mye mindre i bh, og leker andre ting enn hjemme (hva kan du leke med 1-3åringer vs. med voksne og store barn?). Han søker seg til de voksne i bh, og det skjønner jeg godt. Egentlig, føler jeg mest tristhet i dag ift dette.

Vi har nok allerede blitt stemplet som vanskelige foreldre av denne ped.lederen, vi har tross alt bedt om mer utetid og tatt opp det at gutten vår ble slått i barnehagen (dette har blitt bedre). Så håper at vi har en ny sjanse med den nye ped.lederen i en annen gruppe. Skal be om en samtale der i de nærmeste ukene, men er redd for at "ryktet går" i en liten bh.

Bare et lite hjertesukk. Takknemlig for at jeg kan dele noe av dette her.

Helena
Medlem

Post by Helena »

Ellers var våre beskrivelser av hvordan har er hjemme helt fremmede for ped.lederen, som tvilte på om det vi forteller ift språk, aktiviteter, forståelse, leking osv. stemmer :(
Vi sa ikke så mye til barnehagen, men følelsen av at de så en annen gutt enn den vi så, var absolutt til stede. Han skjulte rett og slett hva han kunne i barnehagen. I blant glapp "skalkeskjulet" hans, som da han rett før han var fire leste opp gruppas håndskrevne fraværsliste for å sjekke om alle barna var blitt krysset inn/ut riktig. At han leste mer enn som så tror jeg aldri barnehagen ble klar over...

Sokrates
Medlem

Post by Sokrates »

Tusen takk for svaret Helena <3. Det er så viktig å høre andre sine opplevelser.
Jeg tror også at han har funnet en måte å være på i bh, som er annerledes enn hjemme. Det viktigste for meg er at han kan trives i bh. Tror at jeg kommer ikke til å si så mye om hva han kan i denne nye gruppen han starter med til høsten, de får evt. finne ut av det selv. Det forutsetter selvfølgelig at han trives i bh sånn ca. i hvert fall.

I går leste jeg og gutten vår en liten bok i senga med store bokstaver, og han pekte på noen ord og sa hva som sto der helt riktig. Jeg tror at han husker ordene (hvordan de ser ut) og innholdet i ordbildet. Vi leste denne boken 2-3 dager siden for første gang så kan hende han husker det. Rart er det i hvertfall for mamma, men sånn er det bare... ;).

Noen erfaringer om tidlige lesere som først "husker" ordene før de lærer å lese helt ordetlig?

Helena
Medlem

Post by Helena »

Noen erfaringer om tidlige lesere som først "husker" ordene før de lærer å lese helt ordetlig?
Det er helt vanlig og kalles så vidt jeg vet "logo-lesing". Som regel er det ord som ofte går igjen på f.eks. skilt, poser, pålegg osv. som gjerne kjennes igjen først (nettopp logoer). Eller i bildebøker: ost, sol, bil osv.

Vår eldste var veldig glad i ord og bokstaver da han var rundt to år. Han fikk noen kort med tegning på den ene siden og ordet på den andre. Korte ord som nettopp sol, hus, bil, ost, is osv. Det tok ikke lang tid før han kjente igjen ordene uten å se bildene, men det betyr selvsagt ikke at han leste så tidlig. Første gang vi var sikre på at han faktisk leste hver bokstav, var da han spurte hvorfor det sto jordbærsylteøy (med d) på krukka, når man sier jorbær uten d... :)

Ellers må jeg si at jeg på det åpne forumet her føler behov for å presisere at vi aldri prøvde å lære ham å lese tidlig, han spurte og vi svarte, han ville ha mer "ord", og han fikk disse kortene... Det er ikke så gøy bli beskyldt for å "presse" barna, når det aldri har vært tilfelle. Jeg regner med at vi snakkes på lukket forum etter hvert :)

Sokrates
Medlem

Post by Sokrates »

Takk igjen :). Denne boken er ikke en bildebok, men man kan assosiere ordene til bildene på sidene hvor det er handlinger. Det eneste ordet jeg vet at han leser på ordentlig, er IS :). Der sier han "i" og "s" og drar til slutt de sammen til et ord. Og is er jo veldig godt ;). Ja og muligens ordet INN på samme måten. Hvis vi skriver MAMMA eller navnet hans på et ark så kjenner han igjen hva ordene betyr. Litt nytt for mamma dette her, men har han interesse så må vi bare prøve å støtte han ;)...

Og ja, håper vi snakkes mer på lukket forum til høsten :). Setter stor pris på kommentarer fra dere.

Post Reply