Bør jenta vår begynne før på skolen?

Velkommen til LykkeligeBarn's åpne forum.

Forumet er åpent for alle.
Vil man ha skrivetilgang må man registrere seg.
Foreldre, pedagoger, lærere og andre kan delta i diskusjonene. Husk at eventuelle svar fra foreningens medlemmer står for deres egen regning, og ikke nødvendigvis gjenspeiler foreningens meninger.

Vi håper forumet kan gi en gjensidig innsikt i hvordan det er å ha med barn med særlige forutsetninger (bmsf) å gjøre.

Det er nå utført en rekke endringer på sikkerheten på forumet.
- recaptcha er aktivert for godkjenning av registrering
- Det er aktivert Spambot med IP sjekk fra kjente adresser.
- Man må nå validere registrering av ny bruker med epost som blir sendt til oppgitt epost før tilgang blir gitt.

Moderators: Moderatorer, Foreldrekontakt

Post Reply
Agnetha

Bør jenta vår begynne før på skolen?

Post by Agnetha »

Jenta vår er 4 år og 4 mnd. På helsestasjonens 4 års kontroll fikk vi beskjed om at hun lå langt fremme som tidligere kontroller også har vist. I barnehagen leker hun bare med de som er 5 og 6 år, velger heller å være alene om hun ikke får være med på denne gruppen. Hun tilhører egentlig 4 åringenes gruppe. Personalet i barnehagen sier at hun er reflektert og overrasker stadig de voksne på samlinger hvor de stiller barna spørsmål. Hun har snakket om skolen og hvor mye hun gleder seg til å begynne der siden sommeren før hun fyllte 3. Imorgen skal jeg og mannen min på et møte med helsesøster for å høre hva hun syntes om å begynne for tidlig på skolen.
Jeg jobber selv på en barneskole hvor jeg har ansvar for en elev med høytfungerende autisme. Jeg opplever derfor på nært hold hvor personavhengig god oppfølging og tilpasset undervisning er. Kunnskapsløftet og tilpasset undervisning for det enkelte barn tror jeg er bra for de som ligger midt på treet, men vanskelig å gjennomføre for de som er svakest eller høyst fungerende. Det blir rett og slett for mange elever å nå over for en person slik antall elever er per klasse idag.
Det er første gang jeg besøker forumet og har med stor iver og entusiasme lest innlegg ikveld. Jeg kjenner igjen mye som dere forteller hos både den eldste og den yngste jenta vår. Jeg håper noen av dere med litt eldre barn og erfaring har noen gode råd og gi oss.
Jeg må også si at med tanke på hvilke diskusjoner vi har idag med våre små prinsesser, så er jeg også spent på å lese litt om hvilke utfordringer og diskusjoner vi kan vente oss når de blir tenåringer :roll:

floken

Re: Bør jenta vår begynne før på skolen?

Post by floken »

Heisann

Vi står overfor samme utfordring som dere.... Jeg er redd hun ikke kan begynne før på skolen. Da må hun ha fylt 5 år før 1 april... Men, dere kan søke om at hun begynner rett i andreklasse, og altså hopper over førsteklasse. Vi vurderer å gjøre det... Da tar du en prat med rektor ved skolen, og evt. ppt etterpå for testing om nødvendig.

floken

Post by floken »

Kan jeg forresten få spørre om dere er fornøyde med barnehagen, og ivartakelsen av henne der? Vi sliter så veldig med barnehagen... Junior kjeder seg og ikke vil gå...

Agnetha

Post by Agnetha »

Angående barnehagen: Den er egentlig delt inn igrupper etter alder. Jenta vår er på 4 års gruppen, men sier hun kjeder seg der og ikke har noe det er gøy å leke med på den gruppen. Barnehagen har selv tatt dette opp med oss og sier dette er en utfordring for de. Om jenta vår ikke får leke med de på 5 års grupppen, velger hun heller å leke alene eller være med de voksne, frem til det tidspunktet på dagen hvor alle gruppene er sammen igjen. Vi har spurt om det er mulig at hun bytter gruppe, de skal se på dette. I forrige uke kom hun stolt å fortalte at hun hadde vært med 5 åringene, først på tur deretter på besøk på skolen de andre skal gå på til høsten. Personalet i barnehagen har også sagt at de skal se på om hun kan få en egen førskoleperm som 5 åringene, dette for at hun skal få holde på med det hun liker - bokstaver, tall, engelsk o.l. Vi skal også ha et møte til torsdag med pedagogisk leder om hva han tenker rundt jenta vår, utvikling o.l.
Vi ønsker i utgangspunktet ikke at hun skal begynne på skolen for tidlig, men vil gjerne ha sjekket ut hva barnehag/helsestasjon mener slik at vi ikke tar et valg som ikke er gjennomtenkt. Var på møte med helsesøster på tirsdag, hun har sendt oss videre til veiledning med helsestasjonens psykolog. Føler iallfall at vi blir tatt på alvor og er fornøyd med barnehagen og oppfølging derfra. Selv om jeg ikke alltid tror de vet hvor mye jenta vår egentlig kan, men iblant får de seg en aha opplevelse som fører til at de tar noen steg videre - og det er jo bra.

