Er oppegående barn mer sensitive og sårbare enn andre barn?

Velkommen til LykkeligeBarn's åpne forum.

Forumet er åpent for alle.
Vil man ha skrivetilgang må man registrere seg.
Foreldre, pedagoger, lærere og andre kan delta i diskusjonene. Husk at eventuelle svar fra foreningens medlemmer står for deres egen regning, og ikke nødvendigvis gjenspeiler foreningens meninger.

Vi håper forumet kan gi en gjensidig innsikt i hvordan det er å ha med barn med særlige forutsetninger (bmsf) å gjøre.

Det er nå utført en rekke endringer på sikkerheten på forumet.
- recaptcha er aktivert for godkjenning av registrering
- Det er aktivert Spambot med IP sjekk fra kjente adresser.
- Man må nå validere registrering av ny bruker med epost som blir sendt til oppgitt epost før tilgang blir gitt.

Moderators: Moderatorer, Foreldrekontakt

floken

Er oppegående barn mer sensitive og sårbare enn andre barn?

Post by floken »

Jeg har merket meg at mitt barn er noe mer sensitivt og sårbart enn andre barn, som krever at vi som foreldre må være mer påpasselige med hva barnet 'utsettes' for. Alt i fra eventyr, til barne-TV og annet. Dreier det seg om noe som er litt skummelt, urettferdig, dårlig oppførsel el. kan vi ha diskusjoner gående i ukesvis etterpå, hvor dette tydeligvis påberoper lang fordøyelsestid. Barnet er også, generelt, mistenksom og ikke så fortrolig med andre barn, med mindre de går i kategorien vennene hans. (Har dog alltid vært tillitsfull overfor voksne). Noen andre med lignende erfaringer? Er vårt barn bare annerledes enn andre, eller skyldes denne sårbarheten at barnet generelt tenker og filosoferer mye over det meste? Noen som vet hva denne sårbarheten skyldes?

Marius
Medlem

Re: Er oppegående barn mer sensitive og sårbare enn andre barn?

Post by Marius »

Det er et spørsmål jeg også har spurt meg om.
Marius er også veldig sensitiv. Og tar det han ser og opplever rundt seg veldig inn over seg.
Det er nesten vondt å se på hvor viktig det er at ingen er sinte på han og han er veldig opptatt av å være godt likt.

Så jeg kjenner oss veldig igjen på det du skriver her.

Marit

floken

Post by floken »

Interessant det du sier der - mitt barn tåler heller ikke at noen er sinte på ham. Da blir han totalt ulykkelig. (Overfor meg har han liksom laget en avtale om at jeg ALDRI må være sint på ham, hvilket for mor jo er litt vanskelig, men han trekker da frem avtalen hver gang jeg har vært sint og sier 'du mamma, nå holdt du ikke avtalen vår. Han har også fristet med å kjøpe sjokolade til meg når han blir stor om jeg aldri er sint på ham mer osv. osv. Dette får meg jo til å høres ut som en kjeftesmelle, men er jo ikke det. Det bare gjenspeiler hvor utrolig viktig det er for ham at ingen er sinte på ham).

Han tåler heller ikke dårlig oppførsel av noe slag - Om noen er slemme med ham, eller om han observerer noen som er slemme med hverandre. Han er trer også inn i en veldig veslevoksen meklingsrolle når vi foreldre har våre diskusjoner.

Generelt sett altså veldig sensitiv. Veldig opptatt av rettferdighet, og at ting skal være riktig osv.

Som forelder er det jo noen ganger litt vanskelig å vite hvordan man skal håndtere dette. Det er jo på en måte alt det 'gode' i ham, som kommer til uttrykk i denne sårbarheten. Sånn sett, føler jeg jo det er feil å forsøke å 'herde' ham også. Han har jo så rett så rett.... Det er jo riktig å reagere på at folk ikke er snille med hverandre osv. osv.

Og jeg lurer også fælt på hvorfor han er som han er...

