Evnerikt barn, eller "bare flink?"

Velkommen til LykkeligeBarn's åpne forum.

Forumet er åpent for alle.
Vil man ha skrivetilgang må man registrere seg.
Foreldre, pedagoger, lærere og andre kan delta i diskusjonene. Husk at eventuelle svar fra foreningens medlemmer står for deres egen regning, og ikke nødvendigvis gjenspeiler foreningens meninger.

Vi håper forumet kan gi en gjensidig innsikt i hvordan det er å ha med barn med særlige forutsetninger (bmsf) å gjøre.

Det er nå utført en rekke endringer på sikkerheten på forumet.
- recaptcha er aktivert for godkjenning av registrering
- Det er aktivert Spambot med IP sjekk fra kjente adresser.
- Man må nå validere registrering av ny bruker med epost som blir sendt til oppgitt epost før tilgang blir gitt.

Moderators: Moderatorer, Foreldrekontakt

Post Reply
Jeakar88

Evnerikt barn, eller "bare flink?"

Post by Jeakar88 »

Vi har en sønn som alltid har vært svært aktivt. I fjor høst begynte han oppe på stor avdeling i barnehagen, og det var da "problemene" startet. Barnehagen ga oss tilbakemeldinger om at vår sønn var svært aktiv, har dårlig tålmodighet, dårlig impulskontrol og til tider aggressiv. Hjemme har ikke vi noe "problem" med dette, annet enn at han er en typisk 3,5-åring som er veldig bestemt :) Barnehagen så dette som et kjempeproblem å mente vi burde kontakte PPT, noe vi ga samtykke til, selvsagt. Nå har han vært igjennom en utredning og blitt testet. Det viser seg at sønnen vår er like kognitivt sterk som en 6-åring. Så det er ikke rart han at har reagert som han har gjort i barnehagen. Han har jo kjeda seg. I tillegg er han ikke kjempegod sosialt, her er han på 3års-nivå. Det er klart at det blir vanskelig og frustrerende med et så stort sprik!
Er det noe spesielt vi kan gjøre hjemme for å hjelpe han? Barnehagen skal gjøre sitt, og skal prøve å utfordre han ennå mer. Hvordan kan vi gjøre det hjemme?

Takker på forhånd for tips og råd :-)

mortenoslash
Medlem

Re: Evnerikt barn, eller "bare flink?"

Post by mortenoslash »

Jeakar88 wrote:[… H]an er en typisk 3,5-åring som er veldig bestemt :) […] Det viser seg at sønnen vår er like kognitivt sterk som en 6-åring.
Eg trur du eigentleg veit det sjølv, for klarare kan du ikkje skrive svaret på spørsmålet du stiller i overskriften. Du har til og med dokumentasjon frå kvalifisert fagpersonale på det. ;)
Jeakar88 wrote:[…]I tillegg er han ikke kjempegod sosialt, her er han på 3års-nivå. Det er klart at det blir vanskelig og frustrerende med et så stort sprik!
Det er vel dette som gjer at du blir litt i tvil likevel?

Det her er slett ikkje uvanleg. Han har trass alt berre hatt litt over tre år å sosialisere seg på, og han har neppe hatt nokon med tilsvarande kognitive evener å spegle seg i. Truleg har barnet i tillegg litt vanskeleg for å forstå at ikkje alle barn på hans alder er tilnærma nær det same kognitive nivået, og eldre barn har store problem med å akseptere at han er på deira kognitive nivå, eller kanskje forbi.

Det mest akutte problemet er kanskje at dei vaksne på barnehagen slett ikkje har sett det. Det var difor dei blanda PPT inn. Det ser ut til at du har vore heldig, i og med at barnehagen har signalisert at dei vil tilretteleggje.

Når det gjeld kva de skal gjere sjølv er det andre enn eg som kan svare betre. Eg kan gi eitt råd som er min litt bittersøte lærdom av min eigen oppvekst: Ros for innsats og ikkje resultat, og gi særleg støtte om resulatet er feil dersom innsatsen er god. Det er viktigare å framheve enn når det blir korrekt løysing ved lite innsats. (Er innsatsen låg bør ein heller fokusere på at det kunne vore gjort så mykje meir.) Lær barnet at det er greit å feile, fordi det gir god lærdom.

Dersom fokuset tidleg i livet blir berre på korrekt resultat, har barn overraskande tidleg lett for å lære seg å finne minste motstands veg, og i staden berre velje å møte problemstillingar han på førehand er sikker på å klare, heller enn å bruke evnene sine til fulle. Det blir då vanskeleg for barnet seinare i utdanninga, og ikkje minst eit stygt sjokk å møte arbeidslivet, om den unge vaksne på eiga hand skal avlære ein slik latskap seinare i livet.
Morten Øen

Mine postingar er ut frå mine eigne meiningar, og ikkje på vegne av organisasjonar eg er eller har vore medlem av eller arbeidsgjevarar eg har eller har hatt.

