Frustrert og forvirret mor.....

Velkommen til LykkeligeBarn's åpne forum.

Forumet er åpent for alle.
Vil man ha skrivetilgang må man registrere seg.
Foreldre, pedagoger, lærere og andre kan delta i diskusjonene. Husk at eventuelle svar fra foreningens medlemmer står for deres egen regning, og ikke nødvendigvis gjenspeiler foreningens meninger.

Vi håper forumet kan gi en gjensidig innsikt i hvordan det er å ha med barn med særlige forutsetninger (bmsf) å gjøre.

Det er nå utført en rekke endringer på sikkerheten på forumet.
- recaptcha er aktivert for godkjenning av registrering
- Det er aktivert Spambot med IP sjekk fra kjente adresser.
- Man må nå validere registrering av ny bruker med epost som blir sendt til oppgitt epost før tilgang blir gitt.

Moderators: Moderatorer, Foreldrekontakt

Post Reply
Hege08
Posts: 2
Joined: Wed 11. Oct, 2017 9:14

Frustrert og forvirret mor.....

Post by Hege08 »

Hei,

Jeg har en sønn på 9 år. Helt fra han var liten har jeg skjønt det er noe annerledes med han. Han var veldig tidlig ute motorisk. Sov lite. Aldri lekt med leker med mindre han har besøk. Alltid i farta og hender og føtter i bevegelse. Pratet ikke stort før han ble 2/3 da gikk skravla i ett med setninger. Han har alltid utfordret oss og er veldig glad i å diskutere, og diskusjonene vinner han som regel. Han er som en svamp. Når vi leste til han før han knakk lesekoden kunne han gjengi det vi hadde lest, ofte ordrett. Det tok ikke lang tid før han lærte seg å lese på skolen. Da leste han alt han kom over, fra plakater, skilt til bøker for voksne. Matte pensum for 1. Klasse lærte han seg på en tur til butikken, 30 min. Han suger til seg all kunnskap og kan ekstremt mye vitenskap og vi lærer mye av han. Han leser veldig gjerne vitenskapsbøker for voksne, ser på Discovery Chanel og kommer gjerne med kommentarer og spørsmål. Vi bruker flittig Google. Og han er iver etter å lære mer og spør mye.

Før han begynte på skolen gledet han seg enormt. Tok ikke lang tid før han sa han kjedet seg og mente han lærte veldig lite. "Men mamma, dette kan jeg jo". Nå kan han gråte før skolen eller si han er syk. Han har også stappet fingrene i halsen for at det skal høre ut som han kaster opp.

Han er veldig sosial, men kommer ofte i konflikt med andre da ting skal skje etter hans regler. Men empatisk, forståelsesfull og blid gutt med mange venner. Han søker seg ofte til yngre eller eldre. Når han var i barnehagen ønsket han kun å være sammen med voksne.

Han er veldig perfeksjonist. Han ville ikke tegne før han gikk i 2. Klasse og mestret tegning. Han gråter når han skal skrive, da han får mye pes pga dårlig og uforståelig skrift, samt en del skrivefeil. Han viser ikke noe til oss før han er helt fornøyd, og gir seg ikke før det er perfekt.

På den andre siden er han urolig, glemmer dagligdagse ting, detter mye, og detter fort ut av timene på skolen. Får han utfordringer kan han konsentrere seg i mange timer, tross han fortsatt er urolig. Tidligere lærer har sagt at han er en smart gutt og flink til å finne alternativet til løsninger på skolen. Kreativ. I barnehagen ble han brukt som en ressurs og ene pedagogen mente han var evnerik og fortalte dette videre til BUP, men de tok ikke videre utredning. I en alder av 8 ble han utredet av PPT og BUP og fikk diagnosen ADHD - uro og konsentrasjonsproblemer. De tok en Wiccs test på han hvor han skåret normalt på alt bortsett fra det visuelle. De hadde aldri hatt noen som skåret like høyt som han, ikke engang 16 åringer. De fant også ut at han trengte hurtig læring og repetisjon for mange ganger var ikke effektivt. Likevel sier de at han på ingen måte kan være evnerik da han skåret normalt på resten. Hver gang de skulle ta en utholden test var de like forbauset at han klarte å gjennomføre. Selv om det virker som at han ikke hører, får han med seg det.

