Hva bør jeg "ha med meg" på møtet med skolen? *oppdatert*

Velkommen til LykkeligeBarn's åpne forum.

Forumet er åpent for alle.
Vil man ha skrivetilgang må man registrere seg.
Foreldre, pedagoger, lærere og andre kan delta i diskusjonene. Husk at eventuelle svar fra foreningens medlemmer står for deres egen regning, og ikke nødvendigvis gjenspeiler foreningens meninger.

Vi håper forumet kan gi en gjensidig innsikt i hvordan det er å ha med barn med særlige forutsetninger (bmsf) å gjøre.

Det er nå utført en rekke endringer på sikkerheten på forumet.
- recaptcha er aktivert for godkjenning av registrering
- Det er aktivert Spambot med IP sjekk fra kjente adresser.
- Man må nå validere registrering av ny bruker med epost som blir sendt til oppgitt epost før tilgang blir gitt.

Moderators: Moderatorer, Foreldrekontakt

Post Reply
HeleneM
Medlem

Hva bør jeg "ha med meg" på møtet med skolen? *oppdatert*

Post by HeleneM »

Hei alle sammen.
Min eldste sønn på 6 år begynte på skolen i høst og allerede nå er vi innkalt til et møte med rektor, en spesialpedagog og læreren. De har antydet at han "har det vondt inni" seg på grunn av at han vandrer en del rundt i klasserommet, sitter under pulten, ikke hører etter osv. De har ringt meg en gang hver, rektor og læreren, og spurt hvorfor han bryter reglene på den måten. Jeg kan ikke annet enn å føle meg ganske matt av et sånt spørsmål da jeg ikke aner svaret på det. Hjemme går det helt fint. Det kan gå villt for seg mellom han og den neste jevngamle søsteren, men da bruker vi splitt&hersk-metoden. Fungerer som gull. Så jeg kjenner ikke igjen barnet de beskriver. Urolig til tider, jo da. Men at han har det vondt inni seg på det grunnlaget synes jeg er en rar konklusjon. Han er jo 6 år!

Sønnen min både krabbet og gikk tidlig. Han var også tidlig ut med språk. Vi har fått flere kommentarer fra barnehageansatte at de tror han enten blir filosof eller forfatter, for han hadde tidlig en rød tråd i alle sine historier og kunne komme med utrolige detaljrike beskrivelser. Så absolutt fantasifull. Han lærte seg bokstaver fra han var 2 år. Skrev navnene til alle i familien (fire stk den gangen) før sin 4. bursdag. Tall har han alltid likt. Han stiller spørsmål om alt mulig og er ikke fornøyd før svaret er SKIKKELIG besvart.

Jeg skal ikke sitte her å "selv-diagnosere" barnet mitt på noe som helst måte. Men jeg er så nervøs for dette møtet. Jeg er redd de har stemplet han som et problembarn og vil utrede han for Adhd. Noe jeg har lest meg opp om og kan ikke se han passer inn der.

Har dere noe tips til hva jeg kan si eller ta med til det møtet, som skal være nå på onsdag?

Hilsen bekymret mor.
Last edited by HeleneM on Thu 29. Oct, 2015 8:00, edited 1 time in total.

Toril
Medlem

Re: Hva bør jeg "ha med meg" på møtet med skolen?

Post by Toril »

Hei! I din situasjon ville jeg ikke ha gått alene til dette møtet. Jeg ville ha tatt med en ryddig person som kunne være en støtte, og som sørget for at det ble skrevet referat. Referatet bør godkjennes av alle deltakerne i ettertid. Det burde være mulig å få møtet utsatt slik at du kan finne en slik person. Du beskriver sønnen din som et evnerikt barn, dersom han blir understimulert på skolen kan det være en god grunn til at han ikke tilpasser seg. Kanskje du kan kontakte Lykkelige Barn og høre om de kan hjelpe deg. I alle fall, lykke til! Hvis du melder deg inn i LB vil du møte andre som sliter i kontakt med skolen.
Last edited by Toril on Tue 27. Oct, 2015 4:17, edited 1 time in total.

MortenHa
Medlem

Post by MortenHa »

Hva synes gutten om skolen? Er problemet at han opplever skolen som kjedelig og lite utfordrende? Hvis svaret er ja må dette flagges sterkt og klart.

