Evnerik 5-åring? Hvor skal vi begynne?

Velkommen til LykkeligeBarn's åpne forum.

Forumet er åpent for alle.
Vil man ha skrivetilgang må man registrere seg.
Foreldre, pedagoger, lærere og andre kan delta i diskusjonene. Husk at eventuelle svar fra foreningens medlemmer står for deres egen regning, og ikke nødvendigvis gjenspeiler foreningens meninger.

Vi håper forumet kan gi en gjensidig innsikt i hvordan det er å ha med barn med særlige forutsetninger (bmsf) å gjøre.

Det er nå utført en rekke endringer på sikkerheten på forumet.
- recaptcha er aktivert for godkjenning av registrering
- Det er aktivert Spambot med IP sjekk fra kjente adresser.
- Man må nå validere registrering av ny bruker med epost som blir sendt til oppgitt epost før tilgang blir gitt.

Moderators: Moderatorer, Foreldrekontakt

Post Reply
Chloe
Medlem

Evnerik 5-åring? Hvor skal vi begynne?

Post by Chloe »

Jeg er ny bruker, og er i grunnen rimelig grønn i forhold til tematikken evnerike barn. Men i det siste har det gått et lys opp for oss som foreldre, så vi har gjort mye research for å lære litt. Vi har avtalt samtale med LB i neste uke, og ser frem til dette.

For to uker siden fikk jeg meg en overraskelse når 5-åringen plutselig kunne regne regnestykker i hodet. Han hadde visst lært det av et annet barn i barnehagen. Fra før har vi lagt merke til at han løser rimelig vanskelige labyrinter på ipad-app (sitter gjerne og løser labyrint etter labyrint), er svært opptatt av bøker, fra han var 4 har han vunnet enormt mange Memory-omganger mot voksne, han konsenterer seg gjerne i 2 timer med legobygging (sikkert mer hvis han fikk mulighet), han bruker mye voksenord, og er en svamp ift dette. I tillegg har han lært en mengde spanske gloser ved å bruke et spansk språkspill. Vil tippe han kan mer enn 40 gloser uten at vi har øvd med ham. Han elsker å se Newton og diverse dokumentarer.

Det er sikkert flere ting vi kunne lagt merke til, men vi har i grunnen hele tiden tenkt at han har normale kognitive evner. Men vi ser jo at han skiller seg ut, mulig det er tydeligere nå som han har blitt så stor. Vi foreldre har begge jobbet med barn, men det har merkelig nok ikke ringt en bjelle før - at kanskje vår unge har særlig gode evner. Når jeg begynte å kikke på tematikken evnerikhet for et par uker siden har jeg nesten blitt sjokkert over hvor mye jeg kjenner ham igjen i "kjennetegn" for disse barna. Når jeg og faren har ledd godt når vi har lest eksempler og historier - det er som å lese om sin egen gutt.

Noe av det som kanskje har kamuflert mulige evner, er at gutten har hatt visse atferdsvansker oppigjennom årene. I tillegg til at han er så aktiv at han fremdeles spinner rundt i huset etter en lang dag i bhg med tur i skolen og mye aktiviteter. Egentlig helt fra barnehagestart har vi hatt vårt å stri med. Sta/frustrert, noe slåing/biting, gjør ikke som de voksne sier - og blir veldig frustrert når noen "ødelegger planen hans" som han gjerne sier det selv. Han foretrekker å leke uforstyrret og hater å bli avbrutt. Han har tydelig helt klare "prosjekter" som han beskriver i detalj, og utarbeider i detalj.

Vi ser det samme hjemme selvsagt, men i mindre grad frustrasjon/sinne/stress nå om dagen. Vi har noen strategier hjemme som virker. Men i bhg har det vært altfor mye surr fra deres side, og det hele ender med at vår gutt på en måte blir syndebukk for at ting er vanskelig. Jeg nevnte i foreldresamtale (på grunn av problematferd, diskusjon ift PPT, BUP osv) at han kan mange ting godt, og at han hadde lært å regne av et annet barn i barnehagen. Da så de ut som at de hadde falt ned fra månen. Etterpå sa pedagogen at "Ja, det er sant. Når vi holder på med ganske avanserte ting i matte og naturfag (førskolegruppe), viser det seg at han henger godt med og kan veldig mye". Slitsomt at denne observasjonen kommer først nå, når skolen begynner etter sommeren.