Heidi
Foreldrekontakt

Post by Heidi »

Gutten vår har også vært(og er) slik. Veldig opptatt av rettferdighet, veldig følsom, og sensitiv overfor inntrykk, særlig lyd(selv om han lager veldig mye lyd selv) ;)
Psykologen på Bup forklarte at noe av dette trolig kom av at han tok inn så veldig mye inntrykk på en gang, han manglet et filter som stenger ute det man ikke har behov for å få med seg.
Heidi, mor til 2

floken

Post by floken »

Ja, lyd! Det glemte jeg å liste opp. Enormt sensitiv for lyder. (Holder seg fort for ørene, må ha på hørselvern når jeg støvsuger, rister av redsel på teater osv..)

Å 'mangle et filter' synes jeg høres noe 'forenklet' (og motsatt) ut, men at barnet rett og slett 'sanser' mye (tar til seg mye) kan kanskje være en forklaring? At det ikke bare dreier seg om å ta til seg mye ren faktakunnskap og forståelse, men generelt alle inntrykk?? Alt suges opp, og må derfor fordøyes? Mens for 'andre' barn går kanskje mye bare hus forbi? Kan det være slik? Kan dette være forklaringen?

Heidi
Foreldrekontakt

Post by Heidi »

Ja, det var forsåvidt det jeg prøvde å si :)
Gutten vår brukte alltid hørselvern på konserter ol.da han var mindre :D
Heidi, mor til 2

ieva
Medlem

Post by ieva »

floken wrote: Å 'mangle et filter' synes jeg høres noe 'forenklet' (og motsatt) ut, men at barnet rett og slett 'sanser' mye (tar til seg mye) kan kanskje være en forklaring? At det ikke bare dreier seg om å ta til seg mye ren faktakunnskap og forståelse, men generelt alle inntrykk?? Alt suges opp, og må derfor fordøyes? Mens for 'andre' barn går kanskje mye bare hus forbi? Kan det være slik? Kan dette være forklaringen?
Jeg tror nok det. Også det at man muligens har mer utviklet konsekvensetenkning og forståelse for årsak - virkning...

Ja - vår er også VELDIG sensitis. Det er faktisk til tider en virkelig utfordring. "Store gutter gråter tross alt ikke" :(
Last edited by ieva on Tue 28. Oct, 2008 7:34, edited 1 time in total.

Latina

Post by Latina »

Ja, jeg tror nok også det.
Snakket nettop med min søster ang. dette.
Hennes sønn er utrolig "skjør" når ting blir alvorlig. Samvittigheten og empatien hans er "for stor".... vil jeg si..
Min datter er også meget sensetiv på enkelte ting. Og har en utrolig empati. Også dette med høye lyder har "alltid" plaget henne.

Som sagt, diskuterte dette med søstera mi, og hun fortalte at ofte er de som betegnes som veldig begavet, har det med å være veldig sensivtiv...
At av og til er det kanskje ikke så mye som skal til for at det skal "bikke over". Hun er psykiatrisk sykepleier, så hun har sett litt.

AFOSSELI
Medlem

Post by AFOSSELI »

Hei Floken :-)

Jeg kjenner meg også veldig igjen i alt du sier, jeg har en gutt på 13 som er veldig sensitiv, har en enorm rettfedighets sans og suger til seg alle intrykk som en svamp.
Det jeg opplever er at han er veldig sliten og " mettet " på inntrykk når han kommer hjem fra skolen, hvis han da får litt tid alene på rommet sitt ( noe som han nyyyter) så henter han seg fort inn igjen så han synes det er greit å sossialisere resten av dagen.Han en nå som han er så stor blitt veldig flink til å ta disse " timoutene" selv, han kjenner det gjør godt.
Når han var på leirskole nylig i en hel uke, gikk han og la seg tidlig og lå og leste i fred på den måten koste han seg på leir, hadde dette vært for 3 år siden hadde han garanter kommet hjem etter en dag.

Det med sensitivitet for lyd var i grunnen verst når han var mindre, det virker som han har funnet en måte å takle det på .

Når det gjelder rettferdighetsans og det å bryte inn i konnflikter er det en vedig kjent ting for oss også, min sønn bryter inn hver gang noen blir plaget feks i skolegården, og det ender med at han får bank selv. men for han er det det eneste rette han klarer ikke se på at noen blir urettferdig behandlet, jeg tror han får fysisk vondt selv det virker slik. så der har vi vel funnet ut at vi får bare ta den støyten, ikke minst fordi han må få være stolt av den han er og det faktum at han ikke er som de fleste som skygger banen, det er faktisk ganske modig å gripe inn og det er det vi prøver å fokusere på
Anita Fosseli
afosseli@Technip.com
Mob 47 75 22 77

SMG

Post by SMG »

floken wrote:Jeg har merket meg at mitt barn er noe mer sensitivt og sårbart enn andre barn, som krever at vi som foreldre må være mer påpasselige med hva barnet 'utsettes' for. Alt i fra eventyr, til barne-TV og annet.
Dette er noe jeg har tenkt på selv.

