God morgen Norge

Velkommen til LykkeligeBarn's åpne forum.

Forumet er åpent for alle.
Vil man ha skrivetilgang må man registrere seg.
Foreldre, pedagoger, lærere og andre kan delta i diskusjonene. Husk at eventuelle svar fra foreningens medlemmer står for deres egen regning, og ikke nødvendigvis gjenspeiler foreningens meninger.

Vi håper forumet kan gi en gjensidig innsikt i hvordan det er å ha med barn med særlige forutsetninger (bmsf) å gjøre.

Det er nå utført en rekke endringer på sikkerheten på forumet.
- recaptcha er aktivert for godkjenning av registrering
- Det er aktivert Spambot med IP sjekk fra kjente adresser.
- Man må nå validere registrering av ny bruker med epost som blir sendt til oppgitt epost før tilgang blir gitt.

Moderators: Moderatorer, Foreldrekontakt

Post Reply
Heidi
Foreldrekontakt

God morgen Norge

Post by Heidi »

Har du sett reportasjen på God Morgen Norge og har noen spørsmål?
Spør i veg, så skal vi svare så godt vi kan :)
Heidi, mor til 2

anita pepita

Re: God morgen Norge

Post by anita pepita »

Hei, og takk for god informasjon i frokost tv:)

Det gikk et lys opp for meg etter reportasjen. Jeg har to barn, ei på 11 og en på 7 år. Jenta er av lærerne klassifisert som ett til to år over sin egen alder i skolearbeid og modenhet. Jeg anser henne som skoleflink etter å ha lest informasjonen her. Hun har hatt det lett på skolen. Min sønn derimot, har fått tilbakemeldinger på at han uroer klassen når han ikke klarer å holde fokus mer enn 20 min. PPT har testet han med WISC-3, og der scoret han høyt, men kom aldri på å spørre om hva scoren viste. Han er sterk skolefaglig, blant de flinkeste, og tar kunnskap lett. Jeg undrer nå etter å ha lest informasjonen deres, om han kan være mer begavet enn sin søster. Jeg kjenner igjen nesten alle punkter på "sjekklisten" deres. Han skal til bup før sommeren, og jeg lurer på hvordan jeg kan få frem at han skjønner sammenhenger som ikke ligger til hans alder i det hele tatt, og har så mye kunnskap at jeg må slå opp ting. Siden PPT har testet han, kan bup gjøre det en gang til, eller ta andre tester? Noen som har erfaring med hva bup kan gjøre for oss med tanke på å utrede om han har så høy intelligens at han kjeder seg, og blir urolig av den grunn? Han har ingen symptomer på hyperaktivitet. Jeg jobber innen psykiatri, og kjenner han ikke igjen i ADHD eller ADD...

Hilsen Anita

tove
Foreldrekontakt

Post by tove »

Svar til Anita:

Takk for henvendelsen din! Hvis du ønsker, kan du kontakte foreldrekontakt direkte på denne siden, så kan jeg svare deg personlig på mail eller telefon :)
Vennlig hilsen Tove, foreldrekontakt i Lykkelige barn

Heidi
Foreldrekontakt

Post by Heidi »

Hei Anita.
Vi har også to barn som er på samme måte som dine. Gutten vår er testet med Wisc som din, men ikke jenta. Det er gjerne slik at jentene lettere tilpasser seg, og er flinkere sosialt, derfor oppdages de ikke som høyt begavede. Guttene sliter gjerne mer med å tilpasse seg, de blir ikke forstått av skolen og omgivelsene, og reagerer ofte med utagerende oppførsel, eller de trekker seg inn i seg selv.
Hvorfor dere skal på BUP når han er utredet av PPT skjønner ikke jeg, men i mange tilfeller har nok BUP større kompetanse enn PPT. Vi gikk rett til BUP og hoppet over PPT etter råd fra ei som kjente systemet. Både BUP og PPT utreder, men det er PPT som skal sette i gang evt. tiltak ift. skolen. Jeg ville nok bedt om å få utlevert Wisc testen fra PPT og evt. andre tester og satt meg inn i resultater og konklusjoner. Det er fremdeles mangel på kunnskap om høy begavelse også innenfor hjelpeapparatet, så jeg ville nok bedt om fullt innsyn for å "passe på" at de riktige grepene blir tatt videre.
En Wisctest kan brukes til så mye mer enn å sette et tall på IQ, Det er forsåvidt ikke veldig interessant hva dette tallet er. Det som er interessant er den profilen som kommer fram på denne testen. 13 deltester gir et bilde av hva som er barnets styrker og svakheter. Dette er verktøy både vi foreldre og skolen bør bruke for å forstå barna bedre. For oss ble det veldig mye lettere å skjønne barnet vårt etter denne testen. Kombinert med en veldig flink psykolog som forklarte var dette gull verdt for oss. Mange skoler "våkner" også når de ser resultatene fra en slik test.
Vi er mange som etter hvert har erfart at når man er i et system som BUP/PPT så går tiden uten at veldig mye skjer. To år er ikke uvanlig på en utredning. Mitt råd er at du tar grep selv, sett deg inn i temaet. Les artikler her på forumet under Lykkelige barn i media, søk på nett og ta kontakt med mennesker som kan. Send meg gjerne en PM så skal jeg hjelpe deg videre.
Heidi, mor til 2