Vi syntes dette er vanskelig, for når vi prater om det så høres vi bare ut som foreldre som skryter.... samtidig tenker vi mye på det. Vi føler også vi er veldig reflekterte rundt det for å ikke bare skyve det vekk og eventuelt gjøre situasjonen vanskelig for jenta vår senere i livet ved å ikke ta henne på alvor.
Hvor i landet bor dere? Vi bor i Stavanger.

BirgitteA
Medlem

Post by BirgitteA »

Personlig synes jeg det er litt betenkelig med tidlig skolestart. Selv om et barn faglig kan trives godt med det, er jo den sosiale biten mer usikker. Et barn som trives godt sammen med eldre barn kan kanskje klare seg godt - men det kan også komme til å føle seg enda mer utenfor i de periodene der den sosiale utviklingen går raskest, som på ungdomsskolen.
I tillegg fratar det skolen litt av ansvaret de faktisk har. Og i verste fall blir det bare en kortvarig løsning, for de smarteste ungene vil rase fra sine klassekamerater uansett - og hva skal man da gjøre? Flytte dem opp enda en klasse?

Birgitte

floken

Post by floken »

Agnetha wrote:Angående barnehagen: Den er egentlig delt inn igrupper etter alder. Jenta vår er på 4 års gruppen, men sier hun kjeder seg der og ikke har noe det er gøy å leke med på den gruppen. Barnehagen har selv tatt dette opp med oss og sier dette er en utfordring for de. Om jenta vår ikke får leke med de på 5 års grupppen, velger hun heller å leke alene eller være med de voksne, frem til det tidspunktet på dagen hvor alle gruppene er sammen igjen. Vi har spurt om det er mulig at hun bytter gruppe, de skal se på dette. I forrige uke kom hun stolt å fortalte at hun hadde vært med 5 åringene, først på tur deretter på besøk på skolen de andre skal gå på til høsten. Personalet i barnehagen har også sagt at de skal se på om hun kan få en egen førskoleperm som 5 åringene, dette for at hun skal få holde på med det hun liker - bokstaver, tall, engelsk o.l. Vi skal også ha et møte til torsdag med pedagogisk leder om hva han tenker rundt jenta vår, utvikling o.l.
Vi ønsker i utgangspunktet ikke at hun skal begynne på skolen for tidlig, men vil gjerne ha sjekket ut hva barnehag/helsestasjon mener slik at vi ikke tar et valg som ikke er gjennomtenkt. Var på møte med helsesøster på tirsdag, hun har sendt oss videre til veiledning med helsestasjonens psykolog. Føler iallfall at vi blir tatt på alvor og er fornøyd med barnehagen og oppfølging derfra. Selv om jeg ikke alltid tror de vet hvor mye jenta vår egentlig kan, men iblant får de seg en aha opplevelse som fører til at de tar noen steg videre - og det er jo bra.

Vi syntes dette er vanskelig, for når vi prater om det så høres vi bare ut som foreldre som skryter.... samtidig tenker vi mye på det. Vi føler også vi er veldig reflekterte rundt det for å ikke bare skyve det vekk og eventuelt gjøre situasjonen vanskelig for jenta vår senere i livet ved å ikke ta henne på alvor.
Hvor i landet bor dere? Vi bor i Stavanger.
Heisann,

Så fint at barnehagen ser ut til å ta henne alvorlig. I vår barnehage tror jeg ikke de aner hva et begavet barn er for noe... vi bare stamper og stamper og når ikke frem. Og førskoleopplegget er helt elendig. Derfor forsøker vi å være litt mer i forkant når det gjelder skole, at vi tar opp diskusjoner i forkant, før barnet begynner, slik at vi (forhåpentligvis) kan sikre oss et tilfredsstillende opplegg. - Om så det innebærer at barnet begynner i førsteklasse eller rett inn i andre klasse. Vi bor forøvrig på Østlandet.

floken

Post by floken »

BirgitteA wrote:Personlig synes jeg det er litt betenkelig med tidlig skolestart. Selv om et barn faglig kan trives godt med det, er jo den sosiale biten mer usikker. Et barn som trives godt sammen med eldre barn kan kanskje klare seg godt - men det kan også komme til å føle seg enda mer utenfor i de periodene der den sosiale utviklingen går raskest, som på ungdomsskolen.
I tillegg fratar det skolen litt av ansvaret de faktisk har. Og i verste fall blir det bare en kortvarig løsning, for de smarteste ungene vil rase fra sine klassekamerater uansett - og hva skal man da gjøre? Flytte dem opp enda en klasse?

Birgitte
Personlig tror jeg disse barna vil føle seg 'utenfor' uansett... om de går med jevngamle eller de året over.

Noterer meg det du sier om at skolen fratas litt av ansvaret de faktisk har... Det kan helt klart bli en sovepute for skolen å la barnet gå trinnet over, hvor skolen så anser 'problemet' som løst med det. Men, barnet vil jo trenge oppfølging utover det å gå et trinn høyere opp. Her tror jeg gode samtaler med skolen i forkant er viktig, slik at alle parter er innforståtte med hva som kan tilbys og hva som forventes, så man ikke går på en smell underveis...