Mitt barn på 2år og 4mnd har nå plutselig begynte å ynke seg for ting som vises på barne-tv som krever enn viss forståelse for at det skal være skummelt. Jeg har ikke fått noen "ettervirkninger" enda - utenom ynkingen - men jeg har sett meg nødt til å skru av barne-tv flere ganger nå.

Jeg tror kombinasjonen "liten erfaring" + "stor forsåelse" fort kan bli skummel for mange av disse barna.

Thrane
Medlem

Post by Thrane »

Det kommer nok veldig an på barnet. Eldstemannen min er veldig sårbar i sosiale sammenhenger, men det har ikke gitt seg utslag i forholdet til nyheter, film og bøker. Der er han ganske robust. Poenget blir no at man må lytte til barnets egne reaksjoner, og balansere hva som blir servert. Noen ganger blir man faktisk nødt til å snakke om fæle ting som skjer, slik vi ble da de mistet en kamerat i barnehagen under tsunamien, og jeg synes det kan være greit at de ikke er for beskyttet heller.

Zavala

Post by Zavala »

Andrea Brackmann har skrevet en bok som har tittelen "Jenseits der Norm - hochbegabt und hoch sensibel?" (Stuttgart 2007(4)). I denne boka siterer hun forskjellige studier som konkluderer bl a med at det ser ut som om høyt begavede har evnen til å behandle informasjon raskere enn normal begavede. Hjernen fyrer altså raskt og mye og effektiv. Videre stiller hun spørsmålet om for hva slags typer informasjon dette gjelder. Hvorfor skulle dettte gjelde bare for kognitiv innput? Hvorfor ikke for emosjonell, auditiv, visuell, taktil, mm innput?

Etter min mening høres det som Brackmann skriver ganske logisk ut og forklarer i noen grad hvorfor noen av de høyt begavede barna reagerer så sterk og kan bli sliten av høy lyd, sterk lukt og smak, trange klær, mm eller hvorfor konflikter, skumle fortellinger mm gjør så sterk inntrykk på de.

Denne tanken hjelper i hvert fall meg når jenta mi på 7 år klager over at hun blir kvælt av ALLE genserene sine...

Følsomheten har to sider, og jeg mener forresten også å se at hun koser seg ekstra mye i situasjoner som passer henne.

kjerstin

Post by kjerstin »

Jeg er helt ny i forumet her og har lest veldig mye på sidene som jeg kjenner meg igjen i. Min datter på 8 år har også alltid vært oversensitiv når det gjelder lyder. Hun har også problemer med å få venner og synes skolen er kjedelig. Det er veldig oppklarende å lese andres erfaringer på dette området. Vi har følt oss veldig alene frem til nå.

floken

Post by floken »

kjerstin wrote:Jeg er helt ny i forumet her og har lest veldig mye på sidene som jeg kjenner meg igjen i. Min datter på 8 år har også alltid vært oversensitiv når det gjelder lyder. Hun har også problemer med å få venner og synes skolen er kjedelig. Det er veldig oppklarende å lese andres erfaringer på dette området. Vi har følt oss veldig alene frem til nå.
Jeg føler det samme som deg, at det er godt å ha funnet denne hjemmesiden og dette forumet. Det hjelper meg veldig i å forstå mitt eget barn...

BirgitteA
Medlem

Post by BirgitteA »

Hei!

Ser at denne diskusjonen har vært oppe for en tid siden - tenkte jeg ville bidra med et lite innspill ift den stadig tilbakevendende problemstillingen HB vs ADHD.

Et vanlig problem ved ADHD er "manglende filtre", barnet klarer ikke å konsentrere seg fordi det ikke klarer å stenge ute all aktiviteten rundt seg. Sannsynligvis er det en av årsakene til at HB lett kan bli mistenkt for å ha ADHD - men sannheten er at de ikke mangler filtrene, men bare er mye mer våkne og oppmerksomme enn det som er vanlig. De tar ting inn over seg (min eldste sønn nektet som ganske liten å se barne-TV-programmer der barn gjorde noe han oppfattet som galt...), og blir som en konsekvens av dette også ofte fryktelig slitne.

