Trass/adferd eller muligens evnerik

Velkommen til LykkeligeBarn's åpne forum.

Forumet er åpent for alle.
Vil man ha skrivetilgang må man registrere seg.
Foreldre, pedagoger, lærere og andre kan delta i diskusjonene. Husk at eventuelle svar fra foreningens medlemmer står for deres egen regning, og ikke nødvendigvis gjenspeiler foreningens meninger.

Vi håper forumet kan gi en gjensidig innsikt i hvordan det er å ha med barn med særlige forutsetninger (bmsf) å gjøre.

Det er nå utført en rekke endringer på sikkerheten på forumet.
- recaptcha er aktivert for godkjenning av registrering
- Det er aktivert Spambot med IP sjekk fra kjente adresser.
- Man må nå validere registrering av ny bruker med epost som blir sendt til oppgitt epost før tilgang blir gitt.

Moderators: Moderatorer, Foreldrekontakt

Post Reply
Ante
Medlem

Trass/adferd eller muligens evnerik

Post by Ante »

Heisann.
Helt fersk på dette forumet, er faktisk usikker på om dette er riktig forum å være på eller ikke :?

Har en sønn på snart ti år som gjennom flere år har vært litt utilpass i henhold til skole, vi har ikke hatt noe konflikter på hjemmebane før høst 2016, da fikk vi en adferdendring som resulterte i at vi fikk henvsning til BUP.

Det er noen ting jeg stusser over, han har vært en gutt med glimt i øyet og gledet seg til skolestart. Så at glimtet sluknet litt og har alltid hatt en god dialog med ham, så han forteller meg alt.
Dette er en gutt som ikke har mye kontakt med sin far pga. private årsaker som jeg ikke tar her inne.
Han har hatt miljøterapaut, vært med i tpo-team samt har jeg hatt kjempe god kontakt med skolen.
Han er en følsom gutt og svart opptatt av rettferdighet, jeg vil faktisk påstå at denne rettferdighetsansen hans får ham i trøbbel.
Han har havnet i en del konflikter på skolen pga blander seg inn i andres konflikter ( skal liksom ordne opp).
Når jeg har skullet på konferanse timer har jeg tenkt ( hva nå), men så sitter jeg istedet å stusser...
Får tilsvar at gutten er faglig sterk....er kjempe kreativ osv....??
Han stiller masse spørmål og sutter til seg masse informasjon.Inspektør på skole har faktisk sagt at min sønn var innteligent og at man ikke klarte helt å slappe av med ham i samtaler pga denne gutt skal ha full info og har masse spørsmål.
Han er gutten som spiser kald middag pga masse på hjerte. Og han kan faktisk prate deg ihjel :P Jeg måtte faktisk gå inn for å leie en film til han pga jeg kunne faktisk ikke all historien han ønsket å få, så jeg tok en nødløsning :lol:
Jeg har sittet med ham i to timer for å gjøre lekser og jeg har tenkt at han ikke kan det, men etter å ha motivert i en time, bruker han kanskje to minutter??? Og jeg er forberedt på mye viskelær, men ingen feil?? Jeg har tenkt at adferd kan ha med tanker om faren sin og satt inn hjelp for dette. Han tar ting ekstremt fort og hater repitisjoner....han opplever det som mas....
Han ble litt" den" klassensklovn tidlligere....

Høsten 2016 fungerte ikke regler eller sånn er det bare lenger og han fikk et sinne som fikk han til å ødelegge ting, kontaktet BUP pga jeg syntes det var vanskelig å håndtere.

Vi valgte å flytte til en annen kommune og en litt mindre skole med tanke på kanskje en tettere oppfølging og selvfølgelig andre ting.
To første måneder gikk veldig bra satt i møte med lærer, hun hadde ikke sett antydning til noe sinne og hun mente han var forut i samfunnsfag da han kunne forstå og forklare omfang av ting. Og jeg tenkte at det var dette som skulle til.