Jeg er akkurat lik han. Jeg gjorde det dårlig på skolen helt til jeg fikk vanskeligere stoff og hurtigere læring og fikk toppkarakterer i nesten alle fag. Jeg har en målt IQ på 136. Men store hull og vansker med enkelte ting som blant annet skrive, språk og noe allmennkunnskap. Mye uro i kroppen og når jeg "kjeder" meg kribler det ekstra mye i kroppen.

Andre som skjenner gutten godt forstår heller ikke ADHD diagnosen. Jeg har prøvd å vise hva han leser hjemme av bøker kontra 3. Klasse stoff til BUP, jeg har vist hva han kan i matte og hvor fort han lærer. Jeg lærte han enkel ligninger på 15 min, men BUP bare ler. Hun første som utredet ham sa at det kunne faktisk være at han hadde blitt feil diagnosert, men hun er uti i permisjon. Synes det er veldig flaut å snakke om og føler jeg bare sitter å skryter guttungen (og meg selv) oppi skyene. Men vi trenger hjelp med gutten da dette er en stor utfordring for både skolen og oss som foreldre.

Det er mye mer til historien, men føler jeg har skrevet nok :D Jeg er jo ikke en fagperson så veldig vanskelig å vite om ADHD diagnosen stemmer eller om det er noe annet, eller begge deler. Men føler at ADHD diagnosen er helt feil for han. Han er også mye mer rolig hjemme enn det skolen beskriver.

Noen råd og tips? Hvor kan man få dette dobbelt sjekket? Er jeg inne på noe, eller er jeg bare en mamma som ikke godtar at han har ADHD? Skal vi prøve medisin som BUP sier vi bør gjøre? Hva ville dere ha gjort/ eller har gjort i en slik situasjon? Er det et sted man kan få dette ordentlig teste ut?

Setter så utrolig pris på alle svar da dette er en vanskelig situasjon for alle og gutten min mistrives mer og mer på skolen.

Sokrates
Medlem
Posts: 58
Joined: Sun 06. Jul, 2014 6:11

Re: Frustrert og forvirret mor.....

Post by Sokrates »

Velkommen hit :)! For meg var det godt å få fortelle om utfordringene med barnet mitt til andre som forstår. Var WISC gjort og tolket av en psykolog eller en annen yrkesgruppe? Har dere hatt kontakt med PPT?

Anbefaler deg å ta kontakt med foreldrekontakten på Lykkelige barn (se hovedsiden). Det er godt å snakke med noen! I tillegg er det et fint og aktivt forum på Facebook som man får tilgang til som medlem og mulighet til å spørre mange medlemsfamilier som kanskje har vært i samme situasjon. Masse lykke til :)!

Hege08
Posts: 2
Joined: Wed 11. Oct, 2017 9:14

Re: Frustrert og forvirret mor.....

Post by Hege08 »

Hei, tusen takk, og takk for svar :)

Wiccs testen ble gjennomført og tolket av en psykolog på PPT.
Den de tok på BUP ble ikke gjennomført eller tolket av psykolog og jeg fikk heller ikke test resultatet eller informasjon om resultatene.
Vi har ikke kontakt med PPT nå, men BUP. De har en ganske overlegen holdning til oss og lo av meg når jeg spurte om det kunne være tilfelle at han kjedet seg på skolen. Nei, så enkelt var det ikke. De sa også at vis vi ikke setter han på medisiner var det ikke mer hjelp å få der. Men kranglet til meg mer hjelp.

Jeg leser flere steder at man må skåre ganske høyt på Wiccs testen for å kunne havne under evnerikt barn. Jeg har ikke totalsummen, men regner med at den ligger nærmere normalnivået da han skåret normalt på alt bortsett fra det visuelle. Så kanskje BUP har rett?

Tusen takk for råd og tips. Skal sjekke det ut :)

Yngve
Medlem
Posts: 143
Joined: Fri 14. Feb, 2014 9:18

Re: Frustrert og forvirret mor.....

Post by Yngve »

Hei
Legger til at under fokusuken til Lykkeligebarn ble det laget et webinar om Wisc. Det kan fremdeles ses fra den åpne facebook-siden til foreningen.
https://www.facebook.com/lykkeligebarn. ... 780044176/
Antagelig må du være logget på facebook for å bruke linken.

Hospitering i høyere klasser kan også ha en påfallende stor innvirkning på ADHD-lignende adferd. Kanskje like greit å prøve det som medisin- hvis ikke begge deler (så vidt jeg har hørt er det ikke så farlig å teste medisin, men har 0 erfaring med det selv). Anbefaler også å ta kontakt med foreldrekontakten. Både falske og ekte ADHD-diagnoser er kjente fenomen i foreningen, så det burde gå an å få mer hjelp og støtte innenfor.

