Skolverket i Sverige med stödmaterial om evnerike elever

Velkommen til LykkeligeBarn's åpne forum.

Forumet er åpent for alle.
Vil man ha skrivetilgang må man registrere seg.
Foreldre, pedagoger, lærere og andre kan delta i diskusjonene. Husk at eventuelle svar fra foreningens medlemmer står for deres egen regning, og ikke nødvendigvis gjenspeiler foreningens meninger.

Vi håper forumet kan gi en gjensidig innsikt i hvordan det er å ha med barn med særlige forutsetninger (bmsf) å gjøre.

Det er nå utført en rekke endringer på sikkerheten på forumet.
- recaptcha er aktivert for godkjenning av registrering
- Det er aktivert Spambot med IP sjekk fra kjente adresser.
- Man må nå validere registrering av ny bruker med epost som blir sendt til oppgitt epost før tilgang blir gitt.

Moderators: Moderatorer, Foreldrekontakt

Post Reply
User avatar
Kariel
Medlem
Posts: 679
Joined: Mon 16. Nov, 2009 9:19
Contact:

Skolverket i Sverige med stödmaterial om evnerike elever

Post by Kariel »

Endelig er det svenske "stödmaterial" om evnerike elever klart!

Materialet består av to deler. Den første delen er mer overgripende og gir oversikt over hvem evnerike elever er, hva slags sosioemosjonelle behov de har, hvordan skolen kan planlegge og gjennomføre tilpasset opplæring, og hvordan skolen kan utvikle en mer langsiktig plan for å ivareta denne elevgruppen.

Den andre delen går nærmere inn på ulike fagområder, og ser på hvordan særlige evner kan gjenkjennes i fag, og hvordan man kan gi tilpasset opplæring.

Slik innleder Skolverket på sin nettside:

Att arbeta med särskilt begåvade elever
Fem procent av eleverna kan räknas som särskilt begåvade. De behöver många gånger andra utmaningar än sina klasskamrater. År 2010 förtydligades skollagen och där står nu att elever som lätt når de kunskapskrav som minst ska uppnås ska ges ledning och stimulans för att kunna nå längre i sin kunskapsutveckling.

De särskilt begåvade eleverna mår bra av att få stora utmaningar utifrån sina styrkor. De behöver lära och diskutera på sin nivå. De behöver också mötas med respekt och acceptans utifrån sina förutsättningar och behov.

Det är inte alltid lätt att uppmärksamma en särskilt begåvad elev eftersom det händer att de underpresterar i skolan, för att passa in eller för att de har tappat lusten att lära.


Sjekk tekstene som er skrevet av mange gode folk :D
http://www.skolverket.se/skolutveckling ... r-1.230661
Kariel
Lærer/master i TPO. Blogger om evnerike barn på http://www.krumelurebloggen.no

Post Reply