Meeeeeeeeeennnnn så kommer skolevegringen...eller dvs. han er selektiv på dagene han vil, han sier han kjeder seg og har lært det de lærer. Han har faktisk tatt dette opp med lærer selv og hun har forklart at hun må forholde seg til lærerplanen.
Denne frustrasjonen merker vi hjemme da han blir utagerende...Dette er en ny ting jeg ikke har måtte hanskes med tidligere, har vært magevondt på forrige skole også, men tilknyttet andre ting.
Men ikke det at han bare vil på skolen 2 dager i uken. Det var da jeg virkelig begynte studere på nett angående evt. adferdvansker og ting tilknyttet til dette...så kom jeg over forumet "lykkelige barn" og det å være evnerik. Ble egentlig veldig paff pga hadde forestilt meg at evnerik var noe helt annet, men dette beskrev min sønn mer en noen annet.
Og det var mye som falt på plass.
Han er en meget kreativ gutt må jeg også tilføye.....

Så for å gjøre lang i historie kort.
BUP mener ingen diagnose, BVT mener det er litt skolensanvar med motivasjon, skolen mener mitt ansvar og at problemet ligger hjemme.
Jeg har forklart dem at jeg må fysisk bære en 9 åring hvis han nekter, og det ganger ingen tilgode.....

Så mitt spørsmål er......kan det faktisk være at gutten er understimulert i et skolesystem over lengre tid...og at han kanskje er evnerik?

Hilsen fortvilet mor.

Sokrates
Medlem

Re: Trass/adferd eller muligens evnerik

Post by Sokrates »

Høres kjent ut. Anbefaler deg å ta kontakt med foreldrekontakten her på Lykkelige barn, var svært nyttig for oss! Har dere hatt kontakt med PPT? Vurdert privat evnetesting? Drøftet evt evnerikhet på skolen? Masse lykke til!

Ante
Medlem

Post by Ante »

Takk for respons :-)

Jeg har nevnt dette med evnerik på den nye skolen, men det virker som de velger å overse det, føler nesten litt på at jeg har nevnt det for dem i det hele tatt.....

Jeg kunne nevnt masse mer i henhold til min sønn, han hadde blant annet et stort ordforråd når han var liten,bygget lego for store gutter tidlig uten hjelp. Enormt flink å se samt forklare detaljert. Dette er noe han ønsker i gjengjeld....Samt pleide jeg å kalle ham Espen Askeladd....fant alt mulig rart og skulle lage hundre ting ut av det....
Han utfordrer læreren veldig og skal ofte vinne diskusjonen.
Han sier han føler seg misforstått.... :cry:

Han sier han er humanist og ønsker å jobbe for ting han mener er riktig :P ...måtte le litt da han sa det....hadde et poeng i en diskusjon vi hadde...

Vi liker å bruke humor hjemme og ironi.......men ikke alle kan forstå denne humor og kan bli oppfattet som frekk selv mener han ikke vondt.

Jeg har ytret tidligere at jeg ønsker PPT inn i bilde pga de har ikke vært med før og for meg så virket det som det ikke var så vesentlig i første omgang, men da på et felles møte på skolen nevnte jeg dette såvidt når ppt var tilstede og de ønsket å følge med videre, så det er jo bra, så jeg takket ja med en gang :D Men de snakket noe om plassering av tanker først pga greit å ha hodet klart ved sånn testing.

Så, nei. Han har ikke vært igjennom noe form for evnetest tidligere og hvor får man eventuelt privat evnetesting av barn?
Tar man direkte kontakt med foreldrekontaktene? Er helt fersk her......så jeg trenger massssssssssse råd og veiledning......

Mvh Ante

Morcheeba
Medlem

Post by Morcheeba »

Han høres ut som en typisk evnerik gutt. Og skolens reaksjon høres også typisk ut. Mange skoler har ikke engang begrepsapparat til å snakke om evnerike barn. Det er mye støtte å hente i foreningen. Jeg ville vurdert å melde familien inn, og å få ppt på banen.

Sokrates
Medlem

Post by Sokrates »

Du kan gå på www.lykkeligebarn.no og klikke på "bli medlem". Der er det e-postadresse til foreldrekontakt.

Ante
Medlem

Post by Ante »

Skrevet en mail litt mer utfyllende til dem, så jeg venter på en evt. tilbakemelding.
Men forsto at det kunne ta noen dager.

Men som sagt, jeg er ganske uvitende oppe i dette temaet og det kan for all del selvfølgelig være andre årsaker med tanke på min sønn.