anita pepita

Post by anita pepita »

Hei Heidi og Tove,
tusen takk for god informasjon og den støtte jeg opplever. Har jo hatt en magefølelse av det som kommer frem, men har jo ikke funnet noe å backe det opp med faglig. WISC-3 testen skal jeg be om utlevert slik du sa Heidi. Han scoret bare "unormalt" på et punkt, og det var noen bilder som skulle settes sammen til en historie. Jeg gikk jo gjennom testen med psykolog, og hun var forundret over at han ikke klarte den biten. Det første jeg spurte henne om var om hun hadde spurt han om hans versjon på hvordan den tegnehistorien var, eller om hun bare fulgte fasit...jeg visste svaret før hun sa det :"Eh, nei?" Jeg svarte at han kunne redegjort i detalj hvorfor han hadde plassert bildene der han gjorde hvis hun hadde spurt han...han tenker utenfor boksen, men det vil ingen se fordi de har ingen mal på det...
Jeg skal nå følge magefølelsen min og de gode råd fra fra dere, og lese meg opp på dette.
PPT henviste han videre til bup fordi skolen har problemer med hans "oppmerksomhetsvikt" som de kaller det...rart han ikke har problemer hjemme da..her merker vi aldri noe til det skolen rapporterer om? Jeg antar mange barn får medisiner for at barna ikke skal kreve for mange ressurser, for det er ressursene, eller skolens mangel på, det fokuseres mest på i hans tilfelle. Har vurdert hjemmeundervisning også, men barna har godt av den sosiale treningen det følger med vanlig skolegang.
Jeg tar kontakt når jeg har lest det som er anbefalt av dere, da har jeg kanskje flere spørsmål som kan oppklare dette...akkurat nå føler jeg meg som en dårlig mor.. må ta en runde med meg selv før jeg tilegner meg kunnskap om begavede barn.

Med vennlig hilsen Anita :)

Heidi
Foreldrekontakt

Post by Heidi »

Velkommen i klubben av "dårlige mødre". ;) Er det noe vi er gode til, så er det å skylde på oss selv. Som jeg er sitert på i artikkelen i A- magasinet om Grunde,gutten vår. "da følte jeg meg dum da" - slik har vi følt oss alle, men man kan ikke vite før man vet, så kan man gjøre bedre da!
Sist vi var på BUP sammen med hovedlæreren til Grunde, forklarte psykologen dette med "oppmerksomhetssvikt". Han sa veldig klart i fra til skolen at grunnen til at Grunde faller ut, drømmer seg bort osv ikke kommer av at han har konsentrasjonsproblemer. Tvert i mot, konsentrasjonen er der i bøtter og spann hvis han bare får de utfordringene han trenger!! Jo mer han "faller ut" jo mindre tilpasset er undervisningen. Det var godt å høre for oss alle :) Som foreldre vet vi jo at barna våre har en voldsom god konsentrasjon når det er ting som interesserer dem, så det å få dette bekreftet av fagfolk er godt :) Samtidig er det også sånn at mange av disse barna følger med selv om det ikke ser slik ut, de er i stand til å gjøre både to og tre ting samtidig. Har skolen testet at han ikke følger med, klarer han seg ikke greit på tester osv?
Vår sønn ga opp skolen i andre klasse, da hadde han mistet alle illusjoner om hva skole skulle være. Han har etter det klart seg helt fint, men gjør omtrent ikke noe for å oppnå de resultatene han har. Den nysgjerrige, vitebegjærlige gutten vi hadde fram til skolestart jobber vi fremdeles med å finne igjen.

