Page 1 of 1

WISC-IV med stor variasjon i resultat. Hvordan tolke dette?

Posted: Fri 21. Apr, 2017 3:16
by MammaTil4
Hei

Jeg er ny på dette forumet. Vi er foreldre til fire barn, de to eldste på 14 år er eneggede tvillinger. Vi har hatt ett tøft år bak oss med skolevegring og tilbaketrekking, først på den ene gutten, så den andre. Pga. dette har vi bl.annet hatt kontakt med PPT, og det har blitt utført en Wisc test på ene gutten vår.
Da vi først fikk resultatet av testen fikk vi vite at han hadde ett høyt resultat på VFI og mer i normalområde på de resterende indeksene. PPT mente dette kunne resultere i problemer i samhandling med andre,da det er lett å misforstå andre, og samtidig lett å bli misforstått.
Var i nytt møte med PPT denne uken, og nå virker det som at de har konkludert med at gutten vår har nonverbale lærevansker. Når vi leser om dette kjenner vi oss overhode ikke igjen i beskrivelsene.

Det vi lurer på er om andre har erfaring med veldig ujevne resultat på testen, og hva det evetuelt kan bety?

Etter det jeg har lest skal man ikke bruke FSIQ dersom forskjell i score på de ulike indeksene er større enn eller lik 1,5 standaravvik, og det har han. Han scorer 130 på VFI, 100 på PRI, 94 på AMI og helt ned på 86 på PHI.

Gutten vår er jo i en veldig vanskelig situasjon, der han ikke har vært på skolen på flere måneder. Han sover svært dårlig og er så klart veldig bekymret over egen tilværelse. Vil tro at dette påvirker resultatet på testen? Og kanskje spesielt i de to indeksene der han scorer lavest. Han som utførte testen hadde ikke noen tro på at slike ting ville påvirke resultatet.

Noen som har lignende erfaring?

Re: WISC-IV med stor variasjon i resultat. Hvordan tolke dette?

Posted: Sun 23. Apr, 2017 12:40
by roffe
Dette er et svært vanlig resultat.

Klart testen lar seg påvirke av almentilstand. Noe annet skulle tatt seg ut.

Hva slags bakgrunn har vedkommende som gjorde testen?

Re: WISC-IV med stor variasjon i resultat. Hvordan tolke dette?

Posted: Sun 23. Apr, 2017 1:13
by MammaTil4
Takk for svar :lol:
Han som testet gutten vår jobber i PPT. Tror han er spesial pedagog. Han har lang fartstid i både skole og PPT.
Det vi reagerte på var at han på bakgrunn av testen slår fast at gutten vår har nonverbale lærevansker, når ingenting ellers tyder på det. Skjønner at man innenfor den gruppen vil finne variasjoner, men tar det uansett ikke for god fisk.

Vi har alltid tenkt at guttene våre er kloke og smarte gutter, men aldri at de kan være spesielt evnerike. Og det vet jo heller ikke, basert på denne testen.

Han på PPT anbefalte oss å henvise gutten vår til BUP for videre hjelp. Dette er vi skeptiske til, da vi fikk et veldig negativt inntrykk da tvillingbroren var innom der så vidt for ett år siden.

Re: WISC-IV med stor variasjon i resultat. Hvordan tolke dette?

Posted: Sun 23. Apr, 2017 3:07
by roffe
Det er fullstendig uforsvarlig å slå fast nonverbale lærevansker bare på bakgrunn av WISC. Det er flere kriterier som må oppfylles, i så fall.

Det er i og for seg rimelig å be om utredning for nonverbale lærevansker. Det betyr jo ikke at man vet, men at man lurer.

Det er imidlertid langtfra den eneste rimelige forklaring.

Re: WISC-IV med stor variasjon i resultat. Hvordan tolke dette?

Posted: Sun 23. Apr, 2017 4:18
by MammaTil4
Ja, vi får vurdere hva vi skal gjøre videre.
Anbefaler du evt. å ta ny test når gutten er tilbake i en mer normal situasjon?

Re: WISC-IV med stor variasjon i resultat. Hvordan tolke dette?

Posted: Sun 23. Apr, 2017 4:46
by roffe
Akkurat nå er vel kanskje almentilstanden hans mer interessant enn intellektet.

Jeg vil foreslå at du tar kontakt med www.nkeb.no og ser om vi kan hjelpe deg.

Re: WISC-IV med stor variasjon i resultat. Hvordan tolke dette?

Posted: Sun 23. Apr, 2017 4:51
by MammaTil4
Allmentilstanden er desidert det viktigeste for oss!
Takk for hjelpa så langt :lol:

Re: WISC-IV med stor variasjon i resultat. Hvordan tolke dette?

Posted: Mon 03. Jul, 2017 11:06
by AnnikaM
Hei!
Vi har også en gutt med det som kalles "berg-og-dalbane"-resultat på WISC, noe som tydeligvis ikke er så fryktelig uvanlig på blant annet evnerike barn.
Godt mulig at dere har lest en del om det, men ellers står det om akkurat denne problemstillingen i denne artikkelen https://krumelurebloggen.no/2012/02/16/ ... ive-evner/ som kanskje kan være av interesse - der legges det også vekt på nettopp dette med at allmenntilstand og perfeksjonisme kan gi lav score på arbeidsminne og prosesseringshastighet.