Men det er supert med tilbakemeldinger og tanker rundt dette.
Men uansett om det er tilfelle eller ikke så er det et tema som bør settes masse fokus på med tanke på andre barn.
Og jeg må jo si etter å ha lest andres sine innlegg her at det det ganske urovekkende med tanke på det å bli kanskje stemplet som et problembarn, når det faktisk er vi voksne som ikke henger med...da tenker jeg i spesielt forhold til skole som er superviktig at barn trives på da det er stedet de tilbringer storedeler av hverdagen sin.......så blir de kanskje ikke hørt.......hva skjer da med evt. tillit til de voksne......??

Ante
Medlem

Post by Ante »

Hei igjen :-)

Er det noen som vet hvor lang tid man må vente på å få et svar fra foreldrekontaktene? :)

Sokrates
Medlem

Post by Sokrates »

Foreldrekontakter jobber frivillig i tillegg til sine jobber osv så det kan ta noen uker før svar.
God helg!

Isabel
Medlem

Post by Isabel »

Mitt beste råd er gå til fastlegen. Vi fikk henvisning til Nevropsykologen.no. De utredet gutten meget nøye over tid. Han kom ut med skyhøy IQ...men også at han er ansiktsblind, han har vansker med å huske lister med navn som måneder, fylker, løsrevne gloser...han er elendig i rettskriving, husker formler i matte. Og han er fornuftig som en voksen, barnslig som en tolvåring, kranglete, besservisser og redd for å sove.

Det er kjempekomplisert. Han er evnerik. Og så mye annet. Men utredningen betydde så mye for oss. Vi lærte så mye. Han lærte så mye. Samtidig fikk jeg ham igang med matte akselrasjon. Han slapp lekser, gjorde prøvene for hvert kapittel. Fikk han nitti prosent riktig, slapp han repitisjon. Vi fant en nøkkel til å åpne lærelysten hans.

Og han har rettet ryggen. Han setter fag over det sosiale. Jeg støtter ham, men stadig tviler jeg. Spesielt ette møter med familien min ... De synes han er så håpløs...men det spiller ingen rolle, gjør det vel, så lenge han er lykkelig?
Heldig e meg er mor til tre barn. To hjemmeboende ungdommer som har både potensiale og utfordringer.

Ante
Medlem

Post by Ante »

Heisann.

Tusen takk for gode råd :-)
Jeg måtte le litt når jeg leste responsen din Tora på det med å være voksen på et område, barn på et annet samtidig som bessevisser, kranglete og redd for å sove.....jeg kjente det veldig igjen :-)
Jeg setter veldig pris på alle tilbakemeldingene og rådene som har kommet.
Jeg skal ta det opp med fastlegen, Tora ;-)

PPT er inne nå og har gitt skolen veiledning i henhold til kartlegging i fag.
Men problemet vi møter på nå er at min sønn nekter å la seg kartlegge? Er det fler som har opplevd det slik?
Jeg har prøvd å forklare ham at hvis vi skal vite hva han kan og evt. trenger hjelp til....må han igjennom en kartlegging?
Er dette feil fremgang av oss? Noen tips/råd i henhold til dette?

Han gidder ikke lenger å gjøre lekser heller. Får til svar " jeg gjør ikke en lekse til før jeg får noe mer utfordrende".........

Og han vandrer mye i klasserommet, forlater det også med å vandre rundt i gangene også....

Som sagt er jeg ganske blank om dagen.....prøver å forstå ham så godt det lar seg gjøre.

Tjorven

Post by Tjorven »

Jeg har også en evnerik sønn som går i 4. klasse. Til forskjell fra mange på dette forumet så får han veldig god oppfølging på skolen, og det gjør en uendelig stor forskjell for ham. Han helt siden tidlig i 1. klasse fått forsere undervisning i matte. Nå følger han undervisningen i 6. klasse, men er plassert i en gruppe med flinke 6.-klassinger som jobber med ungdomsskolepensum. Han har i tillegg fått andre oppgaver med mer fordypning i samfunnsfag og naturfag, samme tema som resten av elevene, men "dypere" oppgaver.

I det siste har motivasjonen for å gjøre norsk- og engelsklekser vært svært lav, men når jeg tok opp dette med læreren så fikk han tilpassede oppgaver. Og istedenfor å krangle i 1 time, så setter han seg nå ned med leksene på egenhånd og jobber godt. Han bruker mye lengre tid på selve leksene, men totaltiden (altså inkludert kranglingen) er kortere enn før. Og han føler at det han gjør har noe for seg.

