Krevende 2 åring og kjempe godt språk

Velkommen til LykkeligeBarn's åpne forum.

Forumet er åpent for alle.
Vil man ha skrivetilgang må man registrere seg.
Foreldre, pedagoger, lærere og andre kan delta i diskusjonene. Husk at eventuelle svar fra foreningens medlemmer står for deres egen regning, og ikke nødvendigvis gjenspeiler foreningens meninger.

Vi håper forumet kan gi en gjensidig innsikt i hvordan det er å ha med barn med særlige forutsetninger (bmsf) å gjøre.

Det er nå utført en rekke endringer på sikkerheten på forumet.
- recaptcha er aktivert for godkjenning av registrering
- Det er aktivert Spambot med IP sjekk fra kjente adresser.
- Man må nå validere registrering av ny bruker med epost som blir sendt til oppgitt epost før tilgang blir gitt.

Moderators: Moderatorer, Foreldrekontakt

Post Reply
Mkrago

Krevende 2 åring og kjempe godt språk

Post by Mkrago »

Jeg har en gutt på 26mnd og vi var på 2 års kontroll i går. Og hadde fyldt ut SATS skjemaet, det var 1 ord han ikke kunne (strømpebukse, vi bruker ikke det) og han snakker også i 7 ordssetninger og gjort det lenge. Han kan sikkert 10-15 sanger utennatt og kan flere av bøkene sine på rams, sitter gjerne å "leser" for seg selv og husker teksten godt. Han skiller feks mellom ku, kalv og okse, sier at kua rauter og lager melk i juret. Han har ett helt avsindig ordforråd og ordforståelse. Han kan telle på rams fra 1-20 og klarer å telle opptil 10 objekter, han kjenner også igjen tallene 1-10 i feks heiser og bøker. Han kan skille mellom mange farger bla lilla, blå, grønn, rød og gul. Han skiller også mellom minst 10 ulike fugler feks gås, and, andunge, gåsunge, høne, hane, kylling, ugle osv. Han bruker selv ord som foran, bak under og over.

Nå skal det også nevnes at både jeg og pappaen er over snittet intelligente (ligger i området ca 135-140 begge to) og begge har en ADHD diagnose og kjedet oss noe ekstremt på skolen. Helsesøster spurte oss om barnehagen gjorde noe spesielt for å stimulerer han, det gjør de ikke som vi vet. De er kjempe flinke til å se hvert enkelt barn og gjøre ting de liker og er flinke til å feks lese for han men tror ikke de gjør noe mer.

Vi prater masse sammen, synger mye, leser masse, gir han alltid skikkelige forklaringer når han spør hva gjør du osv men noen ganger klarer vi ikke å gi han nok.

Hva kan vi be barnehagen gjøre, hva bør vi gjøre?

Jeg vet det er for tidelig å avgjøre om han er evnerik men jeg har hatt tanken i bakhodet siden han begynte med 4 ordssetninger som 16mnd gammel. Jeg er redd han skal falle utenfor på noe vis og bli like sosialt usikker som oss foreldre. Nå elsker han mennesker og er super sosial, han er en naturlig leder og drar med seg de andre barna på avdeling og alle bruker nå hans kallenavn på ett av de andre barna selv om mange hadde brukt noe annet før. Han er ekstremt nysgjerrig og skal utforske og studere alt og blir ofte utlånt til storbarnsavdelingene. Jeg klarer ikke å forklare skriftelig hvor fasinerende, kompleks og nysgjerrig denne lille gutten er men bare gi noen få eksempler på hva han kan og liker. Jeg håper noen kjenner seg igjen i dette og har noen forslag til hva vi kan gjøre og eventuelt hvordan vi kan stimulere han best mulig.

Sokrates
Medlem

Re: Krevende 2 åring og kjempe godt språk

Post by Sokrates »

Hei☺. Kjenner godt igjen "problemet". Vår sønn er 3år 3mnd han begynte i bh litt før han fylte 2 år. Min erfaring er at evt. tilrettelegging er ofte helt personavhengig. Første pedleder ville ikke høre om våre tanker og fikk meg til å føle meg som en dårlig mamma og løgner når vi fortalte at han kunne bokstaver, farger og tall. Andre ped.lederen har hørt på oss og er mer åpen heldigvis, men det er ikke noe spesielt tilrettelegging.
Så vi velger å stimulere han "det lille ekstra" hjemme, og han har venner og en sosial øvingsarena i bh. Han trives endelig i bh nå så det er i hvertfall framgang. Det er krevende å svare på så mange rare spørsmål fra en liten gutt, og jeg kjenner på bekymring ift hans fremtid på skolen. Vi har ikke tatt kontakt med ppt ennå, venter evt. til året før skolestart.

cecilie
Medlem

Post by cecilie »

Anbefaler Linda Apalnes Gardar sin master om evnerike barn i barnehagen :-)
Ellers vet jeg at Bergen Miljøbarnehage har en daglig leder som er på hugget ift evenrike i barnehage, det går jo an å ringe dit, kanskje?

Karen78

Post by Karen78 »

Hva er du bekymret for at skal skje hvis barnehagen ikke tilrettelegger for barnet ditt? Jeg spør fordi jeg kjenner igjen mitt eldste barn i din beskrivelse av barnet ditt. Han kunne alt du nevner, og også mer enn det, da han var like gammel, men det falt meg aldri inn at barnehagen skulle gjøre noe ekstra i forhold til det. Tvert i mot var det viktigste for meg at han trivdes i barnehagen og at det var en sosial arena hvor han samhandlet og utviklet vennskap med andre på tvers av alder og utviklingsnivå. Han stortrivdes i barnehagen og så lenge han ikke savnet noe eller kjedet seg så jeg ikke noen grunn til å be dem tilrettelegge fordi han var langt framme eller bekymre meg for manglende stimuli i barnehagetiden.
Han går nå på skolen og er fremdeles langt framme i forhold til de andre i klassen. Han lærte seg å lese da han var 4, leser faktabøker på sengekanten, programmerer på datamaskinen og er i det hele tatt en lærevillig og nysgjerrig gutt. Og han er sosial og utadvendt med mange venner. Han har ikke på noen måte lidd noen nød av å ikke få ekstra stimuli i barnehagen.

Post Reply