2,5-åring og utfordringer i barnehage

Velkommen til LykkeligeBarn's åpne forum.

Forumet er åpent for alle.
Vil man ha skrivetilgang må man registrere seg.
Foreldre, pedagoger, lærere og andre kan delta i diskusjonene. Husk at eventuelle svar fra foreningens medlemmer står for deres egen regning, og ikke nødvendigvis gjenspeiler foreningens meninger.

Vi håper forumet kan gi en gjensidig innsikt i hvordan det er å ha med barn med særlige forutsetninger (bmsf) å gjøre.

Det er nå utført en rekke endringer på sikkerheten på forumet.
- recaptcha er aktivert for godkjenning av registrering
- Det er aktivert Spambot med IP sjekk fra kjente adresser.
- Man må nå validere registrering av ny bruker med epost som blir sendt til oppgitt epost før tilgang blir gitt.

Moderators: Moderatorer, Foreldrekontakt

Post Reply
mla

2,5-åring og utfordringer i barnehage

Post by mla »

Vi har en gutt på snart 2,5 år som er en meget oppegående liten fyr. Han snakker så å si flytende, teller til 20 og kjenner igjen bokstaver i alfabetet. Jeg vet ikke om dette faller inn under kategorien evnerik, men etter et googlesøk på vårt problem har jeg flere ganger blitt ledet inn hit, så da prøver jeg her.

Gutten vår har elsket å være i barnehagen helt siden han begynte der som 1-åring. Det siste halvåret har imidlertid vært utfordrende, han vil ikke i barnehagen og gråter ofte ved levering. Klamrer seg til meg og løper ut av døren. Det virker også som han ikke passer helt inn i barnehagen; de ansatte sliter med å få han til å gjøre det alle de andre gjør, eks. sitte ved bordet og spise, perle, tegne etc. Ute stortrives han. Det må også sies at han ofte trives bedre i lek med litt større barn, og når 2-3-åringene besøker den store avdelingen har han det helt supert og kan sitte dypt konsentrert i lek i lang tid (noe som er ganske sjelden for han).

Ved henting blir vi hver dag fortalt om en eller annen utfordring de har hatt med ham i løpet av dagen; han ville ikke sitte ved bordet, han ville ikke inn, han har (for) mye energi osv osv. Nå ser jeg også at de ansatte ser utslitte ut bare ved synet av ham om morgenen, til og med hun som i en lang periode har vært en favoritt hos han. Alt i alt er dette utrolig vondt for oss som foreldre å se. Vi vet at han er en gutt som krever høy aktivitet og mye stimulering, og at han nok ikke har særlig mye respekt for autoriteter (inkludert oss). Jeg har imidlertid vært 'dum' nok til å tro at dette må falle innenfor det spekteret av personligheter som barnehagen skal takle og legge til rette for.

Under foreldresamtale har ped.leder sagt at han er en normal gutt som trives i barnehagen. Hun har fortalt om de utfordrende situasjonene og hvordan de forsøker å takle det. Likevel får både jeg og mannen min hver eneste dag en følelse av at han er en pøbel og en som sliter fælt på de ansatte, og det synes jeg ikke er greit. Vi har lurt på om det er vi som er for sensitive, men når man til syvende og sist sitter med en vond klump i magen tror jeg likevel ikke det.

Vi har søkt om å bytte barnehage, men den er fryktelig populær og vi er usikre på om han kommer inn. I mellomtiden må vi prøve og løse situasjonen i den nåværende barnehagen.

Dette ble litt rotete! :? men er det noen som har lignende erfaringer og råd til hva vi kan gjøre?

Yngve
Medlem

Re: 2,5-åring og utfordringer i barnehage

Post by Yngve »

Hei mla!
Det høres ut som han kan slite litt med de jevngamle.
Jeg har en lignelse som jeg har tenkt ut:
Hvis vi tenker oss at at all kommunikasjon er som å sjonglere med baller.
Mens de fleste aldri kommer lengre enn til å sjonglere med 2 eller 3 baller, så er det noen som klarer 6-7, kanskje 8 baller.
Når man snakker sammen så er det som at man kaster baller til den man snakker med- men hva skjer når du begynner å kaste 2-3-4 baller til en som har nok med 1 eller 2? Kanskje han blir sint, og kyler sin ene ball hardt tilbake, eller kanskje han bare har én å gi, og så står man tilbake og forventer 4 baller og får bare én, som kanskje til og med ikke treffer så bra.

Små barn har ikke så mange måter å kanalisere sin frustrasjon, og barnehagepersonale er ofte heller ikke forberedt på at det kommer seks-sju baller haglende når de snakker med barn på 2-3 år. Det kan gjøre det veldig vanskelig for en liten gutt.

I den grad det er mulig vil jeg jo anbefale at han får leke med de eldre barna. Spør om han kan overføres til storebarnsbasen i en periode eller deler av dagen som et prøveprosjekt. (Evt hele tiden dersom det er mulig). Bare det å ha noe samkvem med barn som kommuniserer på samme nivå vil være adskillig bedre enn ingenting. Om dere får en løsning som fungerer, så husk at de(t) siste året(/ne) kan bli like tunge. Viktig å ha muligheten til tidlig skolestart når den tida kommer.

Ta vare på kjennetegn på hva barnet ditt mestrer til forskjellige tider. Det kan bli viktig senere.

Fra fylte tre kan man søke medlemskap i lykkelige barn. Vurdér det! I foreningen er det flere med lignende opplevelser som det du beskriver, og det å ha noen å dele gleder og frustrasjoner med er gull verdt.
Lykke til!

Sokrates
Medlem

Post by Sokrates »

Hei! Vi har hatt lignende erfaringer i bh. Prøve å flytte han til en gruppe med større barn? For oss var det viktig å skjønne at vi måtte ta tilbakemeldingene fra barnet på alvor. Han har hele tiden hatt litt kortere dager (6-7t) og ca 80% plass. Vi sliter fortsatt med det å høre til i bh.. gutten vår er 4år nå. Kan anbefale medlemskap her, det har vært veldig viktig for oss! Masse lykke til!

mla

Post by mla »

Tusen takk for gode svar. Vi skal se på muligheten for å flytte han, evt. bare hyppigere besøk, til avdelingen for større barn. Jeg er glad for å ha oppdaget denne foreningen, vi skal vurdere medlemskap ved fylte 3 år :)

Sokrates
Medlem

Post by Sokrates »

Så bra! Hører gjerne hvordan det går videre. Lykke til!

Post Reply