Jeg skriver ikke dette for å gjøre deg misunnelig på oss som har fått til et så godt skole - hjem - samarbeid, men for å fortelle at det er håp. Sinnet og frustrasjonen kan bli mye bedre hvis ungene får en mer meningsfylt skolehverdag. Problemet er jo å komme dit. Vi er velsignet med en skole som vil tilrettelegge for alle elever, uansett hvilken ende av skalaen de befinner seg, men også på vår skole er variasjonen stor fra lærer til lærer.

Ante
Medlem

Post by Ante »

For meg så har det med å bare nevne på at min sønn kanskje er evnerik vært alt annet enn å bli møtt med forståelse fra den nye skolen . Her er det fokus på at problemet ligger hjemme og familieveileder og barnevern er det som kan hjelpe. Kjenner at jeg er fortvilet.....da det var aldri snakk om dette på den andre skolen i de 3 1/2 årene han gikk der. Der fikk han også faglig utfordringer.........her så har han blitt en bølle med adferdsproblemer som vi må beskytte de andre barna for......så jeg vet nesten ikke om jeg skal le eller gråte........

Siden han ikke er testet ennå via PPT lot jeg ham få prøve mensa hjemmetest for 18-34 år....samt lot jeg min datter på 14 også ta denne.....nå kan ikke jeg si om dette er bra eller dårlig da iq test aldri har vært noe tema tidligere...men resultatet er slik.

Sønn 9 år: 108 mensa hjemmetest.....kunne etter min mening brukt lenger tid. Ble fort ferdig

Datter 14 år: 113 mensa hjemmetest....brukte lenger tid, men kunne også ha viet litt ekstra tid her....

Er dette noe jeg kan ta med i et møte?? Eller er dette noe som bare er tull evt.

Isabel
Medlem

Post by Isabel »

Jeg vet ikke om jeg ville tatt med de svarene, kanskje vente til han er utredet. Da tar de ofte en Wisc-test som gir en score om ikke delprivatiseringen er veldig avvikend.

Men jeg ville sagt til gutten at vi skal teste deg fordi v må se hvor flink du er. Ikke hva han har problemer med. Når vi vet det kan vi gi deg mye bedre oppgaver. Når vi vet det forventer jeg at du gjør ditt beste på prøvene/testen og med oppgavene du får fra skolen. Det er viktig å vektlegge det som er gulroten for ham. Min sønn gjorde ikke lekser på 1,5 år. Det var en del av pakken vi avtalte...han gjorde sitt beste på skolen. Fkk gå fort frem og ikke gjøre noe repitisjon. Men han måtte gjøre engelsk- og norskleksene nøye. Nå er vi tilbake til lekser også i matte, samt ekstra lekser i naturfag...fordi han får riktige lekser, og ser at gjør han dette og viser at han kan så får han gå videre.

Så mitt råd er å vektlegge det han får til og gjøre me av det. Lag en premiering der fremme. Og les om andre barn til ham, fra nyheter og he fra forumet. Min sønn ble overrasket da jeg leste om andre begavede barn som hadde streve på skolen. Tenk a flere hadde det som han. Ja, så er vi jo med på sommerleir og treff...det hjelper å ikke være den ene...
Heldig e meg er mor til tre barn. To hjemmeboende ungdommer som har både potensiale og utfordringer.

Yngve
Medlem

Post by Yngve »

Ante wrote:Hei igjen :-)

Er det noen som vet hvor lang tid man må vente på å få et svar fra foreldrekontaktene? :)
Hei
Vanligvis får du svar fra foreldrekontaktene i løpet av 2 uker. Hvis det tar noe særlig lengre tid, ville jeg dristet meg til en epost til, det hender at noen glipper.

Ellers vil jeg si at det du opplever høres nokså typisk kjent ut. Får du en Wisc test som viser evnene, så vil du ha noe som vil kunne åpne øynene til skolen. Mensa hjemmetesten er kanskje interessant, det gir ihvertfall deg en pekepinn på at du er inne på noe i forhold til evnerikhet, men skolen kan ikke bruke det. Andre eksempler der poden presterer langt over jevnaldrende vil sikkert kunne være like gode eksempler for skolen.

