Hvordan bytte psykolog til en med kunnskap om begavede barn? COLON

Velkommen til LykkeligeBarn's åpne forum.

Forumet er åpent for alle.
Vil man ha skrivetilgang må man registrere seg.
Foreldre, pedagoger, lærere og andre kan delta i diskusjonene. Husk at eventuelle svar fra foreningens medlemmer står for deres egen regning, og ikke nødvendigvis gjenspeiler foreningens meninger.

Vi håper forumet kan gi en gjensidig innsikt i hvordan det er å ha med barn med særlige forutsetninger (bmsf) å gjøre.

Det er nå utført en rekke endringer på sikkerheten på forumet.
- recaptcha er aktivert for godkjenning av registrering
- Det er aktivert Spambot med IP sjekk fra kjente adresser.
- Man må nå validere registrering av ny bruker med epost som blir sendt til oppgitt epost før tilgang blir gitt.

Moderators: Moderatorer, Foreldrekontakt

Post Reply
Kristin Josephina

Hvordan bytte psykolog til en med kunnskap om begavede barn? COLON

Post by Kristin Josephina »

Vi har en gutt som har fått psykolog, men vi er ikke fornøyde med psykologen. Hvordan kan vi få byttet til en psykolog som kjenner til og er flink med ungdom som ham. Hvordan kan vi bytte psykolog innenfor et kommunalt tilbud?
Hilsen Kristin

roffe
Medlem

Re: Hvordan bytte psykolog til en med kunnskap om begavede barn? COLON

Post by roffe »

I utgangspunktet skal psykologer kunne håndtere slike barn også. Imidlertid lærer vi ingenting om særbegavelse i løpet av studiet.

Innen det kommunale apparatet er det å bytte psykolog normalt svært vanskelig. De fleste offentlige psykologer, også barnepsykologer, har lang ventetid.
Rolf Lindgren
rolf.m.b.lindgren@gmail.com
Psykolog. Sertifisert på WISC.
Medarbeider i Nasjonalt kompetansesenter for evnerike barn.

Anne Helene
Medlem

Post by Anne Helene »

Du kan kanskje få hjelp fra en av pasientrådgiverne her: http://www.frittsykehusvalg.no/start/

Kristin Josephina

Takker for alle svar.
Er dette noe vi kan få hjelp til?
Kan nåværende psykolog henvise ham videre til en fagmann som vet og kan om disse barna? Synes det er vanskelig å bare si dette til nåværende uten et navn eller forum bak meg.

Anne Helene
Medlem

Post by Anne Helene »

Hos fastlegen kan dere få en henvisning. Deretter er det pasientrådgiverne hos fritt sykehusvalg som kan hjelpe til med å finne en psykolog og gi deg telefonnummer/e-postadresse. Dere må selv kontakte psykologene,kort legge frem hva det gjelder og be om en time. Den gang det var aktuelt for meg sendte jeg en SMS til 4-5 psykologer som jeg hadde fått nummer til fra "fritt sykehusvalg" og fikk deretter time hos en. Hos fritt sykehusvalg fikk jeg nummeret til psykologer som hadde spesialisert seg på det som jeg ønsket hjelp i forhold til.

Kristin Josephina

Tusen takk for informasjon.

Post Reply