Noen som har vært hjemme med 4-5 åringer her, evt. dagmamma?

Velkommen til LykkeligeBarn's åpne forum.

Forumet er åpent for alle.
Vil man ha skrivetilgang må man registrere seg.
Foreldre, pedagoger, lærere og andre kan delta i diskusjonene. Husk at eventuelle svar fra foreningens medlemmer står for deres egen regning, og ikke nødvendigvis gjenspeiler foreningens meninger.

Vi håper forumet kan gi en gjensidig innsikt i hvordan det er å ha med barn med særlige forutsetninger (bmsf) å gjøre.

Det er nå utført en rekke endringer på sikkerheten på forumet.
- recaptcha er aktivert for godkjenning av registrering
- Det er aktivert Spambot med IP sjekk fra kjente adresser.
- Man må nå validere registrering av ny bruker med epost som blir sendt til oppgitt epost før tilgang blir gitt.

Moderators: Moderatorer, Foreldrekontakt

Post Reply
floken

Noen som har vært hjemme med 4-5 åringer her, evt. dagmamma?

Post by floken »

Tror rett og slett ikke vi orker mer av den barnehagen nå. Barnet har negativt utbytte av å gå der, og det er bare et halvt år igjen til skolestart... Vi føler ikke at vi klarer å gi vårt eget barn det beste grunnlaget med dagens løsning. Har jobbet med barnehagen nå i 1 1/2 år - fremdeles har ikke barnehagen evnet å levere i forhold til lovnader, forventninger og krav. Vi aner ikke hva vi skal gjøre, vet bare at vi må forsøke å finne en bedre løsning. Jeg lurer derfor på om noen her har vært hjemme med sine 5 åringer? Evt. hatt dagmamma til en 5 åring. Hva er deres erfaringer med det? Hvordan få til lek med andre barn osv.

MaMarianne
Medlem

Re: Noen som har vært hjemme med 4-5 åringer her, evt. dagmamma?

Post by MaMarianne »

Vi har hatt alle våre 4 hjemme; ingen av dem har vært i barnehage. (Vi har vel snarere vært en barnehage selv...) Da de største var små, bodde vi sånn til at de kunne gå rett ut i naturen og leke, og så hadde vi høns og kaniner i utebur. Det tiltrakk seg alle ungene i nabolaget, så det var aldri noen mangel på lekekamerater. Gubben hadde hjemmekontor da, og han fikk jobbet alt han ønsket mens ungene lekte med hverandre.

floken

Post by floken »

MaMarianne wrote:Vi har hatt alle våre 4 hjemme; ingen av dem har vært i barnehage. (Vi har vel snarere vært en barnehage selv...) Da de største var små, bodde vi sånn til at de kunne gå rett ut i naturen og leke, og så hadde vi høns og kaniner i utebur. Det tiltrakk seg alle ungene i nabolaget, så det var aldri noen mangel på lekekamerater. Gubben hadde hjemmekontor da, og han fikk jobbet alt han ønsket mens ungene lekte med hverandre.
Høres jo helt ideellt ut!!! Hjemmekontor har jeg, men mangler da mest essensielle - høner.... hmmm...

margit_rstenvik

Post by margit_rstenvik »

hei Floken :-)

Forstår deg slik at du tenker å evt. ta barnet ut av barnehagen fullt og helt. Og at du i denne tanken er litt skeptisik i forhold til sosialiseringsprosessen og utviklingen av denne siden. En delt løsning kanskje? Jeg leste i et annet innlegg at man i skolen har mulighet/krav på å kunne undervise 25% av tiden selv, for barna i barneskolen. Dette sett i sammenheng med andre råd, da også i skolen, om at HB bør få rase litt avgårde en gang iblant med en voksen. Gjerne løst som hospiterng i et klassetrinn over, i noen av de fagene barnet er spesielt flink. At dette skal kunne gi noe mer tilfredsstillelse for barna. Med rase avgårde tenkes det på muligheten til å få lære mer i et fag/tema som barnet allerede kanskje mestrer veldig bra, som skal tilfredsstille noen av evnene til HB.
Dette vet jeg at du Floken vet mye om, men kanskje glemmer vi alle et og annet godt og kanskje enkelt råd, når vi står midt opp i alt det vanskelige og nesten går i flint av sinne/frustrasjon selv. Ikke vanskelig å forstå at våre kjære barn utagerer.

Dersom 100% borte fra barnehagen det siste halve året ikke kan bli en realitet, kan du/dere kanskje lettere finne en voksen som kan være en ressursperson kanskje 1 dag i uken?
Jeg ønsker meg noe slkt selv. 1 dag i uken hvor barnet mitt skal få ufolde seg og lære/filosofere/være fysisk aktiv/gjøre kreative ting, et eller annet, men fullt og helt i samspill med en voksen som ikke "skal bare" alt annet som også må gjøres. Ha tiden helt for seg selv, sammen med en voksen. Kanskje slike tiltak kan hjelpe?
Det er ikke alle som har mulighet til å finne slike voksne, som er villige til å bruke 8-10timer sammen med et barn en dag hver uke, men heldige er de som får det til.
Det er nok litt lettere for de som har en diagnose på sine barn, selv om også dem strever i aller høyeste grad.

