Evnerik 3 åring

Velkommen til LykkeligeBarn's åpne forum.

Forumet er åpent for alle.
Vil man ha skrivetilgang må man registrere seg.
Foreldre, pedagoger, lærere og andre kan delta i diskusjonene. Husk at eventuelle svar fra foreningens medlemmer står for deres egen regning, og ikke nødvendigvis gjenspeiler foreningens meninger.

Vi håper forumet kan gi en gjensidig innsikt i hvordan det er å ha med barn med særlige forutsetninger (bmsf) å gjøre.

Det er nå utført en rekke endringer på sikkerheten på forumet.
- recaptcha er aktivert for godkjenning av registrering
- Det er aktivert Spambot med IP sjekk fra kjente adresser.
- Man må nå validere registrering av ny bruker med epost som blir sendt til oppgitt epost før tilgang blir gitt.

Moderators: Moderatorer, Foreldrekontakt

Post Reply
maria3030

Evnerik 3 åring

Post by maria3030 »

Min datter ble 3 år for en måned siden. Hun har alltid skilt seg ut fra andre barn på den måten at hun alltid har vært den mest aktive, den som krabbet veldig tidlig lenge før jevnaldrende gjorde det. Hun gikk tidlig og alt annet motorisk veldig tidlig. Er alltid over alt, og er alltid den mest aktive i rommet. Virker supermottagelig for alle inntrykk, og blir lett overeksponert.
Bhg har vært vurdert oppmerksomheten hennes, siden hun lar seg distrahere med en gang. De har imidlertid kommet til at hun kan konsentrere seg når hun vil. Hun holder dessuten ikke på leken lenge av gangen. MED mindre hun er interessert da, da kan hun sitte lenge.
Om jeg ikke hadde visst bedre, hadde jeg tenkt ADHD. Men hun skiller seg på ut på noen punkter:

1. 15 mnd gammel eksploderte språkutviklingen. Hun lærte et tosifret antall ord hver dag. Dessuten lærte hun etter å ha hørt ordene kun en gang, og brukte dem riktig. 20 mnd gammel kunne hun alle farger inkl blank og gull. Hun snakket dessuten med lange setninger og kunne `alle` ord. Verken bhg eller andre hadde sett noe liknende. Det gikk sport i å telle ordene hennes, men når de kom til 700 ord, ga de opp (20 mnd).
Gikk i en stor åpen barnehage før hun begynte i bhg og prøvde å sammenlikne med jevnaldrende, men ingen andre kom i nærheten av hennes språkutvikling og språkforståelse.

Før 2 års dagen kunne hun alle ord. Like etterpå begynte hun med spørreord. Hun spør og spør og spør og spør. Mye avanserte spørsmål som krever tenking, ikke bare `hvorfor det`.

Fra hun var 1 år har hun konsekvent valgt eldre barn. Hun har vært svært fortvilet når hun ikke har fått lov å leke med dem, ved for eksempel aldersinndelte grupper. Da kjeder hun livet av seg, og ender bare opp med å bli en urokråke.

Hun lærer også mye av seg selv. Hun lærte seg engelske farger ved å se på engelsk barnetv og bruker dem riktig. Slik lærte hun også å telle til ti. Hun gjenkjenner steder, sammenhenger og navn hun kun har hatt kjennskap til gjennom et kort tidsrom.

Hun framstår veldig ukonsentrert og ufokusert i grupper, men det viser seg likevel at hun får med absolutt alle detaljer og nyanser ved de beskjedene hun hører.

Den karakteristiske klisterhjernen er vel den jeg lurer mest på. Samt at hun suger til seg all kunnskap på måter jeg verken opplevde med mitt eldste barn eller med andre barn jeg har jobbet med i mange år.

Sokrates
Medlem

Re: Evnerik 3 åring

Post by Sokrates »

Dette høres kjent ut! Anbefaler å ta kontakt med foreldrekontakten her på Lykkelige barn. Det var viktig for oss å ha noen å snakke med som forsto, og har tilgang til den lukkede delen av forumet og fb- gruppen.
Vi har en sønn på 4 år. Han er i bh. Det er masse spørsmål og vi har valgt å stå på ekstra hjemme ift hans behov og ønsker om læring. Dvs en del av fritiden går på å svare på spørsmål og lære matte/norsk/naturfagtema... Masse lykke til!

Post Reply