Det kan være aktuelt med en henvisning til PPT. Dette krever samtykke fra deg (som verge). Sørg for at manglende stimuli/stimulans av gutten også skal utredes. Dersom skolen er negativ er det bare å gjøre oppmerksom på at de ikke kan sette PPT på saken uten ditt samtykke, og fortelle at det eneste som er viktig for deg (og gutten) er at alle alternativer skal utredes.

Jeg vet ikke hvor du bor eller hvordan skolen eller kommunen fungerer. Det du skriver indikerer imidlertid at det kan være noen hindringer på veien; og da er det Toril skriver viktig - sørg for at det blir skrevet referat og at alle er enige i det som står i referatet.

Lykke til i morgen.

ineh
Medlem

Post by ineh »

Hei, jeg kjenner meg godt igjen. De kan ikke si ditt barn har Adhd før evt. tester er gjort, og tester sier ikke alt. Du må jo spørre når dette skjer, er det bråkete når han ikke hører, mange av disse barna liker jo ikke støy heller. De er ikke eksperter på ditt barn, spør og grav når det skjer om hva de gjør osv...... Prøv å få de bevist på dette.

Ingen trøst men vi har ikke klart å få lærere, PPT m.m til å ville skjønne. Masse lykke til!

Anne Helene
Medlem

Post by Anne Helene »

Hei Torill
Jeg synes det høres ut som du har et evnerikt barn. Det kan være at han går rundt i klassen fordi han kjeder seg og lærer for lite og langsomt i forhold til hva som er best for ham. Det er vanskelig å sitte stille og konsentrere seg om å lære ting som man allerede kan. Jeg synes at du skal be om at skolen trekker inn PPT og at de som del av utredningen utfører en evnetest for å kartlegge læreforutsetninger.

Jeg har selv gode erfaringer med PPT og samarbeid med skolen etter at evnetest ble utført. Dessverre er det ikke alle som har like gode erfaringer. Samtidig synes jeg du skulle snakke med sønnen din om skolen og høre med ham om han synes han lærer noe/nok der. Og hvordan han opplever situasjonen. Spør ham om hva som skjer og hvorfor det skjer, hva han tenker når han gå rundt i klassen, setter seg under bordet osv. Prøv å få tak i hvordan han forstår situasjonen.

Kanskje du kan ta med deg eksempler på hva han får til og gjør hjemme? Jeg opplevde at lærer og rektor fikk ett litt annet syn på min sønns ferdigheter (han satt alltid og drømte seg bort og deltok ikke i timene) da de så eksempler på bøker han likte å lese og hadde lest hjemme.

HeleneM
Medlem

Post by HeleneM »

Tusen takk for svar alle sammen.

Vi bor i Trondheim kommune. Noen erfaringer med PPT der?

Han selv sier at han liker seg på skolen, men når jeg ber han om å utype hva de gjør der så forteller han i all hovedsak om lek og moro. I går kom han hjem med flere Halloween-tegninger som han sa han hadde fått tegnet i matte-timen. Jeg spurte om alle tegnet Halloween-tegninger eller bare han, og fikk til svar at det bare var han. "jeg var ferdig med oppgavene så fort sjø mamma".

Ellers så tror jeg at skolen har hengt seg veldig opp i at han ikke liker tilsnakk. Han blir stum som en østers og nekter å se dem som prater med han i øynene. Altså han kan fysisk gå bort å gjemme seg også. I går hadde vi en lang prat og det endte med at han satt under teppet for å unngå å se på meg. :lol: Jeg har prøvd å si til han at hvis han ser på læreren og svarer pent når han får "tilsnakk" så går det fortere over.

Det læreren ser nå er jo en gutt som nekter å se på henne, nekter å si noe og stadig vekk gjør ablegøyer i klasserommet. Jeg forstår at alarmklokkene hennes ringer. Men han er sånn hjemme også! Og han sier at han hører når han får tilsnakk. Han vil bare ikke svare! (sånn er forøvrig pappaen hans også hvis vi krangler/er uenige :lol: ) Jeg kan ikke tvinge han til å endre seg. Sånn er hans reaksjon på tilsnakk og sånn har det alltid hvert. Uansett hvem som prater til han. Fra han var pitteliten. Barnehagen gjorde ikke noe stort nummer ut av det. de bare påpekte det og lærte å kjenne han.

