Overgang barnehage/skole. Ta initiativ til samtale med barnehagen?

Velkommen til LykkeligeBarn's åpne forum.

Forumet er åpent for alle.
Vil man ha skrivetilgang må man registrere seg.
Foreldre, pedagoger, lærere og andre kan delta i diskusjonene. Husk at eventuelle svar fra foreningens medlemmer står for deres egen regning, og ikke nødvendigvis gjenspeiler foreningens meninger.

Vi håper forumet kan gi en gjensidig innsikt i hvordan det er å ha med barn med særlige forutsetninger (bmsf) å gjøre.

Det er nå utført en rekke endringer på sikkerheten på forumet.
- recaptcha er aktivert for godkjenning av registrering
- Det er aktivert Spambot med IP sjekk fra kjente adresser.
- Man må nå validere registrering av ny bruker med epost som blir sendt til oppgitt epost før tilgang blir gitt.

Moderators: Moderatorer, Foreldrekontakt

Post Reply
trollita
Medlem

Overgang barnehage/skole. Ta initiativ til samtale med barnehagen?

Post by trollita »

Hei,
Jeg har en gutt på snart 5 og halvt og som jeg mistenker er evnerikt. Han fungerer greit i barnehagen, men jeg grubler over overgangen til skolen. Er det noe jeg bør ta opp med barnehagen nå eller skal vi vente til han har begynt på skole? Han har knekt lesekoden, er glad i tall (leser store tall 1-90 000, hoderegning, etc.). Han skal være flink i å tegne, og setter inn ofte mye detaljer i sine tegninger.
Vi er ikke fra Norge, og har opplevd andre skolesystemer. Er det greit å ta kontakt med barnehagen eller skal vi vente på at de tar initiativ?
Takk for hjelpen.

PS: vi er ikke medlem i foreningen (ennå?).

Tjorven

Re: Overgang barnehage/skole. Ta initiativ til samtale med barnehagen?

Post by Tjorven »

Min erfaring (etter 2 skolestarter) er at det skjer svært lite informasjonsoverføring fra barnehage til skole med mindre det er noen store problemer. Så jeg ville latt dette bero og heller tatt det opp med skolen når han begynner der. Noen skoler er svært flinke på tilpasning, mens andre skoler verken har evnen eller viljen.

Sokrates
Medlem

Post by Sokrates »

Hei! Vi ble anbefalt av helsestasjonen å ta kontakt med PPT ift skolestart neste år. Gutten vår er 4, bli 5 i år. PPT skal vel få litt oversikt og håper de kan bidra med å få til en god skolestart. Har hørt om barn som har blitt svært skuffet ved skolestart og at det har tatt tid til å komme i gang med andre tiltak etter en dårlig start. Men som sagt er skolene og lærere ulike og har ulike mengder kunnskap og erfaring om evnerike barn. Samme gjelder forsåvidt også PPT.
Anbefaler å ta kontakt med Lykkelige barn (foreldrekontakt@lykkeligebarn.no) for en prat. Masse lykke til!

Yngve
Medlem

Post by Yngve »

Tja snakk med skolen (jo før jo heller), få ham til å starte i 2. klasse, og meld dere inn i LB...

MAO: IKKE vent på at ting skal gå av seg selv- da risikerer dere tidenes krasj med skolen. Generelt har ikke den norske skolen noe apparat klart for evnerike elever, så det kan ta årevis før de finner noe ut av seg selv. Derfor er det uhyre viktig å selv ta kontakt for å høre hvilke muligheter skolen kan tilby.

Lykke til!

trollita
Medlem

Post by trollita »

Takk for meldingene.
Da har vi hatt samtale med barnehagen og er blitt enige om at vi ber om et eget overføringmøte for vår sønn mellom skolen og barnehage, der vi foreldrene blir til stede. Vi vil ha ta opp det med han spesiell interesse for tall og matematikk, og vi håper at det kan føre til tilpasset opplæring fra dag 1.
Da jeg prøvde å si at kanskje hans sosiale evner (dominerende, sjefete, vil helst være med de voksne, osv.) kan være relatert til sine gode (andre) evner så kom det ikke noe svar eller kommentarer. Men jeg føler ikke at dette var noe de forstod....
Nå er vi medlem av LB og håper å finne støtte hos andre medlemmene.
Takk igjen.

PS: å begynne i 2. klasse er ikke aktuell når han er født i september...

Post Reply