Lese før fylte 4 år

Velkommen til LykkeligeBarn's åpne forum.

Forumet er åpent for alle.
Vil man ha skrivetilgang må man registrere seg.
Foreldre, pedagoger, lærere og andre kan delta i diskusjonene. Husk at eventuelle svar fra foreningens medlemmer står for deres egen regning, og ikke nødvendigvis gjenspeiler foreningens meninger.

Vi håper forumet kan gi en gjensidig innsikt i hvordan det er å ha med barn med særlige forutsetninger (bmsf) å gjøre.

Det er nå utført en rekke endringer på sikkerheten på forumet.
- recaptcha er aktivert for godkjenning av registrering
- Det er aktivert Spambot med IP sjekk fra kjente adresser.
- Man må nå validere registrering av ny bruker med epost som blir sendt til oppgitt epost før tilgang blir gitt.

Moderators: Moderatorer, Foreldrekontakt

Post Reply
Mkrago

Lese før fylte 4 år

Post by Mkrago »

Jeg innså i helgen at guttungen på snart 4 har begynt å knekke lesekoden. Jeg skrev ned for hånd korte enkle ord og han mester ord opp til ca 4-5 bokstaver. Selvfølgelig ikke alle ord, men ufattelig mange mestrer han. Jeg har i flere uker tenkt at han bare husker godt når han spør om hvorfor det står xxx eller yyy på ulike steder.

Han driver også med hoderegning på enkle oppgaver.

Noen tips til hvordan jeg skal hjelpe han videre? Kjenner at jeg gruer meg på hans veiene siden både pappaen og jeg ble ekstremt skolelei som barn.

Noen tips til hvordan vi kan følge opp interessen, uten at det blir mas og gnål om å mestre. Skal vi la han jobbe med dette, noen tips til hvordan, skal vi ikke gjøre noe, skal vi nevne det for barnehagen osv osv?? Jeg er litt i villrede akkurat nå på hvordan vi skal gjøre det.

Sokrates
Medlem

Re: Lese før fylte 4 år

Post by Sokrates »

Hei :)! Vi har en gutt som også knekte lesekoden tidlig, ved 3,5års alderen. Nå er han snart 5 og kan lese men synes det er mer lettvint at mamma leser ;). Så har ikke blitt så mye øving. Ift matte har han hatt mer egeninteresse så han spør og vil bli forklart og gjør noen oppgaver fra tid til annen.
Vi har bare gått ut i fra hans interesse og ivrighet og svart på det han lurer på.
Forøvrig anbefaler jeg dere å ta kontakt med foreldrekontakten på Lykkelige barn (se hovedsiden). Det er godt å snakke med noen som forstår. I tillegg er det et fint og aktivt forum på Facebook som man får tilgang til som medlem. Masse lykke til :)!

Yngve
Medlem

Re: Lese før fylte 4 år

Post by Yngve »

Hei Mkrago!
Jeg støtter det Sokrates har sagt. Vil også legge til at det kanskje vanskeligste i den siste delen av barnehagealderen er tilgang på jevnbyrdige lekekamerater. All grunn til å rope varsku dersom han typisk henvender nesten bare til voksne og mindre barn. Hvis han har det bra sammen med større barn- undersøk mulighet for fremskutt skolestart (undersøk dette uansett).
Lykkeligebarn er en arena der evnerike barn kan møte jevnbyrdige jevngamle, men man bør ha fler. Evnerike med eldre søsken eller andre større eller evnerike i nær vennekrets har det lettere slik, og har det gjerne bedre.

Ellers ifht kunnskap poden søker selv er det bare å smi. Et barn som er vesentlig foran andre ved skolestart må regne med mye lesing på egenhånd- så selv om man ikke bør mase, så er det greit å holde interessen for lesing oppe- (lese for poden er alltid bra!). Lar man være å smi risikerer man at interessen for lesing er borte noen uker etter skolestart, og da blir skolen fryktelig kjedelig og vanskelig å tilrettelegge.

Lykke til!

Post Reply