Evnerik 2,5-åring?

Velkommen til LykkeligeBarn's åpne forum.

Forumet er åpent for alle.
Vil man ha skrivetilgang må man registrere seg.
Foreldre, pedagoger, lærere og andre kan delta i diskusjonene. Husk at eventuelle svar fra foreningens medlemmer står for deres egen regning, og ikke nødvendigvis gjenspeiler foreningens meninger.

Vi håper forumet kan gi en gjensidig innsikt i hvordan det er å ha med barn med særlige forutsetninger (bmsf) å gjøre.

Det er nå utført en rekke endringer på sikkerheten på forumet.
- recaptcha er aktivert for godkjenning av registrering
- Det er aktivert Spambot med IP sjekk fra kjente adresser.
- Man må nå validere registrering av ny bruker med epost som blir sendt til oppgitt epost før tilgang blir gitt.

Moderators: Moderatorer, Foreldrekontakt

Post Reply
marte85

Evnerik 2,5-åring?

Post by marte85 »

Hei,

Vi har en sønn på 2,5 år som jeg har begynt å lure på om kan være evnerik. Han har et svært velutviklet språk og et stort vokabular. Han elsker å lese bøker sammen med oss og kan gjerne sitte og høre på i flere timer uten å gå lei. Historier fra bøkene tar han med seg i lek og overfører f.eks historien om de tre små griser til historien om de små traktorer som frykter den store,stygge gaffeltrucken :lol: Videre viser han evner til å tenke abstrakt, og han har en avansert form for humor. I noen tilfeller forstår han også ironi, og kan bruke det selv. I barnehagen er han snill og grei, men klarer ikke å delta i lek med de jevnaldrende barna. Han foretrekker de voksne eller å leke for seg selv. Det virker som om han har en helt annen måte å leke på enn barna på hans alder. Han liker rollespill med anleggsmaskiner, og tilegner de ulike kjøretøyene forskjellige stemmer og skaper egne historier. Han har en velutviklet fantasi. På den annen side er han ikke spesielt motorisk begavet, og han kan ikke alfabetet slik jeg har lest at enkelte evnerike barn i en alder av 2 år kan. Han gjenkjenner en fire, fem bokstaver. Han har også et godt sovehjerte, noe jeg forstår kan være motsatt hos de evnerike barna. Vil dere si, på bakgrunn av dette, at han bør testes for å sjekke om han er evnerik?

Sokrates
Medlem

Re: Evnerik 2,5-åring?

Post by Sokrates »

Hei :)! En del av det du forteller høres veldig kjent ut for meg. Har en gutt som nå er 5,5år. Jeg tenker at dere kommer til å finne ut om han er evnerik med tiden. Hvis det er behov for testing hos PPT feks før skolestart pga ønske om tilrettelegging så kam det jo være aktuelt. Vi har valgt å ikke teste, siden det ikke har vært behov for det det ennå. Synes selv akkurat den tiden, 2-4 år var krevende for min del som en mor når jeg tvilte på det jeg opplevde med barnet. Var ikke sikker på om han var evnerik, om jeg hadde oppdratt han rart eller om jeg var en småhysterisk mor ;). Anbefaler deg å ta kontakt med Lykkelige barns foreldrekontakt og bli medlem. Da får du samtaler og et nettverk, samt deltagelse i en aktiv fb side. Masse lykke til :)!

Post Reply