Nå har jeg virkelig skrevet mye, uten at jeg synes jeg har fått satt nok ord på situasjonen i det hele tatt. Det jeg videre har tenkt mye på nå, er om vi skal ta WISC test. Har skjønt at dette er fra 6 år, så da må vi gjøre det i slutten av året når han blir 6. Men før det har jeg tenkt at vi må ha noe mer håndfast for å slå i bordet med dersom han faktisk er evnerik. Hva er erfaringen deres?

I går fikk pappa til gutten vår vite at han kunne så mye når han gikk i 1. klasse, at skolen ville flytte ham opp et trinn. Foreldrene ville ikke dette, siden de ville han skulle gå med vennene sine. I dag vil jeg si at pappaen har en voldsomt god hukommelse, et rikt språk, alltid nye hobbyer som han blir "spesialist" på osv. Og vi vet at han han høyt resultat på IQ test. Men skolegangen var ikke noe bra, med både mobbing og dysleksi i spissen. Resultatet er at han aldri har trodd at han har vært noe smart, tvert om. Og dermed ikke noe god selvtillit. Han kjenner seg veldig igjen i gutten vår. Er evnerikhet noe man kan arve?
Last edited by Chloe on Tue 21. Apr, 2015 9:11, edited 3 times in total.

roffe
Medlem

Re: Evnerik 5-åring? Hvor skal vi begynne?

Post by roffe »

Ja, dette høres da ut som et evnerikt barn.

Klart det kan arves, arvbarheten av intelligens er vel et sted mellom 0.4 og 0.6.
Rolf Lindgren
rolf.m.b.lindgren@gmail.com
Psykolog. Sertifisert på WISC.
Medarbeider i Nasjonalt kompetansesenter for evnerike barn.

Chloe
Medlem

Post by Chloe »

Skal vi tenke at WISC test om et års tid er svaret? Er det evt andre måter å få slått fast at det er tilfelle (for barnehage/skole/oss selv/evt omverden) i mellomtiden? Vi kjenner jo på at det er vanskelig å "tro på", og desto vanskeligere å snakke om med andre.

roffe
Medlem

Post by roffe »

WPPSI går under seks år men er ikke forferdelig nøyaktig. Det er alltid mulig å be om henvisning til PPT for utredning, eller henvise selv om skolen ikke vil.
Rolf Lindgren
rolf.m.b.lindgren@gmail.com
Psykolog. Sertifisert på WISC.
Medarbeider i Nasjonalt kompetansesenter for evnerike barn.

Chloe
Medlem

Post by Chloe »

Tusen takk for svarene, Rolf. Mulig vi ender opp med testing hos deg etter hvert. Tenker WISC må være det beste.

Sokrates
Medlem

Post by Sokrates »

Chloe, jeg vet lite om testing med ble nysgjerrig på hvorfor du skriver at WISC er best? Ift WPPSI tenker jeg. Roffe skrev at WPPSI er ikke så nøyaktig, men ift hva? Har en gutt på 2,5år og det blir nok aktuelt med testing en gang før skolestart... Interessant å høre deres erfaringer :).

Chloe
Medlem

Post by Chloe »

Jeg er nok ikke den rette til å svare på det, det er nok heller Rolf som kan svare. Jeg for min del har ikke erfaring med noen av delene. Men på bakgrunn av at det ofte tar lang tid å få hjelp og testing av PPT, ser jeg for meg at det beste alternativet kan være å vente til han blir 6 og teste med WISC privat.

Millevenn2010
Medlem

Post by Millevenn2010 »