Et annet tips er å overtale skolen til å forsøke å ta ham med på et høyere klassetrinn i et fag (gjerne noe han kan like). Gjør de det, så kanskje de ser at du ikke er helt ute å kjøre heller. Merk at når jeg sier et høyere klassetrinn, så sikt gjerne mer enn ett trinn opp, for det bør være forskjell nok til at undervisningen faktisk blir mer spennende. Hvilket fag er kanskje ikke så viktig- det som teller er mer å få møte jevnbyrdige barn som jobber med noe interessant, men det er kanskje ikke det du bør begynne å si hvis skolen ikke i utgangspunktet tror deg.

Lykke til!

Ante
Medlem

Post by Ante »

Til, Tora :-)

For å være ærlig har ikke jeg nevnt dette med evnerik til min sønn, men jeg har snakket med ham om det med kartlegging i forhold til å se hva han evt. trenger. Vil liksom ikke si til han angående det med kanskje evnerik pga. jeg vet jo faktisk ikke. Og siden han også er selektiv med de han ønsker å jobbe med i kartlegging (det er noen han ikke ønsker å kartlegges av,dessverre), så vil dette ta lenger tid i henhold til ressurser.
Det med mensa testen var egentlig en samtale med min datter som gjorde at hun fikk lyst til å prøve. Hun følte at hun ikke skjønte matte og ville at jeg skulle ta det opp med læreren da hun ikke ville såre læreren. Men hun føler at hun ikke klarer å motta denne lærers læringsmetode, og hun føler seg dum :o Så da spurte jeg min sønn om han hadde lyst til å prøve, førts så sa han...."eh...nei, sånn der klarer ikke jeg", så jeg sa at han ikke behøvde, men han gjorde det likevel.
Men testen er beregnet på voksne så jeg stresser ikke med det, men jeg ble nysgjerrig om det kunne være en pekepinne?

Til, Yngve:-)

Jeg skal sende mail til dem en gang til :-)

Blir jo litt vanskelig når ikke Wisc test er på plass til å overbevise. Og overbevise klarer jeg ikke da jeg selv ikke vet 100%.
Men han trenger utfordringer ;-)
At han presterer langt over jevnaldere blir jo vanskelig å se når han ikke ønsker å delta i klassetimene :?
Utfordre autoriteter på skolen synes han er spennende har jeg skjønt :oops:
Samt reagerer han svært dårlig på den autoritære stilen. Han liker veldig godt å snakke med voksne....
Han er meget kreativ samt lærer utrolig kjapt.....
Men igjen umoden på andre ting

Så det er liksom korta mine nå da i henhold til skole....
Så jeg er redd for at jeg nevner det med opp noen trinn.......hehhehehe...kan bli en utfordring :lol:

Til Tora og Yngve.

Kan jeg spørre om hva slags utfordringer dere møtte på som gjorde at dere fant ut det med evnerik?
Eller har dere alltid hatt en anelse?

Mvh Ante

Yngve
Medlem

Post by Yngve »

Det å finne ut at barnet er evnerikt er en prosess. Typisk er at man kanskje ikka var så snau selv heller, så man forventer kanskje mye av det man ser, samtidig med at man ikke har så mange å måle seg mot før skolealder. Har barnet kommet inn i en dårlig trend i forhold til voksne som svarer med feil remedier, kan man risikere å bli værende i en dårlig loop.

I situasjonen din blir man kanskje ikke helt sikker før man har gjort noen "leap of faith"s DVS. testet å gjøre noe som lærere og andre forståsegpåere ikke tror vil kunne gå. F.eks hospitere/ besøke i en klasse 3- 4 trinn over. el. Men igjen en test kan hjelpe, men den kan også virke mot sin hensikt hvis poden underpresterer. Hvis barnet ditt motsetter seg å testes av enkelte personer, så er det ekstremt viktig at det er på bølgelengde og trygg på den som tester WISC når man er 6-7 år.

Du kan si at for vår del var vi usikre selv om vi burde vært sikre lenge. Dette spesielt fordi det ikke er lett å sammenligne førstefødte når man ikke har mange i nærheten å sammenligne seg med. Men noen pekere er relativt sikre, slik som lesing før fylte 5 osv. Likevel så går man og grunner på om det kan stemme, spesielt fordi det sosiale faller i grus (for evnerike barn er ikke mindre sosialt kompetente--- de bare har vondt for å få fylt sine sosiale behov blant jevnaldrende, noe som kan gi en rekke mindre positive utslag).

Lykke til!

Post Reply