Jeg er selv veldig redd for at førsteklasse bare vil bli kjedelig for mitt barn - selv om man vel nå har nivåbaserte gruppeinndelinger i noen fag - men det gjelder jo ikke alle fag... Det føler jeg ikke er tilstrekkelig. Og hvor langt foran vil mitt barn ligge på sin gruppe? Vil barne ligge så langt foran at utfordringene på gruppen likevel ikke er store nok? Jeg ser liksom for meg at barnet uansett må sitte med andreklassepensum (om ikke tredje) - hvorfor ikke da begynne rett i andreklasse?

Thrane
Medlem

Post by Thrane »

floken wrote: Personlig tror jeg disse barna vil føle seg 'utenfor' uansett... om de går med jevngamle eller de året over.

Noterer meg det du sier om at skolen fratas litt av ansvaret de faktisk har... Det kan helt klart bli en sovepute for skolen å la barnet gå trinnet over, hvor skolen så anser 'problemet' som løst med det. Men, barnet vil jo trenge oppfølging utover det å gå et trinn høyere opp. Her tror jeg gode samtaler med skolen i forkant er viktig, slik at alle parter er innforståtte med hva som kan tilbys og hva som forventes, så man ikke går på en smell underveis...

Jeg er selv veldig redd for at førsteklasse bare vil bli kjedelig for mitt barn - selv om man vel nå har nivåbaserte gruppeinndelinger i noen fag - men det gjelder jo ikke alle fag... Det føler jeg ikke er tilstrekkelig. Og hvor langt foran vil mitt barn ligge på sin gruppe? Vil barne ligge så langt foran at utfordringene på gruppen likevel ikke er store nok? Jeg ser liksom for meg at barnet uansett må sitte med andreklassepensum (om ikke tredje) - hvorfor ikke da begynne rett i andreklasse?
Man må huske på at skolen er mer enn bare fag. Særlig første delen av førsteklasse er det mye tilvenning til et nytt system, mer selvstendighet, flere andre og større barn, større konkurranse om oppmerksomhet osv.

Vi har en gutt som var 5,5 da han begynte på skolen, og når han i tillegg er liten av vekst ser vi en del ulemper med å alltid være minst. Rent sosiale ting som erting og det å ikke bli tatt på alvor av andre elever. Det hjelper lite å være smart i friminuttene eller på tur, når alt de andre ser er et bittelite og søtt barn med stort temperament. Dermed ser jeg helt klart ulemper med å starte direkte i 2. klasse, særlig hvis man ikke er helt sikker på om barnet også har en sosial modningsgrad som ligger over de jevnaldrende (noe mange av guttene ikke har).

floken

Post by floken »

Thrane wrote: Dermed ser jeg helt klart ulemper med å starte direkte i 2. klasse, særlig hvis man ikke er helt sikker på om barnet også har en sosial modningsgrad som ligger over de jevnaldrende (noe mange av guttene ikke har).
Jeg har merket meg at junior er godt utviklet når det gjelder den sosiale biten - noe han alltid har vært. Han baserer sin sosiale omgang med andre barn på kommunikasjon - hvilket stadig skuffer ham da andre barn på hans alder bare snur seg vekk eller ikke responderer (apatiske vil jeg nærmest kalle det). I sosiale sammenhenger har jeg selv observert hans jevngamle i barnehagen som ukonstruktivt virrende rundt, mens junior søker kontakt og dialog.... Og han trives også, av denne grunn, best i lek med langt eldre barn - og helst jenter... Utviklingsmessig holdes han også tilbake i barnehagen per i dag, ved at han for eksempel tar til seg talefeil og feil språkbruk hos de jevngamle barna, at han får for lite utfordringer i leken, med tanke på at han må justere seg ned nivåer osv. osv. Han er rett og slett av den litt veslevoksne varianten.. Han er mye eldre inni enn utenpå, som jeg alltid har tenkt. Personlig tror jeg ikke den sosiale biten vil medføre store ulemper for ham, men alle barn er jo forskjellige, også HB barn. Jeg ser helt klart utfordringen om han hadde ligget på samme nivå som sine jevngamle sosialt og kommunikativt sett..

Erik Syring

Post by Erik Syring »

Jeg ville, hvis det er snakk om skoler som følger Kunnskapsløftet og Opplæringsloven (dvs skoler på hvilke elever ikke har noen rett til å få undervisning på høyere trinn enn alderen skulle tilsi), anbefale å begynne tidlig, i på 1. trinn (av skole-intro-grunner), og så kontinuerlig vurdere muligheter til å ta et par trinn samtidig (jeg gjorde selv begge deler). Du vil se at det faglige/sosiale går seg bedre og bedre til frem t.o.m. videregående, gitt at elever mer og mer velger omgangskrets basert på interesser og ikke geografi etterhvert som de blir eldre.

Post Reply