Bare en tanke fra meg. Ønsker deg lykke til, og håper du finner en ro med noe. Det er veldig vondt å gå rundt i så lang tid som 1,5 år og bare stampe i motstand og udugelighet. Jeg vet selv hvordan det er. Viktig for barna våre at vi har det bra og, at vi klarer å roe hjertefrekvensen. Stresse ned litt.. Det blir langt verre om vi stresser oss i hjel.

Med ønske om et flott siste halvår før skolestart. Ta livet med ro i julen og kjenn at dere har det fint sammen.. Så lenge vi bryr oss og gjør våre forsøk, gjør vi mye for barna. Jeg sier ikke at dette nødvendigvis er nok, men at det er bedre enn å ikke se/gjøre noe. Du har nok allerede gjort mye for ditt barn. :-)

Lykke til videre Floken.

floken

Post by floken »

Hei Margit,

Tusen takk for gode råd og støtte.

Vi har faktisk tidligere tenkt tanken at dette barnet burde hatt det du kaller en voksen ressursperson å være sammen med. Vi har 'drømt om' for eksempel en student som kan leke og gjøre forskjellige 'eksperimenter' med barnet (barnet elsker å konstruere og eksperimentere), eller en musikkstudent som kan leke med instrumenter, sang og musikk med barnet (barnet elsker musikk og er veldig musikalsk), eller en person som kan gjøre ulike 'førskole'-ting sammen med barnet, eller ta med barnet på biblioteket el. En form for dagmamma/-pappa, men med litt større krav til innhold utover det å bare bli passet på/være sammen. Men det har liksom blitt med drømmene, og vi har vel lagt tanken bak oss da vi har sett på det som vanskelig å få til i praksis. Men, kanskje det ikke er helt umulig, likevel? Kanskje vi skal vurdere dette litt igjen? Hvem, hva slags personer, kan i så fall være verdt å kontakte? Tar vi barnet ut av barnehagen har vi jo strengt tatt 2500 kroner (eller hva det er) å bruke alternativt til støtte for barnet i løpet av en måned. Hmm, men kan det være barnet blir litt bortskjemt med en slik ordning, hvor barnet da får 100 % oppmerksomhet i fra denne voksne?

Men, så er det det med den sosiale biten sammen med andre barn... - god lek. Et alternativ til sosialisering i barnehage, er jo å få til god lek på fritiden, altså ettermiddager/helger. Personlig anser jeg uansett tomanns og tremannslek som langt mer konstruktivt en en haug med unger i en barnehage som stort sett bare avbryter hverandre, ødelegger for hverandre, krangler eller hvordan det hele ender. (Stort sett ender det vel opp med den sterkestes rett). Jeg har sett litt for meg å kontakte barnets venner i nabolaget og kanskje få til noen rutiner for leking (faste lekedager el.), men så langt har vi ikke fått noe til. Da vennene er sent hjemme, og enten slitne eller da opptatt med fritidsaktiviteter. Men, kanskje vi kan jobbe litt mer med denne saken. Evt. styrke noen av vennskapene barnet har i fra barnehagen og gjøre noen avtaler med noen av de barna.

Hmm, vi får tenke litt mer over dette - Igjen, mange takk for konstruktive tanker og forslag som utvider tankegangen og får meg til å tenke litt mer optimistisk. Akkurat nå føles det jo helt håpløst, og vi aner ikke hva vi skal gjøre og er kjempestresset. Sånt blir man jo bare enda mer trangsynt av.

floken

Post by floken »

Takk igjen Margit - du satte meg nemlig på en idé her:

Noen som vet om et barnehagebarn/5-åring kan hospitere litt i 1. eller 2. klasse? (Som et slags 'førskole' opplegg)? Altså droppe ut av barnehagen og heller hospitere på en skole noen timer i uken?

Vi vurderte å la 5-åringen begynne i 1.klasse nå i høst, altså ett år tidligere. Det var rektor ved skolen som fremla dette forslaget, men det viste seg at barnet var født for sent på året i forhold til reglene. Vi skal ha nye samtaler med rektor på nyåret, hvor vi vil diskutere tilrettelegging, og også vurdere om barnet bør begynne rett inn i 2.klasse.

Barnet selv er veldig klar (mentalt) for å begynne på skolen, og har selv ønsket å begynne for lenge siden. Kan det rett og slett være en idé å spørre om hospitering kan gå an? Eller blir det veldig kompliserende med tanke på når barnet selv begynner på skolen, og da har vært igjennom noe tidligere? Er det rektor vi i tilfelle skal kontakte, for å sjekke om dette kan være mulig nå etter jul og frem til sommeren?

Personlig savner jeg veldig førskole som et alternativ til barnehage...

Post Reply