Matematikk på internett( dessverre ikke på norsk)

Velkommen til LykkeligeBarn's åpne forum.

Forumet er åpent for alle.
Vil man ha skrivetilgang må man registrere seg.
Foreldre, pedagoger, lærere og andre kan delta i diskusjonene. Husk at eventuelle svar fra foreningens medlemmer står for deres egen regning, og ikke nødvendigvis gjenspeiler foreningens meninger.

Vi håper forumet kan gi en gjensidig innsikt i hvordan det er å ha med barn med særlige forutsetninger (bmsf) å gjøre.

Det er nå utført en rekke endringer på sikkerheten på forumet.
- recaptcha er aktivert for godkjenning av registrering
- Det er aktivert Spambot med IP sjekk fra kjente adresser.
- Man må nå validere registrering av ny bruker med epost som blir sendt til oppgitt epost før tilgang blir gitt.

Moderators: Moderatorer, Foreldrekontakt

Post Reply
mor

Matematikk på internett( dessverre ikke på norsk)

Post by mor »

Hei.
Jeg har en matteinteresserte sønn på 9.
jeg har savnet både materialer og støtte når det gjelder barns lærling utover skolens fagnivå. Jeg er egentlig fra et annet land som er kjent for disiplin og "autoritær" samfunnssystem( jeg har ikke opplevd slik, men mange i vesten elsker forestilling om det, da).
Siden jeg er redd for at jeg blir oppfattet som "en autoritær innvandrermor som ikke lar barn være barn"(jeg er nok litt paranoid her), tør jeg ikke snakke så mye med skolen om min sønns matte-interesse og søker søker heller materialer fra hjemlandet mitt.

Jeg vil presentere en nettside om matematikk (høyt barneskole nivå) som jeg er hyppig bruker av. Det er vel uleselig for dere, men konseptet kan nok overføres til Norge hvis det er noen ildsjel av matte-lærere( eller noen matte-interesserte amatører).

http://sansu.org/
(OBS! Selv om det ikke er kommersiell side, er det noen reklame-link på for han bruker reklamefinansiert, gratis nettplass, så ikke trykk på linkene på siden når dere ikke skjønner hva det står...)

Nettsiden er ikke kommersiell. Administratoren av nettsiden er ildsjel som vil inspirere andre matte-intereserte( både barn og voksne). Han presenterer en matteoppgave i uken og de som har klart å løse oppgaven kan sende svaret til siden for å komme på lista av de som har klart oppgaven.

Oppgavene dreier seg ikke om "regning", men mest om matematisk ferdighet, logikk og kreativ tenking for å finne veien til svaret.

Er ikke noen der ute som kan ta initiativ til noe lignende i Norge?

P.S.
Oppgave 612 handler om å finne ut hvor stort kan trekanten BPC være når den er størst(punkt B og C kan bevege på bue-delen av halvsirkel).

Erik Syring

Re: Matematikk på internett( dessverre ikke på norsk)

Post by Erik Syring »

Konichiwa "mor",

Takk for ditt ypperlige innlegg. Du vil se at de neste månedene så vil det bli lagt ut (gratis) matematikkoppgaver for alle skoler i Norge - nettopp oppgaver hentet fra landene (Øst-Europa og Øst-Asia) med høyest skolematematikknivå og for alderen 6-10 år. Å arbeide med disse oppgavene vil gjøre barna mye bedre forberedt på direkte undervisning på høyere nivå fra alder 11 år.

Hilsen Erik
PS: Prof. Namikawa (Nagoya), leder av Japanese Math Education Society og tidligere President av Mathematical Society of Japan og , er med i vår faglige krets.

Jonni

Post by Jonni »

Hei!

Jeg må innrømme at jeg ikke skjønte så mye av selve websiden, men jeg forstod hva du mente.
Det er en konkurranse kalt Kenguru-konkurraansen (http://matematikksenteret.no/content.ap?thisId=311) som arrangeres hvert år for 5-8 klasse (muligens utvidet til 9. også nå). Denne testen handler hovudsakelig om forståelse. Det er et par tusen elever som deltar hvert år.

Det er også 3 tester (Engelske) utgitt av UKMT (United Kingdom Math Trust) for 3 forskjellige trinn. Du kan finne dem her: http://www.mathcomp.leeds.ac.uk/Past%20 ... Header.htm

-Jonni

SMG

Post by SMG »

Erik Syring wrote:Konichiwa "mor",

Takk for ditt ypperlige innlegg. Du vil se at de neste månedene så vil det bli lagt ut (gratis) matematikkoppgaver for alle skoler i Norge - nettopp oppgaver hentet fra landene (Øst-Europa og Øst-Asia) med høyest skolematematikknivå og for alderen 6-10 år.
>>>Hvor vil disse oppgavene bli gjort tilgjengelig?

Vil det være mulig for oss foreldre å få tilgang til disse oppgavene på internett, eller blir det bare tilgjengelig for elever i skolen?

Erik Syring

Post by Erik Syring »

- Ja, oppgavene vil bli generelt tilgjengelige på nett (men det vil ta endel uker før de legges ut, gitt alt som skjer <->Stortinget, mediene osv.).
- Kengurukonkurransen har de siste årene hatt ca. 11 000 deltagere (utgjør ca. 4% av målgruppen). Det er, gitt at konkurransen er den eneste matematikk-konkurransen i Norge av noen betydning for 4.-8. trinn og gitt dens vanskelighetsgrad, meget få - antallet burde vært ti ganger så høyt...
Foreløpige resultater for 2009-konkurransen: http://www.matematikksenteret.no/kenguru/results/show

Erik Syring

Post by Erik Syring »

UK: Det er The Mathematical Association (tidligere President Tony Gardiner er vår hovedmann i UK) som kjører hovedkonkurransen for primary school:
http://www.m-a.org.uk/education/primary ... challenge/ (flere lenker til oppgaver osv.)
UK-prøvene/konkurransene for 5.-6. trinn kjennetegnes av at de har langt flere oppgaver pr. tidsenhet enn tilsvarende prøver i Norge!

Post Reply