Typisk er det slik at de høyt begavede barna scorer dårlig på et par av deltestene i Wisc, en av dem er tempo. Dette forklares med at de ikke bare tenker gjennom om det er en løsning, men må sjekke om det finnes flere. På oppgaven ditt barn ikke scoret høyt, virker det som om dette er tilfelle, det fantes flere løsninger :)
Lykke til videre, det er gjerne mye å ta inn når man endelig har funnet svaret :)
Heidi, mor til 2

Monica

Post by Monica »

Hei :)
Så programmet om begavede barn og ble veldig nyskjerrig.
Har en sønn som går i 3 klasse som altid får negativ omtale fra skolen, men pedagogisk er han den som gjør det best og hurtigst i klassen sin.
Kan jo starte med begynnelsen først. han sov ikke en hel natt før fylte 2. overaktiv på barnehagen, masse energi, lite søvn og veldig kreativ for sin alder. Ble utredet av barnespesialist og PPT for ADHD da ha var 4. Konklusjon var: ikke ADHD fordi han kunne sitte konsentrert å bygge lego i lang tid og la puzzlespill med opp til 100 brikker den gangen.( i dag 500-1000 )
Han er veldig årvåken og legger merke til det meste.
På skolen har han vært veldig uinterresert til tider og holdt på med sitt, rett og slett fordi han kjedet seg. Men når lærer prøver å sette han fast med det som nettopp er blitt forklart i timen, svarer han riktig hvær gang.
I 2 klasse hadde vi et tverrfaglig møte med lærer, hjelpelærer, rektor, helsesøster or PPT for å komme fram til hvorfor han var høyt og lavt i klasserommet, ble fort sint og såret, trøtt og uopplagt i timene. Vi fortalte at han hadde vanskelig for å finne roen om kvelden og sovnet skjeldent før kl. 12 - halv ett, og opp igjen halv åtte neste dag. Da konkluderte de med at det var mangel på søvn som var roten til problemet. Og at han var veldig skarp, å burde få noen oppgaver som passet han bedre for å unngå kjedsomhet. Ble også anbefalt å kontakte primær lege for søvnproblemene.
Fikk da et preparat som heter circadin for å se om det var mangel på søvnhormonet melatonin. Nå sover han før kl. 9 men våkner gjærne 5, 6 tiden på morgenen og er uthvilt.
Fikk ny henvendelse fra lærer for en uke siden. Nå er han ikke trøtt i timene, men veldig nærtagende og får ofte raserianfall om noe går han imot eller noen som flirer/ terger han. kontaktet lege igjen, som mente at nå var han ikke så sliten i kroppen og orket å si i fra. Han er en persjon med egene meninger og godtar ikke alt som skjer.
Ble snakk om å ta kontakt med BUPA for å teste hans psyke, men jeg vet ikke om vi kommer noe lengre. kanskje han bare er begavet??

Heidi
Foreldrekontakt

Post by Heidi »

Hei Monica
Alt du skriver er veldig gjenkjennbart :) Mange av disse barna trenger ikke mye søvn! Hjelpeapparatet er veldig glad i diagnoser og medisiner :( Tror du vil ha stor nytte av å snakke med vår foreldrekontakt Tove som kan nås på foreldrekontakt@lykkeligebarn.no
Jeg tror ditt barn "bare er høyt begavet" :)
Heidi, mor til 2

Heidi
Foreldrekontakt

Post by Heidi »

Her er linken til innslaget:http://www.tv2.no/gmn/article2541177.ece :)
Heidi, mor til 2

BKT

Post by BKT »

Meldte meg inn på sidene her i dag etter å ha sett på GMN, og har en del spørsmål ang vår datter på 4 år som jeg håper det er noen som kan respondere på...