Jeg har skrevet en lang liste over hva jeg skal fortelle og hva jeg skal spørre om. Jeg har prøvd å få tak i noen fra Lykkeligebarn.no, men ser ikke ut til at mailen min blir besvart. Men nå har jeg iallefall fått noen råd jeg kan ta med meg til møtet i morgen.

Kan jo være jeg har svartmalt situasjonen helt, men av en eller annen grunn tenker jeg automatisk det verste når det kommer til barna mine.

Jeg skal få noen til å skrive et referat. Det var lurt.

Igjen tusen takk! Og kommer dere på mer, så bare skriv det ned. Jeg sjekker her før jeg går møte kl 14.30 i morgen.

Helene :)

Mette_BGO
Medlem

Post by Mette_BGO »

Jeg slutter meg til de svarene du har fått. Kanskje du skal ta dette første møtet som et "høre hva skolen mener og hvilke forslag de har"-møte, så kan dere avtale et nytt møte innen veldig kort tid fordi du trenger tid til å tenke på det de kommer med, og vurdere evt tiltak skolen foreslår. Skriftlig referat skal godkjennes, og må inneholde ansvar (hvem) og frister for fortsettelsen.

Er det denne mailadressen du har brukt: formidling@lykkeligebarn.no ? Det er i alle fall den riktige i dette tilfellet.

Som de andre nevner, det kan være at barnet er evnerikt, og oppførselen kan i så fall komme av for dårlig tilpasset opplæring. Skolen bør uansett pre-evaluere, for å finne ut hva eleven kan av det de skal lære fremover. Det kan du uansett be de gjøre nå med en gang. Det vil være til stor hjelp for lærer.

Det kan selvfølgelig være ulike grunner til denne oppførselen. Er "problemet" at barnet er evnerikt, og allerede nå har det på denne måten på skolen, må det settes i gang tiltak RASKT. Vurder gjerne å bli medlem i Lykkelige Barn for å få litt mer info og hjelp.

Lykke til!

Thorolf
Medlem

Post by Thorolf »

Hei!

At barnet «kjeder seg» kan være en rød klut som raskt blir oversatt til «uoppdragen og kravstor» i hodet på dem som reagerer på autopilot. Et annet sted på forumet finnes et alternativ til begrepet «å kjede seg»:
Sønnen vår opplever lite mestringsglede i skolen. Det gjør at han ofte faller ut av undervisningen og ser ikke hensikten med å gjøre de oppgaver skolen gir ham.
Og hvis læreren svarer med å legge for mye vekt på «mestring»-delen av ordet (fordi eleven får til oppgaven), må man gjenta, og legge vekt på «liten glede»-delen, for å forklare hvordan mestring ikke er nok i seg selv for den som aldri blir utfordret faglig.

I praksis blir det jo snakk om et maraton i — ikke å «kjede seg» —, men å tåle meningsløshet. En ganske mye mer belastende sak.

Støtter ellers det å ha med deg en støtteperson, som Toril sier, «ombudsmann» er det tekniske ordet, og det har du krav på å få ha med. Lykke til!

ieva
Medlem

Post by ieva »

Lykke til! Har sendt deg en epost.

HeleneM
Medlem

Post by HeleneM »

Hei igjen.

Da har vi hatt møte. Og jeg skulle så gjerne ønsket at vi hadde noen der. En tredjepart som kunne fortalt mer om evnerike barn. Jeg hadde printet ut de to brosjyrene fra lykkeligebarn.no og den flotte bloggposten til krumelure. Den "til læreren".

Vi lot dem (de hadde dratt inn en fjerde person også, så vi satt med rektor, kontaktlærer, lektor og SFO-leder) snakke først. Og vi skjønner jo at de sliter med sønnen vår.