Jeakar88

Post by Jeakar88 »

Da vi ikke har vært borti slikt før, er det alltid greit å forsikre seg, samt høre andres erfaringer, så takk for svar og tips :-)
Vi vil jo at han skal nå sitt potensial og glede seg over læring lengst mulig, så alltid greit å høre hva andre har gjort som fungerer. Forhåpentligvis vil barnehagen prøve å komme med litt vanskeligere oppgaver til han, slik at han skal få Bryne seg litt. Samtidig er det jo viktig å ikke stille for høye krav også. Ikke alltid like lett å vite overgangen, men det er vel så individuelt, og noe man bare må finne ut av selv :) Dette er så nytt og nesten litt skremmende for oss foreldre som ikke vet noe om det å være evnerik :-)

Sokrates
Medlem

Post by Sokrates »

Kjenner oss godt igjen Jeakar :). Litt skremmende og ganske nytt. Har prøvd å finne informasjon og anbefaler masteroppgaven til Linda Apalnes Gardar "Evnerike barn i barnehagen" :)! Linken tror jeg du finner på ressurssidene til Lykkelige barn og kan sikkert også sendes til barnehagen.
Hadde vært interessant å høre hva slags ekstra "oppgaver" er det tenkt i barnehagen deres? Vår gutt på 2,5 år liker seg mest med de voksne, hjelper til med ting og snakker med de voksne. Han leker også med andre barn men i hvert fall hjemme er det mye eldre barn. Har prøvd å hinte i bh om at han forstår mye mer enn jeg har trodd, og at de i bh kan også snakke med han på en annen nivå enn til de andre på hans alder - da føler han seg mer forstått håper jeg? Det er vel følelsen av å være godtatt og forstått som man er som jeg ønsker til barnet mitt, uansett hvilken kognitiv nivå han er i <3. Masse lykke til!

Jeakar88

Post by Jeakar88 »

Sokrates wrote:Kjenner oss godt igjen Jeakar :). Litt skremmende og ganske nytt. Har prøvd å finne informasjon og anbefaler masteroppgaven til Linda Apalnes Gardar "Evnerike barn i barnehagen" :)! Linken tror jeg du finner på ressurssidene til Lykkelige barn og kan sikkert også sendes til barnehagen.
Hadde vært interessant å høre hva slags ekstra "oppgaver" er det tenkt i barnehagen deres? Vår gutt på 2,5 år liker seg mest med de voksne, hjelper til med ting og snakker med de voksne. Han leker også med andre barn men i hvert fall hjemme er det mye eldre barn. Har prøvd å hinte i bh om at han forstår mye mer enn jeg har trodd, og at de i bh kan også snakke med han på en annen nivå enn til de andre på hans alder - da føler han seg mer forstått håper jeg? Det er vel følelsen av å være godtatt og forstått som man er som jeg ønsker til barnet mitt, uansett hvilken kognitiv nivå han er i <3. Masse lykke til!
Når de finner ut av hva de "oppgavene" er, så skal jeg si ifra Sokrates, for de er jeg veldig spent på selv :) Vi har jo hintet selv om at han er utrolig flink og tar ting veldig fort. Men de i barnehagen har ikke virket til å skjønne helt hva vi har sagt. Jeg ble selvsagt veldig overrasket over resultatet sønnen vår fikk, men likevel ikke. Han er en oppvakt gutt som vet veldig mye! Siden vi hadde et tilbakemeldingsmøte med både førskolelærer, barnehagestyrer og hun fra PPT som testet sønnen vår, så følte vi at de i barnehagen virkelig skjønte hva de sto ovenfor. Hun forklarte de også at det kom til å bli en kjempeutfordring for de i barnehagen å utfordre han nok, så PPT kunne stå til tjeneste med tips, veiledning og råd. Noe som er veldig fint og betryggende for oss foreldre å vite.

Kanskje du skulle kontaktet PPT selv? Høre om de har noen gode råd å komme med? Eller kanskje dere skulle gått til barnehagen å sagt det akkurat slik du sier det her, og at dere er bekymret for at hun ikke får nok utfordringer? :) Det er så viktig å møte hvert enkelt barn. Noe de sier og forteller ofte om, men som jeg som oftes ikke synes de gjør likevel. Dette gjelder også i skolen .

Jeakar88

Post by Jeakar88 »

Og takk for tips, Sokrates. Skal lese den :-)

KariJohanne
Medlem

Post by KariJohanne »

Las denne i dag og den beskriver godt det eg trur vårt barn strevar med i alle fall og viktigare - den kjem med nokre gode råd for korleis man kan møte desse barna: http://www.everydayfamily.com/blog/emot ... ted-child/

Jeakar88

Post by Jeakar88 »

KariJohanne wrote:Las denne i dag og den beskriver godt det eg trur vårt barn strevar med i alle fall og viktigare - den kjem med nokre gode råd for korleis man kan møte desse barna: http://www.everydayfamily.com/blog/emot ... ted-child/
Denne traff virkelig vår sønn også! Tusen takk for tips :D
Det er en spennende tid fremover her nå :-)

Post Reply