Hun lærte seg bokstavene og alfabetet da hun så vidt hadde rundet 2 år. De på bhg møtte oss med "sure miner" da vi fortalte dem dette... Hun har vært usedvanlig opptatt av bøker fra hun var bare baby - hvis vi var borte noen dager så var det bøkene sine hun krabbet bort til og lekte med først:) Hun ønsket seg magnetbokstaver da hun var rundt 2 år. Disse begynte hun å leke med da, og hun knakk lesekoden da hun var 3 år og 4 mnd. Hun kom til meg og leste et ord på 3 bokstaver, jeg trodde det bare var "flaks", og begynte å skrive ned ord som sol, ost etc og hun leste dette kjempefint, så kom faren hennes og skrev ned Rosenborg, og jenta leste dette ordet like lett som "sol" og "ost" etc:) Da skjønte jeg at hun hadde knekt lesekoden. Jeg er selv adjunkt med opprykk og har jobbet mange år på barneskole. Hun skrev sitt første brev (på datamaskina) da hun var ca 3,5 år. Dette var med lange setninger (blant annet ordet "konfirmasjon" og "bløtkake"). Nå i en alder av 4 år, skriver hun lange brev (ønskeliste til nissen på 3 A-4 sider) og dikt på datamaskina, i tillegg til at hun nå har begynt å skrive lange setninger får hånd. Hun har lenge skrevet bokstaver og ord for hånd, men det er kjappere på dataen så derfor foretrekker hun å skrive der.

Hun har også en usedvanlig god hukommelse. Hun husker ting fra hun var baby, ting som ble sagt og gjort på denne tiden. Hun husker også andre ting kjempegodt. Hun er meget observant og kan konsentrere seg om f eks perling, puzlespill, bøker etc i lang tid av gangen. Hun er en meget bestemt dame og sier fra om sine meninger klart og tydelig her hjemme. På bhg er hun mer forsiktig av seg, og gjør ikke så mye av seg.

Hun har en meget stor fantasi, etter at hun har lagt seg dikter hun eventyr til seg selv, hun rimer og dikter etc. Vi har snik-opptak av dette på video, for vi som foreldre ble veldig fasinert:)

Hun har også en veldig empatisk, omsorgsfull og stor beskyttelsesevne overfor lillebroren sin, hun tar ansvar uten at hun blir gitt det etc.

Matematikk har hun også begynt å interessere seg for, hun kan telle til hundre (og som hun selv sa, etter hundre så begynner man jo bare på nytt og sier hundre foran:), hun kan enkle pluss-stykker, og er veldig bevisst på "pluss", "er lik" , begreper etc. Hun lærte seg også navnet på former i 3års-alderen, og hun kunne også da skille årstidene (sommer, høst, vinter og vår) og hva som var typiske for disse. Hun lærte seg også da forskjellene på høyre og venstre. Andre begreper er også "vanlige" i hennes ordforråd og forståelse.

Litt komisk oppi det hele; hun har fra hun var lita pratet "rent" uten så mye talefeil, babyord etc, men det er enkelte ord hun "tuller" litt med og da skriver vi dem ned så hun får lese dem, og da ler hun og sier "å, er det sånn det ordet er ja:)"

Kommer ikke på noe mer akkurat nå... men har dere spørsmål så gjerne still spørsmål:)

mvh
BKT

BKT

Post by BKT »

manglet en linje i innlegget mitt over her:
er vår datter over normalen smart? Er det noe vi bør være obs på ifht barnehage/skole, tilrettelegging etc i så fall...

mvh
BKT

Opptina

Post by Opptina »

"Jeg er selv adjunkt med opprykk og har jobbet mange år på barneskole."

Det høres ut til at du burde være den rette til å svare på om det er noe du bær være oppmerksom på i forhold til barnehage/skole selv.
Det er mange linker i forumet som kanskje kan være en veiledning til hva de fleste møter av utfordringer.

Lykke til med mange nysgjerrige stunder :)

Malandra
Medlem

Post by Malandra »

Heidi wrote:Typisk er det slik at de høyt begavede barna scorer dårlig på et par av deltestene i Wisc, en av dem er tempo.
Hvilke andre deltester kan dette dreie seg om? Vår sønn skal testes med Wisc-III om et par uker, og det er greit å vite om dette på forhånd :)

Han har til nå blitt testet med en test som heter CAS, og den pekte sterkt i retning ADHD/ADD, noe vi som foreldre ikke kan forstå, heller ikke 2 barneleger i familien og en venninne av meg som er lege (alle tre kjenner gutten veldig godt).

Post Reply