Mens de pratet så var det flere argument som taler for at han er evnerik på en eller annen måte.
*han sier han kjeder seg. Selv før han har prøvd (veldig frustrerende for læreren)
*han vil ikke ut i friminuttene eller på SFO. Han vil være inne, alene, og bare vandre i gangene. Jeg spurte han i dag og han sier han liker det.
*han klarer ikke stå i rekke å vente på å få komme inn. Begynner å vandre da også.
*hater gym-leker med konkurranse. Blir ikke med fordi han vet han ikke er raskest.

Læreren synes vi burde koble inn PPT for å ta en sånn wisc-test. Jeg følte vel ikke at hun tror han er evnerik, men da kan hun i det minste eliminere det som hun sa. Rektor derimot. Hun sammenlignet det med å være skoleflink. Og når jeg sa at dette er en diagnose som PPT eller BUP kan stille så var hun helt klar på at det var unødvendig å sjekke. Hun var derimot veldig opptatt av hva slags/manglende oppdragelse og grensesetting i hjemmet.....

Jeg er i grunn ganske tom akkurat nå. Vet ikke helt hva vi skal gjøre eller si. Tiltaket ble tettere dialog mellom hjemmet og skolen. Vi skal få mail om hva han gjør galt og ikke hver uke....

Toril
Medlem

Re: Hva bør jeg "ha med meg" på møtet med skolen? *oppdatert*

Post by Toril »

Tror jeg kjenner den følelsen, men det er jo mulig du kan gjøre noe. Hva om du spiller på lag med læreren, og får WISCH-testet ham privat? Det finnes psykologer som har erfaring med å teste evnerike barn, selv om jeg ikke kjenner til noen i Trondheim. Dersom læreren er interessert i en slik test, vil det kunne være utgangspunkt for et bedre samarbeid.

Thorolf
Medlem

Post by Thorolf »

Det er verd å ta kontakt med skolen, og be om utredning fra PPT. Det skal ikke være nødvendig å argumentere, men hvis skolen nekter, har man anledning til å ta kontakt med PPT selv for å få startet en prosess:

http://www.forebygging.no/Litteratur/Hj ... neste-PPT/
Hvem kan kontakte PPT
Henvisning til Pedagogisk-psykologisk tjeneste skjer fortrinnsvis gjennom barnehage, skole eller voksenopplæringssenter. Foresatte kan på eget initiativ henvise til PPT og elever kan ved fylte 15 år på eget initiativ henvise seg selv til tjenesten uten samtykke fra foresatte. Helsestasjoner, sykehus, habiliteringstjenesten og barne- og ungdomspsykiatriske klinikker og lignende kan også henvise direkte til PPT, etter samtykke fra foresatte.

Emo
Medlem

Post by Emo »

Nå har jeg varierende erfaringer med skole... Men her er noen tanker fra meg. PPT er skolens rådgiver. Som foreldre står vi fritt til å bruke egne rådgivere. Du kan få testet barnet privat, om barnet er evnerikt, så kan du få den som tester han, eller en annen sakkyndig til å skrive en rapport med anbefalinger om tilrettelegging på skolen for gutten. Så kan du ta med den sakkyndige på møte med skolen når rapporten skal presenteres slik at vedkommende kan være kravstor og ta støyten. Sånn bad cop good cop opplegg. Da kan du kanskje til og med himle med øynene og le litt etterpå "men det er jo kanskje verdt et forsøk?" og du slipper å være vanskelig forelder... Uansett hva du ender opp med å gjøre, masse lykke til.

cecilie
Medlem

Post by cecilie »

Ta med deg noen herfra på et nytt møte, send e-post til formidlingstjenesten.

frøya

Post by frøya »

HeleneM wrote:Tusen takk for svar alle sammen.

Vi bor i Trondheim kommune. Noen erfaringer med PPT der?

Han selv sier at han liker seg på skolen, men når jeg ber han om å utype hva de gjør der så forteller han i all hovedsak om lek og moro. I går kom han hjem med flere Halloween-tegninger som han sa han hadde fått tegnet i matte-timen. Jeg spurte om alle tegnet Halloween-tegninger eller bare han, og fikk til svar at det bare var han. "jeg var ferdig med oppgavene så fort sjø mamma".