Hei.Vi testet vår 4åring i fjor..tror det var wppsi,det gikk gjennom PPT.Vi måtte kontakte de for å få bhg på banen.Det som er litt synd er at barna ikke testes hvert halvår.Det handler mye om dagsform den dagen de testes og svarene samsvarer ofte ikke 100% med hverdagnivået,hvis jeg kan si det på den måten.Jeg angrer ikke på at vi kontaktet med PPT,testen bekreftet mange felt over snittet. Vår erfaring er derimot at PPT og bhg har mest fokus på de sosio-emosjonelle evnene og at det teller mest,det faglige nivået skal liksom gå av seg sjøl på et vis ?jeg kjenner igjen det du skriver ang adferd. Min filosofi er at barna ofte kjeder seg,får for lite stimuli faglig og lite 1-1 håndtering i tilfeller hvor barn er som våre,alle barn skal gjøre likt,være A4, aller helst leke med jevngamle og ikke få favorisere/søke ny lære hos eldre barn/voksne, det meste av dagen går til lek osv. Våre barn passer ikke inn her!Dette resulterer i "maur i rompa", utagerende episoder, urolige barn som over tid unnlater å engasjere seg i oppgåve/lek osv fordi de blir bedt om å følge flokken likevel..blir ikke evnene usynliggjort da?Det er mange fler faktorer her,men vi fikk ordnet kursing av personalet og vi fikk samtaletimer som foreldre.Det hjalp det,men jeg savner fortsatt fokuset på hvilke oppgaver som konkret skal gis til han.Hva skal han gjøre i førskolegruppa fra høsten når han til nå er nivå med en 1.klassing.Alfabetet har han kunnet fra 3år,setter sammen til ord,leser korte og lange ord....m.m. Frøken i 1.kl sier det er viktig at barna ikke kan for mye av pensum det første året,maur i rompa går det jo tross alt an å få bukt med:-) Det er fort gjort at motivasjonen og mestringskfølelsen får seg en knekk når skoledagen går med til venting og "repetisjon" av det meste.Som å vente på bussen en hel dag...Fremskutt skole synes jeg er vanskelig å bestemme,synes det må bli avgjort i samarbeid mellom skole,PPT og bhg.Noen sier ja,bhg/PPT neii.Vet ik om mitt svar hjalp noe,men følg magefølelsen.

Sokrates
Medlem

Post by Sokrates »

Tusen takk for erfaringene Millevenn :). Dagsformen spiller nok en stor rolle i testing, kanskje spesielt med de minste barna (har man sovet og spist nok, hatt nok fysisk aktivitet, er det sykdom på gang igjen osv.) Hjemme ser jeg at barnet ofte bare tuller med ting han kan, hvis noen voksne ber han gjøre noe, men når han "glemmer" seg og leker så kan han feks. lese noen ord og teller. Men perfeksjonismen (?) og ønsket om å kunne ting med en gang kan hindre at barnet utfører testing etter evner i sånne offisielle testsituasjoner? Hvordan var testsituasjonen for dere, fikk dere være med? Hvor lenge varte det?

Chloe
Medlem

Post by Chloe »

Snakket med PPt ift eventuell testing med wppsi. Fikk beskjed om at de ikke tester ved tegn på evnerikhet. Men at siden gutten har sosiale og emosjonelle utfordringer, så blir det vel en form for utredning. Men ikke testing fra deres side. Så da er vel det ute av bildet.

Sokrates
Medlem

Post by Sokrates »

Chloe, mente deres lokale PPT at de ikke tester i det hele tatt ift tegn til evnerikhet, eller at de ikke tester med WPPSI? Men evt. senere med WISC?

Chloe
Medlem

Post by Chloe »

De ga inntrykk av at deres forståelse er at evnerike ikke har spesielle behov. De sa at de ikke tester barn som muligens fungerer kognitivt bedre enn gjennomsnittet, kun dem som man frykter at fungerer kognitivt under gjennomsnittet. Men mulig det går an å insistere betraktelig mer enn hva som er naturlig for meg. Uansett er WISC mulig privat fra 6 år.

Millevenn2010
Medlem

Post by Millevenn2010 »

Vi fikk testet sønnen vår hos PPT,så det må du spørre om på nytt.Forskjellige rutiner??Egentlig er det ikke så viktig,for én test gir igrunn ikke noe valid svar.Et barn bør testes 2ganger pr halvår..så kan man sammenlikne 4 svar...så gir det kanskje et tydeligere/riktigere svar på hvilket nivå barnet ligger på.

Thorolf
Medlem

Post by Thorolf »

^ Det er nok ikke slik det fungerer, Millevenn2010. For å unngå misvisende resultater er det vanlig å beregne en nødvendig buffersone på 1-2 år mellom testinger. Hvis testen er riktig utført, og den som blir testet er frisk og uthvilt, er slike resultater forbløffende stabile, så det er sjelden noe å hente i å teste mer enn to ganger i løpet av ganske mange år.

Hvis den som skal testes er syk eller i en generell stressituasjon, er det bedre å utsette retesting for å sikre brukelige resultater, og ikke bruke opp testekvoten.

Ellers er det et viktig poeng at
Any score should be considered a minimum measure of potential. This means that the highest scores achieved provide you with the best picture of a person’s potential, regardless of whether it is an earlier or later test.
fra http://derrin-thebrightside.blogspot.no ... again.html

Post Reply