Frustrasjonen over å ikke bli forstått/bli undervurdert/kjede seg, kan gjøre at de blir vrange/utagerende eller på annen måte vanskelige å ha med å gjøre. Igjen noe som kan tolkes som ADHD.

Hvis problematferden viser seg hjemme (vanlig hos jenter?), er det ofte vanskelig til å få skolen til å forstå at det kan være forhold ved skolen/undervisningen som forårsaker problematferden. Barnet har jo ingen problemer på skolen! Viser problematferden seg på skolen (gutter, oftest?), tolker skolen det som at barnet er umulig, dårlig oppdratt eller helt sikkert har ADHD. In short: Det er ikke skolen det er noe i veien med, uansett.

Jeg jobber akkurat nå med juridisk rådgivning overfor et foreldrepar som er i konflikt med skolen fordi deres 6-årige sønn er så "umulig" på skolen. Slik jeg ser gutten når jeg møter ham, er han en svært sårbar (og sannsynligvis også intelligent)gutt som reagerer som en slik 6-åring gjør på lærerens tro på at elever må behandles med "fasthet og disiplin". Jeg tror dette er en mye vanligere situasjon enn det skolene har lyst til å ta inn over seg.

Noen som har synspunkter på dette? Jeg tar gjerne imot innspill - ser for meg at det kanskje kan være grunnlag for å bygge opp en "bank"/FAQ med gode argumenter, både pedagogiske, psykologiske og juridiske, som foreldre kan gå inn på hvis de trenger noe å slå i bordet med overfor skolene.

Birgitte

For ordens skyld: barn kan selvsagt både være HB og ha ADHD, men såvidt jeg vet viser enkelte tester at det blant ADHD-diagnostiserte er en stor gruppe som måles til høyere IQ enn gjennomsnittet... forsåvidt er jeg ikke så opptatt av hva som er hva - alle barn har rett til å ha det best mulig...

Margunn
Medlem

Post by Margunn »

Jeg har samme erfaring med min femåring. Utrolig sensitiv, og når jeg hever stemmen bare ørlite, kan hun se ulykkelig på meg og si "Jamen mamma, du kan jo heller forklare meg med vanlig stemme hva det er som er galt". Og lydsensitiv, det har jeg aldri tenkt på at kunne henge sammen med begavelse, og det er virkelig fasinerende å høre at så mange av dere andre også har erfaring med det.

MaM

Post by MaM »

gud så merkelig å lese.. har alltid syns det var rart at min datter (5år) alltid har vært veldig oversensitiv for lyd og sånn. HUn var uhyre skvetten og kvapp lett som liten og holder seg alltid for ørene om vi går i trafikken og er tydelig plaget. :shock: hun er ganske sensitiv for følelser og hva andre føler osv. det kan nesten være litt slitsomt for oss rundt.

Heidi
Foreldrekontakt

Post by Heidi »

Ja det er rart, men slik er det med veldig mange av barna i foreningen vår. En forklaring er nok at de tar inn så veldig mye på en gang, derfor blir det litt "overload" :)
En utpreget (nesten plagsom) rettferdighetsfølelse henger også ofte sammen med dette :)
Heidi, mor til 2

MaM

Post by MaM »

Heidi wrote:Ja det er rart, men slik er det med veldig mange av barna i foreningen vår. En forklaring er nok at de tar inn så veldig mye på en gang, derfor blir det litt "overload" :)
En utpreget (nesten plagsom) rettferdighetsfølelse henger også ofte sammen med dette :)
:lol: dette virket kjent.. :D

smilestones

Re: Er oppegående barn mer sensitive og sårbare enn andre ba

Post by smilestones »

Sjekk ut info om HSP på nett. Tror nok at mangen av barna deres (og mine) faller inn i den kategorien.
15% av verdens befolkning er mer sensitive enn andre. Mange av strategiene for å styrke og hjelpe dem som står på nett har hjulpet både meg selv og gutten min.

http://www.mothering.com/community/a/pa ... tive-child

Post Reply