Ellers så tror jeg at skolen har hengt seg veldig opp i at han ikke liker tilsnakk. Han blir stum som en østers og nekter å se dem som prater med han i øynene. Altså han kan fysisk gå bort å gjemme seg også. I går hadde vi en lang prat og det endte med at han satt under teppet for å unngå å se på meg. :lol: Jeg har prøvd å si til han at hvis han ser på læreren og svarer pent når han får "tilsnakk" så går det fortere over.

Det læreren ser nå er jo en gutt som nekter å se på henne, nekter å si noe og stadig vekk gjør ablegøyer i klasserommet. Jeg forstår at alarmklokkene hennes ringer. Men han er sånn hjemme også! Og han sier at han hører når han får tilsnakk. Han vil bare ikke svare! (sånn er forøvrig pappaen hans også hvis vi krangler/er uenige :lol: ) Jeg kan ikke tvinge han til å endre seg. Sånn er hans reaksjon på tilsnakk og sånn har det alltid hvert. Uansett hvem som prater til han. Fra han var pitteliten. Barnehagen gjorde ikke noe stort nummer ut av det. de bare påpekte det og lærte å kjenne han.

Jeg har skrevet en lang liste over hva jeg skal fortelle og hva jeg skal spørre om. Jeg har prøvd å få tak i noen fra Lykkeligebarn.no, men ser ikke ut til at mailen min blir besvart. Men nå har jeg iallefall fått noen råd jeg kan ta med meg til møtet i morgen.

Kan jo være jeg har svartmalt situasjonen helt, men av en eller annen grunn tenker jeg automatisk det verste når det kommer til barna mine.

Jeg skal få noen til å skrive et referat. Det var lurt.

Igjen tusen takk! Og kommer dere på mer, så bare skriv det ned. Jeg sjekker her før jeg går møte kl 14.30 i morgen.

Helene :)

Isabel
Medlem

Post by Isabel »

Oi...du har også møtt på ledere innen skoleverket som ikke har lyst til å si begavet om et barn. Skoleflink kan de strekke seg til, ja, men ikke begavet. Men det er to helt forskjellige ting å være skoleflink og begavet. Litt svart hvitt kan du si det slik: De oppnår begge riktig svar, men på helt ulik måte. Der en skoleflink elev blir glad over å se en oppgave han eller hun klarer, går løs på den og løser den og føler seg flink. Så vil en begavet gutt eller jente se på oppgaven, vite at dette kan jeg og ikke ha lyst til gjøre den eller noe annet.

Kjenner igjen mye av det du forteller om din pose, min har nok innordnet seg mer og dermed blitt mer usynlig. Han hadde en lærer med erfaring innen autisme, det tror jeg gav ham gode rammer, hun var veldig god til å bygge gutten opp. Men vanskene hans kom heller ikke til syne, dvs de sakene jeg så de ble argumentert bort som at slik kan alle være. Og gutten var ikke motivert for å gjøre noe med det, før nå i femte.

Min sønn har fått : funksjonsni som en typisk Asberger, med autistiske trekk (kjenner ikke igjen ansikt, strever med ordrekker ol). Han er en av Norges smarteste gutter på ti år. Han er begavet. Så han trenger tilrettelegging alle veier. Det skal vi jobbe med nå. Jeg jobber daglig med å ta unna sosiale situasjoner og snakke dem gjennom, samt å prøve å forklare det på et mer generelt grunnlag. Det er mange misforståelser med de andre gutta, spesielt når de spiller spill. Nå er han gammel nok til å se sin rolle, og vi jobber med det - hver dag. Og så har jeg tatt ansvaret for matten. Og så prøver jeg å støtte opp veldig om skole og skolearbeid. Vil at han skal være motivert for å jobbe og delta på skolen.

Men få han testet. Vi brukte nevropsykolog.no. Kjempedyktige, og svarene fra de blir studert som om de var lov. Skolen ønsker nå å gjøre noe! Han er jo ikke helt som andre. Det er en følelsmessig berg og dalbane, det er ikke kjekt å få vite at sønnen din ikke kjenner igjen ansikt, at han har konsentrasjonsproblemer som ADHD, at han antakelig ikke kommer til å bli flink til å organisere seg -ever. Men jeg tror det er bra i det lange løp.
Heldig e meg er mor til tre barn. To hjemmeboende ungdommer som har både potensiale og utfordringer.

Post Reply