Yvonne
Posts: 1
Joined: Tue 03. Jul, 2018 11:37

Re: Frustrert og forvirret mor.....

Post by Yvonne »

Når du beskriver gutten din, er det nesten som å lese om min egen 11 åring. Vi er ny her og har "så og si" fått bekreftet fra nevropsykolog at gutten vår er evnerik. Nevropsykologen så helt klare kjennetegn hos min 11-åring på at han er evnerik. På test ment for voksne 18-34 år, sa hun at han har hodet til en 20-åring, testen ble gjennomført på 1/3 del av tiden han kunne brukt. Ellers nikker jeg gjenkjennende til utrolig mye her inne når det gjelder utvikling i tidlig alder, atferd etc. Nevropsykologen valgte å avbryte utredningen fordi enkelte test-resultater pekte i retning mot å avkrefte at han er evnerik, framfor å bekrefte, pga resultater i del-tester. Der lå han i snitt med 10-12 åringer. Han mestret det vanskeligste som f.eks. avanserte matteoppgaver, og tester beregnet på voksne, men feilet på en god del helt enkle basale ting som f.eks. likhet mellom sjø og fjell og hva som manglet i en lyspære. Dette kjenner jeg også igjen fra lekser hjemme, det som er lett er vanskelig for han, og omvendt. 11-åringen min har vært underyter ca siden 4. klasse, går nå i 6. Nevropsykologen skal i stedet for å fullføre utredningen bli med på et møte med skolen, der hun forteller at han viser tydelige tegn på at han er evnerik. Gutten min har blitt skolevegrer, pga kjeder seg så voldsomt på skolen at han pines. Han blir misforstått av de voksne på skolen, og føler seg mislikt og blir beskyldt for å gjøre onde handlinger, når han egentlig har sine gode grunner for sin atferd. Men de tar seg ikke tid til å lytte til han og høre hans opplevelse i situasjoner. F.eks. lo han når en 6. klassing spurte i mattetimen; hva er et tall? Gutten min var totalt overbevist om at han sa dette på spøk, i forsøk på å være morsom, så han lo. Igjen så fikk han kjeft og ble sendt ut på gangen av lærer, og ble beskyldt for å gjøre narr av medelev. I hans hode er det helt umulig å ikke vite hva et tall er når en går i 6. kl, og sier selv at det er jo litt høflig å le av en kamerat når han forsøker å være morsom :lol: Han sier videre at han ville godtatt å få kjeft for å forstyrre i timen fordi han lo, men er sår fordi han igjen blir beskyldt for å være ond (å gjøre narr av)

Han har sagt siden 1. klasse at han ikke lærer noe nytt på skolen. Det jeg skal fram til, er at jeg tror gutten din kan være evnerik selv om wisc-testen viser noe annet, hvis min gutt er evnerik, er det stor sannsynlighet for at din er det også, for her var det utrolig mange likheter :D Absolutt alt du skriver om gutten din stemmer overens med min, bortsett fra at min gutt ikke har fått ADHD-diagnosen. Lærere mistenkte asperger på min gutt, noe nevropsykolog har avkreftet. Vil råde deg til å ikke la det gå for langt,slik det har gjort med oss. Stå på ifht skolen og sørg for at han får oppgaver der han får både utfordringer og mestringsfølelse. Gjerne kutt ut lekser eller la han gjøre oppgaver på sin måte, f.eks tillate hoderegning istedenfor å sette opp alle mattestykkene. Det gjorde ikke vi, selv om jeg innerst inne visste han var evnerik, her rådet janteloven, og jeg gav meg for 2 år siden når lærer avviste at gutten kunne være evnerik. Nå har jeg en skolevegrer med lav selvfølelse, vi foreldre har i over 1 år nå blitt beskyldt av lærer for å være "dårlige" foreldre som ikke setter grenser etc. Jeg har fått beskjed fra skolen at de tror ikke gutten min er evnerik før de ser det på papiret, og vil jobbe utifra utredningen når den kommer... vel...den kommer ikke, derfor møter nevropsykologen opp på skolen. Jeg fikk tips om nevropsykologen av foreldrekontakt her inne, er utrolig godt å få snakke med en av dem, få tips.

Post Reply